Hoppa till innehåll

"Flygskam" för fiskeresa?


Laxarnas prins

Recommended Posts

5 minutes ago, Tyto Alba said:

En av de ledande klimatforskarna i världen är en svensk, heter Lennart Bengtsson. Vad han säger om klimatet skiljer sig en del mot vad denna numera riksbekante 16-åring säger. Vem har kompetensen att uttala sig i dessa frågor?
Greta må ha goda intentioner men hon är bara 16 år och vet lika mycket om klimatet som Zara Larsson och Gretas mamma vet om politik.
Jag skriver detta för att belysa, det finns andra åsikter i dessa frågor, av professorer såsom Lennart Bengtsson. Media släpper inte fram dem då de inte delar dessa domedagsprofetior som övriga icke-professorer sprider.
Synd att artikeln är låst!
https://www.expressen.se/premium/nyheter/forskaren-om-klimathotet-ingen-anledning-till-oro/

"En diger vetenskaplig meritförteckning är dock ingen garanti för ett gott omdöme"

http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2014/05/om-lennart-bengtssons-beklammande-fard.html

 

Nu har jag själv ingen uppfattning om Bengtsson, men en snabb googling ger att han må vara välmeriterad, men också är väl ifrågasatt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att det är sån ensidig debatt i det här ämnet, vad jag skulle vilja se är en debatt mellan båda sidor på bästa sändningstid på Svt, varför får vi inte se det? det verkar som att det redan är bestämt vem som har rätt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett priser på popcorn så så är jag orolig för att miljön blir drabbad av människans osvikliga förmåga att unna sig. Flygresor, konsumtion och vi ska inte tala om plasthotet, inte minst i våra hav med allt vad det för med sig. Jag tror att vi får ta detta med miljön på allvar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, John Silver said:

Med röd-grön styrning och media i samma färg så matas vi självklart med dessa åsikter. Att ha åsikter som krockar med Gretas är ungefär lika illa som det var att berätta att man röstar på SD för 5-6 år sedan.

Greta är ett icensatt mediajippo, det vet väl de flesta. (Jag kan faktiskt tycka synd om henne då hon uppenbarligen är en pengako för folk , hoppas tösen orkar). Hon vet kanske inte så mycket i fråga men hon engagerar ju!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag inser hur jag angriper andra problem i livet så ser det mörkt ut för planeten...

1. Jag skulle må bra av att gå ned 10 kg i vikt. Ett sätt är att äta lite mindre och röra på mig mer. Det gör jag inte.

2. Har fått ont i ryggen och gått till en naprapat som har gjort underverk men samtidigt sagt att jag måste göra grovjobbet genom stretchövningar. Jag har skrivit ut 3 exemplar av övningarna, läst dem ett otal gånger och planerat in dem varje dag. Har inte börjat ännu.

3. Jag tror på vad majoriteten av forskarna säger om miljöpåverkan och vårt destruktiva leverne... Tar bilen varannan dag till jobbet utan anledning fast det är enkelt att cykla. Ska flyga till Malta till på semestern. Tar oftast bil till fiske fast det egentligen är cykelavstånd.

Detta gör att jag känner mig sorgsen inför mänsklighetens framtid på vår planet.

Rickard.

Redigerad med salmo prutta
Dålig meningsuppbyggnad.
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago, salmo prutta said:

När jag inser hur jag angriper andra problem i livet så ser det mörkt ut för planeten...

1. Jag skulle må bra av att gå ned 10 kg i vikt. Ett sätt är att äta lite mindre och röra på mig mer. Det gör jag inte.

2. Har fått ont i ryggen och gått till en naprapat som har gjort underverk men samtidigt sagt att jag måste göra grovjobbet genom stretchövningar. Jag har skrivit ut 3 exemplar av övningarna, läst dem ett otal gånger och planerat in dem varje dag. Har inte börjat ännu.

3. Jag tror på vad majoriteten av forskarna säger om miljöpåverkan och vårt destruktiva leverne... Tar bilen varannan dag till jobbet utan anledning fast det är enkelt att cykla. Ska flyga till Malta till på semestern. Tar oftast bil till fiske fast det egentligen är cykelavstånd.

Detta gör att jag känner mig sorgsen inför mänsklighetens framtid på vår planet.

Rickard.

Det är ganska skönt att se att man inte är ensam om sina svagheter, brister men jag tror generellt att sällskapet är ganska stort?

Tomas S

 

 

 

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/1/2019 at 10:59 AM, Laxarnas prins said:

Greta är ett icensatt mediajippo, det vet väl de flesta. (Jag kan faktiskt tycka synd om henne då hon uppenbarligen är en pengako för folk , hoppas tösen orkar). Hon vet kanske inte så mycket i fråga men hon engagerar ju!

Greta är nog klokare och mer påläst än gemene bakåtsträvande Edge-farbror är jag tämligen övertygad om. 

  • Like 2
  • Thanks 8
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas_P said:

Greta är nog klokare och mer påläst än gemene bakåtsträvande Edge-farbror är jag tämligen övertygad om. 

