Jump to content
aandreasnilsson

Flugfiske utomlands

Recommended Posts

Tjenare. 

Är intresserad av att åka utomlands för att fiska, har kikat på Skottland men har fått uppfattningen av att det är främst laxfiske där och att mycket är arrangerat. 

Vad jag söker är flugfiske i något land i Europa utanför Skandinavien, där man kan vara själv och helst bo bredvid älven i eget tält. Vill inte ha mycket folk omkring mig och vill kunna äta fisken jag fångar. Vill inte betala brutala summor för att få fiska! 

Någon som kan dela med sig av era resor?

17 minutes ago, aandreasnilsson said:

Tjenare. 

Är intresserad av att åka utomlands för att fiska, har kikat på Skottland men har fått uppfattningen av att det är främst laxfiske där och att mycket är arrangerat. 

Vad jag söker är flugfiske i något land i Europa utanför Skandinavien, där man kan vara själv och helst bo bredvid älven i eget tält. Vill inte ha mycket folk omkring mig och vill kunna äta fisken jag fångar. Vill inte betala brutala summor för att få fiska! 

Någon som kan dela med sig av era resor?

Om du vill bo bredvid älven i eget tält i Europa så är det nästan bara Skandinavien som gäller, det är i de flesta länder inte tillåtet att tälta utanför campingplatser. Vet inte vad du menar med brutala summor, men på de flesta håll är fiskekort dyrare än här hemma.  I Skottland finns det utöver laxfisket också goda möjligheter till öringfiske och varför skulle det inte gå att arrangera själv ? 

1 hour ago Isoperla sa:

Om du vill bo bredvid älven i eget tält i Europa så är det nästan bara Skandinavien som gäller, det är i de flesta länder inte tillåtet att tälta utanför campingplatser. Vet inte vad du menar med brutala summor, men på de flesta håll är fiskekort dyrare än här hemma.  I Skottland finns det utöver laxfisket också goda möjligheter till öringfiske och varför skulle det inte gå att arrangera själv ? 

Som jag förstått är många älvar privata där man betalar efter tillgång på fisk och i många fall är det 100% C&R. Vet du något mer så får du gärna dela med dig!

58 minutes ago roger96 sa:

Om jag har fattat rätt så ska det vara OK i Skottland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Outdoor_Access_Code

Jo i Skottland är väl boendet minsta problemet. Som jag skrev tidigare så har jag förstått de som att många älvar är privata och man betalar efter tillgång på fisk. Dvs dyra summor för att få en bra fångst och oftast 100% C&R. Dom statligt ägda delarna kan nog dra till sig en hel del folk

23 hours ago, aandreasnilsson said:

Som jag förstått är många älvar privata där man betalar efter tillgång på fisk och i många fall är det 100% C&R. Vet du något mer så får du gärna dela med dig!

Fiskade för många år sedan i river Don och så var det inte vad jag kommer ihåg, men jag utövar också oftast C&R. Har också fiskat i bl.a. Loch Leven  och det du beskriver känner jag inte igen, men det är ju en sjö.

3 hours ago, obsuhr said:

Irland har bra och billigt, även gratis fiske efter öring. du kan kolla på https://fishinginireland.info/trout/index.htm

för att tälta vid fiskevattnet måste man ha tillstånd från markägaren.

Irland är fantastiskt på nästan alla sätt. Fantastiskt landskap, trevliga människor, skapligt billigt boende på B&B, bra fiske (om man har lite tur). Det är länge sedan jag var där, men jag längtar alltid tillbaka.

Annars kan du fiska billigt på Island. Köp ett fiskekort som gäller i 34 vatten runt omkring på ön, bl.a. en del av Tingvallavatn. Kostar under 500 sek. Dock är hyrbil ganska dyrt, men bor ni i tält och lagar er egen mat kanske det funkar.

http://veidikortid.is