Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Köp annonsplats som alla andra. Att göra inte så smygig reklam på Edge 2019 är ju som att annonsera på Öppna Kanalen. Antalet läsare är inte överväldigande om man säger så. Ni är 10 år för sent ute.

Edited by MathiasL
  • Like 5
  • Thanks 1
Posted (edited)
2 hours ago, MathiasL said:

Köp annonsplats som alla andra. Att göra inte så smygig reklam på Edge 2019 är ju som att annonsera på Öppna Kanalen. Antalet läsare är inte överväldigande om man säger så. Ni är 10 år för sent ute.

Och som tidigare tidigare sagts... denna tråd och många av de inte helt passivt aggressiva kommentarerna gör nog mer skada än nytta som för den som tänkt kränga en lina eller promota sin webshop... lyhördhet, ärlighet, transparens och ödmjukhet kommer man långt med om man vill skapa och förvalta ett professionellt förtroendekapital...

Edited by jani
  • Like 5
  • Thanks 6
Posted
On 5/26/2019 at 1:18 PM, Ola Mörrum said:

Nä, ska hålla mej utanför detta om nu inte Mr. troutboss himself kommer med någon ny dräpare bara för att sälja linor. Någon jävla sanning för det finnas i det han säger.

Allt handlar om kastteknik, sen kan man bryta ner saker o ting men i grunden är det skit bakom handtaget som orsakar nya köp.

Har man inte grym kastteknik så kan man inte avgöra om en lina är bra överhuvudtaget! 

Bara så ni vet! Tyto Alba är en av grymmaste kastare jag sett! (Har sett o kastat med världseliten) och som han gör det så effektiv teknik med minimala rörelser!  Och en grym fiskare! 

Har träffat på så många sk. Superkastare som bara snackar att dom kan kasta oj vad tysta dom blivit när det blivit upp till bevis! 

• Confused 1
Posted
22 minutes ago, T3 said:

Har man inte grym kastteknik så kan man inte avgöra om en lina är bra överhuvudtaget

Misstänkte att det var så. Då kan ju jag och alla andra mediokra människor fortsätta att göra helt subjektiva val baserat på valfria känsloargument och lekmannamässiga iakttagelser ! ?????

• Like 5
  • Thanks 3
  • Haha 11
Posted
6 hours ago, MathiasL said:

Fast google indexerar inte Öppna Kanalen...

Det hade varit rätt slug smygreklam om inte alla trådarna kört i diket.

Men... hellre ökänd än okänd. ???

• Like 2
  • Haha 1
Posted (edited)

De är helt klart riktigt tragiskt fel någonstans,de blir häxjakt el tandagnissel vad man än gör...   Precis som dom där politikerna som va med på bild o skämta om sex el va de nu är.. 

Nu ska alla avgå, gräva ner sig o hoppa åt helvete....för de är dit de är påväg me allt.. 

Helt tydligt att landet Sverige inte mår bra på något sätt,den skiten rinner ända ner i rötterna vad de än gäller.. 

Heeelt jävla stört!! 

Väldigt synd att de kan inte va ens någorlunda högt i tak,de e tragiskt att taket är nere på botten snart ?

Edited by Line-speed
Posted
4 hours ago, T3 said:

Har man inte grym kastteknik så kan man inte avgöra om en lina är bra överhuvudtaget! 

Bara så ni vet! Tyto Alba är en av grymmaste kastare jag sett! (Har sett o kastat med världseliten) och som han gör det så effektiv teknik med minimala rörelser!  Och en grym fiskare! 

Har träffat på så många sk. Superkastare som bara snackar att dom kan kasta oj vad tysta dom blivit när det blivit upp till bevis! 

Vi vet att ni tycker så. Därför har ni något låg moral. Ni tycker ju uppenbart att 99% av era kunder aldrig kommer kunna avgöra om linan ni säljer är bättre än skiten de redan använder. Kunderna duger ju inte mycket till. Är det inte taskigt att kränga produkter till en hög med inkompetenta glada amatörer som lyckliga och ovetande fångar massor med fisk, dricker öl, skrattar och njuter av naturen tillsammans? Tycker ni det är sjyst att lura oss på pengar vi som aldrig kommer märka någon skillnad? Vore det inte bättre för er att bara fortsätta mäta vem som kastar snyggast och längst eller avgöra vem som har störst i Surahammar istället för att försöka ta våra pengar ?