Inte svårt att tro att du har rätt. Svårare att förstå på vilket sätt hon skulle kunna vara en pengako. Hörde henne svara någon att så fort hon talar om läget för klimatet så vill många byta ämne och tala om detaljer kring henne. Hon är inte dum. Det här med pengako är ett bra exempel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Jolly Roger said:

Exakt just därför! Det är ingen skräll att George Soros finns bakom Greta. Han hade varit mitt förstaval vid en gissning.
Soros är en globalist, en skurk som inte gjort annat än ställt till skada för det vanliga folket och sett till att de allra rikaste fått ännu mer pengar och inflytande. Det var Soros som sänkte den svenska kronan på 90-talet som kostade oss hundratals miljarder. Han nöjde sig inte med det, han sänkte sedan det brittiska pundet också. 
Att han finns bakom Greta talar om att det finns bakomvarande motiv.

Den som tror att klimathotet är en fråga om klimatet misstar sig. Det handlar om politik. Det har redan diskuterats att man ska ge FN enorma rättigheter i klimatfrågorna. Att klimatfrågan blev ämnet beror på att klimatet påverkar alla och saknar gränser. Dessa gränser som Soros vill riva upp för att hans uppdragsgivare ska kunna tjäna ännu mer pengar.
De kunde ju ha börjat med miljöfrågorna istället. Där kan ingen protestera, mänskligheten förstör naturen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Jonas_P said:

Greta är nog klokare och mer påläst än gemene bakåtsträvande Edge-farbror är jag tämligen övertygad om. 

Hej Jonas_P. ?

Om du läser alla inlägg ser du nog att jag inte är bakåtsträvande i fråga, tvärtom. Inte heller så värst gammal.

Och Greta är kanske klokare än vissa PK-ungdomar på Edge som inte sätter sig in i ämnet innan man uttalar sig? Om man läser det jag skriver ser du väl att jag skriver att hon engagerar och att jag tycker synd om henne. Jag kan starta med att säga att Greta lanserades av en reklambyrå/infuenser i sin strejk fyra dagar innan hon och hennes mor släppte sin bok. Folk gör pengar av mycket, även av Greta, läs nedan:

https://www.svd.se/ser-inget-problem-i-att-alla-vill-sla-mynt-av-greta-thunberg

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-06/mats-skogkar-de-vuxna-bakom-barnet

https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/

Redigerad med Laxarnas prins
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago, Tyto Alba said:

Exakt just därför! Det är ingen skräll att George Soros finns bakom Greta. Han hade varit mitt förstaval vid en gissning.
Soros är en globalist, en skurk som inte gjort annat än ställt till skada för det vanliga folket och sett till att de allra rikaste fått ännu mer pengar och inflytande. Det var Soros som sänkte den svenska kronan på 90-talet som kostade oss hundratals miljarder. Han nöjde sig inte med det, han sänkte sedan det brittiska pundet också. 
Att han finns bakom Greta talar om att det finns bakomvarande motiv.

Den som tror att klimathotet är en fråga om klimatet misstar sig. Det handlar om politik. Det har redan diskuterats att man ska ge FN enorma rättigheter i klimatfrågorna. Att klimatfrågan blev ämnet beror på att klimatet påverkar alla och saknar gränser. Dessa gränser som Soros vill riva upp för att hans uppdragsgivare ska kunna tjäna ännu mer pengar.
De kunde ju ha börjat med miljöfrågorna istället. Där kan ingen protestera, mänskligheten förstör naturen.

Vad har konspirationsteorier, som den citerade, på ett flugfiskeforum att göra?

...och snälla Tyto Alba... inga fördjupande PM till mig!!!!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Martinrutger said:

Vad har konspirationsteorier, som den citerade, på ett flugfiskeforum att göra?

...och snälla Tyto Alba... inga fördjupande PM till mig!!!!

Jo jag håller med!     Fyfan!  Verkligen oförskämt att han tänker helt själv!! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Laxarnas prins said:

Hej Jonas_P. ?

Om du läser alla inlägg ser du nog att jag inte är bakåtsträvande i fråga, tvärtom. Inte heller så värst gammal.

Och Greta är kanske klokare än vissa PK-ungdomar på Edge som inte sätter sig in i ämnet innan man uttalar sig? Om man läser det jag skriver ser du väl att jag skriver att hon engagerar och att jag tycker synd om henne. Jag kan starta med att säga att Greta lanserades av en reklambyrå/infuenser i sin strejk fyra dagar innan hon och hennes mor släppte sin bok. Folk gör pengar av mycket, även av Greta, läs nedan:

https://www.svd.se/ser-inget-problem-i-att-alla-vill-sla-mynt-av-greta-thunberg

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-06/mats-skogkar-de-vuxna-bakom-barnet

https://uvell.se/2018/12/11/pr-spinnet-bakom-greta-thunberg/

Varför ska du tycka synd om Greta? Hon verkar ha det rätt bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jonas_P.?

