Hoppa till innehåll

iceman

Recommended Posts

Vi använder just nu Vision Stifu 9' #5 till Edgeflyfishings kasttävlingar på Sportfiskemässan. Anledningen att vi har valt just det spöt är att det är ett extremt bra spö för pengarna och att det passar bra både till överhandskast och underhandskast. Jag tycker det är ett mycket välbalanserat och bra allroundspö. Det är snabbt, men inte för snabbt och det har ett bra djup. Jag tycker spöt funkar utmärkt både på korta och långa distanser och jag kan verkligen rekommendera det här spöt. I sin prisklass är det utan tvekan ett av de absolut bästa spöna just nu.

Jämför man spöt med exempelvis Vision Mag 9' #5 så får man ett helt annat djup i klingan med ett Stifu men man har bibehållen kastprestanda när man trycker till vid ett längre kast.

På bilderna använder jag en Vision XO 5/6 rulle och en Vision XO WF5F lina till spöt. Tycker det är en snygg och välbalanserad kombo som ligger skönt i handen och kastar bra.

_56V4943.jpg

_56V4945.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-29 at 18:56 iceman sa:

En fråga till den linan som du kör till stifu kan den passa även till mag spöet 

Det är en väl fungerande kombo det med. Däremot är Stifu ett mer förlåtande spö med bättre djup som levererar samma linhastighet. Jag tycker det är betydligt mer känsla i ett Stifu än motsvarande MAG.

01B1307C-9A48-4F72-8FEA-373AB918A37B.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Vill också ge en kommentar kring det här klass 5 spöt från Vision om nu någon står inför att införskaffa ett nytt spö. Kastmässigt så har spöt en kvick aktion men jobbar djupt ner i klingan och är riktigt behaglig att handskas med. Klingans uppbyggnad och aktion gör att du kan klara av de flesta kasttekniker och det känns enkelt att utföra dem. Det enda negativa är att spöt kan kännas en aning topptungt I vissa situationer och jag vet inte varför då spöt har enbenta öglor, i mitt tycke överdimensionerade, och dessutom färre spööglor än vad som är brukligt. 

Designen på det här spöt är utanför det traditionella med delat rullfäste som finns på många spinn och haspelspön. Jag har själv gjort den här lösningen på ett par  flugspöbyggen och det fungerar riktigt bra och rätt gjort sparar det några gram i totalvikt. Som syns på bilderna som Jonas lagt upp,  så är klingan lackad i en typ midnattsblå färg och komponenternas och lindningar går i  grå metallton. Det är snyggt gjort av Vision. Det som drar ned betyget och som gjorde att jag valde till slut att låta det få en ny ägare är handtaget på spöt. Handtaget är så klent att det knappt går att greppa, speciellt i bakkant, och efter en stunds fiske kommer krampen i underarmen. Det är tråkigt att vision inte kan svarva ett ergonomiskt riktigt handtag som passar de flesta händer. Hade man lyckats med det så är den här femman ett riktigt vasst och prisvärt spö.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...