Hoppa till innehåll

Troutboss htx vilken grym lina!


Recommended Posts

9 hours ago, Jonas_P said:

Som sagt, säkert ett bra spö men inget som tilltalar mig. 

Jag håller med, ett fulare spö får man leta efter, men jag är väl för gammal och konservativ :)

Även jag har ägt en Trout Boss HTX, den första modellen, sanslöst hal lina med bra skjutförmåga, men alldeles för tung för Radian #5 jag hade då.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/28/2019 at 7:29 AM, Ola Mörrum said:

Men lille vän, jag har grym kastteknik, har kastat med världseliten jag med och fiskat i 45 år. Testat det mesta som finns på marknaden i form av spö. linor , rullar mm pga av känningar i branschen. Fiskar fortfarande 150 dagar om året. Tränar på kastteknik när jag inte fiskar Hivar iväg snöret över 35 m en lycklig dag. Så sluta nu för fan. 

Han pratar mycket skit e x som att hävda att en expert distance är den sämsta linan för fiske men ändå har den funnits länge och kopieratsav de flesta märken,, varför då tror du? Om han nu är så duktig , som han säkert är spelar inte linan så stor  eftersom en duktig kastare kan kasta med alla linor. Det är endast ett sätt att sälja genom att smutskasta andra linor . Det är så dålig stil. 

Så packa ihop er butik här på forumet och köp en annons plats och diskutera saker som är relevant här på forumet istället för att gör reklam. Det är tamej fan otroligt att  Edge tillåter detta.

Köpte en lina av  mr Troutboss och jämförde den med andra linor bla SA trout,expert distance , gpx rio linor mm  samma dag den lades på rulle. Känt är att nya linor skjuter bra i början det gäller de flesta. Tb.n var bra men inte bättre än Trouten som är rättklassad. Efter en halvtimmes kastande blev till min förvåning Tb.n väldigt sträv men det gick att fixa till genom att tvätta linan men det kom så fort. Blev besviken och provade andra linor och dom funkade bra. Ska sägas att mr TB erbjöd sej att ta tillbaka den. 

Att Tb. n är en bra lina det tycker säkert en del men inte alla så sluta snacka skit om andra bara för att höja den linan och göra reklam.

 

Har inte påstått att någon här har dålig kastteknik! 

Troutboss är den bästa allroundlinan utan tvekan för den behåller skjutet så att man kan  använda teknik, istället för slit i kasten! 

Kan kasta lugnare än med andra linor för den e snabbare i luften. 

Bättre i vindförhållanden.. mindre vindkänslig! 

Otroligt hållbar! 

 

 

 

 

 

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago, T3 said:

Har inte påstått att någon här har dålig kastteknik! 

Troutboss är den bästa allroundlinan utan tvekan för den behåller skjutet så att man kan  använda teknik, istället för slit i kasten! 

Kan kasta lugnare än med andra linor för den e snabbare i luften. 

Bättre i vindförhållanden.. mindre vindkänslig! 

Otroligt hållbar! 

 

 

 

 

 

Mindre vindkänslig? Hur menar du? 

Den har samma diameter eller är t.o.m lite tjockare än de flesta andra linor jag har. Menar du att den är stelare eller helt enkelt tyngre och därmed klarar vind bättre? 

Sen, snabbare i luften? Det är väl ändå kastaren och spöt som tillsätter farten? Jag har iaf aldrig sett en lina som flyger snabbt av sig själv. 

  • Like 3
  • Thanks 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago, Sahlberg said:

Mindre vindkänslig? Hur menar du? 

Den har samma diameter eller är t.o.m lite tjockare än de flesta andra linor jag har. Menar du att den är stelare eller helt enkelt tyngre och därmed klarar vind bättre? 

Sen, snabbare i luften? Det är väl ändå kastaren och spöt som tillsätter farten? Jag har iaf aldrig sett en lina som flyger snabbt av sig själv. 

Det är mer driv i troutboss har grymt många träningstimmar med  sa ed som är för mig en långsam lina i luften.. 

 

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, T3 said:

Det är mer driv i troutboss har grymt många träningstimmar med  sa ed som är för mig en långsam lina i luften.. 

