Jump to content
Sign in to follow this  
haggis82

Några tips på att hindra flugan att ta in vatten?

Recommended Posts

Hej!

Jag "binder" nu lite "ostbollar" och gör det av flirtkulor, men för att de inte ska bli en pappersmassa efter en liten stund så måste de lackas eller liknande så de inte kan suga åt sig nåt vatten. Så skulle uppskatta lite tips på vad man kan använda sig av. 

Det är ingen risk det bara sugs in då? Har testat med lite olika men det sugs bara upp direkt av den. Uvlim gillar jag inte riktigt, går sönder så lätt. Men får fixa nåt lack och testa. 

Jag föreslår att du använder något som inte suger åt sig vatten, t.ex. flugbindarfoam. Limma ihop gula ark till lämplig tjocklek och klipp/skär ut bollar. Sjunker ALDRIG! :)

1 hour ago, jakobj said:

Till gräskarp?

Stämmer bra det! 😊

55 minutes ago, Bigsalmon said:

Jag föreslår att du använder något som inte suger åt sig vatten, t.ex. flugbindarfoam. Limma ihop gula ark till lämplig tjocklek och klipp/skär ut bollar. Sjunker ALDRIG! :)

Tack för tipset! Ska lätt testas! 😊

49 minutes ago, haggis82 said:

Stämmer bra det! 😊

Tack för tipset! Ska lätt testas! 😊

Spännande!

Fick en sån en gång på riktat fiske i en regnbågssjö. Smög på dom och fick en att suga i sig en vulgatakläckare när dom åt gräs i ytan. Fruktansvärd fight. Den vägde 3,6kg har jag för mig och det var länge ovisst om det skulle gå vägen minns jag.

På Kola fiskade dom ju storöring med gula hörselproppar av foam, finns ju i en massa olika färger, blå, grön, gul,orange och melerade bara att trä på kroken och runda till!

9 hours ago, jakobj said:

Spännande!

Fick en sån en gång på riktat fiske i en regnbågssjö. Smög på dom och fick en att suga i sig en vulgatakläckare när dom åt gräs i ytan. Fruktansvärd fight. Den vägde 3,6kg har jag för mig och det var länge ovisst om det skulle gå vägen minns jag.

Har tagit gräskarp flera gånger, men bara runt 4 kg. Men denna gången så är jag ute efter storreg på den. Blir mitt 8e på fluga I så fall. Har jag flyt så blir det även på vanlig karp med, har jag också tagit på fluga innan. Men bara små. 

28 minutes ago, turtola said:

På Kola fiskade dom ju storöring med gula hörselproppar av foam, finns ju i en massa olika färger, blå, grön, gul,orange och melerade bara att trä på kroken och runda till!

Gräskarpen känns överlag lite mer försiktig än vad övriga fiskar är. Har haft väldigt lika brödimitationer bundna på hjorthår och legat tillsammans med en massa bröd, de har plockat brödbit efter brödbit och typ haft flugan i munnen innan de ångrar sig. De tar oftast lite mer graciöst med. 😊

1 hour ago, haggis82 said:

Har tagit gräskarp flera gånger, men bara runt 4 kg. Men denna gången så är jag ute efter storreg på den. Blir mitt 8e på fluga I så fall. Har jag flyt så blir det även på vanlig karp med, har jag också tagit på fluga innan. Men bara små. 

Gräskarpen känns överlag lite mer försiktig än vad övriga fiskar är. Har haft väldigt lika brödimitationer bundna på hjorthår och legat tillsammans med en massa bröd, de har plockat brödbit efter brödbit och typ haft flugan i munnen innan de ångrar sig. De tar oftast lite mer graciöst med. 😊

Kul!

Sånt där flugfiske är riktigt spännande. 8 reg på fluga är bra. Vilka arter?

8 hours ago, jakobj said:

Kul!

Sånt där flugfiske är riktigt spännande. 8 reg på fluga är bra. Vilka arter?

