Jump to content
flugmestare

Färga rävsvans

Recommended Posts

Hej

jag vill färga rävsvans och behöver hjälp

Jag börjar med att tvätta av mitt material   med diskmedel

värma upp 1 liter vatten till ca 60 grader (använd  termometer)Till 1 liter vatten använder jag 2 kryddmått färgpulver amerikansk svart 15gr salt och halv dc ättiksprit 24%

badade de i 2 timmar och efter det satt dem i kall vaten i 5 min efter använde balsam och tvättat med kalt vatten resultaten jag fick var inte riktigt svart 

vad gjorde jag för fel och blev inte svart?

mvh

george

2 hours ago flugmestare sa:

Hej

jag vill färga rävsvans och behöver hjälp

Jag börjar med att tvätta av mitt material   med diskmedel

värma upp 1 liter vatten till ca 60 grader (använd  termometer)Till 1 liter vatten använder jag 2 kryddmått färgpulver amerikansk svart 15gr salt och halv dc ättiksprit 24%

badade de i 2 timmar och efter det satt dem i kall vaten i 5 min efter använde balsam och tvättat med kalt vatten resultaten jag fick var inte riktigt svart 

vad gjorde jag för fel och blev inte svart?

mvh

george

Kör med Amerikan SVART..färgpuplver...sen blanda i SALT(runt en matsked ..kanske lite mera...på 1l vatten)...+ mycket längre tid...du kan ev. räkna med att skinnet pajar....

19 hours ago Ismo sa:

Kör med Amerikan SVART..färgpuplver...sen blanda i SALT(runt en matsked ..kanske lite mera...på 1l vatten)...+ mycket längre tid...du kan ev. räkna med att skinnet pajar....

tack så mycket  för hjälpen men ska jag inte använda ättiksprit? vattnet ska vara varmt? När du färgar dina hur länge lämnar du i färgen för att få bästa resultat?

mvh       

George

Du kanske finner lite info i denna tråd..

Hls Magnus

Färgade en rävsvavs för några år sedan. Tror det var Veniards brun. Började med att klippa upp svansen i 6-7 bitar. La sen ner alla bitarna samtidigt men tog upp dom med några minuters mellanrum. Har fortfarande räv i hela bruna spektrat från kanelbrun till mörk choklad typ. Färga på!

Färgat mycket med Am.svart.

Låter de ligga i 50-60 grader 3-4 timmar, sen slår jag av värmen och de får dra i badet hela natten.

Skinnet kan bli poröst, så varsam hantering. Glöm sen inte att köra med balsam, skölj av.

Lycka till

På 2019-05-26 at 18:48 flugmestare sa:

tack så mycket  för hjälpen men ska jag inte använda ättiksprit? vattnet ska vara varmt? När du färgar dina hur länge lämnar du i färgen för att få bästa resultat?

mvh       

George

Vattnet bör vara varmt! JA!!!..kokar upp vatten..sen får det småsjuda(med material)..i ettpar timmar..olika material har/får olika tid...ju klarare färger..ju kortare tid. Så har jag lärt mig..AV ANDRA!

Sen har jag hört att ett redan  t ex. rött material..tar emot snabbare svart färg än andra?..kan vara så..misslyckade röda då t ex. ALLTID färgas svart..å svart funkar alltid...till div. flugmönster..& FISKAR.

Citronsyra/pulver funkar ypperligt till klarare färger..ättiksprit har jag aldrig testat..dock sprit!..men då inte till att färga med.:rolleyes:

Edited by Ismo

tack så mycket för hjälpen ni gav mig jag har lyckats få en jätte bra svart färg på pälsen och jag hittade bästa resultatet när jag la den i 5 timmar på 60 grader.

enda problemet jag möter nu är att skinnet pajar jag läste i ett forum att några personer har använt snabblim men det funkade inte jag använde 3 lager båtlack men efter färgning måste jag slänga typ halva materialet eftersom att det pajar.

vad kan jag använda på skinnet så att det inte pajar?

tack så mycket för er hjälp

mvh 

george

Jag stryker på ett lager liquisole

På 2019-06-06 at 23:15 Coach sa:

Jag stryker på ett lager liquisole

https://www.bauhaus.se/rubberfix-reparationspasta-casco-50ml?gclid=Cj0KEQjw3PLnBRCpo8PCoaGM99MBEiQAppRuC2K0Y1NeaC9O0jUqrP7ooQe06I1f_grDYnk3xsCvE5oaAlj88P8HAQ

Funkar säkert.

Spelar inte nån roll att skinnet pajar..när en färgar SVART!..det ärju håret en använder...men kanske en längre tid i lite "ljummare" vatten sparar skinnet?