Hoppa till innehåll

Är ditt spö proboliskt eller paraggressivt och hur vet man?


xps

Recommended Posts

4 hours ago, Troutman said:

Parabol = >80 PHf 

Semi-parabol = PHf/FAh = >60

 

5C7C8ACA-DA36-4397-A553-0B71F3318BC8.gif

C989E211-0502-4EA5-911D-B0565B0B3425.png

Ibland kan grafik se väldigt trovärdig ut samtidigt som den är helt irrelevant. Parabolbegreppet tycks vara något som är mera välägnat åt antenner eller matematik eller vetenskap. Spön är sällan eller aldrig vetenskap, även om somliga försöker få det till det. Det är dock mer av ett marknadsföringstrick.

 Att överföra matematiska modeller till spön av 'kött och blod' är vanskligt. Att jag är vilse i min egen frågeställning är inget bevis i någon riktning.

Jag har ett semiparaboliskt bambuspö där 'nedre gångjärnet' ligger inne i handtaget. Om man håller handtaget 'normalt' uppfattar man det kanske inte som paraboliskt utan som 'ett trevligt bambuspö med en förlåtande topp'. Om man däremot skiftar greppet så att man ligger an med lillfingret mot rullen kommer man åt en häftig kick i butten som gör spöet väldigt kraftfullt. Med andra ord sitter det inte bara i spöet utan också i hur spö och användare samagerar.

Grafik utan kommenterande text är pedagogiskt svag, om än ett litet bidrag till att förtydliga eller krångla till ? .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/20/2019 at 4:25 PM, xps said:

Ibland kan grafik se väldigt trovärdig ut samtidigt som den är helt irrelevant. 

Exakt. Förlåt för sent svar, var tvungen att engagera mig i äggjakt och dylikt.

Skall försöka bena ut detta pedagogiskt:

Skalan är en icke-linjär talserie som representerar förhållandet mellan FAh och PHf. 0 representerar brytpunkten och är ett neutralt värde medan alla andra värden är positiva och skall ses som % av antingen FAh eller PHf. 

Runt 80% PHf (Pith-Helmet factor)

21F74432-96FD-4C51-BBC9-A6C455C6CF7A.jpeg.6f17d72c730afd3f235d66d8756b12a2.jpeg

 

Förklaringsmodell för PHf:

Grafik 1:

Bästa linjen på grabbarnas elektriska bilbana.

Grafik 2:

Utveckling på ett aktievärde. (eller om det var en råvara?)

MEN - jag har ett flugspö som skall vara quarter-parabolic, fast som av somliga beskrivs som paraboliskt med en progressiv topp. Det kastar bra...

Redigerad med Troutman
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yes, Troutman, nu är vi äntligen inne i zonen där den tunga vetenskapen dväljer sig. Med ens lyfte det hele till en högre nivå. Endast en fråga kvarstår; vad pysslar du med medan ditt spö kastar bra?

Nja, en fråga till var det; hur mycket fick du av gubben för att han skulle få leka med din fiskemössa på tuben?

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, xps said:

vad pysslar du med medan ditt spö kastar bra?

Riktigt relevant fråga. Det spontana svaret; väntar på bakkastet (aktionen är inte hypersnabb). Jag förtydligar att det är hörsägen från en tidigare ägare att spöt kastar bra - förmodligen en kombination av hans kompetens och spöts egenskaper.

Men jag gillar hur spöt känns i handen  medans jag kastar lika mediokert som vanligt och gillar känslan av att hantera ett spö som ”kastar bra”.

Jag önskar att jag kände mannen i klippet, skulle däremot inte bära fiskemössan - den faller under bägge kategorierna ”hatt med brätte” och ”randig mössa” vilket skulle vara ett brott mot mitt stilmanifest! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

Men jag gillar hur spöt känns i handen

Jag har länge anat att du är en man att se upp till. För mig är det du nämner det viktigaste, resten får bli som det blir. Mitt eget stilmanifest försvann tyvärr samtidigt med moderkakan sägs det. Jag har tvingats lära mig leva med detta faktum. Som en känd författare skrev;'Det går an'.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag önskar också få ta del av större visdom, som till exempel det här med linklassning för spön. Med de spön jag har blir det så att med tyngre lina, eller större längd av lättare lina, så arbetar det djupare ner i klingan. Jag har hittills inte haft ett modernt spö med inbyggt larm som talar om att; "nej, nej gosse - inte dt på mig"! Är moderna spön jämförbara med slungor där klumpen på linan är stenen och den tyngdlösa skjutlinan något som används för att hala hem stenen? Ni märker; jag har noll koll.

Walton Powell ansåg att ett spö ska kunna hantera fyra linklasser. Det var väl progressivt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla spön kan hantera flera linklasser typ 1-2 klass över eller 2-3 klass under.. 

Fattar bara inte vitsen med de hela.... 

Inget jag skulle lägga tid att fundera på iaf. 

Jag fiskar nästan bara med runningline o klump,har 2 flytande skjutklumpar till varje spö jag äger för trånga lägen och en för längre kast.. 

Fiskar nog mest med korta klumpen som är knappt 7m lång och kastar hyfsat lätt upp mot 30m med den.. för det är väldigt sällan man behöver lägga ut längre kast i fiske .. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Line-speed said:

Alla spön kan hantera flera linklasser typ 1-2 klass över eller 2-3 klass under.. 

Man skulle ju kunna förledas att tro det, men så läser man på Edge de mest intrikata diskussioner om linval som gör att man begriper att man inte har fattat ett smack. Det är tydligen inte bara så att det är en linklass som passar utan även en specialdesign inom denna linklass.

