Jump to content
Gullhoved

Coastal Evolve

Recommended Posts

Tjena!

skall köpa ny lina och tittar på nya coastal evolve, verkar lovande. Men blir inte riktigt klok på vikten. I klass 6 förefaller den ganska tung (de flesta spön i kl 6 har rek vikt på ca 13-15g) där väger den 15,5g. I klass sju däremot verkar den lätt för klassen, 17,5g mot en rek vikt för spön på ca 17-19g. Har ett gammalt Vision 3zone sw #6, som inte är mesigt men definitivt inte supersnabbt,speciellt inte i jmf med dagens spön. Tror ni en coastal evolve i #7 blir för tung?

Hänger inte riktigt med hur du tänker. Om du tycker klass 6 linan är tung för sin klass varför gå upp ytterligare? :) Jag har evolve i klass 7 och både kört den till clutch artipelago och radian klass 7 och tycker den passar riktigt bra på båda. Grym lina. 

Ps. Tycker det inte var några konstiga klumpvikter. 

Jag är så gammal så när jag började med flugfiske så var spön DT-klassade; dvs ett spö i #6 skulle ha en DT 6 alt WF7...Därav att jag har en #7 på näthinnan. Nuförtiden gäller ju inte det där, men spöt är från en tid när det var lite mittemellan...sen om klumpvikterna är konstiga eller inte...jag tycker nog att det är lite konstigt att samma lina är lätt i en klass och tung i nästa (iaf jmf med rekommenderade klumpvikter för spåöklassen ifråga)...hade varit mer logiskt om den legat på samma relativa nivå i alla klasser. Men som sagt, jag är gammal...

Linan är bra klassad, har #7 till CTS affinity mx #7 klockrent. Iochmed att den har en liten extra klump längst ut så laddar man spöt med mindre ute om man vill. Har man hela klumpen ute blir det ett sjujävla drag!!! Mkt trevlig lina! Men varför så dyr Guideline??? Det är faktiskt helt hutlöst att ta 900 spänn för tretti meter plast oavsett hur mycket tid det läggs på utveckling!

/Leif

1 hour ago, Barkarby said:

Linan är bra klassad, har #7 till CTS affinity mx #7 klockrent. Iochmed att den har en liten extra klump längst ut så laddar man spöt med mindre ute om man vill. Har man hela klumpen ute blir det ett sjujävla drag!!! Mkt trevlig lina! Men varför så dyr Guideline??? Det är faktiskt helt hutlöst att ta 900 spänn för tretti meter plast oavsett hur mycket tid det läggs på utveckling!

/Leif

Håller med till 100%