Hoppa till innehåll

Var går gränsen ?


Recommended Posts

Skall det gnällas så... Själv är jag mest störd över detta jävla vadande i tid och otid. Visst, ibland måste man. Sen är det också ett förbannat onödigt plaskande med linor, tunga flugor och onödiga falska kast innan man är nöjd och gör det riktiga kastet. Varför kan folk inte lära sig att kasta med ett enda utkast? Och en jäkla tid tar det också... Väldigt irriterande om man hamnar bakom en sån gubbe i en laxälv. Eller vilket vatten som helst. Särskilt om vederbörande helt onödigt vadar i älven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago, Frank said:

Skall det gnällas så... Själv är jag mest störd över detta jävla vadande i tid och otid. Visst, ibland måste man. Sen är det också ett förbannat onödigt plaskande med linor, tunga flugor och onödiga falska kast innan man är nöjd och gör det riktiga kastet. Varför kan folk inte lära sig att kasta med ett enda utkast? Och en jäkla tid tar det också... Väldigt irriterande om man hamnar bakom en sån gubbe i en laxälv. Eller vilket vatten som helst. Särskilt om vederbörande helt onödigt vadar i älven.

Jag som tänkte köra med dubbla vadare denna säsong.... 

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Jonas_P said:

Jag har ingen direkt lust att leta citat för att ”peka ut” folk. Men det är en diskussion som förts rätt länge i omgångar, både här och på Facebook.  

Det är ju ändå ett påstående (om än indirekt), och om man uttalar sig så kan man ju inte bli förvånad att t. ex. jag som företräder forumets kastarea undrar vem som bidragit till detta? För övrigt håller jag med dig i posten du skrev, men det sista tycker jag inte existerar på Edge. Tycker du? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Det är ju ändå ett påstående (om än indirekt), och om man uttalar sig så kan man ju inte bli förvånad att t. ex. jag som företräder forumets kastarea undrar vem som bidragit till detta? För övrigt håller jag med dig i posten du skrev, men det sista tycker jag inte existerar på Edge. Tycker du? 

Jag blir inte förvånad, men jag har som sagt ingen lust att leta citat. Jag bryr mig tyvärr för lite :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/12/2019 at 2:45 PM, Ismo said:

Fråga Henka på Fiskelust ang. Öringsfisket här uppe...tror Henka lärde sig det ena å det andra...med fisket HÄR!!!..du kan ju dissa mig Henka. Påstår inte inte att jag är bättre än Henka..men på var plats att ha sitt FISKE!...Röding-Jakob å jag..tänker nog rätt lika i Fisket!..å andra oxå!. Vi är inte lika konservativa i fisket...vi låter kreavtivivheten flöda. För att bli framgångsrik(om en nu är det en strävar efter)...så testa ALLT!

Det var otroligt lärorikt, inget snack om den saken. För mig var det ett helt nytt och otroligt spännande fiske.

 

Nu återstår bara kursen i att baka pizza, där tror jag du har en del att lära mig.
Och datan, detta med datan, där har vi mycket att utforska tillsammans ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, Jonas_P said:

Jag blir inte förvånad, men jag har som sagt ingen lust att leta citat. Jag bryr mig tyvärr för lite :) 

Jonas, om du bryr dig för lite så kanske du ska tänka dig för innan du kommer med aningslösa påståenden. Ett påstående är du själv ansvarig för, och att säga att du inte bryr dig vittnar förmodligen om att du inte vet, eller ännu värre, att du har för vana att påstå saker till höger och vänster utan att ta ansvar för det. Trist inställning. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Jonas, om du bryr dig för lite så kanske du ska tänka dig för innan du kommer med aningslösa påståenden. Ett påstående är du själv ansvarig för, och att säga att du inte bryr dig vittnar förmodligen om att du inte vet, eller ännu värre, att du har för vana att påstå saker till höger och vänster utan att ta ansvar för det. Trist inställning. 

Ska du leka moralpolis för dylika påståenden på internet har du ett heltidsjobb Staffan. 

Det är ju knappast så att jag trampar någon på tårna eller skriver något som ens kan vara nära att kränka eller hur? Det hade varit annorlunda. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv andas jag flugfiske, lever helt för det. Älskar det villkorslöst.