Annars skulle man ju kunna tänka sig att olika linklasser lämpar sig bättre eller sämre till olika flugor, att de bär dem olika bra. Man skulle kunna välja en linvikt som förbättrar möjligheten till en bra presentation om man nu har tid och lust med sådant.

Till exempel, Helge....Ett spö, flera linor...

(Helge är nu inte en specifik person).

(Nu blev jag nyfiken, Line-Speed; vad lägger du tid på att fundera på medan du väntar på att isen ska försvinna? Om det skulle råka vara off topic förlåter jag dig för jag startade tråden).

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fullt upp att äta popcorn o följa olika trådar här på edge.. 

Börja fiska med runningline o klump istället så kan du få till en perfekt vikt på linan.. 

För att få till en halvkort klump på 8-9m så går du upp en linklass som du har på spöt,sen finjustera till rätt vikt o längden blir va den blir... 

Kortare klump på ca7m så kan du gå upp två linklasser... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget. Jag är tyvärr alldeles för gammal för att prova något nytt i den riktningen. När DT-linan kom in i mitt liv kände jag för första gången harmoni. Klumpig kan jag vara själv vilket jag bevisat många gånger. DT hjälper mig att motverka detta. Utan att ha testat ditt förslag associerar jag det till spinnfiske; inte att det är så för dig utan att det skulle bli så för mig.

De dagar jag kastar med flugspö utan att ramla ikull är bra dagar. Jag har flera bra dagar varje år nuförtiden. Vill inte förstöra den trenden.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här kan man beskriva grässlöjd:

Quote

rod raffle for PA Fly Fishing Museum

  •  
  •  

Unread post by Tom Smithwick » 20 Apr 2019, 21:27

Attachment-1.jpeg
Attachment-1.jpeg (1.09 MiB) Viewed 33 times
I just finished this one for the Museum's November raffle. It is an 8 foot 4 weight, which was specifically designed originally for fishing small soft hackles. As it turned out, it's a pretty good all around Spring Creek rod. The taper is full flexing and somewhat slow, but it has a Marinaro style convex tip that will turn over crisply and produce a tight accurate loop. The photo on the website is of an earlier rod. I hope they will update soon. The rod pictured above above is actually the one in the raffle. Here is where you can get a ticket if you are interested:
http://www.paflyfishing.org/merchandise.html

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skannar jag marknaden efter ett spö i grafen med en konvex topp. Jag undrar om det skulle funka ifall man applicerar hitec-tejp på ett utstuderat vis utvändigt (för att det är enklast för en lekman) och sedan lägger på lite lack? Då borde man i alla fall kunna skryta med att man har både grafen och en konvex topp utan att ljuga. Om man dessutom lägger till en liten lögn att 'spöet kastar själv' är man väl hemma?

När jag var ung var motsatsen till progressiv reaktionär. Jag har aldrig hört talas om ett reaktionärt spö men det kanske beror på att det blir för lite matematik då. Ni förstår att jag behöver hjälp för att orientera mig bland spöaktioner och material för att hitta ett sätt att skilja bra från dåligt och att kunna beskriva orsak och verkan. Jag tror i alla fall att progressiv aktion är lättare för en klunderskalla att hantera. Det är liksom bara att åka med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Stefan** said:

Väntar fortfarande på att buttdelen ska "sparka mig i handen" (kicka in)  på mina spön. ?

Du är så ung ännu - du måste ha tålamod. Rätt som det är tröttnar den på dig och då får du se på fan! (Eller känna).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Re: rod raffle for PA Fly Fishing Museum

  •  
  •  

Unread post by Tom Smithwick » 22 Apr 2019, 15:00

 The rod is two piece, two tip. The "convex taper Marinaro tip" comment refers to the taper theory Marinaro described in his book, "In the Ring of the Rise". Frankly, what he wrote never made much sense to me until I was fortunate enough to cast the existing Marinaro rods in the PA Museum collection. I have felt ever since that the chapter was written in such a way as to describe what he was doing, but not in such a way that others could easily copy his work. The tip design is the most critical, and it involves starting with bamboo thickness at the very tip that is on the light side for the line weight, then smoothly and rapidly increases for the first 15 to 20 inches. After that, the rate of increase rapidly slows down. The result is a tip that is responsive and will protect light tippets, yet will also produce some line speed and a wave free loop. There's really a lot to all of this whole taper business, way more than I could discuss here. Don't feel you have to read this, but if you want to learn something about bamboo rod tapers, the basics are in this essay:
A look at bamboo fly rod tapers.pdf
(216.71 KiB) Downloaded 2 times
As to the other part of your question, the differences between cane, fiberglass and graphite. That gets complicated too. Basically, you can make very fast or very slow rods with any of those materials, but any material is limited by factors such as strength vs weight and a bunch of other variables. Personally, I feel that bamboo and fiberglass have the advantage on shorter, more moderate tapers. If you want a long, crisp rod it's tough to beat graphite. All of this is the subject of endless debate if you get a bunch of rodmakers together.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Post by Tom Smithwick » 22 Apr 2019, 17:08

 In this case, the two tips are the same. The idea is that you alternate tips when using the rod the next time, and therefore extend the life of the rod. Any material that is flexed eventually breaks down over time and use. Basically, a well made bamboo rod should outlast its owner given reasonable care, and alternating tips is one of the ways to assure that. Making two tips is mostly an American tradition, however, others have picked up on it.
The wet fly/dry fly tip concept has been around for a while, too, made famous by builders like Paul Young. The wet fly tip is usually more powerful. That's a bit counterintuitive perhaps, but the result is that the stiffer tip drives the butt to bend more, causing an overall slower more full flexing action.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...