Jump to content
Sign in to follow this  
donking121

Flugfiske USA slutet Juni/början Juli

Recommended Posts

Hej.

Vet att det varit mycket inlägg om att inte "avslöja vatten" men tänkte ändå ställa en fråga här och hoppas att den geografiska aspekten ger mig lite frisedel.

Årets fiskeresa med polare har tagit en liten annorlunda twist då den kommer förläggas till USA (slutet juni eller början Juli). Frågan är bara var. Vi kommer flyga in och ut till Chicago men tänker oss inrikesflyg därifrån så är rätt flexibla ändå.

Är det någon som har tips? Vart ska vi? Montana? Colorado? Wyoming? Eller vart?

Vad vi är intresserade av är att inte trängas (gärna rätt ensamma med vildmarkskänsla), torrfluga, och normalt brunöring men i USA vet jag inte riktigt (båge å cut throat skulle funka). Fiskar inte gärna med guide men nån inledningsdag skulle det väl vara ok.

Oerhört tacksam för tips på PM från de som har!

/Jörgen

Fiskade Colorado i sep 2018. Höll till kring Basalt och Deckers. Fisket var kanon men det var bitvis mkt folk, framförallt på helgerna. Det var svensk högsommarvärme då dvs nästan för varmt att vandra med vadare och packning. Så i juni-juli hade jag nog sökt mig norrut. Fisket är inga problem då många tailwaters har rätt konstant vattentemp året om.

Maine kanske? Ganska folktomt där över lag och mycket skog. Annars är ju Yellowstone något jag sjäkv skulle vilja besöka. Vet tyvärr inte så mycket om fisket i USA.

Montana har alltid varit en dröm fiskeresa för mig, och ett besök hos Winston och Sweetgrass i Twin Bridges hade ju inte varit fel på den resan heller.

Edited by Ixoye

Om ni väljer Montana, kan det det inte bli fel. Där har ni obegränsade möjligheter, men  Colorado,Utah,Wyoming, Idaho och Washington har också många fina älvar liksom Alberta och British Columbia på den kanadensiska sidan av gränsen. Personligen har jag bara erfarenhet från Montana, Alberta och B.C .