Hoppa till innehåll

Westie

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite input från er på min hotlist till nästa 9' #5. Tänker detta spö som allround till bl a sjöfiske (rb/öring) och nymffiske. Har ett 8' #4 för torrt och finlir samt ett 9' #6 av bättre kvalisort för distans och/eller sjunklina. Har idag ett Greys GR50 som femma och det är väldigt allround men mina andra spön har lite levlat om det i fråga om återhämtningshastighet på klingan och efterslag. Annars gillar jag aktionen!

Är ute efter ett spö med medium snabb till halvsnabb aktion men inte intresserad av de snabbaste. Kan tänka mig medium eller progressiv aktion, trevligt om man har lite kraftreserver i nedre delen av spöet tycker jag.

Här är kandidaterna jag samlat så långt och mina intryck från testkastning. Prisklasserna varierar lite frn ca 2500-6500 då jag inte riktigt bestämt ramarna. Är mest ute efter ett bra spö och sedan får vi se vad man måste betala för att få det man vill ha.

*Vision Onki, MF (fin klinga, kanske inte bästa distansspöet men bra känsla)

*Greys GR60, F, testkastat 9'6 #6 - snabbare men väldigt förlåtande ändå, ngt tungt men väldigt bra känsla i klingan 

*TSD Aurum, MF, äger Argentum 9' #6 och det är ett väldigt trevligt spö, inte testat femman

*Hardy Shadow MF/F (nya med Sintrix 220) - testkastat #5 och gillade skarpt! Djup/progressiv aktion, hyfsade reserver. 

*Hardy Zephrus MF/F - testkastat #5 och gillade skarpt även detta. Hyfsat djup men lite mer reserver i bottendelen, lite mer power än Shadow.

*Hardy Zephrus Ultralite MF - Testkastat 8'8 #3 och det var banne mig det skönaste spöt jag testat alla kategorier. Kanske lite mer fokus på feeling än kraft jämfört med vad jag ska ha spöt till, dvs känns mer som ett torrflugespö.

*Guideline Fario NT8 - testatat #6 och tycker det var väldigt fin kombo av känsla och kraft, lite som Zephrus. Smalt fullwells handtag som nog funkar men lite minus för nymande jämfört med ett half wells tycker jag. 

 

Har ni input om några av dessa? Andra spön jag borde ha med på hotlisten?

Redigerad med Westie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som budget alternativ är nog Hardy Shadow 9 #5 svårslagen, Hardy Zephrus Ultralight 9 #5 har fått väldigt fin kritik, Winston Pure 9 #5 om du orkar spara ett tag till och vill lyxa till det.

Jag har jag också en 4'a och en 6'a för allroundfiske, 5'an har jag sålt då jag personligen klarar mig bra med dessa spön, 5'an kom aldrig till användning efter jag införskaffade 6'an.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bubblare är Arctic Silver Zense MF. Har testat den i #4 och tycker det var skönt att kasta med. Ganska djup aktion. Lite speciellt handtag dock, vete tusan om jag kommer överens med det. Åsikter om dom spöna rent allmänt? 

 

44 minutes ago, Ixoye said:

Som budget alternativ är nog Hardy Shadow 9 #5 svårslagen, Hardy Zephrus Ultralight 9 #5 har fått väldigt fin kritik, Winston Pure 9 #5 om du orkar spara ett tag till och vill lyxa till det.

Jag har jag också en 4'a och en 6'a för allroundfiske, 5'an har jag sålt då jag personligen klarar mig bra med dessa spön, 5'an kom aldrig till användning efter jag införskaffade 6'an.

Mm, Shadow känns som väldigt mycket spö för pengarna och bra även i ren absolut prestanda. Fyran fick väldigt fin kritik i 4-weight shootout från Yellowstone angler såg jag.

Jag testkastade Zephrus Ultralight 8'8 #3 förra veckan och det var nog mitt favoritspö någonsin i känsla. Helt underbart. Hade varit intressant att testa det i #5 och på lite längre distans, provkastade vid ett litet vatten och max 15-20m, kändes väldigt bra men som det var lite mindre kraft än vanliga Zephrus.

Du menar alltså att man kan ha för många spön!? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Zephrus Ultralight 9' #5 ska tydligen vara mer allround än övriga spön i samma serie . 

