Hoppa till innehåll

Bindtråd


PatrikJ

Recommended Posts

Gillar själv Veevus. 6/0 och 16/0 består av två trådar som är lätta att splitta när du vill ha in material i tråden (ist för dubbingögla).  De andra är lite mer flossiga och ligger plattare på kroken om du vill täcka den. 

Länkar till lite info: https://mistpool.com/sv/produkt/1721/veevus-thread.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en massa färger av UNI 8/0 när jag började binda. Men numera binder jag nästan allt med Textreme Power Thread 50D. Tunn, lätt att splitta (håller även för att spinna hjorthår), går aldrig av och lätt att färga med penna vid behov. Behövs liksom inget annat om det inte är så att tråden ska vara en del av effekten i flugan när det gäller t.ex färg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har använt Veevus. Osäker på grovlek, 8/0, 16/0?, till laxflugor och det har funkat hur bra som helst.

När jag använt samma tråd till mindre flugor/torrflugor/nymfer märker jag att den lätt halkar på kroken.

Vingpartiet och kroppen på torrflugorna vrids lätt och hamnar på sidan av kroken. Använder nu snabblim för att inte det ska hända. Men det känns onödigt.

Har aldrig varit med om det tidigare med andra bindtrådar.

Annars gillar jag den tunna, starka tråden.

Någon som har förslag på en tunn, stark tråd som "greppar" kroken och inte behöver limmas eller vaxas?

/M.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, osdmike said:

Har använt Veevus. Osäker på grovlek, 8/0, 16/0?, till laxflugor och det har funkat hur bra som helst.

När jag använt samma tråd till mindre flugor/torrflugor/nymfer märker jag att den lätt halkar på kroken.

Vingpartiet och kroppen på torrflugorna vrids lätt och hamnar på sidan av kroken. Använder nu snabblim för att inte det ska hända. Men det känns onödigt.

Har aldrig varit med om det tidigare med andra bindtrådar.

Annars gillar jag den tunna, starka tråden.

Någon som har förslag på en tunn, stark tråd som "greppar" kroken och inte behöver limmas eller vaxas?

/M.?

Har haft precis samma problem med veevus trådarna, halkar väldigt lätt. 

Men det är inte svårare än att dra åt trådbasen/första varven på kroken riktigt hårt. Tråden är stark och klarar av ordentligt tryck för att få den tight :) 

Alternativt kan du prova köpa några rullar av 10 och 14, de är de jag använder å de halkar inte alls för min del iaf ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/19/2019 at 12:21 PM, Ferex said:

Har haft precis samma problem med veevus trådarna, halkar väldigt lätt. 

Men det är inte svårare än att dra åt trådbasen/första varven på kroken riktigt hårt. Tråden är stark och klarar av ordentligt tryck för att få den tight :) 

Alternativt kan du prova köpa några rullar av 10 och 14, de är de jag använder å de halkar inte alls för min del iaf ??

Värt att prova. Tack för tips.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...