Hade förövrigt bra fiske idag och fångade fina öringar på torrt med en sketen SA-lina. Tvättade den för någon vecka sedan och den nådde ut till fiskarna i ån denna gången med. Min kompis likaså. Kul hade vi. Och ganska så grymma är vi trot eller ej.       

• Like 5
Posted
2 hours ago, Troutman said:

Då kan ju jag och alla andra mediokra människor fortsätta att göra helt subjektiva val baserat på valfria känsloargument och lekmannamässiga iakttagelser !

"mediokra människor", det är din egen tolkning, ingen har påstått något sådant.
Subjektiva val? Ja, om man inte kan kasta så...
Då diskussionen håller en mycket låg nivå utan direkt konstruktiva inslag så tänker jag sammanfatta vad det handlade om från början.

Efter att jag har samtalat med T3 (Seppo) som uttryckt en glädje i att äntligen ha hittat en lina som fungerar. Jag förstår honom, det gör Line-Speed och ett antal andra också. Vad var det som T3 egentligen sa i sin inledning?
Med lätt parafrasering, han hade hittat en lina som kastar bra med de flesta kastsätt och att den behöll glidet länge. Var finns felet i påståendena? Om ni har synpunkter på det så är det dessa som ni ska bemöta. 
Gå genom och läs era egna svar, ni som har deltagit i diskussionen.

Om ni hade haft motargument som håller så hade ni använt dem. Nu är det så här, sen får ni tycka vad ni vill, om T3 inte får fart på en fluglina, så kommer INGEN av er att få det heller.
Om T3 tycker att en lina fungerar bra eller inte så är det så, baserat på sådant som man kan mäta fram.

Till er andra, som vill ha information som grundar sig på genuin kunskap, ni gör klokt i att lyssna. Ni måste inte tro på det vi säger, men ni gör klokt i att lyssna. De argument som vi har till vårt förfogande är starkare än de som motståndarsidan har att uppbringa. De är grundade på erfarenhet, inte känslor. Vi har t.o.m erbjudit oss att förklara, bevisa, detta genom tester på plats. Ta med din egen lina, det märks snabbt vad som fungerar. Någon av er såg t.o.m ett stort problem i detta att man erbjuder testande på plats, som dessutom helt gratis.Ingen av kritikerna kommer någonsin att dyka upp. Innerst inne så vet de...

En fråga, om det nu vore så som ni säger att vi har valt några random fluglinor som är helt värdelösa, vari ligger poängen i att försöka sprida dessa till andra?
En sanning är att en bra fluglina fungerar bra för alla. En dålig fluglina är kass, oavsett vem som kastar. Man kan inte kompensera en linas brister med en god teknik, som en del tycks tro.

Posted
13 minutes ago, Guthu said:

Vi vet att ni tycker så. Därför har ni något låg moral. Ni tycker ju uppenbart att 99% av era kunder aldrig kommer kunna avgöra om linan ni säljer är bättre än skiten de redan använder. Kunderna duger ju inte mycket till. Är det inte taskigt att kränga produkter till en hög med inkompetenta glada amatörer som lyckliga och ovetande fångar massor med fisk, dricker öl, skrattar och njuter av naturen tillsammans? Tycker ni det är sjyst att lura oss på pengar vi som aldrig kommer märka någon skillnad? Vore det inte bättre för er att bara fortsätta mäta vem som kastar snyggast och längst eller avgöra vem som har störst i Surahammar istället för att försöka ta våra pengar ?

Hade förövrigt bra fiske idag och fångade fina öringar på torrt med en sketen SA-lina. Tvättade den för någon vecka sedan och den nådde ut till fiskarna i ån denna gången med. Min kompis likaså. Kul hade vi. Och ganska så grymma är vi trot eller ej.       