Lägg inte ner onödig energi på de här nå mer för de är helt enkelt så att dom flesta känner ingen skillnad på olika linor mer än att de blir trassel pga telefonsladd på vissa linor.... 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, T3 said:

Har inte påstått att någon här har dålig kastteknik! 

Troutboss är den bästa allroundlinan utan tvekan för den behåller skjutet så att man kan  använda teknik, istället för slit i kasten! 

Kan kasta lugnare än med andra linor för den e snabbare i luften. 

Bättre i vindförhållanden.. mindre vindkänslig! 

Otroligt hållbar! 

 

 

 

 

 

Det håller jag helt med om, just det med en glatt Lina och kastteknik.

Det jag inte tycker om är snacket hur dåliga andra linor är men skit i det.

Har varit på samma tävling som du i Ryd en gång och jag vet att du kan kasta och tvivlar inte på det du säger men jag har tyvärr inte samma upplevelse med TB:n.

Kan ha varit ett måndags ex , vet inte vad felet var.

Använder själv SA linor och dom funkar väldigt bra för mej.  Tvättar linorna med diskmedel och dom funkar hur bra som helst under en hel dag. 

Smörjer aldrig in mina linor. 

Smörjmedel samlar skit, som blir som slipmedel. 

Men det kan man göra som man vill så klart. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen linnörd men tycker mig se ungefär följande:

Det finns ett antal sorters olika linor, sett till tapering, de kan grovt delas in i kortdistanslinor (rätt odugliga enligt mig, men populära bland dåliga kastare eller de som använder dem väldigt snävt. Tex till mycket stora flugor och kortare distanser.) Långkastarlinor. Ofta rätt odugliga till fiske men vansinnigt roliga på gräsmattan. Exempelvis Sa ed. Medellånga klumplinor- fiskelinor. Kastar inte längst. Eller kortast. Eller bär störst flugor. Men funkar hyggligt till det mesta. DT- bra inom ett snävare område i fisket och enligt mig vansinnigt roliga på gräsmattan för distanskastning med långkstarspön. Klump och skjutlina- finns ingen regel här, kan ju vara korta eller långa klumpar, coatade eller flatbeams till skjutlinor. Här optimerar man efter sina personliga preferenser. Till enhands gör jag det själv endast till de kraftigaste spöna där jag underhandskastar stora flugor. Ska man pussla med detta ämne bör man vara någorlunda insatt i sin kastning och sitt fiske för att få ut något bättre av det än en färdig lina över disk.

Sen är lindjungeln mest en prylrunkarmarknad där saker ska säljas. Som med allt annat. Men grundlinorna/taperingarna är ju ungefär ovanstående. Det ska säljas helt enkelt. Man kan optimera sig blå om man vill. Inget fel i det, det är ju ett intresse i intresset. Som flugbindning eller spöbyggnad. Men en erfaren fiskare och kastare har sorterat sig igenom de grunder som finns och kommer att hitta passande linor från alla märken genom att studera taperingen och välja det man vet passar i grunden. 

Coating och plaster vet jag ingenting om. Tycker att jag har hittat bra grejer från alla de femtielva tillverkare jag provat genom åren. Misslyckade saker finns säkert också hos alla.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Tyto Alba said:

Man ska dock ha klart för sig att det finns linor som kastar bättre än vad andra linor gör.
Det som jag går starkt emot är det som en del promotar, dvs: "om du har en god kastteknik så fungerar alla linor bra". 
Detta är ett felaktigt påstående!
En kass lina är kass, oavsett vem som kastar. Det finns INGEN kastare i världen som kan kompensera för en bristfällig utrustning.

Frågan är väl hur man definierar "kass", om man enbart hemfaller åt att studera det du kallar "skjut" så är i sådant fall världens bästa lina en tung klump med en monofil shootingline. Men vad händer då med taperingar, och olika tänkta användningsområden? Jag fiskar mer och mer utan att skuta lina överhuvudtaget, och då faller ju helt argumentet om att en lina som skjuter bra är en bra lina. Jag vill mer ha egenskaper hos en lina som väl matchar mitt fiske.