Ett annat nytt intressant spö som får fin kritik i USA är Taylor Truth 

  https://www.taylorflyfishing.com/truth 

Nej man kan inte ha för många spön :)

Redigerad med Ixoye
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sjöfiske känns som längre kast och jag kör 905 Radian & Zenith och klarar de absolut längsta kasten med pondus både med en MPX 5a ( & 6a vilket lugnar ner spöna.)

Tror mycket på Zephrus då det är ett lite mjukare Zenith.

man kommer över dom för 4-4500.

Har även ett Zephrus UL som jag endast hunnit provkasta och det är skönt och ganska allround i serien.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla i 9' #5

Billigare alternativ
Vision Stifu (mycket bra spö)

Bättre
Zephrus UL - fantastiskt välbalanserat och fint
Vision XO - kanonspö
Cross SX - prestanda med feeling
Helios 2 - prestanda, ruggigt snabbt i snabba versionen
Hardy Wrait - ruggigt bra spö, snabbt med feeling

Om du vinner lite mer pengar
Orvis Helios 3 F eller D - båda är fantastiska
Hardy HBX 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
On 5/27/2019 at 1:41 PM, Legobiten said:

Om du gillar Argentum kommer du gilla Aurum. Har båda spöna och jag älskar dem! Tycker t.o.m. att Aurum är ännu mer följsamt. Kör med Rios Single Handed Spey #5 och de samarbetar som en dröm! 

Funderar på klumpvikt till Aurum. Ser att Rio Single handed spey har en klumpvikt på 13g.

Tellis egna impact -lina är ju rätt överviktad då den är utvecklad som en kustlina, 14g på #5. Många andra "vanliga" klass fem-linor ligger ju runt 12g, undrar hur spöt beter sig med dessa. 

Har du, eller någon annan, testat det med flera olika linor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Westie said:

Funderar på klumpvikt till Aurum. Ser att Rio Single handed spey har en klumpvikt på 13g.

Tellis egna impact -lina är ju rätt överviktad då den är utvecklad som en kustlina, 14g på #5. Många andra "vanliga" klass fem-linor ligger ju runt 12g, undrar hur spöt beter sig med dessa. 

Har du, eller någon annan, testat det med flera olika linor?

Jag testade lite olika linor t.ex. Vibe 85(5-6 och 12 gr står det på), 4cast, Rio Gold och några andra i samma klass på Fishline när jag letade lina och köpte då Vibe (för att den var billig) trots att jag redan då tyckte att Single handed spey var i särklass bäst men snordyr. Sen hittade jag en sån begagnad så småningom. Viben är ju överklassad tycker jag men gör sitt jobb fint framförallt för kortare kast. Rios däremot känns väl balanserad både vid korta och långa kast och såklart vid rullkast eller speykast. 

Tellis har ju en egen Single handed spey-lina som jag har till mitt Argentum och den känns rejält överklassad (klass 6 på lina och spö) trots att jag kapat en bit framtill i jämförelse. 

Jag skulle nog inte vilja ha en lättare klump än Rios men det kan säkert funka fint. Tänker att det är en smaksak beroende på typ av fiske och kastteknik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/27/2019 at 1:41 PM, Legobiten said:

 

Tack för input båda två. Låter som att spöet är väl balanserat redan med 12g ex de GL/Rio-linor ni nämner. Samtidigt gissar jag att det precis som Argentum hanterar även tyngre linor bra precis som storebror Argentum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mailade lite med Tellis och fick ett bra svar. Delar det här om någon mer söker info om TSD Aurum, nu eller framöver.

 

Aurum har exakt samma tapering och aktionskurva som Argentum. Dvs det är en identisk serie egentligen fast detta är då nedplockat till ett klass 5. Vi har lite nördiga formler när vi bygger spön som kan ge dig ett ”hum”, Argentum har ca styvhet 7,6 och Aurum har ca 6,5, vilket innebär
motsvarande klass mot Argentum. Båda har 71-72 graders lutning i aktionskurvan. 
 
Ja Trout Taper #5 är lite överviktad, inte mkt dock! Utan denna ligger precis i gränsen på att vara en AFTM hög 5 eller extra låg 6. Jag personligen älskar Trout taper till detta spöet och kan nästan garantera att du kommer tycka detsamma! Impact short finns inte längre utan heter Trout taper men har samma fina tapering.
 
Det viktiga att veta ang linvikt är att man måste också se över den totala längden. Exempelvis en lina som har 12gram och är 10 meter klump, kommer vara lika tung per meter som min Trout som är 12.5m och 14 gram!

Om Tellis själv säger att han älskar Trout Taper ihop med spöet ser jag ingen anledning att tvivla! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...