Jag har reg på:

Bonito, regnbåge, piggvar, vimma, björkna, tunga och fjärsing

Så hoppas att gräskarp blir min 8e regart. 

Har för övrigt 69 arter på fluga i Sverige 😊

• Like 1

Majsfluga i balsaträ. @Ismo tar gärna beställningar har jag hört. 😎

• Like 1

1 hour ago, Troutman said:

Majsfluga i balsaträ. @Ismo tar gärna beställningar har jag hört. 😎

Tror att han kommer svara med dödshot på en sån förfrågan. 😀

2 hours ago, haggis82 said:

Jag har reg på:

Bonito, regnbåge, piggvar, vimma, björkna, tunga och fjärsing

Så hoppas att gräskarp blir min 8e regart. 

Har för övrigt 69 arter på fluga i Sverige 😊

Inte dåligt!

Har själv aldrig reggat fiskar men är över storfiskvikt på rätt många arter. Inte så jättemånga på fluga dock och bara bland vanliga flugfiskearter. Men ett kul intresse i intresset att rikta sig på olika mindre klassiska flugfiskearter.

On 5/3/2019 at 9:13 PM, jakobj said:

Tror att han kommer svara med dödshot på en sån förfrågan. 😀

Inte dåligt!

Har själv aldrig reggat fiskar men är över storfiskvikt på rätt många arter. Inte så jättemånga på fluga dock och bara bland vanliga flugfiskearter. Men ett kul intresse i intresset att rikta sig på olika mindre klassiska flugfiskearter.

Nu jagar jag inte reg så överlag, utan nästan uteslutande artfiske, men vet inte vilken art jag ska satsa på härnäst, så tänkte göra att försök att skaffa 10 reg på fluga så man får sig den första kransen. 😊

Ja artfiske på fluga är sjukt kul, inte många arter man inte kan fiska efter och man får utvidga sina vyer lite och även tänka till lite både när det gäller flugor, val av ställe och hur man ska gå tillväga. Sen att man blir lika glad för en liten fisk på några gram som för en på 5 kg+ gör det så himla roligt! 

Man har ju även lärt sig otroligt mycket om olika arter som man inte ens visste fanns. 😊

Satsa på harren. Den är lätt att komma över reg på. Id är nog ännu lättare, så den kan rekommenderas. Sen ska ju insjööring inte vara allt för svårt om man åker till rätt platser. Havsöring, vårbesor i regstorlek är inte direkt ovanligt i åarna i södra Sverige. Gädda kräver nog lite mer tur för att lyckas över 12kg. Abborre är lättare med sin rätt låga regvikt.

Sen tror jag att diverse metfiskar ganska lätt kan tas på fluga efter mäskning och fiske med majsimitation på botten. 

20 minutes ago, jakobj said:

Satsa på harren. Den är lätt att komma över reg på. Id är nog ännu lättare, så den kan rekommenderas. Sen ska ju insjööring inte vara allt för svårt om man åker till rätt platser. Havsöring, vårbesor i regstorlek är inte direkt ovanligt i åarna i södra Sverige. Gädda kräver nog lite mer tur för att lyckas över 12kg. Abborre är lättare med sin rätt låga regvikt.

Sen tror jag att diverse metfiskar ganska lätt kan tas på fluga efter mäskning och fiske med majsimitation på botten. 

Ja det finns en del "lätta" arter när det gäller reg, men har inte jagat det, utan de jag fått har jag fått när jag riktat in mig på att kunna bocka av arten. Ja förutom båge då, den har ju kommit naturligt. 😊 Harr har jag bara fiskat en gång, men ja den bör väl inte vara så svår. Sen id är ju lätt att ta på fluga, men den har jag dålig koll på vart det finns nån storlek på dom, samma gäller färna. 

Hyfsat likt ändå tycker jag, la dit en riktig ostboll för att kunna jämföra 😁

20190505_221336.jpg