Jump to content
Robichaud

Var går gränsen ?

Recommended Posts

On 4/6/2019 at 8:51 PM, Andreas89 said:

Någon hade en Sage + Loop katalog från 90-talet på bild här inne häromsistens. De priserna var inte lägre efter justering för inflation. 

Gamla kataloger kan det vara riktigt bra pris på! 🤠

18 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Vad då "spinna vidare". Trodde vi pratade om flugfiske nu...? 

Jooo! ...men att inte att en spinnfiskare skulle vara BÄTTRE!..än en Flugfiskare?(lr. vice versa)...Vi är nog lite för fina vi Flugfiskare..En kan faktiskt "flugfiska" ..som spinnfiskare oxå!:D..Gäller bara att ha rätt tänk!...så började jag min "karriär"...flugfisket drog mer å mer ...som mera intressant!..men jag släpper ALDRIG!! Spinnen..finns så mycket att lära av detta...& även Metet.

Edited by Ismo

Tycker varken illa om Staffan lr. Mathias L...vi måste kunna diskuttera! ..om det ena lr. andra...Kommer nog fiska med dom framöver...inte KASTA!..utan fiska:D

• Thanks 1

Men KLART! ..en måste kunna fiska..det var det jag lärde mig av min farsa. Då kunde jag absolut inte kasta...4-5 år ..satt å pimpla vid båt-kanten i unga år...förbannade för att jag inget fisk! ..Farsan slog mig i bahuvet..." gör så hä..& så här"...det tog!:D

Sen så fiskade vi vidare speciellt med Abborre!..VINTER TID. Han kunde han. Fick mig en dask! Till å fr.

Fråga Henka på Fiskelust ang. Öringsfisket här uppe...tror Henka lärde sig det ena å det andra...med fisket HÄR!!!..du kan ju dissa mig Henka. Påstår inte inte att jag är bättre än Henka..men på var plats att ha sitt FISKE!...Röding-Jakob å jag..tänker nog rätt lika i Fisket!..å andra oxå!. Vi är inte lika konservativa i fisket...vi låter kreavtivivheten flöda. För att bli framgångsrik(om en nu är det en strävar efter)...så testa ALLT!

Edited by Ismo
  • Like 2

2 hours ago, Ismo said:

Men KLART! ..en måste kunna fiska..det var det jag lärde mig av min farsa. Då kunde jag absolut inte kasta...4-5 år ..satt å pimpla vid båt-kanten i unga år...förbannade för att jag inget fisk! ..Farsan slog mig i bahuvet..." gör så hä..& så här"...det tog!:D

Sen så fiskade vi vidare speciellt med Abborre!..VINTER TID. Han kunde han. Fick mig en dask! Till å fr.

Fråga Henka på Fiskelust ang. Öringsfisket här uppe...tror Henka lärde sig det ena å det andra...med fisket HÄR!!!..du kan ju dissa mig Henka. Påstår inte inte att jag är bättre än Henka..men på var plats att ha sitt FISKE!...Röding-Jakob å jag..tänker nog rätt lika i Fisket!..å andra oxå!. Vi är inte lika konservativa i fisket...vi låter kreavtivivheten flöda. För att bli framgångsrik(om en nu är det en strävar efter)...så testa ALLT!

Så sant 😀

5 hours ago, Ismo said:

Tycker varken illa om Staffan lr. Mathias L...vi måste kunna diskuttera! ..om det ena lr. andra...Kommer nog fiska med dom framöver...inte KASTA!..utan fiska:D

Ismo, för mig är Kiruna en mycket exotisk och häftig plats (helt ärligt). Jag skulle gärna ta en guidning på lokala puben (arna) och ett fiske i anslutning till det. Du guidar och jag pröjsar bärsen. För mig är fiske inte bara stå och nöta efter fisk, det är minst lika mycket social samvaro och kultur. Ha nu en trevlig helg 👍

Jag ser inte någon motsättning mellan kastkurser och fisketeknik. Det beror ganska mycket på vilken tid man har till förfogande; finns tiden så kan man gärna lära ut presentationer: luftmendningar, reach cast etc. Underhandskast är helt klart bättre att träna i vattnet än på gräsmattan. Säkerhetsaspekter på vadning bör varje nybörjare komma i kontakt med. 

Om någon vill kasta långt utan att behärska grunderna får man ta upp just grunderna!

8 hours ago Ismo sa:

Sen ser jag att jag inte kan skriva rätt alla ggr....må ju vara:D ...i all upphetsning.!

Utrustningen betyder allt.. Huvudsaken jag har senaste häftigaste grejerna som gäller i år så är jag nöjd vid älven.. Eller.. 😜

Fiske för överlevnad är inget vi i Sverige bedriver.. 😱

Vissa är dock mer benägna att man måste vinna och då är flest/störst fiskar bäst, inte han som har snyggaste grejerna, kastar bäst eller han som bara myser vid strandkanten med en pipa och tittar ut över vår vackra natur.. 😋😘

Det finns inga rätt eller fel, huvudsaken du gör vad som ger dig energi och glädje här i livet, med ett metspö eller senaste Sage Igniter..

Därav finns det inte en gräns utan endast den du själv bestämmer..

• Like 1

5 minutes ago jonken sa:

Utrustningen betyder allt.. Huvudsaken jag har senaste häftigaste grejerna som gäller i år så är jag nöjd vid älven.. Eller.. 😜

Fiske för överlevnad är inget vi i Sverige bedriver.😱

Vissa är dock mer benägna att man måste vinna och då är flest/störst fiskar bäst, inte han som har snyggaste grejerna, kastar bäst eller han som bara myser vid strandkanten med en pipa och tittar ut över vår vackra natur.. 😋😘

Det finns inga rätt eller fel, huvudsaken du gör vad som ger dig energi och glädje här i livet, med ett metspö eller senaste Sage Igniter..

Därav finns det inte en gräns utan endast den du själv bestämmer..inbilla mig inget annat.

I grund å botten! ..vi fiskar & jagar för överlevnad...det är därför vi lärt oss att fiska & att jaga. Den dagen katastrofen är här...kan du inte det!...så dööör du rätt fort.

• Like 2

4 hours ago, Staffan Dahlbom said:

För mig är fiske inte bara stå och nöta efter fisk

Det där "nötandet", det är väl kastträning det?

7 minutes ago Frank sa:

EXAKT! ..det är väl vid vatten en skall göra det?..lr.?

• Haha 1

Vad jag inte förstår är!...varför dom som kan kasta lååångt!..oftast får kred! Vi som kan fiska får det sällan, min Puppa är ett bevis på att jag KAN. Jag förstår. Kan jag kasta långt?..Knappast. Dom som kastar långt!..kan designa sina egna spön..kan jag? NEJ!

Så ni som skriver om div. flugor...förklara HUR ni fiskar dom....& när....& hur

6 hours ago, Ismo said:

Vad jag inte förstår är!...varför dom som kan kasta lååångt!..oftast får kred! Vi som kan fiska får det sällan, min Puppa är ett bevis på att jag KAN. Jag förstår. Kan jag kasta långt?..Knappast. Dom som kastar långt!..kan designa sina egna spön..kan jag? NEJ!

Så ni som skriver om div. flugor...förklara HUR ni fiskar dom....& när....& hur

Varför skulle inte de som kastar långt, rakt och med tighta loopar kunna fiska lika bra som du? Jag förstår dessvärre inte dina fördomar. Det är ju knappast en nackdel att kunna hantera ett flugspö och en fluglina till fullo när man har en vakande fisk under ett buskage. 

Sen håller jag med om att hetsen över och vikten av att kunna kasta så överjävligt långt är rätt löjlig. 

• Like 1

1 hour ago Jonas_P sa:

Varför skulle inte de som kastar långt, rakt och med tighta loopar kunna fiska lika bra som du? Jag förstår dessvärre inte dina fördomar. Det är ju knappast en nackdel att kunna hantera ett flugspö och en fluglina till fullo när man har en vakande fisk under ett buskage. 

Sen håller jag med om att hetsen över och vikten av att kunna kasta så överjävligt långt är rätt löjlig. 

Jonas P..en lär  sig ALLTID!!! att fiska först. ..i livet. Så enkelt har mitt liv vart. En lär sig döda Om en går en grund i Jakt tex....Det första en lär sig..Fånga mat...fr. det är ett barn...med tiden så blir en bättre att ev. skjuta,(jakt) ..Fiska(kasta)..den vägen har jag gått..å många andra.

Å jag är inte dålig.

..men om du tror att genom att bara "gå" en kast-kurs...skulle bli en duktig fiskare!..så får du nog tänka om. Fiske handlar bra mycket mera än att bara kunna kasta.

Har ingen fördom mot att folk kan kasta långt...men jag har en fördom att många säger att det är ett MÅSTE...då blir jag förbannad. Det stämmer inte alls.

