Jump to content
Sign in to follow this  
M.Thors

Utsliten holk- lösning på det?

Recommended Posts

Min kompis favoritspö (Sage SP 590-2) börjar bli utslitet i själva holken. Toppdelen sitter alltså inget vidare längre även. Det är till den graden att jag inte tror lite grafitoline eller vax räcker.

Spontant tänker jag att det borde gå att få upp diametern något på handelen med någon lack eller dylikt. Vad säger ni som fixat något liknande tidigare? 

• Like 1

Jag sprutade vanlig mattsvart färg på en sliten hanholk på ett gammalt spö, det håller än, funkade hur bra som helst, lägger du på för mycket så kan du enkelt putsa ner ytan med trollull eller liknande.

• Like 2

Gammalt tillbaka när det fanns spön med spigotholk så kapade man alltid hondelen = toppdelen när holken glappade. Tänker att i bästa fall är hondelen konisk hela vägen alltså om man kapar den lite bör den passa bättre. "Kapa" kan man göra genom att ställa spöt på ett fint sandpapper och snurra delen mellan fingrarna, diamantfil funkar också. Viktigt att inte dra utåt då fiber kan spjälka, putsa alltid mot centrum. Har ni kollat noga med förstoringsglas att det inte finns någon spricka i toppdelen? Kan uppstå om  man kastar med delarna dåligt ihopsatta.

• Like 1

Kapa inte !!! Som ovan skrivet så fixas det med ett tunt lager lack, gärna cellulosalack, det är tunt och lätt att arbeta med torkar också snabbt. En lackning håller länge och kan upprepas men det brukar sällan vara nödvändigt.Har lång erfarenhet med ovanstående från mina Hardy-spön med spigott men det är väldigt få gångar jag fått lacka, spigotterna verkar vara tåliga för nötning. Tight Lines!

• Like 2

On 5/23/2019 at 6:53 PM, M.Thors said:

Tack för er hjälp, det blir att lacka! Tror ni den här varianten kan funka?

https://www.hilevel.se/marken/roddancer/roddancer-spo-lack-1oz.html

/Skulle nog föredra en cellulosa-baserad produkt, vattenbaserade lacker har enligt min erfarenhet inte så bra vidhäftning och torkar inte upp med så hård en yta(en klar fördel mot nötning är en hård yta som inte reagerar för mycket på temperaturändringar) sedan är cellulosa-lack också lätt att bearbeta,bara skrapa lätt med vass kniv t.ex.// Steen

Edited by Sovereign
  • Like 1

On 5/25/2019 at 5:17 AM, Sovereign said:

/Skulle nog föredra en cellulosa-baserad produkt, vattenbaserade lacker har enligt min erfarenhet inte så bra vidhäftning och torkar inte upp med så hård en yta(en klar fördel mot nötning är en hård yta som inte reagerar för mycket på temperaturändringar) sedan är cellulosa-lack också lätt att bearbeta,bara skrapa lätt med vass kniv t.ex.// Steen

Tack Steen! Har du länk till nån bra sådan? Har försökt googla mig fram utan större framgång...

För att enkelt undvika detta problem med slitna holkar kan man göra som jag gjort på mitt RST M3 som jag köpte 1991och har fiskat väääldigt mycket med utan antydan till glapp.Varje gång jag sätter ihop spöt så drar jag han holken mellan näsroten och kinden några gånger, där finns det tunt lager med fett från huden.

• Like 1

Vanlig lack för metall Zapon-lack är bra, du kan också använda lack som du använder för att fixera färgen på tråden till spö-linningar. // Steen Ps. inte vattenbaserad som är så vanligt nu för tiden i en massa färgprodukter, men en produkt baserat på skarpt luktande lösningsmedel, en tunn nagellack går också bara du är försiktigt, lösningsmedlet här kan vara aceton och det får inte placeras på fel ställen, aceton löser väldigt mycket och fort, varning för det ! Ett liten extra tips, lim-rester efter klistermärken etc. tas lätt bort med kemisk rent bensin och det förstör inget. // Steen