Jump to content

Recommended Posts

Posted
56 minutes ago, Ismo said:

Ber om ursäkt att jag drog upp detta i denna tråd!...är så förbannad nu så jag skriver allt i alla trådar.

Man får bli förbannad, det är helt ok.

Det tycker jag är sunt så bara ös på.

Är du förbsnnad över vad jag skrev i tråden så kan vi ta det här annars får du väl ringa och skälla på mej.

Ha det bra Ismo

Posted
27 minutes ago, Ismo said:

Jag kan ha åsikter om mycket!..det mesta är nog bara skit!:D..blir förbannad om mycket!..men lugnar ner rätt snabbt...( tror jag?)

Hinner du lugna ner dig mellan dina förbannelseattacker? Jag är tveksam. ?

• Haha 1
Posted
3 hours ago, HansKlinga said:

Förstår inte hypen om trout boss htx.lånade en av jörgen daniellson för att prova. Efter förra årets tråd om htx en. Finns bättre linor än htx.och om den var så himla bra !så skulle väll alla ha en ! Eller ?när

Bättre lina? Du får gärna nämna en eller två! Har testat det mesta i fiske och ingen annan lina fungerar lika bra och behåller skjutet, överhan dskastar, underhandskastar med det drivet grymt! ?

Posted

Guideline Highwater första versionen . Och den sista i den vita kartongen.inte den nuvarade som jag förstår rio tillverkar.SA har tillverkat highwater linorna jag nämner. Testade som sagt htx den med lång klump.tyckte inte den var så bra. Alla kan väll inte tycka samma .o min personliga tycke o smak föredrar sa tillverkade highwatern.

Ps. Orkar inte svara något mer sen T3. 

Trevlig helg.

• Like 1
Posted

Hej på er.

Nu lägger jag mig i denna tråd då jag hyllat Htx linan i andra trådar senaste åren.....

Jag tycker det är en RIKTIGT BRA lina överlag, MEN jag har provat linan till ca 7-8 spön och till vissa spön funkar den inte alls enligt mig.

Några exempel. 

Dåliga combos = Hardy Artisan, Clutch Fluent

Bra combo = Hardy Zenit, G Loomis Asquith

Jag har dock inte senaste versionen av linan utan den innan.

Tyckte den var så outstanding så jag har faktiskt 4 lika linor på lager ? ( man vet ju inte när dom slutar tillverka favolinan..... )

Och detta gäller ett gäng andra linor jag också har.... till Artisan funkar SA Vpt galet bra men denna lina suger till Zenit spöt så med detta sagt menar jag att våra olika uppfattningar om en lina troligtvis också beror på vilket spö man använder!! Och också vilken kast teknik man har.

• Like 1
Posted
25 minutes ago, HansKlinga said:

Guideline Highwater första versionen . Och den sista i den vita kartongen.inte den nuvarade som jag förstår rio tillverkar.SA har tillverkat highwater linorna jag nämner. Testade som sagt htx den med lång klump.tyckte inte den var så bra. Alla kan väll inte tycka samma .o min personliga tycke o smak föredrar sa tillverkade highwatern.

Trevlig helg.

Jag hoppas på att du går med på en kast-träff där vi går genom de bitar som diskussionen handlar om. Det handlar inte om att "sätta dit någon". Du har ingenting på att förlora på det här. En del tycker att jag bara snackar, då gör vi det på ett annat sätt och skippar snacket, vi testar i skarpt läge! Det som jag vill visa handlar inte om en massa tyckande, det är någonting konkret.
I all välmening, du ställer väl upp?

Posted

Redtag88,

de spön som TB'n fungerat dåligt på, handlar det om mjuka spön med längre slag?

Posted

För dem som inte vet, T3 (Seppo) är en mycket skicklig fiskare och kastare, är bl a tävlingskastare. I fall någon skulle fundera över hans skills.

Posted
3 minutes ago, Tyto Alba said:

Redtag88,

TB fungerar dåligt på mjuka spön. Man får helt enkelt gå ner en eller två linklasser när man köper linan. Testat en 5a på 5st klass 5 spön. Linan lirade enbart med den som har snabbast aktion och minst flex i klingan. Med det sagt så är det inte en dålig lina. Grymt drag i den. ? 

• Like 1
Posted (edited)
2 hours ago, HansKlinga said:

Trevlig helg.

Har ägt highwater #6 som tappade skjutet i varmt väder vilket många linor gör, vissa behöver bara kontakt med vatten, för mjuk coating på highwater nästan 100% säker SA tillverkad.  Använder inte tiemco linedressing på linor till fiske för effekten(skjutet) håller inte länge, Guideline är inte premium för någon annan tillverkar deras linor! 

Viktigast är att linan behåller skjutet, hur linan går i luften går att justera med tafsen och teknik! 

Trevlig helg! 

