Hoppa till innehåll

Hardy Artisan- värdelösa garantier !!!


ratimir

Recommended Posts

Ah , jag vet att det ska bli rena rama kalabalik efter mitt inlägg men jag känner att jag måste komma ut med det här.

Hardy Artisan är största bluffen genom tiderna. Jag äger den också  och tyckte det var det bästa av det bästa men...så fel jag hade. Eftersom Hardy plötsligt  slutade tilverka Artisan och byte ut den med Wraith då har de inte länge reservdelar till Artisan spöna. Inte nog med det utan om olyckan är framme då har vi ingen ersättning alls . Vi måste  betala att byta Artisan mot anat Hardy spö. Tex...om du vill ha en Wraith i samma klass då blir du tvungen att betala 35 % av Wraiths värde .

Om vi säger för enkelhetens skull att Wraith kostar 10.000:- då måste du betala 3500:- att få Wraith som ersättning för Artisan.

Jag är ledsen att jag skriver det här med det är den bistra sanningen som drabbar alla oss Artisan ägare , och tom mig.

Jag hittar inte på något ,det har hänt mig och därför känner jag att jag måste bäretta. Jag har bevis för allt och ni kan kolla upp med PureFishing om det stämmer .

Jag tycker att Hardy bryr sig inte alls om oss Artisan kunder därför kommer jag ut med det här.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner med dig och jag tackar för info.

Äger inte Artisan, dock två Zephrus. Kommer Hardy att göra likadant med nuvarande spöserier ?

Annars är idén lysande. För Hardy. De behöver bara bry sig om att producera färdiga spön. Ingen produktion för delar. Garanti åtagandet kringgås genom möjligheten att få köpa ett annat spö ”billigt”.                                                                                                             

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du tyckte att spöt var det bästa av det bästa tills du knäckte det och inte fick en billig reservdel? Att du inte fick det påverkar väl inte hur spöt är? 

Visst, att Hardy inte tillhandahåller HANDBYGGDA delar i all evighet kan man tycka vad som helst om men 3500 kr för ett nyare ersättningsspö? De flesta märken har väl liknande system om man inte får fram reservdelar? 

3500 kr i det här exemplet är mycket pengar och jäkligt surt, speciellt om man köpt spöt nytt men allt är kanske inte är så fantastiskt hos andra märken heller.

Låt oss säga att du köpt t.ex beggat Scott eller dyl som du knäcker. Då har du inte rätt till garantin (inte reggat i tid, inte första ägare) och får därför betala för utbytesdel vilket du får betala mer för, plus frakt plus moms och tull på hela summan (garanti är momsfritt, köpa ny del utan garanti är belagt med moms). Då landar vi på typ 1700-2000 kr (för en del, inte nyare utbytesspö). Det är också dyrt men samtidigt, om du köpt spöt begagnat är totalsumman fortfarande lägre än om du köpt det nytt till fullpris och sen fått ny del på garanti (ca 700 sek). 

 

 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kjøper du ett så dyrt spö lønner det seg å sette seg inn i hvordan garantiordnignen er... Hardy er kjent for å tilby andre modeller når utgåtte modeller sendes inn for rep. 

Fra nedenstående link om Hardy spö-garanti:

  • Warranty only applied to the original owner.
  • Discontinued models: We may at our discretion offer you a comparable rod from the current range, at a discounted price.
  • Please ensure you retain proof of purchase as this will be requested upon making a claim under your statutory right

http://www.hardyfishing.com/Hardy-warranty.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Artisan spöna lanserades på marknaden 2015 som det bästa som fins med väldigt hög prislapp(en 905 kostade 11000:-)

De slutades tillverkas efter bara 3 år och man kunde inte få reservdelar till de. Väldigt dåligt av Hardy.

Vad gäller andra märke jag kan bara säga att Winston, Sage ,Orvis är fantastiska på alla sätt.

Winston Boron IIx slutades tillverkas förre 10 år sedan och man kan fortfarande köpa reservdelar  som kostar från 50 till 150 dollar ,beroende på skada. Så vem tycker att det är ok att köpa ett premium spö i 10.000:- klass och efter bara tre år inte kunna få reservdelar till den, då får den köpa spöt , jag tycker att det är värdelöst och väldigt dåligt av Hardy.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ixoye said:

Jag förstår din besvikelse, men varför erbjuder dom ett Koreaspö som ersättning, det borde väl rimligtvis vara ett HBX dom borde erbjuda som ersättning för Artisan.

