Jump to content
Sign in to follow this  
Line-speed

Vattentät jacka som tål extremt väder..

Recommended Posts

Någon som har tips på en riktigt bra jacka som håller tätt vid hård regn o blåst...??? 

Den bör fungera både till fiske o andra äventyr som vandring o långpromenix med hund då jag inte vill köpa flera dyra jackor.. 

9 minutes ago, Morgan said:

Den har en vattenpelare på bara 10 000? och däremot verkar den va allt för klumpig

Har just en salomon jacka med 10 000 i vattenpelare för fjällöpning o den håller ej tätt..

Bor i norra delen av finnmark ute vid kusten o de blåser relativt ofta 15sm o ibland upp mot 25sm o mer..

Vill ha en lätt allround jacka som håller tätt..

Någon som har erfarenhet av Norrøna Falketind gtx? 

16 minutes ago, Morgan said:

Har oxo en Geoff Anderson  jacka,inte riktigt denna, men torr? jorå, huvan är fantastisk på min då den inte blåser av huvudet även i stark motvind. jag behöver inte dra åt huvan när jag åker båt fort.http://www.sporting.se/24497-geoff-anderson-dozer-4

Ingen info om vattentäthet 🙈

5 minutes ago, Morgan said:

Jag har haft den i stormregn å allt möjligt skitväder (älskar skitväder),kan inte minnas att det regnat in. geoffen altså. Men skall du sporta dig svettig i jackan blir du ju blöt innifrån. skall du svettas mycket så: https://www.outdoorexperten.se/p-29925-norrna-fjor-dri1-jacket.aspx

Den har ej huva..  Då känns Falketind som bättre lösning.. 

Outdoorexperten - https://www.outdoorexperten.se/p-39439-norrna-ms-falketind-gore-tex-jacket.aspx

Jaja jag försökte hjälpa dig hitta billiga bra jackor, missförstod det där med vill inte köpa fler dyra jackor. Du vill bara köpa EN dyr jacka.

Du har hur många bra märken som helst, två som sticker ut tycker jag är Arcteryx och Klättermusen.

Har Brede från Klättermusen och Beta AR från Arxteryx, båda är kanon.

Kan betala lite mer om den verkligen fungerar...kanske inte över 4000kr men har ingen erfarenhet av jackorna som är i toppskiktet.. 

Har 3 jackor nu som kostar runt 1000-1500kr men dom håller ej tätt när de blåser o regnar ordentligt.. 

Blir bara frustrerad av en sån enkel sak som en långpromenad me hundarna för dom måste ut o få sin motion oavsett väder....att man blir blöt o kall e ju inge skoj. 

Jag har testat Stormrider för Grundéns, gillar den skarpt (håller bra, enkel och rimlig i pris) 

Här kommer glamour-shot 😁

IMG_20181219_151138_742.jpg.bb552c03aeea0e851382126b3da8477c.jpg

• Like 2

55 minutes ago, Line-speed said:

Kan betala lite mer om den verkligen fungerar...kanske inte över 4000kr men har ingen erfarenhet av jackorna som är i toppskiktet.. 

Har 3 jackor nu som kostar runt 1000-1500kr men dom håller ej tätt när de blåser o regnar ordentligt.. 

Blir bara frustrerad av en sån enkel sak som en långpromenad me hundarna för dom måste ut o få sin motion oavsett väder....att man blir blöt o kall e ju inge skoj. 

Outdoormärkena har ju närmat sig modemärkena, med säsonger, färger etc (för att sälja mer produkter såklart). Funktionen är i grund och bottenden samma, sällan det händer något banbrytande på materialfronten (typ samma som flugfiske). Ha koll på reor och outlet, om jackan kommer från ett välkänt märke brukar grejerna vara bra!

Alla 3-lagers jackor med Gore-tex? Bara att kolla på Addnature eller Outnorth, man kan ofta fynda där

14 hours ago, VAK said:

Arxteryx Beta AR  ser ju iofs väldigt intressant ut o finns för bra pris.. 

