Jump to content
MarkusLar

Vita bölder i Öring

Recommended Posts

Se nedan

Edited by rydda

Det är väl det vi kallade måsmask förr.( fiskbinnikimask)

Skär man sönder bölden så finner man en liten bandmask.

Brukar inte vara ett problem när dom sitter i bukhålan eller på inälvorna.

Ser inte så kul ut, men var vanligt förr i vissa sjöar. Vet inte hur det är nu.

Filmade en öring idag som var helt orädd, simmade framför mina fötter utan att skygga. Ett tecken på att fisken inte är frisk. Två stillbilder ur videon, vad är dessa vita fläckar för något?

Trout-2.png

Trout-1.png

Svamp. Den där fisken kommer snart att dö. Svampen gör att vatten tränger in genom huden och den drunknar inifrån så att säga. Är öringen vild eller odlad? Och var är filmen gjord någonstans?

Öringen är med största sannolikhet inplanterad och detta i Kolbäcksån i Surahammar.
Vet du om svampen är smittsam?

Edited by Tyto Alba

59 minutes ago, Tyto Alba said:

Öringen är med största sannolikhet inplanterad och detta i Kolbäcksån i Surahammar.
Vet du om svampen är smittsam?

I detta fall är svampangreppet troligtvis sekundärt och antagligen orsakad av att fisken först fått en skada i huden vid odling eller transport. Därefter har fisken fått ett svampangrepp i den skadade huden. Jag tror inte att detta handlar om ett utbrott av en smitta. Jag har själv sett fisk med svampangrepp som betett dig som du beskriver. Varför jag frågade om fisken var vild eller odlad är att en omfattande smitta under flera år drabbat framförallt lax, men även havsöring i många svenska älvar. Även brunöring och harr har drabbats, men i mycket mindre omfattning. Slutstadiet brukar se ut som på din bild och då är döden för fisken nära. En stor studie av denna sjuka som presenterades under våren kunde inte visa på någon enskild orsak. Forskare vid Stockholms universitet tror att brist på B-vitaminet tiamin ligger bakom. Men den studie som presenterades i våras kunde inte visa på en enskild orsak. Här en länk till en artikel om studien  jag refererar till:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ny-rapport-ingen-gemensam-faktor-bakom-laxdod

• Like 1

Minns en ungdomsledare i unga år..när någon pratade om måsmask.

" Det är ju skiiit gott(på dalmål)..otroligt gott på hårdmacka!" ..:blink: