Jump to content
Laxarnas prins

"Flygskam" för fiskeresa?

Recommended Posts

1 hour ago, Staffan Dahlbom said:

Man behöver inte hålla med, det är ok 😀

Jag förstår hur du tänker. Jag arbetar som lärare, de är inte högavlönade, men jag har så jag klarar mig. Mycket beror det på att jag inte omger mig med just skotrar, fyrhjulingar och dyra bilar (som i princip alla mina grannar). Jag åker en 10 år gammal Toyota Aygo som drar 0,45 l/mil btw. Jag åker heller inte utomlands om det inte är helt nödvändigt ( för 6 år sedan åkte vi med svärföräldrar då de fyllde 60, innan det hade jag avböjt många resor). Vad jag menar är att det är mest en mental process när man ska ställa om till ett hållbarare sätt att leva. Ja, man måste lägga ner en del grejer, men man får också pengar över när konsumtionen går ner. Det är lite som att sluta snusa, det måste komma inifrån, och MP har den otacksamma uppgiften att driva igenom förändringar som faktiskt inskränker på det allra heligaste, konsumtion.

Allt gott

Staffan 

Hej Staffan.

Vi tycker nog likt i mycket. Men alla har inte den inkomst du har, du ligger faktiskt som utbildad lärare en bra bit över medelinkomsttagarna i Sverige, vilket även jag gör.

Det är ett faktum att ju mer pengar du har dess mer tär du på miljön i form av konsumtion. Jag köper inte det här med att de mindre rika som gör ett viktigt jobb ska tvångsbeskattas hårdare än de mer privilegierade. 

Miljöpartiet borde väl se till att de som tär mest och tjänar mest får betala mer, att de skapar en förnuftig balans för såväl mer och mindre kapitalstarka. De för ju samma högerpolitik som sossarna som nu helt tappat verklighetsförankringen som arbetarpart. 

Tiden är ur led och Branting  och Per Albin vänder sig i sina gravar då han ser eländet i hur dess livsverk krossas av de egna, synd och skam att ge sig på pensionsåldrar och arbetslagar, när sedan sossar och Miljöpartiet gör detta får det mig att må illa. Sen är det en förljugenhet att de inte vill att vi kör bil då denna punktskatt ger mycket klirr i kassan åt staten som så oförnuftigt delar ut skattebetalarnas pengar. Ett trams utan dess like och det kan vi vanliga bara stå med mössan i hand och se det tragiska skådespel som fortgår. 

Så höj pensionsåldern genast, till byggjobbare, till vårdbiträdet har de värk så kan de få gå två veckor innan de dör, men dess skatt ska vi ha.

off topic ja!!

men sluta med struntprat om att vi alla kan förändra miljön, det kan bara makthavare och inflytelserika/rika och så länge de inte vill och ser dollartecknet i allt kan vi bara titta på!

Detta var inte menat till någon, bara realistiska åsikter!

Edited by Laxarnas prins

Klimatet är svårt att påverka, framför allt att mäta på. Det tar lång tid att se några mönster. Detta rättfärdigar självklart inte miljöskadliga beteenden. Det som vi kan påverka och ska göra, är detta som ni ser i videon nedan. Om man gör sig av med sina sopor på detta sätt så kan man fundera över hur de agerar i övrigt när det gäller naturen och miljön!?
Det här måste stoppas.

5 hours ago, Laxarnas prins said:

Hej Staffan.

Vi tycker nog likt i mycket. Men alla har inte den inkomst du har, du ligger faktiskt som utbildad lärare en bra bit över medelinkomsttagarna i Sverige, vilket även jag gör.

Det är ett faktum att ju mer pengar du har dess mer tär du på miljön i form av konsumtion. Jag köper inte det här med att de mindre rika som gör ett viktigt jobb ska tvångsbeskattas hårdare än de mer privilegierade. 

Miljöpartiet borde väl se till att de som tär mest och tjänar mest får betala mer, att de skapar en förnuftig balans för såväl mer och mindre kapitalstarka. De för ju samma högerpolitik som sossarna som nu helt tappat verklighetsförankringen som arbetarpart. 

Tiden är ur led och Branting  och Per Albin vänder sig i sina gravar då han ser eländet i hur dess livsverk krossas av de egna, synd och skam att ge sig på pensionsåldrar och arbetslagar, när sedan sossar och Miljöpartiet gör detta får det mig att må illa. Sen är det en förljugenhet att de inte vill att vi kör bil då denna punktskatt ger mycket klirr i kassan åt staten som så oförnuftigt delar ut skattebetalarnas pengar. Ett trams utan dess like och det kan vi vanliga bara stå med mössan i hand och se det tragiska skådespel som fortgår. 

Så höj pensionsåldern genast, till byggjobbare, till vårdbiträdet har de värk så kan de få gå två veckor innan de dör, men dess skatt ska vi ha.

off topic ja!!

men sluta med struntprat om att vi alla kan förändra miljön, det kan bara makthavare och inflytelserika/rika och så länge de inte vill och ser dollartecknet i allt kan vi bara titta på!

Detta var inte menat till någon, bara realistiska åsikter!

Vi är nog ganska överens om fördelningspolitiken också. Jag tycker verkligen att företag och höginkomsttagare ska dra ett större lass än de som ligger på marginalen. Framförallt så tycker jag att något måste börja hända.

VH

Staffan

• Like 1

Det viktigaste är att släppa ut mindre. Flygresorna är extremt billiga nu för tiden, så att vara emot en flygskatt pga fördelningspolitik känns lamt. Det är ingen mänsklig rättighet att flyga till Thailand. 

• Like 5

4 hours ago, lien said:

Det viktigaste är att släppa ut mindre. Flygresorna är extremt billiga nu för tiden, så att vara emot en flygskatt pga fördelningspolitik känns lamt. Det är ingen mänsklig rättighet att flyga till Thailand. 

Kan delvis hålla med där. 😀

Men frågan handlar om att flyga för att fiska, beläggs man då med flygskam?

1 hour ago, Laxarnas prins said:

Kan delvis hålla med där. 😀

Men frågan handlar om att flyga för att fiska, beläggs man då med flygskam?

Nja. Man kan nog flyga hållbart, om man gör det vart femte är eller så! Man kan räkna ut med hjälp av klimatkontot eller WWFs klimatkalkylator och se hur det känns i magen. 

Självklart är det viktigare att Kina slutar utveckla sin kolkraft och så vidare, men man kan börja med sig själv. 

Det viktigaste är att man (min åsikt) förstår att man släpper ut växthusgaser som är kvar i atmosfären mer än en livstid, och att ju mer man släpper ut nu desto mer måste vi göra senare för att nå tvågradersmålet. 

Edited by lien
  • Like 1