Det är en riktigt bra jacka, fundera dock på om du vill ha en lång jacka. Beta AR är normal lång, jag köpte Klättermusen Brede för att komplettera med en längre jacka, föredrar det vid vinterfjäll. 

Ska du bara ha en jacka så styr undan Arcteryx, du kommer frysa i skarven mellan jacka och byxa om du inte har höga byxor. 

De är extremsportsjackor. Kort midja, långa och extremt rörliga ärmar, hjälm-stor huva med skärm som följer huvudet perfekt. 

Att de blivit så populära på stan i storstäderna tror jag mest beror på att de finns i Trim Fit som sitter snärtigt och ser sportigt ut och loggan bär väl en viss status. Men rent funktionellt ska en allround-jacka alla gånger vara minst 10cm längre i midjan än en Arcteryx. 

Är du ändå sugen är det bra ruljans på obetydligt använda på blocket för halva nypriset. 

Vill nog ha en kort jacka som fungerar sommar o vinter... 

De jag kommer använda jackan till är väl fiske o vandring sommartid och långpromenad med hundar året runt. 

Blir en del dagstur me turskidor i fjällen som motion för hundarna o mig själv..typ 2ggr i veckan under vinter o våren.. 

Så den bör vara lätt o smidig men även hålla för hårt bruk,den kommer användas dagligen året runt..

Edited by Line-speed

4 hours ago, Andreas89 said:

Ska du bara ha en jacka så styr undan Arcteryx, du kommer frysa i skarven mellan jacka och byxa om du inte har höga byxor. 

De är extremsportsjackor. Kort midja, långa och extremt rörliga ärmar, hjälm-stor huva med skärm som följer huvudet perfekt. 

Att de blivit så populära på stan i storstäderna tror jag mest beror på att de finns i Trim Fit som sitter snärtigt och ser sportigt ut och loggan bär väl en viss status. Men rent funktionellt ska en allround-jacka alla gånger vara minst 10cm längre i midjan än en Arcteryx. 

Är du ändå sugen är det bra ruljans på obetydligt använda på blocket för halva nypriset. 

Märkligt uttalande, jag har jobbat med de flesta stora outdoormärkena i typ 15år (var med och startade Alewalds sport), finns mycket detaljer som du som normal konsument inte känner till.  Måste jag välja ett märke på "tronen" av alla outdoormärken som är det Arcteryx som kammar hem det, även om cityfolket trivs i produkterna.

Vill man ha en längre modell är det bara och välja Theta AR.

Var det kränkande att kalla den ett ineffektivt sätt att spendera 4-5-6000kr på för att få en regnjacka på stan när de flesta modeller i programmet inte ens sträcker sig till att skydda mobilen i jeansfickan? 

Du skrev själv att du tycker din Beta är för kort för vinterbruk och kompletterat 🙃

Absolut inte kränkande,  ville bara upplysa herr Line-Speed om att ditt "expertråd" om att undvika Arcteryx är rent nonsens. För mig spelar det ingen roll vad han väljer, men det vore ju trist om han baserar sitt val på ett så löst förankrat uttalande.

Exakt vilket märke/modell som är bäst för honom kan varken du eller jag svara på utan att ordentligt reda ut hur hans behov som användare ser ut.

Jag tyckte det var tydligt nog att uttalandet berör de korta skaljackornas beskaffenhet när jag nämner värmeförlust i midjan i samma mening. Tar du det som en uppmaning att undvika varumärket i stort så är det kommunikationsfel på vägen. Visst har även jag ett ansvar där när jag förkortar och skriver Arcteryx för att referera till jackan som redan varit på tal istället för att skriva ut modellnamnet. 

I vilket fall är huvudpoängen att det läcker energi rätt ur den så viktiga kroppskärnan när jackan är så kort framtill. När det efterfrågas att handla En jacka för alla behov vill jag därmed starkt avråda om man inte har för vana att ha höga byxor under jackan. Har använt Beta LT i mer än tusen dagar och provat alla vardags och ute-situationer i den så jag känner den väl. Har inte gjort mig av med den heller då den vägrar slitas. Bra? Ja. Som allroundjacka? Nej.