 

Allt gott

Staffan

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Staffan Dahlbom said:

Jag fiskar mer och mer utan att skuta lina överhuvudtaget, och då faller ju helt argumentet om att en lina som skjuter bra är en bra lina. Jag vill mer ha egenskaper hos en lina som väl matchar mitt fiske.

 

Allt gott

Staffan

Jag håller med, jag vill ha en lina som presenterar en torrfluga lätt och fint på kort till medeldistans, då är absolut inte HTX den bästa linan i världen, men det finns andra linor från Cortland som passar mig bättre, 444 Spring Creek är min favorit.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Tyto Alba said:

Spring Creek, jag har haft den linan i klass 4 och 5, den är väldigt vindkänslig, har för lång /tunn framtapering. 

 

Den är perfekt för det fiske jag bedriver, jag använder den för fiske i en mindre skogs å där vind inte är något problem när jag fiskar, är det storm stannar jag hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Tyto Alba said:

Vill du vara vänlig och förtydliga följande,
- Vad räknas som en kortdistanslina?

Sedan så skriver du
"och kastare har sorterat sig igenom de grunder som finns och kommer att hitta passande linor från alla märken genom att studera taperingen och välja det man vet passar i grunden. "

- Påståendet grundar sig väl på att kastaren i fråga verkligen har testat alla märken i fråga!? Vad som passar i grunden? Den kan bli svår.
Rio är inte svaret på alla frågor...vilket fler och fler intygar.
 

1 - korta klumpar avsedda för närdistansfiske. Exempelvis Loop optistream.

2 - nej absolut inte. Varför då? Alla tillverkare har väl linor passande inom grundlängderna? Korta, medellånga, långa klumpar samt DT. Alla tusen miljoner taperingar och crossovers är ju inte annat än detaljer avsedda att specifikt vara svaret och lösningen på ett verkligt eller uppdiktat behov av något alldeles särskilt problem inom fiske/kastning.

3 - köp annonsplats.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago, Tyto Alba said:

- Linor som skjuter bra behöver inte vara avsedda för närdistansfisket, även om de har en klumplängd på 8-9 meter. Man kan nå minst dubbelt så långt med dem....som minst!

- Alla linor fungerar inte lika bra, oavsett vad någon påstår!

- Jag vill gärna ge Jonas N  några extra spänn genom en annonsplats. Som info, Jonas N är en mycket erfaren flugfiskare (jag har talat med honom ). Jonas N's syn på  bl a fluglinor gjorde mig mycket glad, han vet vad han snackar om!
Min grej är att jag tjänar för lite på det som jag gör! ?

Ja man kan hiva hyfsat långt med kortklumpade linor. Det är dock värdelöst fiskemässigt annat än i ett mycket snävt spann av fiskesituationer där bristande kontroll på presentation samt mendning och luftmendning är utan betydelse. De fungerar dock bra för kortdistansfiske där snabb laddning och/eller förmåga att bära ut en tung fluga är viktigt. Eller för att sälja spön och linor till mindre skickliga kastare då de får en aha-upplevelse av att lyckas skjuta iväg lina för första gången med en spinnfiskeliknande teknik. 

Därför är det ointressant huruvida en korklumpad lina KAN hystas iväg långt. Den gör det på ett alltför snävt sätt för att ha något bredare användningsområde. Sålunda menar jag att dessa linor har ett användningsområde och det är på korta distanser.

Tror ingen har påstått att alla linor funkar lika bra? Varför skulle alla linor vara lika bra? Och vad är ”bra”? Huvudproblemet här i tråden är att det för er smygande säljare skall propsas, i olika trådar och mer eller mindre subtilt, att det råkar vara så att ett visst märke är det enda som är bra. Det något mer subtila i marknadsföringen är att det kan ges visst cred här och där även till andra märken men alltid landa i att det ändå är ett märke som är snäppet ännu mer bra..

Jag har också varit säljare. Av ren självbevarelsedrift var jag öppen med det på edge och jag var noga med att endast besvara frågor kring märket och då i neutral ton. Jag tror man tjänar på det. Det som förmodligen hänt nu för er/dig är att ni lyckats få fram ett antal försäljningar men förlorat ett ännu större antal pga irritation..

