Hoppa till innehåll

Letar följsam lina med lågt minne, klass 3 - 5


palle-påk

Recommended Posts

Less på mina linor som ligger som telefonsladdar på vattnet då jag fiskar torrt.

Fiskar för närvarande med rio gold, rio trout intouch, gl presentation msx, barrio m.m. Kan väl också vara ärlig och nämna att jag inte sköter om mina linor nämnvärt. 

Finns det några modeller som sticker ut och är att rekommendera? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Zimsen sträcker väldigt fint. Jag är också svag för kvaliteten på Scientific Anglers linor. Deras kan vara underklassade men då skriver de det. I fall du inte vill att din trea ska väga som en femma är det bra att tänka på det.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, palle-påk said:

@bratteus Skall nog ge SA en chans, är det SA mastery mpx aller amplitude som  du refererar till?

Hej det är tycke och smak men SA är i en klass för sig efter många års användande tycker jag.

Mastery ( finns i två färger, en Stealth och en Optic ) slät låter minst och funkar väldigt bra för mig. Har både 5 & 6 på min Radian 905 och det blir ett jävla bra drag med 6 om man har ett snabbare 5 spö. Jag kastar lätt ut 20 plus meter, säkert hela linan om man vill. Skönt med känslan av drag när man vill nå vaken en bit bort i sjön. Längre tafs till finare presentationer.

man bör bli nöjd med denna som allroundlina.

Arctic Silver är väldigt väldigt väldigt bra också, låg diameter, flyter högt, släpper lätt från vattnet, inget minne över huvudtaget men färgen är sådär på klass 5 den syns knappt.

 

Redigerad med bratteus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har god erfarenhet av flera av SA’s släta linor, Rio’s modeller utan stum kärna och Barrio (hukar mig) i det avseendet.

Jag omsätter inte (alla) linor varje år så jämförelsen är inte mellan nyaste eller samma årsmodeller. Om jag jämför tre liknande linor så är min subjektiva uppfattning:

SA MED: Minst linminne efter att linan sträckts, men också minst följsam. Mest känslig för slitage.

Barrio GT125: Mest följsam, och den lina som håller formen längst efter att den sträckts. Mjuk coating som kräver lite kärlek. Känslig för smuts, men minst känslig för slitage.

Rio Trout LT (utan stum kärna): en god tvåa i alla de hänseenden som listats ovan. Ändå min favorit, gillar den bättre än de bägge ovanstående till fiske. Flera nivåer bättre än många andra linor jag har fiskat med.

Både SA’s och Rio’s linor är generellt vassare och har bättre coating men sträcker man Barrion ordentligt så flyter den som en död orm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/23/2019 at 9:23 AM, Ixoye said:

En annan lina som är mjuk och fin utan telefonsladd syndrom är Wullf TT, (tillverkad av Scientific Anglers)

Kan instämma i det omdömet. 

(jag tillhör minoriteten som inte gillar taperingen, men följsamhet och linminne var helt ok)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...