Jump to content
Sign in to follow this  
Bigsalmon

Någon som har praktisk erfarenhet av Urbergs tält?

Recommended Posts

Säljs av Outnorth och jag har svårt att tänka mig att de säljer nåt som är helt värdelöst. Bra vikt och pris!

Tänker att det är ett alternativ för oss som inte spenderar mer än 1-2 veckor per år i tält.

Köpte ett liggunderlag jag är nöjd med av märket Urberg. Funderade på sovsäck också men vågade inte riktigt.
Har också svårt att tro att de skulle göra och sälja en dålig produkt av sitt egna märke.

Köpte nytt tält för en månad sedan och funderade på ett Urberg, men det landade på ett Robens Field Base i slutändan.

Ett par vänner köpte ett Urberg inför förra årets vandring - de är väldigt nöjda! Dock hade vi förhållandevis bra väder, så kan inte riktigt uttala mig hur de är i starka vindar. Men en ordentlig regnskur i Jotunheimen var inga problem i alla fall :)

Har ett 4-mans ståhöjd. Hade uppe det två veckor i fjol och det åker med som förstaval i år. Det verkar helt ok, i alla fall för att slå upp jämte bilen. Det var några droppar vatten inne i absiden en morgon efter regn så sömmarna blir i alla fall impregnerade. helt torrt i sovdelen dock. Tänker man; kvalitet för pengarna så ger jag urberg högt betyg. Rea var det oxo.

Jag har låtit Urberg genomgå det ultimata elddopet - friluftsundervisning i gymnasieskolan. Pinnarna pajade direkt. Stor skillnad där jämfört med ett gammalt Haglöfstält som vi använt i nästan 10 år. Dock finns det ju ingen vettig människa som misshandlar utrustning på ett liknande sätt. Tar man det bara lite lugnt med grejerna så borde tältet kunna funka fint, iaf under icke-extrema förhållanden. 

• Like 2
  • Haha 2

Har ett tält som är använt men inte under svåra förhållanden. Intrycket är gott i alla fall! Jämfört med ett Hilleberg som jag spenderat fler nätter i känns det som ett riktigt bra budgetalternativ. Men som sagt, storm och skyfall återstår att testa.

Polarn har använt ett Urberg 2-manna tunneltält (vettefaan vad det heter) i fyra säsonger utan några som helst problem. Kanske max tjuge nätter per år och mest i fjällbjörkskogen. Han verkar jävligt nöjd. Har sovit en handfull nätter i den också. Konstigt nog har jag vaknat med ruggig huvudvärk och så har det luktat bakfylleas uttav satan i tältet i princip varje gång...

Edited by jani
  • Like 2
  • Haha 1

On 5/15/2019 at 9:01 PM, YoSki said:

Jag har låtit Urberg genomgå det ultimata elddopet - friluftsundervisning i gymnasieskolan. Pinnarna pajade direkt. Stor skillnad där jämfört med ett gammalt Haglöfstält som vi använt i nästan 10 år. Dock finns det ju ingen vettig människa som misshandlar utrustning på ett liknande sätt. Tar man det bara lite lugnt med grejerna så borde tältet kunna funka fint, iaf under icke-extrema förhållanden. 

När du skriver "pinnarna", men ar du då stängerna eller pinnarna man sätter i marken?

Jag beställde ett 3-manna Tunnel G4. Det var 40 % rabatt, så priset landade på drygt 1400. För det priset är det värt att testa.

Återkommer med rapport.

20 minutes ago, Bigsalmon said:

När du skriver "pinnarna", men ar du då stängerna eller pinnarna man sätter i marken?

Sorry, stängerna ska det vara. Ingen har lyckats knäcka nån markpinne än, men det är nog bara en tidsfråga...

• Like 1