Du fortsätter att briljera!
Om du tänker så som du beskriver så skulle jag inte alls bli förvånad. Man känner andra bäst genom sig själv.

Jag blir ofta kontaktad av kunder som söker rådgivning. De är ofta rutinerade men kanske inte alltid är de mest kastskickliga.
Om jag gjorde som du beskriver så hade jag fått stänga ner för länge sedan.
Det som jag sedan får höra av dessa kunder, som fått testa linor och fått rådgivning, det tänker jag inte skriva här. Du skulle bli än mer kränkt! Det passar inte alls in i din världsbild.

Posted

Cortland HTX är en Amerikansk premium lina, men jänkarna själva verkar knappt veta vad det är för lina när man läser på deras forum, om den nu är så revolutionerande som du påstår så borde den fått betydligt mer uppmärksamhet "over there," man kan ju undrar varför.....

Dom linor som hypar mest där just nu är SA's nya Amplitude Infinity och Amplitude Smooth Trout.

Posted (edited)
11 hours ago, T3 said:

Men lille vän, jag har grym kastteknik, har kastat med världseliten jag med och fiskat i 45 år. Testat det mesta som finns på marknaden i form av spö. linor , rullar mm pga av känningar i branschen. Fiskar fortfarande 150 dagar om året. Tränar på kastteknik när jag inte fiskar Hivar iväg snöret över 35 m en lycklig dag. Så sluta nu för fan. 

Han pratar mycket skit e x som att hävda att en expert distance är den sämsta linan för fiske men ändå har den funnits länge och kopieratsav de flesta märken,, varför då tror du? Om han nu är så duktig , som han säkert är spelar inte linan så stor  eftersom en duktig kastare kan kasta med alla linor. Det är endast ett sätt att sälja genom att smutskasta andra linor . Det är så dålig stil. 

Så packa ihop er butik här på forumet och köp en annons plats och diskutera saker som är relevant här på forumet istället för att gör reklam. Det är tamej fan otroligt att  Edge tillåter detta.

Köpte en lina av  mr Troutboss och jämförde den med andra linor bla SA trout,expert distance , gpx rio linor mm  samma dag den lades på rulle. Känt är att nya linor skjuter bra i början det gäller de flesta. Tb.n var bra men inte bättre än Trouten som är rättklassad. Efter en halvtimmes kastande blev till min förvåning Tb.n väldigt sträv men det gick att fixa till genom att tvätta linan men det kom så fort. Blev besviken och provade andra linor och dom funkade bra. Ska sägas att mr TB erbjöd sej att ta tillbaka den. 

Att Tb. n är en bra lina det tycker säkert en del men inte alla så sluta snacka skit om andra bara för att höja den linan och göra reklam.

Edited by Ola Mörrum
  • Like 4
  • Thanks 2
Posted (edited)
On 5/24/2019 at 7:36 PM, T3 said:

Bättre lina? Du får gärna nämna en eller två! Har testat det mesta i fiske och ingen annan lina fungerar lika bra och behåller skjutet, överhan dskastar, underhandskastar med det drivet grymt! ?

Alltid kul när man hittar en lina som stämmer, glädjen är obeskrivlig.

Mina favoriter är Arctic silver och MPX men även GL 4 cast om den inte hade trasslat så mycket.

Edited by bratteus
Posted

Hur en lina upplevs är ju individuellt. Hittar man en kastare som gillar samma lintyper så får man alltid en fingervisning kring vad som kanske kommer passa en själv. Det här varierar ju även över klasser och med spöhastigheter så jag kommenterar kring klass 5 medium/fast för enkelhetens skull...

Jag vet exempelvis att jag brukar trivas bäst med harmoniska linor med lite driv. De extremaste kortklumpslinorna är inte min grej då jag tenderar tycka de upplevs obalanserade. Jag gillar normalt inte DT och extrema longbellylinor heller, de är lite väl slöa för min smak. Jag vet att det finns andra kastare som älskar de här lintyperna och jag har full respekt för det. Min poäng är att det finns mängder med grymma kastare som gillar linor som jag själv inte är imponerad av. Jag gillar att hitta bra kombinationer som maximerar det jag själv definierar som prestanda i spöna.

Kul att det är så mycket snack kring Cortland. De gör bra linor, men det gör andra också och det gäller att ständigt vara med och följa marknaden om man ska ha en chans att få en bild av vad som är bra just nu.

@dues, (grym kastare), kom exempelvis förbi och hämtade ut sitt vinnarspö i fototävlingen för några veckor sedan. Orvis Helios 3F 9' #5. Det är med stor sannolikhet den skönaste och mest välbalanserade allroundfemman jag testat fram till nu. Fantastiskt spö. Vi körde ett gäng linor till spöt. Bland annat Cortland HTx WF5F, som inte var rätt till det spöt. Den saknade harmonin vi båda sökte. Hardys Horizon var helt ok men det saknades lite drag när man vill kasta längre. Arctic Silver WF5F var klockren men den har en färg som avskräcker vissa i mörkare vatten. Jag tror däremot att en Orvis Hydros Superfine Willow WF5F hade varit den perfekta linan. Tyvärr hann vi inte med den då det börja ösregna. 

Posted
2 hours ago, Ola Mörrum said:

Men lille vän, jag har grym kastteknik, har kastat med världseliten jag med och fiskat i 45 år.

Tillåt mig tvivla. Se längre ner.....

Köpte en lina av  mr Troutboss och jämförde den med andra linor

Du har inte köpt en enda lina av mig. Du frågade efter en lina i klass 3, beställde senare en lina i klass 4. När linan var skickad så kom du på att lina i klass 4 var fel och ville ha en "trea". Fyran skickade du tillbaka. Det året så hade jag inte tänkt att ta hem fler linor pga sent på säsongen, men tog hem en TB i klass 3, snäll som man är. När linan i klass 3 var ivägskickad, då kom du på helt plötsligt att TB inte var en bra lina. Ska tilläggas, båda linorna returnerades oanvända. 
Minns att jag frågade dig hur ni hade kommit över en TB att testa då de inte säljs över allt. Ditt svar var kort o spydigt.

Ska sägas att mr TB erbjöd sej att ta tillbaka den. 

Ja, du skulle ju byta från en 4 till 3:a, för att sedan skita i det helt. Har hört att du gjort så mot flera andra också.

Att Tb. n är en bra lina det tycker säkert en del men inte alla så sluta snacka skit om andra bara för att höja den linan och göra reklam

- Marknaden är full av usla linor. TB är enligt oss den bästa. Vi erbjuder oss att göra tester "live", på vatten, jämföra mot precis vilka linor som helst. Förklaringen är enkel, bästa plasten vinner. Ingen törs komma....

Om han nu är så duktig , som han säkert är spelar inte linan så stor  eftersom en duktig kastare kan kasta med alla linor.

Det här är punkten som gör att jag tvivlar på att du är en duktig kastare. Detta är den vanligast förekommande skrönan på edge. Nej, en usel lina är usel, oavsett vem som kastar! Jag vet det för jag kan kasta. God kastteknik kompenserar inte för brister i utrustningen.
Ju duktigare man blir på att kasta, desto högre krav ställer man på sina linor, det förklaras med två ord, högre linhastighet och linkontroll. Det är först då som coatingen sätts på prov.

Han pratar mycket skit e x som att hävda att en expert distance är den sämsta linan för fiske men ändå har den funnits länge och kopieratsav de flesta märken,

Hur ser det ut runt landets sjöar, strömmar och tjärnar? Under alla år som jag har fiskat så har det sett likadant ut i de flesta fall. Har man mer än 10 meter fritt bakom så är det mycket. Vad ska du med en 22-meters klump till ute i skogen? Man kan fiska med en DT, samma sak.
En lina med kort klump är överlägsen en SA MED på alla platser, förutom på en nyklippt öppen gräsmatta med raka överhandskast.
Ställ dig på 5 olika platser och räkna ut medellängden på alla kast. Den kortare klumpen kommer att sopa hem det. Det här är saker som jag har testat själv och har fått bekräftat av flera andra. Jag kan nämna minst 6-7 personer till på forumet som skriver under på att SA MED är en mycket ineffektiv lina till fisket. På en gräsmatta så kastar den långt. Som sagt, det går att bevisa.
För övrigt så känner jag inte till någon som har kopierat SA MED. Har kanske missat nåt?

Det är endast ett sätt att sälja genom att smutskasta andra linor .

Jag har förstått att det här är den ömma punkten. Som du har märkt här på Edge så gäller konsensus, alla ska tycka lika och allting är lika bra. Så ser inte verkligheten ut. Jag har testat så mycket fluglinor så du kan inte ens föreställa dig det. Vid en flyttstädning för ett antal år sedan så kastade jag 2 fulla papperskassar med tomspolar. Om alla linor hade fungerat lika bra som du säger, bara man kan kasta, varför slösa pengar på att köpa två fulla kassar med fluglinor?

Min lojalitet ligger hos den enskilda fiskaren och inte hos tillverkarna. När jag finner produkter som inte håller måttet, gissa om jag "outar" det! Tillverkarna har redan lurat oss tillräckligt. Det gäller samtliga av dem och de drivs av kommersiella intressen. 
Hur man än gör, när man än gör det så kommer alltid någon av tillverkarna var lite bättre än de andra. Detta kan variera över tid.
Jag räds inte att kritisera någon och gör det när det finns skäl till det. På så sätt så kan man påverka tillverkarna att gå i rätt riktning.

Att sälja fluglinor som kostar bortåt 1000 kr som kastar illa, det är inte ok. Marknaden är full av sådana exempel och jag ser det som min uppgift att försöka påverka detta, till kundens fördel. Detta är tanken bakom hela verksamheten. Jag har valt den tillverkare som jag anser vara bäst och som jag själv har använt i snart 30 år. Det finns mer hjärta och engagemang bakom det här än vad du tror. Det handlar inte om att enbart "lura folk på pengar".

Posted (edited)
19 minutes ago, Jonas said:

Orvis Helios 3F 9' #5. Det är med stor sannolikhet den skönaste och mest välbalanserade allroundfemman jag testat fram till nu.

Instämmer, har en "sexa".
Jag har testat med TB i klass 6 och 7, båda visslar ut med ett lyft. Har även testat med en Omni-Verse i klass 5, som är rätt klassas enligt AFFTA, till min stora förvåning så visslade den också ut. Så kallade "racing-spön" brukar vara känsliga när man går nedåt i linklass, men icke. Nya TB har en skön acceleration i UH-kast för att vara en WF. Testade ni gamla modellen?
Om Helios 3, hörde för övrigt att en f.d vinnare i kast-tävlingar i Sverige sa: "Orvis Helios 3 är tveklöst de bästa spöna på marknaden".

Orvis fluglinor, väntar med spänning vad som komma skall då Orvis äger Scientific Anglers. Det kan bli ett lyft på linorna under Ovis-loggan.

Edited by Guest
Posted
1 minute ago Tyto Alba sa:

Instämmer, har en "sexa".
Jag har testat med TB i klass 6 och 7, båda visslar ut med ett lyft. Har även testat med en Omni-Verse i klass 5, som är rätt klassas enligt AFFTA, till min stora förvåning så visslade den också ut. Så kallade "racing-spön" brukar vara känsliga när man går nedåt i linklass, men icke. Nya TB har en skön acceleration i UH-kast för att vara en WF. Testade ni gamla modellen?
Om Helios 3, hörde för övrigt att en f.d vinnare i kast-tävlingar i Sverige sa: "Orvis Helios 3 är tveklöst de bästa spöna på marknaden".

Jag har en Helios 3D 9' #6 själv som jag kör till havsöringen. Magsikt bra spö, löjligt välbalanserat och ett helt sannslöst skjut. Just nu kör jag med en Vision Kust WF6FI och en Orvis Mirage II USA rulle och den kombon är perfekt. Har inte testat några andra linor än men exempelvis A.Jensen WF6I och Arctic Silver WF6I borde vara grymma till spöt de med.