Edited by T3
  • Sad 1
Posted
33 minutes ago, Tyto Alba said:

Redtag88,

Både ja och nej!!

Artisan är ett relativt mjukt spö men Fluent upplever jag som snabbt men linan funkar inge bra till något av dessa.

Men jag tror som Stefan skriver att överlag till mjuka spön får man gå ner i klass på linan kontra spö.

Jag fiskar dock nästan enbart #6 och har bara testat #6 linan till #6 spön.

Posted (edited)
On 5/23/2019 at 7:01 AM, Tyto Alba said:

När det gäller minne så har jag inte upplevt HTx som besvärlig. Linan rätar ut sig själv. I kallt väder, typ 5 grader, då kan minnet vara mer besvärligt.
Kastar man kortare kast som runt 10 meter så är problemet så gott som obefintligt.

Jag kan tänka mig att HTX'en kan vara bra vid det fiske jag bedriver i mitt hemmavatten, liten skogs å där längsta kast är max 15 meter, men oftast endast 3-6 meter och då är ju den extra vikten bara positivt, om det nu är som du påstår att själva klumpdelen inte har några extraordinära minnes problem så är linan intressant för mig, är det skjutlinan som är styvare än klumpdelen och därmed har problem med minne? för linans övriga egenskaper är väldigt lockande och intressant.

Edited by Ixoye
Posted

Hur många trådar ska det skapas om den här jäkla linan? 

En del älskar den, andra tycker att den är helt okej och några är missnöjda. 

Det är inget revolutionerande med den liksom. 

Tung, hal coating, visst problem med minne och en standard allroundtapering.

Ok, det räcker väl så. 

• Like 6
Posted
1 hour ago, Jonas_P said:

Hur många trådar ska det skapas om den här jäkla linan? 

En del älskar den, andra tycker att den är helt okej och några är missnöjda. 

Det är inget revolutionerande med den liksom. 

Tung, hal coating, visst problem med minne och en standard allroundtapering.

Ok, det räcker väl så. 

Varenda gång är det ju någon med koppling till den enda butik i Sverige som säljer den...

"Om du inte tycker att det är det bästa människan nånsin skapat så kom och testa!"

Samma harang hela tiden. Det är min tolkning.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted
3 minutes ago, M.L said:

Kan bli en misslyckad marknadsföringskampanj det här. Retar mest upp folk verkar det som.

Det som retar upp folk är väl kanske att andra åsikter än att linan är världens bästa är bäst är "fel åsikter" som måste övertygas, detta trots att folk uppenbarligen redan jämfört den med andra och kommit fram till olika slutsatser. 

När man har tekniska bevis i form av uppmätt friktion, resistens mot vattenupptagning och friktion efter x antal timmar i vatten, ja då kan man börja hävda att linan är bevisat bättre än andra. Tills det finns är det mest åsikter med sparsam empirisk undersökning till grund. 

• Like 1
Posted
On 5/22/2019 at 10:19 PM, Sahlberg said:

I lördags jämförde jag sida vid sida med Rio Perception intouch och gamla TB HTx och de två behövde jag inte sträcka alls. 

Jag hade tidigare en Rio Perception av den gamla modellen som jag gillade skarpt, men jag har inte vågat köpa den nya "InTouch" modellen då jag har haft dåliga erfarenheter med den typen av linor, har dom förbättras den senaste tiden, då tänker jag mest på minnes och trassel problem?

Posted
4 minutes ago, Ixoye said:

Jag hade tidigare en Rio Perception av den gamla modellen som jag gillade skarpt, men jag har inte vågat köpa den nya "InTouch" modellen då jag har haft dåliga erfarenheter med den typen av linor, har dom förbättras den senaste tiden, då tänker jag mest på minnes och trassel problem?

Jag haft fyra olika Perception tror jag, tre stycken av Intouch iaf och har haft olika upplevelser. Den första jag köpte var direkt efter att Rio introducerade Intouch och den var som en telefonsladd. Vidrig. Samma sak med en Rio SHS. 

Den andra jag köpte var bättre och efter 5-10 pass var den rak och fin utan minne. Den senaste (kan ha köpt den begagnad) är också riktigt bra, utan minne. 

Jag läste en del om Intouch i början och fick intrycket av att många hade stora problem i början men att Rio trimmade in produktionen så att det blev bättre. 

• Thanks 1
Posted

Hej,

Personligen avskyr jag att tillverkarnas linor blir tyngre och tyngre hela jävla tiden. Hela cirkusen är driven av att folk köper spön som är "coola" men som dom inte klarar av att hantera. Och så rycker lintillverkarna ut med allt tyngre och tyngre linor... All heder åt de tillverkare som fortfarande säljer AFFTA-klassade linor - då vet man vad man får och så slipper man att vara en del av hela fjanteriet. Snart är linorna lika tunga och korta så att man lika gärna kan börja spinnfiska.