Man väljer själv vilket spö du vill köpa från Hardys sortiment för 35% av priset.

Om du väljer ett Zephrus som kostar 7000:- då får du betala 2450:- + frakt och om du gav för Artisan 9000:- då blir det att du äger att Zephrus för 11450:- .Som hittat...Då blir man stolt att äga en Hardy ...

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och där sjönk begagnatpriset på Hardy Artisan med 50 procent. Vem vågar köpa ett Artisan nu när man vet att det inte finns reservdelar?

Jag kan hålla med om att Hardy borde ha haft reservdelar några år till. Men förmodligen gjordes Artisan i en väldigt liten upplaga. Det är bara finsmakare som köper ett så dyrt spö när det finns billigare spön som är lika bra. Det höga priset berodde väl framför allt på att det var tillverkat i Alnwick.

Samtidigt tycker jag inte att Hardy på något sätt är ogeneröst när man låter spöägare som drabbats av brott på ett spö i en gammal serie köpa ett helt nytt spö för 35 procent av kostnaden. Så fort du har tagit ett nytt spö ur affären är 25 procent av värdet borta. Efter 3-5 år är spöt värt ca 50 procent av nypriset. I det perspektivet kan jag inte tycka att Hardys erbjudande är dåligt. Sen kan jag hålla med om att Hardy gott kunde ha reservdelar några år till som en service till sina kunder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, speyjon said:

Kjøper du ett så dyrt spö lønner det seg å sette seg inn i hvordan garantiordnignen er... Hardy er kjent for å tilby andre modeller når utgåtte modeller sendes inn for rep. 

Fra nedenstående link om Hardy spö-garanti:

  • Warranty only applied to the original owner.
  • Discontinued models: We may at our discretion offer you a comparable rod from the current range, at a discounted price.
  • Please ensure you retain proof of purchase as this will be requested upon making a claim under your statutory right

http://www.hardyfishing.com/Hardy-warranty.html

Tydligen är det så att allt man köper måste man granska det finstilta...men jag har ALDRIG hört en fiskeredskaps säljare bäretta något om Hardys garantier...specielt inte då när den marknadsfördes stenhårt...snarare att det är livstids garanti för första ägare osv....jag tror att det är inte många ,eller kanske ingen av oss som köpt Artisan som fått rätt info om garantier...jag har inte vetat om det här tills olyckan var framme...vem av er viste om Hardys garantier...och det värsta av allt är att Hardy slutar tillverka Artisan och ersätter den med Wraith..Varför sluta tillverka spöt efter bara tre år på marknaden ??? Jag kan förstå att de slutade tillverka den efter 10 år men efter bara tre år...skumt är det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, subbuteo said:

Och där sjönk begagnatpriset på Hardy Artisan med 50 procent. Vem vågar köpa ett Artisan nu när man vet att det inte finns reservdelar?

Jag kan hålla med om att Hardy borde ha haft reservdelar några år till. Men förmodligen gjordes Artisan i en väldigt liten upplaga. Det är bara finsmakare som köper ett så dyrt spö när det finns billigare spön som är lika bra. Det höga priset berodde väl framför allt på att det var tillverkat i Alnwick.

Samtidigt tycker jag inte att Hardy på något sätt är ogeneröst när man låter spöägare som drabbats av brott på ett spö i en gammal serie köpa ett helt nytt spö för 35 procent av kostnaden. Så fort du har tagit ett nytt spö ur affären är 25 procent av värdet borta. Efter 3-5 år är spöt värt ca 50 procent av nypriset. I det perspektivet kan jag inte tycka att Hardys erbjudande är dåligt. Sen kan jag hålla med om att Hardy gott kunde ha reservdelar några år till som en service till sina kunder.

"Samtidigt tycker jag inte att Hardy på något sätt är ogeneröst när man låter spöägare som drabbats av brott på ett spö i en gammal serie köpa ett helt nytt spö för 35 procent av kostnaden."

En gamal serie...hm...ok...men en serie efter tre år...

Men vad skulle du tycka om Orvis ,om jag säger att jag ägde första serie av ZG Helios och när den gick av i toppen då fick jag sprillans  ny Helios 2 i samma klass. Det kallar jag generöst !!! En Winston IIx lagad helt gratis ...det kallar jag generöst...att Sage frågar inte om du är första eller vilken ägare som hels, utan byter eller ersätter dig utan kostnad i samma premium klass...det är generöst...det Hardy gör visar bara att de bryr sig inte om kunder ...i slutänden förlorar de kunder bara...åtminstone lilla mig...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är Hardy Artisan inte tre år utan sex år. Den introducerades 2013 eller i slutet av 2012 vad jag har förstått. 2013 testades spöt av Yellowstone Angler. Att spöt slutade tillverkas gissar jag på att det helt enkelt sålde för dåligt. Det skyhöga priset gjorde det knappast till en storsäljare. Sex år är å andra sidan ingen orimligt kort livslängd på en spöserie.

Jag har sabbat tillräckligt många spön för att veta vad garantier är värda. Och det är inte mycket. Att Sage ersätter brutna spön gratis stämmer inte. Jag fick betala ca 950 kr med frakt för en ny del när jag hade av mitt Sage One 691. Scott tog 400 kr för en ny del, men det berodde till stor del att min kompis kände handlaren där spöt var köpt. Annars hade det blivit dyrare. Bäst har Loop och Guideline varit. Loop har letat på delar till gamla serier som slutat tillverkas för länge sen och bara tagit runt en femhundring för en ny del inklusive frakt. En kompis fick visserligen problem att få en ny del till ett Loop Cross S1. Delen dök upp till slut, men det tog flera månader. Jag hade av ett Guideline reaction dh för några år sen och eftersom serien slutat tillverkas fick jag köpa ett nytt Guideline reaction frs dh (ersättaren till reaction) för 1300 kr, bara jag lämnade in mitt trasiga spö i närmaste butik. För ett spö som då kostade 9000 kr är det en helt otroligt bra deal. Sämst är Loomis som kan ta 2000-3000 kr för en ny del. Ändå har jag ett Loomis... Det är å andra sidan ett grymt spö, och Loomis gör mycket bra. Men man bör ändå tänka sig för innan man köper ett Loomis. Andrahandsvärdet borde vara lågt på grund av detta.

Min uppfattning är att de så kallade garantierna knappt är värda papperet de är skrivna på. Ofta gäller det bara rena tillverkningsfel. Och hur ofta händer det att ett spö går av på grund av det? Det viktiga är enligt mig att ta reda på vad en tillverkare tar betalt för att ersätta en del som går sönder. För betalt tar de, oavsett om du är förste ägare. Kanske finns det fortfarande någon tillverkare som skickar ut delar gratis, men det tillhör då undantagen.

Jag förstår ändå att du är besviken. Du vill ha ett helt Artisan och inget annat. Och jag håller med om att Hardy borde haft reservdelar en längre tid. Kanske då speciellt till Artisan som är gjort i Alnwick och byggt för finsmakare. Men att erbjuda Hardyägare med gamla serier som haft av sina spön att köpa nya spön för 35 procent av det normala priset är ingen dålig deal. Om jag har av mitt nu nya Hardy Zephrus dh om några år och får köpa ett nytt spö för 35 procent av priset är jag mycket nöjd.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att den introducerades 2013 utan November 2014 och jag köpte min första Artisan i Mars 2015(Det stod nr 5 på den). Matias Drugge var Hardy företrädare då och Artisan presenterades med den nya 550 recinet . Det var revolutionerande inom flugfiske världen och det bästa av det bästa .Den presenterades som något exklusivaste man kunde hitta på marknaden. 

Om man köper det dyrastes som finns  på marknaden och olyckan är  framme då tycker jag att det är ,rent ut sagt, förfärligt att kräva 35% av värde för ersättnings spö. Och många är bereda att betala. Du med , men då har jag bra erbjudande till dig , du får min Artisan 905 för 5000:- och när olyckan är framme då kan du göra bra deal med Hardy.

Det är precis det spötillverkarna vill åstadkomma , att vi tycker att det är bra deal och vi gladeligen betalar de 35%. 

Jag kan hålla med om att garantierna är inte värda papperet de är skrivna på för några spötillverkare och i det här fallet Hardy , men jag har jäkla bra erfarenhet av Orvis, Winston , Sage . Men så naiv som man är att "det är grönare på andra sidan" då sitter man i en obekväm sits just nu.Men en sak är klar för mig, ALDRIG mer Hardy.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det släpptes 2013 eller kanske rentav 2012.

Det var med i tester 2013. https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2013-5-weight-shootout-g-loomis-nrx-lp-loop-optistream-hardy-zenith-hardy-artisan-tom-morgan-sage-circa-orvis-helios-2-greys-xf2

 

Redan i december 2012 visade Hardy och Yellowstone angler upp spöt. 

Det plockades bort 2015 eller 2016, så visst, de hade det inte i sortimentet så länge. 

Och ja, man får tycka vad man vill om villkoren men om man köper ett dyrt spö kanske man ska kolla upp villkoren innan så slipper man bli så besviken sen att man försöker förstöra andras säljesannonser och svartmåla ett helt märke. 

Sen, nästa fråga; har du ens brutit av ditt spö eller baseras allt ditt missnöje på insikten om att det kan bli dyrt OM det händer? 

Redigerad med Sahlberg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du skrev det här igår kväll då skulle du kunna ursäkta dig på dåliga vinet , men nu är du bara småsint och bitter . Jag är besviken på Hardy , och jag borde kolla upp villkoren innan köpet , men det är inte anledningen nog att bli tyst om de dåliga villkoren. Jag förstörde inte din annons utan trängde mig på en liten stund(och bad om ursäkt för det) .Anledningen att jag kommer ut med det här är att avskala myten om de säljargumenten om livstidsgarantier osv ,speciellt Hardy Artisan. Du säger ju själv att spöt är inte sämre om den har sämre garantier , det stämmer ,men hur är det med andrahands värde? Jag har också en Artisan kvar, och jag var överlycklig när jag köpte de , och eftersom  det handlar om mycket pengar som man satsar på sitt livsspöt, då tycker jag att jag borde varna de som tänker köpa den så de blir inte lika besvikna som jag. Jag orkade inte mer  läsa alla berömmelser hur fantastiskt Hardy Artisan  är och därför skrev jag det som hänt mig. Och din reaktion på detta är anmärkningsvärd , du tänker bara på dig själv och hur ska du sälja spöt nu , anklagar mig för det ena och andra. Jag kunde också vräka bort mitt spö för underpriset (4800:-) men jag kan inte sälja något till någon annan när jag vet att  det är helt jäv.a värdelöst. Och trots detta jag skrivit ,du annonserar spöt ändå . Vill du sälja den nu till någon annan trots ditt vetskap om garantier? Istället att vända dig mot återförsäljaren eller leverantören ,du anklagar mig .Du har ingenting att anklaga mig för utan du är arg att det blir svårt att sälja Artisan nu , men ta det lugnt , det finns säkert någon som är villig att betala 35% för ersättnings spö.

 Svartmåla helt märke, påstår du , jag svartmålar inte utan skriver sanningen, det som hänt mig och det har jag bevis för. Snarare är det att "en helt märke" svartmålade sig själv med sitt   agerande  , jag bara återberättar det som hänt mig.

Jag kräver inget och hittar inte på något , utan bara berättar .

Och vet du vad är värre än att bli bitter ?

Redigerad med ratimir
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago, Sahlberg said:

Jo, det släpptes 2013 eller kanske rentav 2012.

Det var med i tester 2013. https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2013-5-weight-shootout-g-loomis-nrx-lp-loop-optistream-hardy-zenith-hardy-artisan-tom-morgan-sage-circa-orvis-helios-2-greys-xf2

 

Redan i december 2012 visade Hardy och Yellowstone angler upp spöt. 

Det plockades bort 2015 eller 2016, så visst, de hade det inte i sortimentet så länge. 

