Jump to content
Andos

Skagit-lina till Loop Opti 14" #9/10

Recommended Posts

Hej,

Är lite villrådig inför köp av en Slagit-setup till spöt i rubriken. På traditionella klumpar kör jag med Guidelines Scandi 36g, samt Rio AFS i 35g och tycker att det matchar Opti:t väl. 
Har siktat in mig på en Airflo Skagit F.I.S.T men vet inte vilket vikt jag ska gå på. Läser jag runt på forumet samt nätet i övrigt så får jag väldigt olika bud hur man ska tänka när det gäller Skagit. 

Har jag uppfattat det rätt att man inte ska räkna in vikten på tipen när man räknat totalvikten?
Vad är rimlig längd på en Tip till ett 14" ? (tänkte köpa på löpmeter och "bränna" ihop öglor själv)

Tacksam för svar!

3 minutes ago, kaffebryggarn said:

Skall du kasta skagitstyle så skall du nog ligga runt 600 grain på klumpen.

Tack för din input! Jag ska köra Skagitstyle=)

När det gäller tippar inga problem med 15 fot o längre på upp till T 10,

kommer du upp på T 14 o mer är det lite lättare med en lite kortare tip, mina

personliga erfarenheter.

Just now, kaffebryggarn said:

När det gäller tippar inga problem med 15 fot o längre på upp till T 10,

kommer du upp på T 14 o mer är det lite lättare med en lite kortare tip, mina

personliga erfarenheter.

Jag siktar på 10" på T14 och 15" på T10 då  jag inte tror behöver tyngre än så i dagsläget.

Vad kör du för märke på tipparna?

Till mitt Loop Cross S1 8130 så kör jag gärna Airflo FIST klump... den är ruskigt bra, en kastkanon!
Jag kör en 540grain som jag tycker passar perfekt för det spöet!
T-Spetsar så är det Airflos tungstens spetsar på löpmeter som jag tycker är överlägset bäst.
Brukar göra spetsarna kring 3-3.5m långa!
T7, T10 och T14 räcker långt!
Sedan kompetterar jag med några vanliga spetsar, från INT-S3 :)

Edited by niseye

Rios rek. vikter för Loop spön, vet inte om just ditt spö är med där men du får ju en uppfattning om vad som kan tänkas passa dig.
Sedan är det ju personligt vad man trivs att kasta med för vikter :)

Capture.thumb.JPG.0f272f934979f87f86df85a55e277be6.JPG

Just now, niseye said:

Rios rek. vikter för Loop spön, vet inte om just ditt spö är med där men du får ju en uppfattning om vad som kan tänkas passa dig.
Sedan är det ju personligt vad man trivs att kasta med för vikter :)

Capture.thumb.JPG.0f272f934979f87f86df85a55e277be6.JPG

Snyggt! Mitt Opti är från 2012 så det finns inte med. Men jag tror jag går på en 600 eller 660grain. 

Vart har du hittat Airflos tippar på lösmeter? Rios och Guidelines har jag hittat i Sverige och de kanske fungerar lika bra!?

1 minute ago, Andos said:

Snyggt! Mitt Opti är från 2012 så det finns inte med. Men jag tror jag går på en 600 eller 660grain. 

Vart har du hittat Airflos tippar på lösmeter? Rios och Guidelines har jag hittat i Sverige och de kanske fungerar lika bra!?

https://www.flugbindning.com/spetsar/1701629-airflo-tungstenspetsar-per-meter.html

Vad jag förstått och läst mig fram till är att Airflos tippar sjunker snabbare än exempelvis Rio´s T-spetsar, trots att dom är klassade samma :)

2 minutes ago, niseye said:

https://www.flugbindning.com/spetsar/1701629-airflo-tungstenspetsar-per-meter.html

Vad jag förstått och läst mig fram till är att Airflos tippar sjunker snabbare än exempelvis Rio´s T-spetsar, trots att dom är klassade samma :)

Tackar! Hade missat flugbindning.com (som jag handlat av flera gånger)

Har du kört med krympslang och varmluftspistol när du gjort öglor?

49 minutes ago, Andos said:

Tackar! Hade missat flugbindning.com (som jag handlat av flera gånger)

Har du kört med krympslang och varmluftspistol när du gjort öglor?

Exakt, krympslang och någon bra värmekälla, har kört med tändare men man får vara lite försiktigt :D
Edit: Tips är att färgmarkera spetsarna under krympslangen innan du värmer ihop... då kan man hålla reda på vilken typ av sjunkspets det är

Edited by niseye

13 minutes ago, niseye said:

Exakt, krympslang och någon bra värmekälla, har kört med tändare men man får vara lite försiktigt :D
Edit: Tips är att färgmarkera spetsarna under krympslangen innan du värmer ihop... då kan man hålla reda på vilken typ av sjunkspets det är

😀

Men visst skär man bort krympslangen?
Hur har du enklast "kodat" dem?

1 hour ago, Andos said:

😀

Men visst skär man bort krympslangen?
Hur har du enklast "kodat" dem?

Nej det behövs ej. Ta bara en bit krympslang, 4-5cm och vik spetsen dubbel in i krympslangen. Lämna en lagom stor ögla! :)

Lindat ett gäng varv med bindtråd i olika färgglada nyanser.
Sedan förvarar jag spetsarna i egna zip-påsar, markerade med samma färg som spetsen, samt namn T7, T10 osv :)

Edited by niseye

5 hours ago, niseye said:

Nej det behövs ej. Ta bara en bit krympslang, 4-5cm och vik spetsen dubbel in i krympslangen. Lämna en lagom stor ögla! :)

Lindat ett gäng varv med bindtråd i olika färgglada nyanser.
Sedan förvarar jag spetsarna i egna zip-påsar, markerade med samma färg som spetsen, samt namn T7, T10 osv :)

Bra tips!
Tänkte mest att det blir lite klumpigare om man behåller krympslangen. Verkar inte bli det med andra ord😀

19 hours ago, Andos said:

Bra tips!
Tänkte mest att det blir lite klumpigare om man behåller krympslangen. Verkar inte bli det med andra ord😀

Kanske beror på lite vilken typ av krympslang man använder.
Mina krympslangar är relativ tunna så dom smälter in bra när man värmer dom =)

4 hours ago, niseye said:

Kanske beror på lite vilken typ av krympslang man använder.
Mina krympslangar är relativ tunna så dom smälter in bra när man värmer dom 😃

Tack för alla tips! 

• Like 1

Kan ju vara bra att förtydliga när det gäller FIST. Denna lina används både som en "body" för scandikastare och som en skagitklump för skagitkastare, därför kan man få olika viktrekommendationer. Scandikastare räknar vikten inklusive spets medans skagitkastare i princip bara räknar klumpvikten. Jag har ett lite äldre Loopspö 14 fot och 15fottippar tillsammans med FIST som skagitklump funkar hur bra som helst.

/Leif

Tack för din input! Har fått tag på en F.I.S.T i 600gr samt en Vision Ace 31g (flyt) och har beställt två stycken av Airflos tungstenstippar på löpmeter (T7 & T14)

Blir kul att testa hur det känns!