Hoppa till innehåll

Om du fick två lediga veckor i maj..?


gurchan

Recommended Posts

Hej,

Slumpade sig så att jag nyss fick veta att jag kommer ha två veckor ledigt, de mittersta veckorna i maj. Tjejen har ingen möjlighet att vara ledig och polarna knegar. Sitter inte på en mille på fickan, långt ifrån, men kan skrapa ihop en flygbiljett inom EU och har tält osv. Om ni fann er i min situation - vart skulle ni dra? Föredrar torrflugfiske efter öring och tänkte nog lägga en av veckorna på att fixa på landet så ca en vecka restid är min tanke. Observera att det ev. förslag måste vara genomförbara dvs saker som måste bokas ett år i förväg är ej aktuella av naturliga skäl.

Tacksam för tips!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, gurchan said:

Hej,

Slumpade sig så att jag nyss fick veta att jag kommer ha två veckor ledigt, de mittersta veckorna i maj. Tjejen har ingen möjlighet att vara ledig och polarna knegar. Sitter inte på en mille på fickan, långt ifrån, men kan skrapa ihop en flygbiljett inom EU och har tält osv. Om ni fann er i min situation - vart skulle ni dra? Föredrar torrflugfiske efter öring och tänkte nog lägga en av veckorna på att fixa på landet så ca en vecka restid är min tanke. Observera att det ev. förslag måste vara genomförbara dvs saker som måste bokas ett år i förväg är ej aktuella av naturliga skäl.

Tacksam för tips!!!

Flyg upp hit till norra delen av finnmark så kan vi ta o fiska både i fjäll och hav...allt från sej till havsröding,havsöring,lax....givetvis öring,harr o även sik.. ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppen förslag rakt igenom!

@Juliet - Har du själv gjort resan och har en uppfattning om vad det kan gå loss på?

@ Line-speed - låter ju magiskt, tar dom torrt så tidigt på säsongen där uppe? Måste lära mig dänga tvåhands också isf låter det som! vart flyger man?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är väl inte jätte hett när dom flesta vatten blivit fri från is under maj... 

Fast de händer att man kan få med torrfluga men har inte fiskat mkt torrfluga så tidigt.. 

De är ganska bra klimat så snö och is försvinner raskt på våren pga närheten till havet,knappt nå mygg på sommaren heller.. 

 

Så här ser de ut nu.... 

IMG_20190415_201537.jpg

Screenshot_20190416_180214_com.huawei.himovie.overseas.jpg

IMG_20190414_151659.jpg

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Johan Ghostcreek said:

Danica och Vulgata fiske hemmavid.

Finns knappt något som slår det, iaf om det fortfarande finns vatten i våra åar.

E93DABE5-92EE-4DFD-8676-F3EB86FD0621.jpeg

8435A2F9-37C1-41D1-B6E0-D723A9231293.jpeg

34CA0EA9-325B-4254-AFEC-CD8165FCCF89.jpeg

Fint! Och vilka fiskar! Gissar på söder om Göteborg, men det behöver du inte avslöja :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, Line-speed said:

De är väl inte jätte hett när dom flesta vatten blivit fri från is under maj... 

Fast de händer att man kan få med torrfluga men har inte fiskat mkt torrfluga så tidigt.. 

De är ganska bra klimat så snö och is försvinner raskt på våren pga närheten till havet,knappt nå mygg på sommaren heller.. 

 

Så här ser de ut nu.... 

IMG_20190415_201537.jpg

Screenshot_20190416_180214_com.huawei.himovie.overseas.jpg

IMG_20190414_151659.jpg

Ser ju helt makalöst ut. Vilken natur... Dock mest sugen på torrt som det är just nu. I framtiden, när jag lärt mig fiska med 2-h, kommer jag garanterat förbi om jag får och klappar dom där fina hundarna!

 

Ghostcreek teasar och med all rätt, hade också hållit hårt på den där guldgruvan! Lutar således åt Socadalen. Tack för alla tips. Har någon fler, eller mer specifika om Socadalen, så är jag idel öra - även via PM!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jahapp. Prognosen visar på ihållande regn i Soca hela kommande veckan så om inte prognosen vänder 180 grader blir det avbok imorgon. Riktigt riktigt riktigt surt. Förutom pengarna i sjön är jag tillbaka på ruta ett.

Tips på vatten i Sverige/Danmark och jag är dig evigt tacksam! Tror jag kommer bryta ihop av att sitta hemma och ruttna en vecka, inte minst med tanke på att kropp och själ mentalt taggat för fiske i flera veckor nu..

Om någon kan bjuda på ett smultronställe så har denne någon en stående inbjudan att följa med på skärgårdsfiske efter havsöring i mina hemmavatten. Full diskretion avseende smultronstället utlovas även givetvis.

/G

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, gurchan said:

Ska kolla Storån och även om Glomma är igång såhär års, tack.

Återkom gärna. Jag hade själv tänkt åka till Glomma-trakten i slutet av månaden, men har faktiskt ingen aning hur det är att fiska torrfluga där vid den tiden.

Någon här som har info? Hur är det i Glomma sent i Maj/tidigt i Juni??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fiskat Glomma i början av juni, och det är vattenståndet som avgör om det blir bra e inte. Haft finfint fiske första dagarna i juni, men också så högt att man inte kommer ut i vattnet ens. Då kanske de mindre tillflödena kan vara ngt...

 

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/list.html

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla upp Rena istället för Glomma, öppnade 1 Maj och jag vet att dom fått en del fisk första veckan.

I Glomma är det ju merparten tusen bröder dom stora fiskarna håller till i Rena.

Fiskade Glomma i ca 15 års tid. Vi var 3-4 pers som la en vecka på hösten där varje år och den största harren under alla år var på 7hg ? dock fick jag nog en bra bit över 1000 harrar under åren men ta mig tusan 99% av dom låg på 3-4hg.......

Då tillslut fick jag nog för ca 8 år sedan och sa aldrig mer Glomma.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Redtag88 said:

Kolla upp Rena istället för Glomma, öppnade 1 Maj och jag vet att dom fått en del fisk första veckan.

I Glomma är det ju merparten tusen bröder dom stora fiskarna håller till i Rena.

Fiskade Glomma i ca 15 års tid. Vi var 3-4 pers som la en vecka på hösten där varje år och den största harren under alla år var på 7hg ? dock fick jag nog en bra bit över 1000 harrar under åren men ta mig tusan 99% av dom låg på 3-4hg.......

Då tillslut fick jag nog för ca 8 år sedan och sa aldrig mer Glomma.

ska kolla! tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/9/2019 at 2:25 PM, gurchan said:

Jahapp. Prognosen visar på ihållande regn i Soca hela kommande veckan så om inte prognosen vänder 180 grader blir det avbok imorgon. Riktigt riktigt riktigt surt. Förutom pengarna i sjön är jag tillbaka på ruta ett....

/G

Var hade du planerat att åka? Har du avbokat? Det ser ju inte så farligt ut kommande vecka, jag tycker det ser ganska normalt ut för årstiden.. Men det är klart det är segt att leta vatten som inte är grumliga om man är inställd på att fiska så mkt som möjligt. 

Hoppas du hittar något fiskbart vatten oavsett!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...