Edited by Ismo
  • Like 3

Tänker anektotiskt på ett par gamla bygdefiskare i Norge  Med tvåhandsspön från förra årtusendet. Den ene brukar oftast gå ner till älven i lågskor. Han gör väldigt fina överhandskast med "tighta loopar". Den andre har vadarstövlar nedrullade och går ut så vattnet täcker fotknölarna och speykastar elegant rätt över älven. Ett enda utlägg. Det är en fröjd att titta på. Flugan landar så lätt och fint. Och det gäller båda två. (Dom kan kasta kort också!)

Och så kan jag inte undgå att jämföra med den yngre generationen med korta swisch-spön, 3-4 plaskande utlägg, utvadade minst till midjan. Nötande... Och hjälper inget annat skickar dom upp en drönare längs älven...

16 hours ago, Frank said:

Nädå, jag menar nöta efter fisk. Kasttränar gör jag utan krok. 

11 hours ago, Ismo said:

Jonas P..en lär  sig ALLTID!!! att fiska först. ..i livet. Så enkelt har mitt liv vart. En lär sig döda Om en går en grund i Jakt tex....Det första en lär sig..Fånga mat...fr. det är ett barn...med tiden så blir en bättre att ev. skjuta,(jakt) ..Fiska(kasta)..den vägen har jag gått..å många andra.

Å jag är inte dålig.

..men om du tror att genom att bara "gå" en kast-kurs...skulle bli en duktig fiskare!..så får du nog tänka om. Fiske handlar bra mycket mera än att bara kunna kasta.

Har ingen fördom mot att folk kan kasta långt...men jag har en fördom att många säger att det är ett MÅSTE...då blir jag förbannad. Det stämmer inte alls.

Äh, erkänn nu att du inte vill annat än att stå på gräsmattan och kasta långt egentligen. Det är bara dina finska machogener som hindrar dig från att klä på dig en simmsuniform, odla skägg och kasta gräs och instagramma om hur speciellt det är för oss vildmarksmän med Lemmelkaffe. 

• Thanks 1
  • Haha 1

22 hours ago, Ismo said:

Å jag är inte dålig.

Jag är helt med dig i det här resonemanget. Tror jag 😅

Men du skriver ibland som om att ”gräskastarna” inte alls kan fiska. Känns det som. 

Och jag tror inte att en kastkurs lär mig fiska. Jag har dock gått ett par med Drugge och det har underlättat mitt fiske. Det är inte alltid det räcker med att ”skiten ska bara ut i vattnet”, även om det är en grundförutsättning. 

Jag blir lite nyfiken när jag läser det här ;

"... Sen håller jag med om att hetsen över och viktenav att kunna kasta så överjävligt långt är rätt löjlig." 

och det här 

"... Har ingen fördom mot att folk kan kasta långt...men jag har en fördom att många säger att det är ett MÅSTE...då blir jag förbannad. Det stämmer inte alls."

Frågorna som följer blir således, vem eller vilka är det som hetsar över vikten av att kunna kasta "överjävligt lång"? 

och 

Vem säger att det är ett "måste" att kunna kasta långt? 

Det borde inte vara så svårt att rota fram ett namn och ett citat, vi har ju allt samlat här på edge. 

Jag har ingen direkt lust att leta citat för att ”peka ut” folk. Men det är en diskussion som förts rätt länge i omgångar, både här och på Facebook.  

Skall det gnällas så... Själv är jag mest störd över detta jävla vadande i tid och otid. Visst, ibland måste man. Sen är det också ett förbannat onödigt plaskande med linor, tunga flugor och onödiga falska kast innan man är nöjd och gör det riktiga kastet. Varför kan folk inte lära sig att kasta med ett enda utkast? Och en jäkla tid tar det också... Väldigt irriterande om man hamnar bakom en sån gubbe i en laxälv. Eller vilket vatten som helst. Särskilt om vederbörande helt onödigt vadar i älven.

48 minutes ago, Frank said:

Skall det gnällas så... Själv är jag mest störd över detta jävla vadande i tid och otid. Visst, ibland måste man. Sen är det också ett förbannat onödigt plaskande med linor, tunga flugor och onödiga falska kast innan man är nöjd och gör det riktiga kastet. Varför kan folk inte lära sig att kasta med ett enda utkast? Och en jäkla tid tar det också... Väldigt irriterande om man hamnar bakom en sån gubbe i en laxälv. Eller vilket vatten som helst. Särskilt om vederbörande helt onödigt vadar i älven.

Jag som tänkte köra med dubbla vadare denna säsong.... 

• Haha 1