Skulle garanterat ha lika bra fiske med billigare utrustning än vad jag har, men för mig är det mycket en livsstil och jag fiskar 150-200 pass om året. Jag vill ha jävligt bra verktyg för mitt fiske då jag fiskar mycket och i varierande miljöer.

Men tycker oxå det skevat iväg ordentligt. Vissa enhands ligger ju runt 11’ nu.?

J

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan i min ungdom, relativt sett, ha sagt nåt om att man ska kunna kasta långt men det var i så fall då. 

Att kunna kasta långt för att kunna kasta kort i jobbiga förhållanden ser jag ändå som en sanning. Då menar jag inte att stå djupt inne i ett videsnår, jag menar i hård motvind på kusten eller en sjö. Jag kan bara utgå från det jag är van vid och ansamlingar av sly i Kiruna är inte en av de sakerna. Vid sådana tillfällen är inte tekniken från ett långt kast det viktiga, andra kunskaper kan gå före. Men till exempel, för att kunna kasta riktigt långt måste man kunna kasta riktigt rakt och det är väldigt bra att kunna även i videsnår. Att kunna kasta linan i den enda luckan som finns mellan grenarna. En smal loop är också viktig att kunna forma. En stor och slapp linbåge som lägger sig och dör efter halva sträckan kommer man ingen vart med. 

Om jag ska dra från höften lite skulle jag säga att väldigt många fler säger att man inte behöver kunna kasta långt än de som säger tvärtom. De senare brukar vara de som säger att de vanemässigt kastar +30 meter när de fiskar, vilket för mig bevisar att de inte vet hur långt 30 meter är. 

Redigerad med MathiasL
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Johan Ghostcreek said:

Men tycker oxå det skevat iväg ordentligt. Vissa enhands ligger ju runt 11’ nu.?

Jag tänker att det låter som att man tar ut så mycket marknaden tål. Låter som ungefär en halv månadslön? Jag vet inte riktigt vad folk tjänar, men däromkring kanske. Det är ungefär vad ett bra enhandsspö kostade i mitten av 70-talet om jag minns rätt. Ett tvåhands gick på en hel månadslön då. Så på det sättet har väl inte så mycket hänt.

Men om man jämför med produktionen så... Förr fick bambun huggas i Kina, fraktas på båt till Frankrike. Till England fick den mer eller mindre smugglas för att kringgå handelsembargo. Sen skulle stockarna torkas. Lägg till den arbetskraftintensiva tillverkningen för hand.

Priset ut till kunden känns som ungefär detsamma. Men man borde få väldigt mycket större vinstmarginal numera. Marknaden tål alltså omkring en halv månadslön för ett enhandsspö. Och inget har förändrats på 40-50år... (Däremot vet jag att ett bra enhands kostade mer än en månadslön på 50-talet.)

Priset på laxrullar däremot, det får mig att ramla baklänges... Rent absurt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Jonas_P said:

Ska du leka moralpolis för dylika påståenden på internet har du ett heltidsjobb Staffan. 

Det är ju knappast så att jag trampar någon på tårna eller skriver något som ens kan vara nära att kränka eller hur? Det hade varit annorlunda. 

Jag leker inte moralpolis, varken här eller på Internet. Vad jag däremot gör är att reagera på dumheter från t.ex. Ismo, som fortsätter - med en dåres envishet - att påstå att det finns de som säger att det är "ett MÅSTE att kasta långt". Jag har ännu inte sett ett sådant påstående, av den enkla anledningen att de inte existerar här på edge. Att Ismo inte svarar på min fråga förvånar mig inte (han har inget svar) men att du inte åtminstone kan säga att du inte sett det här på edge förvånar mig mer. 

 

Varför är det här så viktigt för mig kanske du undrar? Jo, därför att jag under mina 10 år som moderator för kastarean har varit väldigt noggran med några saker, det ena är att ta död på en masa myter och gissningar (gamla sanningar som ingen ifrågasatt), och det andra är att det finns inga rätt eller fel i teknik, det finns grundläggande principer för framgångsrika flugkast och det sista är att alla ska vara välkomna, och då duger det inte att hålla på och klanka på folk som inte kastar långt. Det är alltså en hjärtefråga för mig. 