Så ett tips: ta det lugnt med marknadsföringen. All sådan är inte bra i längden.

Edit: på den tiden jag sålde fanns det ”forumbulvaner” från vissa märken men bland de seriösa säljarna hos de större leverantörerna var det tabu att skriva själv på forumen. Klokt.

 

  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, Ismo said:

Tycker personligen att linan är perfekt!...för mig....

Alla kan inte tycka lika som jag,,likadant med en Bil,lr. pistol,runkar handskar m.m...

Alla har sina favvos!

Optistream t ex. ...var bland det sämsta jag testat/ägt...gick inte att lägga ett snyggt kast/presentation hur en än försökte!

Visade Henka på Fiskelust hur linan betedde sig ...runt -06..07 nått...har jag för mig.

Så sluta att tjafsa om en lina..å börja tälj Puppor...med dom behöver en inte ens en fluglina med...

Optistream var en säljsuccé. Tyvärr.. den typen av linor, som jag menar har ett användningsområde, ett mycket snävt sådant, har förstört många nybörjare. Jag sålde mängder av optistream. Rätt använd av en erfaren fiskare med ett mycket speciellt behov var den inte dum alls. Den var ju i princip en tidig hel skagitlina för enhands. Men jag skulle tro att den användes ”fel” av 95% av köparna som kompenserade dålig kastteknik vilket också ledde till dålig fisketeknik. 

Jag hatade den också.

Men det är världens billigaste försäljningstrick. Få köparen att tro att han faktiskt kan kasta och skjuta lina helt plötsligt. Jag antar att detta sätt att sälja prylar inte har minskat? Jag är inte i branschen nu och testar inte nya saker men jag tycker mig förstå av trådar som denna att detta trick används fullt ut av alla tillverkare. 

Kort klump och ett fantastiskt glid på skjutlinan ger mig iallafall otrevliga vibbar då jag vet exakt vad en sådan lina gör för en dålig kastares köpinstinkter..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/22/2019 at 2:00 PM, Ismo said:

Funderar! Finns det nån lina som inte korvar sig?..speciellt när en fiskar i sjö(hav)...har nog aldrig upplevt en lina som inte gör det..lägger sig i s-former efter en kort tid(stilla vatten)...VI FISKAR FÖR SAKTA! ..det är det tillverkarn vill säga.:lol:

Har inte upplevt detta på Arctic Silver eller SA MPX eller Snowbee Thistledown.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Tyto Alba said:

En helt ärlig fundering, vad gör en lina med en valfri klumplängd och dåligt glid för en sämre kastare?
Dåligt skjut kan väl inte vara en fördel!?

En kort tung klump gör att du kan hysta iväg det hela jättelångt med en spinnfiskeliknande teknik. Det motverkar inlärandet av en riktig kastteknik och handikappar den blivande flugfiskare .

Det tror jag att du redan vet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
45 minutes ago Line-speed sa:

Håller fortfarande min uppfattning att EDn är sämsta linan som någonsin tillverkats..  Hur kan den har valts till tävlingslina är ofattbart.. 

Inte nog me dåligt skjut så blir de både hel o halvknop i linföraren.. 

IMG_20190816_190220.jpg

Har du Ismo på besök:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Ismo sa:

Dra inte in mig!!!   Du vet vad jag kan...:mad:

Japp,,, å björken står kvar?

Du vet, ATT jag vet,,, Men det är ändå kul att retas lite? å ska man bli bättre å kasta så får man nöta när man står i vattnet. Är man ut vadad till midjan i strömmen å står och balanserar på hal sten och dessutom massor med träd och buskar. Då är det en stor skillnad jämfört med att stå på en gräsmatta... Men gräsmatta är också bra att nöta för att få en bättre tajming, teknik mm. Men när man kommer till vattnet, så märker man att det är stor skillnad med alla hinder och strömmen som tar/bromsar linan mm. Du har inte stått och nött på gräsmattan, Du har nött vid vattnet och det Märks. Du kan både kasta och fiska.

Redigerad med Freak
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...