Jump to content
Ferex

Hardy HBX

Recommended Posts

Söker efter åsikter kring dessa spön? Har haft ett riktigt sug på en 5:a sen jag såg att de skulle släppa dem. 

Någon som provat? Byggkvalite? Action? Vikt? 

Jag har en 9' #5 som jag har kastat med lite i trädgården. Det är ett väldigt snabbt spö med en mycket välbyggd klinga. Jämn och fin aktion som leverera snygga linbågar och bra känsla på alla distanser. Det är utan tvekan ett spö med maxad prestanda. Har inte hunnit fiska in mig på den än bara så det kommer mera efter jag varit i Kiruna en vecka i slutet av juni om jag inte hinner med någon regnbågstur före. Mitt primära användningsområde för spöt är tänkt sjöfiske, fjällfiske och större älv med hög medelvikt på fisken. I mindre vatten eller vatten med mindre fisk vill jag ha en mjukare aktion.

Har en 8'6'' #4 med. Den är också väldigt snabb. Jag trodde det spöt skulle vara som Zephrus eller kanske helst som Artisan i samma längd men man har haft en helt annan tanke kring det här spöt. Jag ska köra spöt några dagar i Ogströmmen i början av juni så jag återkommer om det med.

Just nu har jag landat i att det är två väldigt välbyggda spön men att de var lite snabbare än jag trodde så jag behöver fiska med dem och testa lite fler linor innan jag kommenterar dem djupare.

Vet man däremot att man vill ha ett riktigt bra snabbt spö i toppklass så tror jag HBX är ett rätt säkert kort. Noterade att du är från Kiruna. Till det fisket är det ett spö helt i min smak.

• Thanks 1

6 hours ago, Jonas said:

Jag har en 9' #5 som jag har kastat med lite i trädgården. Det är ett väldigt snabbt spö med en mycket välbyggd klinga. Jämn och fin aktion som leverera snygga linbågar och bra känsla på alla distanser. Det är utan tvekan ett spö med maxad prestanda. Har inte hunnit fiska in mig på den än bara så det kommer mera efter jag varit i Kiruna en vecka i slutet av juni om jag inte hinner med någon regnbågstur före. Mitt primära användningsområde för spöt är tänkt sjöfiske, fjällfiske och större älv med hög medelvikt på fisken. I mindre vatten eller vatten med mindre fisk vill jag ha en mjukare aktion.

Har en 8'6'' #4 med. Den är också väldigt snabb. Jag trodde det spöt skulle vara som Zephrus eller kanske helst som Artisan i samma längd men man har haft en helt annan tanke kring det här spöt. Jag ska köra spöt några dagar i Ogströmmen i början av juni så jag återkommer om det med.

Just nu har jag landat i att det är två väldigt välbyggda spön men att de var lite snabbare än jag trodde så jag behöver fiska med dem och testa lite fler linor innan jag kommenterar dem djupare.

Vet man däremot att man vill ha ett riktigt bra snabbt spö i toppklass så tror jag HBX är ett rätt säkert kort. Noterade att du är från Kiruna. Till det fisket är det ett spö helt i min smak.

Grymt tack!

Ja det är lite det som är grejen här uppe med både vindar och större drag :) 

blir nästan att försöka prova ett till sommarn när jag åker söderut, man måste ju känna själv för att veta 100%. 

Men låter ju som att det iaf känns att spöt är i toppklass och värt prislappen! 

• Like 1

Provkastade HBX 9' #5 på Hardys demodag vid Säveån. Håller med Jonas om att det är ett snabbt spö, klart snabbare än Zephrus. Kändes lite fel vid det lilla vattnet men passar nog fint till fjällfiske och sjöfiske med inslag av vind. Läckert spö! Även om jag själv tyckte Zephrus Ultralite (8'8 #3) var ännu läckrare.

Edited by Westie
  • Like 1

1 hour ago, Westie said:

Provkastade HBX på Hardys demodag vid Säveån. Håller med Jonas om att det är ett snabbt spö, klart snabbare än Zephrus. Kändes lite fel vid det lilla vattnet men passar nog fint till fjällfiske och sjöfiske med inslag av vind. Läckert spö! Även om jag själv tyckte Zephrus Ultralite (8'8 #3) var ännu läckrare.

Jag fick prova #5 i veckan och håller helt med om att det är ett snabbt spö. Passar mig utmärkt då hårda vindar och snabbt vatten är normen här uppe 👍🏻😂

har provat Zephrus men gillade faktiskt HBX spöt bättre för mitt fiske. 

• Like 2

Körde några repor med HBX 13'6'' 8/9 i Mörrum förra helgen. Grymt välbalanserat spö med fantastiskt drag. Lite snabbare men samtidigt finkänsligare än Zephrus och Marksman 13'6'' 8/9 som var spöna jag annars fiskade med den helgen. Såg du hade ett HBX tvåhands i en annan tråd @Ferex. Vilken modell är det du kör? Några kommentarer på den?

Sen måste jag säga att jag blev väldigt impad av både Zephrus och Marksman i samma längd. Marksman var något styvare än Zephrus som hade lite bättre djup men båda spöna var bland de bästa jag testat. Kul att testa HBX i samma veva och känna skillnaden. HBX ligger betydligt lättare i handen och har en väldigt light känsla när man kastar. Det är ett otroligt välbyggt tvåhandsspö helt enkelt.

• Like 1

2 minutes ago, Jonas said:

Körde några repor med HBX 13'6'' 8/9 i Mörrum förra helgen. Grymt välbalanserat spö med fantastiskt drag. Lite snabbare men samtidigt finkänsligare än Zephrus och Marksman 13'6'' 8/9 som var spöna jag annars fiskade med den helgen. Såg du hade ett HBX tvåhands i en annan tråd @Ferex. Vilken modell är det du kör? Några kommentarer på den?

Sen måste jag säga att jag blev väldigt impad av både Zephrus och Marksman i samma längd. Marksman var något styvare än Zephrus som hade lite bättre djup men båda spöna var bland de bästa jag testat. Kul att testa HBX i samma veva och känna skillnaden. HBX ligger betydligt lättare i handen och har en väldigt light känsla när man kastar. Det är ett otroligt välbyggt tvåhandsspö helt enkelt.

Har ett Hardy HBX 14'6'' #9/10 jag fiskar lax med, är i Jockfall just nu :) 

Hade ett Marksman 2S 15'8" #11 innan som jag älskade, men ville gå ner en aning i längd och klass. 

HBX är ändå en aning rappare än mm skulle jag säga, men med ungefär samma djup i klingan. Dock som du säger är spöt extremt lätt och med en lätt ”touch”, även om den är väldigt snabb så kostar det inget av precisionen, sikta, avfyra och flugan hamnar precis där man vill. 

Kan även säga att i min mening så är spöt inte suuuper snabbt utan mer följsamt i kastet samt en snabb återhämtning. HBX spöt har i princip inga vibrationer efter kastet vilket man kunde känna av på mm. 

Kan säga att för mig så är HBX mitt favorit spö i den längden och klassen som jag någonsin använt 👍🏻  

• Like 1