Osäker på vilken TB HTx. Gul med relativt kort klump för en WF5F. Tyckte egentligen fyran var bättre i just den modellen...

Posted
12 minutes ago Jonas_P sa:

Trist att man designade 3D:n likt en slalomstav bara... 

Ja, jag tyckte lika först, men finishen på spöt är kanske bäst på marknaden just nu så man släpper den biten rätt fort, speciellt efter att man kastat med spöt. Det här spöt måste helt enkelt upplevas för det säljer sig inte via katalogsbilder, den biten håller jag helt med om.

Posted
40 minutes ago, Jonas_P said:

Trist att man designade 3D:n likt en slalomstav bara... 

Det är många som reagerar på just den biten. Själv tycker jag att det är coolt och det finns en tanke bakom designen.
När man har kastat spöt så upptäcker man i vanlig ordning att Orvis tillverkar inga påkar. Vilken feeling det är i H 3D.
kast med extremt kort lina, har aldrig sett något liknande och 3D ska vara långkastarmodellen.

Posted
1 hour ago, Jonas said:

Ja, jag tyckte lika först, men finishen på spöt är kanske bäst på marknaden just nu så man släpper den biten rätt fort, speciellt efter att man kastat med spöt. Det här spöt måste helt enkelt upplevas för det säljer sig inte via katalogsbilder, den biten håller jag helt med om.

Tyckte precis som Jonas . Nu ägare till ett !

20190525162239.JPG

• Like 1
Posted

Ni är ju bra roliga.

? time.

Att försöka ”bevisa” att en speciell lina är bra och tom lite bättre än alla andra linor på ett forum är ju dödfött. 

Varför inte låna ut en TB lina till den mest kritiska (ja och så till Ismo också) under en kort period. Säg en vecka eller två. Förbehållet är att den som lånar linan skriver eller gör en kort filmsnutt om vad han tyckte om linan. 

Jag behöver ingen. Har redan en TB. Helt klart en vettig lina, men inte bättre än några andra linor som har nämnts i tråden.

• Like 1
Posted (edited)

Även jag har ägt en Trout Boss HTX, tyckte den passade rätt bra till mitt Sage X. Men tog jag en SA Trout en klass upp istället upplevde jag den ändå lättare och gav mindre ”Loop optistream” känsla än vad Bossen gav mej..

Som sagt en bra lina men inget speciellt, så jag kör vidare med SA Trout (fast i samma klass som spöna jag fiskar med.)

Edited by Mats.J
Posted

Jisses vad ni skriver, och har åsikter. Min övertygelse är att alla linor har fler likheter än skillnader, de är alla långa snören som skiljer sig marginellt i tapering och ibland i plastblandningen. Jag är precis lika övertygad som en del av er är om linans förträfflighet att tekniken är 90% av framgången i ett flugkast. Jag brukar gå till mig själv när jag känner att jag tycker att jag kan något bra men inte är riktigt säker, kan jag plocka detta i ett blindtest? Inte sällan blir jag osäker, även om jag kanske skulle kunna det, så föds ett tvivel, och då brukar jag backa. Några saker att ha i bakhuvudet;

En tung lina skjuter alltid bättre än en lätt

En lina med kort klump genererar alltid bättre kontakt mellan kastare och lina

En tung lina genererar alltid lägre linhastighet än en lätt lina, förutsatt att samma kraft appliceras (Newtons andra rörelselag)

En tung lina upplevs nästan alltid som bättre av de enkla anledningarna ovan

Linor är för mig som golfklubbor, de har olika användningsområden och inte alltid jämförbara

Vad som är bäst är därför sällan lätt att utröna, det är ofta subjektivt och beror på kastarens teknik, men också på dagsform och det faktum att folk ger sig på att jämföra en Volvo V70 med en SAAB Sonette.

Loop kommer med en ny lina.. ähhh bara skoja

Ödmjukhet är en dygd ;)

• Like 3