Hoppa till innehåll

Behandling av Rio versitip flytklumpar


sealcs

Recommended Posts

Har flera linor som är 10-15 år gamla; rengör med LITE såpa löst i ljummet vatten, (varmt vatten räcker om dom inte är skitiga) sköljer noga, torkar torrt, smörjer in med Mucilin den röda burken utan silicon. Det får dra en stund, torkar sen torrt och polerar linan lätt med trasa. Förr i tiden fanns "Permaplast"  med mjukgörare som återgav linorna lite mjukhet, det var fantastiskt bra men förbjöds då det innehöll ftalater.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset jag testar?

"Har nu testat Turtolas  mucilin trick under en dag

Mina nyiköpta dykande Rio Versitip flytbody ligger nu på ytan och drar ytströmm tack för detta Turtola

Rio versitipflyt body kastar mkt bra, kan vara för bra tapering och bra smaaal profil

Tjockare profil hade dock innehållit mer flytkroppar, ingen  har dock sagt att det skulle vara lätt

Nu håller jag tummara att fettet sitter kvar ngra gånger  :o

Redigerad med sealcs
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rio själva föreslår tvätt i varmvatten (inte hett vatten) med lite diskmedel, och att man därefter tvättar linan med varmvatten:

https://www.rioproducts.com/learn/cleaning-a-fly-line-part-1

Därefter har jag smörjt linan med Tiemcos fly line dressing. 

Som Sahlberg skriver skulle jag undvika bilvårdsprodukter på linan. En del linor är rätt känsliga och bilvårdsprodukter kan vara ganska skarpa. Jag hade en sharkskin runningline från SA som blev helkonstig efter att jag tvättat den med tvål. Troligtvis använde jag för mycket tvål, även om det var en mild handtvål. Kanske påverkade det att det var sharkskinstruktur på linan, men också att den var väldigt smutsig och förhållandevis välanvänd.

Att tro att en gammal skitig lina ska bli som ny efter tvätt är dock att tro för mycket. En del smuts som sitter djupt i coatingen är svår att få bort.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...