 

VH

Staffan

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket trevliga inlägg i tråden som jag skapat ! Om jag inte är felunderrättad så är tillverkningen av fiskegrejer billig.Det är väl mycket pengar till folket som utvecklar grejerna + alla mellanhänder som ska tjäna en hacka.Vet ej om grafiten är så mycket dyrare eller bättre i dag.Finns ju många gamla spön som håller måttet än i dag ex Sage G III,Loomis GLX och vissa spön med IM6 grafit anser jag.Många bra 2 hands klumpar och fluglinor som tagits bort för att något nytt ska säljas.Tyvärr så har det många ggr blivit sämre och åtminstone har jag saknat mycket av det gamla.Många bra grejor försvinner för fort på marknaden.All utveckling tror jag förstör priserna också.Tacka vet jag Guidelines gula F/H/I kallad handikapplinan m.m

Robichaud

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Jag leker inte moralpolis, varken här eller på Internet. Vad jag däremot gör är att reagera på dumheter från t.ex. Ismo, som fortsätter - med en dåres envishet - att påstå att det finns de som säger att det är "ett MÅSTE att kasta långt". Jag har ännu inte sett ett sådant påstående, av den enkla anledningen att de inte existerar här på edge. Att Ismo inte svarar på min fråga förvånar mig inte (han har inget svar) men att du inte åtminstone kan säga att du inte sett det här på edge förvånar mig mer.

Du känner inte att du konstruerar en hel jäkla hönsfarm av en liten fjäder nu eller..? 

Jag höll med Ismo om att det kan vara ett jäkla hetsande om att kasta långt emellanåt inom flugfisket. That’s it.  Därför kände jag att det var ett rätt harmlöst påstående som jag inte ids leta citat om. Men du verkar vilja ha igång en mordutredning om det hela. 

Jag har väl aldrig påstått eller menat att det är något specifikt sjukdomstillstånd för ditt hjärtebarn, kastarean på Edge. 

Däremot kan man snabbt se sig mätt om det bland branschfolk, redskapstillverkare, köp&säljare m.m. Hela tiden är det klingor som kastar ut hela linan i tre luftkast, klumpar som flyger över hela älven och så vidare. Det är det jag menar.  Sällan ser man att fokus läggs på själva fisket och känslan däri. 

Jag tackar dock för att du håller mig högre än Ismo inom den här avdelningen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago, Robichaud said:

.........".Finns ju många gamla spön som håller måttet än i dag ex Sage G III,Loomis GLX och vissa spön med IM6 grafit anser jag."..........

Robichaud

Håller med. Mina flitigt använda gamla SAGE RPL, G3, från 80 talet fiskar lika bra idag som då.

Kunna kasta långt är väl bra, men det beror ju mycket på hur och var man fiskar.

Vid kusten, stora älvar, små åar, o.s.v.

Tycker de flesta fiskar man får, tar man på kast under 20 meter.

Beror mycket på hur man närmar sig fisken.

Se videosnutten.

Efter ca 50 kast och många flugbyten gav jag upp. Fisken ville inte ta, så jag kände att jag måste göra någonting, t.ex. klia fisken på ryggen........?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Jonas_P said:

Du känner inte att du konstruerar en hel jäkla hönsfarm av en liten fjäder nu eller..? 

Jag höll med Ismo om att det kan vara ett jäkla hetsande om att kasta långt emellanåt inom flugfisket. That’s it.  Därför kände jag att det var ett rätt harmlöst påstående som jag inte ids leta citat om. Men du verkar vilja ha igång en mordutredning om det hela. 

Jag har väl aldrig påstått eller menat att det är något specifikt sjukdomstillstånd för ditt hjärtebarn, kastarean på Edge. 

Däremot kan man snabbt se sig mätt om det bland branschfolk, redskapstillverkare, köp&säljare m.m. Hela tiden är det klingor som kastar ut hela linan i tre luftkast, klumpar som flyger över hela älven och så vidare. Det är det jag menar.  Sällan ser man att fokus läggs på själva fisket och känslan däri. 

Jag tackar dock för att du håller mig högre än Ismo inom den här avdelningen ?

Inte en hel hönsfarm, men väl en höna. Och det beror på att jag är ytterst trött på påståendena, inte från dig men från framförallt Ismo. Jag lägger ner det här nu, speciellt eftersom du förklarat i din näst sista mening ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...