/Thomas

• Like 3
Posted
45 minutes ago, ThomasG said:

Hej,

Personligen avskyr jag att tillverkarnas linor blir tyngre och tyngre hela jävla tiden. Hela cirkusen är driven av att folk köper spön som är "coola" men som dom inte klarar av att hantera. Och så rycker lintillverkarna ut med allt tyngre och tyngre linor... All heder åt de tillverkare som fortfarande säljer AFFTA-klassade linor - då vet man vad man får och så slipper man att vara en del av hela fjanteriet. Snart är linorna lika tunga och korta så att man lika gärna kan börja spinnfiska.

/Thomas

Cortland tar väl ändå priset i dumhet, dom tillverkar ju HTX i DT utförande en klass över AFTMA, jag tog mig för pannan när jag såg det....

• Like 1
Posted
20 minutes ago, Ixoye said:

Cortland tar väl ändå priset i dumhet, dom tillverkar ju HTX i DT utförande en klass över AFTMA, jag tog mig för pannan när jag såg det....

Kolla de andra tillverkarna så ser du att de är långt ifrån ensamma. 

Streamerlinor är väl extremen, där är det inte helt ovanligt med linor som viktmässigt ligger två klasser över. På det sättet är jag helt enig med Tyto Alba, skriv ut vikten i gram (för hela klumpen) och spötillverkarna bör skriva vilka viktspann deras spö är anpassat för. 

Posted
14 hours ago, Ismo said:

Hur mycket fisk får ni då?

??

Du behöver nog byta tråd (eller forum?) Ismo om du helst vill diskutera och bidra med din kunskap i flugfiskets ädla konst, ha en dialog om hur en fluga presenteras/fiskas bäst, eller berätta för nybörjare varför flugfiske optimalt bedrivs på närdistans så nära öringen man bara kan komma. Här kommer nog alltid många av trådarna domineras av påståenden att det viktigaste som finns är utrustning som är optimerat för att hiva en lina så långt det bara går. Helst åt helvete långt. 

Tips till netlines-grabbarna:

1. När ni ska sälja in de nya Cortland-linorna till oss alla, jämför alltid med gamla goda Peach istället när ni pitchar här på edge. Peach är för många av oss en riktigt bra lina som väldigt många har fiskat eller fiskar med och känner till egenskaperna på. Den kan man köpa för ca 550SEK (Bogdan m fl) och den passar många spön och fiskesituationer. Blir mycket mer intressant att höra vad ni tycker är bättre med Troutbossen mot en Peach och om ni t ex  rekommenderar oss att köpa en troutboss(dyr) istället för två Peach(billiga) för att optimera vårat flugfiske. Istället för att fortsätta slakta SA, RIO m fl vilket vi alla redan vet ni tycker bara producerar bajslinor. Att skjut är det viktigaste i flugfiske har vi förstått att ni tycker för länge sedan.
  2. När ni jämför linor generellt - ge gärna era jämförelser så optimala förutsättningar som möjligt så blir det intressantare. Alla vet ju t ex vilken stor betydelse vikten på en lina har så varför inte förklara fördelar och nackdelar med en Troutboss i klass 5 jämfört med en Peach i klass 6? Så blir det inte äpplen och meloner hela tiden. Och jag lovar att vi alla vet att vikten och coatingen på Troutbossen gör att den är lätt att hiva långt länge. Jättelångt jättelänge. Även om ni tycker vi är skittröga som inte bara köper en hög med troutbossar hela tiden.  
  3. Om någon tycker att Troutbossen inte är bäst för deras fiske och gillar andra linor bättre - försök acceptera det. Vet att det är jobbigt som fan, men testa att lita på att de eventuellt är vuxna människor som vet sitt eget bästa.  

By the way, det kläcker ute så glöm ej att fridrifta kläckare till vakande öring. Vilket blir min huvudsysselsättning imorgon ? 

Och det viktigaste av allt - Ha det gött alla! 

• Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 9
Posted
21 minutes ago, Guthu said:

Här kommer nog alltid många av trådarna domineras av påståenden att det viktigaste som finns är utrustning som är optimerat för att hiva en lina så långt det bara går. Helst åt helvete långt. 

Notera @Staffan Dahlbom, att det är flera som delar åsikten att det snackas mycket om långa kast här ?

Posted
55 minutes ago, Sahlberg said:

Kolla de andra tillverkarna så ser du att de är långt ifrån ensamma. 

Streamerlinor är väl extremen, där är det inte helt ovanligt med linor som viktmässigt ligger två klasser över. På det sättet är jag helt enig med Tyto Alba, skriv ut vikten i gram (för hela klumpen) och spötillverkarna bör skriva vilka viktspann deras spö är anpassat för. 

Jag vet, men att just DT linor följer AFTMA klassning har jag alltid tagit för givet.