Hon är bara ett barn och utnyttjas enligt mig och många med mig av många vuxna människor, inte minst så kallade klimatentreprenörer, bokförläggare mm i olika länder.  Samtidigt pekar jag ju på att hon engagerar och det gör henne än mer viktig att synas med och lanseras/ influenseras med. Jag vet inte om du läst de länkar jag bifogat? De förklarar det mesta.

Sen kan jag även säga att jag arbetar med miljöfrågor och kan säga att det inte är lätt, jag förtydligar med att man kan tro att man lever miljövänligt men i själva verket är det i många fall tvärtom, det är rena vilda western det här med att leva miljövänligt. Ex, hur klimatsmart är en elbil enligt olika expertiser?

Min fråga till denna slinga löd "Flygskam" för fiskeresa. Detta begrepp kommer ju från Greta (eller någon som sagt till Greta att säga så) oavsett hur är det väl en rimlig fråga att undra om man kan flyga för att fiska utan att känna flygskam?

Du skriver att hon verkar ha det bra, hur vet du det?? ?

Redigerad med Laxarnas prins
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Martinrutger said:

Vad har konspirationsteorier, som den citerade, på ett flugfiskeforum att göra?

...och snälla Tyto Alba... inga fördjupande PM till mig!!!!

 

Om du hade klickat på länken där så hade Soros dykt upp. Mitt svar följer en röd tråd. Soros är säkert en helt ny bekantskap för dig men inte för mig. Jag har ägnat många timmar åt att ta reda på vem han är och vad han har ställt till med. Sen ser man denne man tillsammans med Greta, mer bevis behöver inte jag.
Det är inte mycket konspirationer och påståendena är ingenting som jag har hittat på. De som känner till Herr Soros vet att det jag säger stämmer. Du kan kolla på Wikipedia, t.o.m de bekräftar de flesta av påståendena.

En 16-årig tjej för landets talan i otroligt tungt ämne som klimatfrågan. Det händer bara i Sverige. Jag nämnde Professor Lennart Bengtsson som är en av de ledande forskarna i världen på klimat-frågan. Hans påståenden är inte i symbios med Gretas.
Ni väljer att tro på Greta, Fine, det får ni gärna fortsätta göra.
Jag ifrågasätter inte Gretas intentioner, funderar bara varför ett barn ska föra vår talan i klimat-frågan!?
Vad kommer härnäst? 15-åriga Nettan som läxar upp oss för den kommande bankkrisen?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Laxarnas prins said:

Hej igen Jonas_P.?

Hon är bara ett barn och utnyttjas enligt mig och många med mig av många vuxna människor, inte minst så kallade klimatentreprenörer, bokförläggare mm i olika länder.  Samtidigt pekar jag ju på att hon engagerar och det gör henne än mer viktig att synas med och lanseras/ influenseras med. Jag vet inte om du läst de länkar jag bifogat? De förklarar det mesta.

Sen kan jag även säga att jag arbetar med miljöfrågor och kan säga att det inte är lätt, jag förtydligar med att man kan tro att man lever miljövänligt men i själva verket är det i många fall tvärtom, det är rena vilda western det här med att leva miljövänligt. Ex, hur klimatsmart är en elbil enligt olika expertiser?

Min fråga till denna slinga löd "Flygskam" för fiskeresa. Detta begrepp kommer ju från Greta (eller någon som sagt till Greta att säga så) oavsett hur är det väl en rimlig fråga att undra om man kan flyga för att fiska utan att känna flygskam?

Du skriver att hon verkar ha det bra, hur vet du det?? ?

Nä, jag läste inte länkarna, mitt intresse falnade när du började raljera om "PK-ungdomar". 

Huruvida elbilen är klimatsmart eller inte råder det väl uppenbart delade meningar om. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. 

Jag arbetar med 16-åringar på daglig basis och jag tror att många underskattar deras kapacitet genom att förminska dem till "bara barn". Jag undervisar ungdomar som garanterat slår universitetslektorer på fingrarna inom t.ex. historia och samhällskunskap. 

Jag tycker bara att det är humoristiskt hur gubbar och snubbar (och ugglor och laxprinsar) blir så gravt förnärmade av att denna 16-åriga tjej, till råga på allt, får synas och tala i miljöer där 16-åriga tjejer normalt inte släpps in. Att det är en av världens 100 mest inflytelserika personer, det spelar liksom ingen roll. Hon är ju bara ett barn. 

Gnällde dessa herrar när Malala talade i FN eller tilldelades Nobels fredspris? Nä, antagligen inte. För Malala riskerade inte att så fräckt inkräkta på deras privilegierade bekväma förortsliv med törstig SUV, flintastek på grillen och årliga flygresor. 

Jag skriver f.ö. att hon v-e-r-k-a-r ha det rätt bra. Det är således inget jag tycker mig veta.

Hur vet du att hon utnyttjas? 

  • Like 6
  • Thanks 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...