Och ja, man får tycka vad man vill om villkoren men om man köper ett dyrt spö kanske man ska kolla upp villkoren innan så slipper man bli så besviken sen att man försöker förstöra andras säljesannonser och svartmåla ett helt märke. 

I Sverige introducerades den November 2014 , första leveransen var i februari/mars 2015 och delarna tog slut i slutet av 2018...

Redigerad med ratimir
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alright nummer ett, om du bryter av ditt spö, oavsett anledning förutom tillverkningsfel, så har du ingen garantirätt hos NÅGON tillverkare. 

garanti är ett sätt att försäkra kunden att spöt är felfritt när du får det i handen. Om ”olyckan är framme” så betyder det att du själv har varit oförsiktig i de allra flesta fall. 

Om jag råkar tappa min mikro i golvet så byter ju tillverkarn självklart inte ut den helt gratis.

Orvis är enda tillverkarn som kan ge dig ett nytt spö om du råkar knäcka det. Och det är inte för att du får det på garantin utan för att de kör på sin ” 100% customer satisfaction guarantee”. De är även ett av de få företagen som har RÅD att kunna erbjuda en sådan deal utan att gå under.

I vissa fall kan andra tillverkare erbjuda max 1 år av samma garanti.

dessutom är Hardy ett engelskt märke där det lyder helt andra lagar kring garanti och handelsregler. 

Om ditt artisan går av och du kan visa att det är pågrund utav ett tillverkningsfel, då kommer du inte behöva betala en krona för att få ett likvärdigt spö i ersättning. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gett upp hoppet om att du ska förstå men jo, när jag lägger ut en säljesannons för att jag vill sälja ett spö och du då postar en lång domedagspost är om hur fruktansvärt det är i min annons så är det fruktansvärt respektlöst. Det borde t.o.m du förstå. Och ja, jag blev och är riktigt förbannad på den totala bristen på respekt. Vad är nästa grej, att du ska gå in på alla Hardy-annonser och skriva om hur dåliga garantivillkor Hardy har?

Att du sen lägger upp den här tråden, fine, alla får ha en åsikt men när du själv sen erbjuder andra att köpa ditt Artisan här i tråden blir det bara komiskt. 

Som sagt, du får vara hur bitter du vill över Hardys villkor och skriva om det men som sagt, paja andras annonser med ditt missnöje är bara respektlös. Och att du inte kollade upp garanti/villkor innan köp, ja det är bara dumt. 

Du återkommer återigen till det "som drabbat dig", vad är det egentligen? Insikten om att det blir dyrt OM du har av spöt och att det var klantigt att inte kolla upp det innan köp?

Och nä, inget dåligt vin igår. 

Och ja, jag vill sälja mitt spö (och började försäljningen innan du bröt in) och utgår från att folk har vett nog att kolla upp vad som skulle hända om spöt pajar och sen väga det mot (det låga) priset och spöt. Eftersom garantin alltid gäller första ägare har man alltid lika osäkert läge oavsett märke när man köper begagnade spön. Att det löser sig bättre i vissa fall beror på goodwill, inte garantivillkor. 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 2
  • Thanks 2
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen finns det något som heter Goodwill och det kan nog skilja mellan tillverkarna.

Jag har väldigt goda erfarenheter av:

Scott, Winston, Sage och Loop är väldigt service-mindna.

Sen blir man ju alltid besviken när olyckan är framme oavsett spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försöker spela en serenad för din skull ratimir men hittar ingen tillräckligt liten fiol. Om jag fick lite sympati för för dig i början av tråden så är den borta nu. Vill du egentligen bara kunna casha in ett Wraith när ditt Artisan under mystiska omständigheter råkar gå av? Om du vill ha garantier som Orvis ger får du hålla dig till dem.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Ferex said:

Alright nummer ett, om du bryter av ditt spö, oavsett anledning förutom tillverkningsfel, så har du ingen garantirätt hos NÅGON tillverkare. 

garanti är ett sätt att försäkra kunden att spöt är felfritt när du får det i handen. Om ”olyckan är framme” så betyder det att du själv har varit oförsiktig i de allra flesta fall. 

Om jag råkar tappa min mikro i golvet så byter ju tillverkarn självklart inte ut den helt gratis.

Orvis är enda tillverkarn som kan ge dig ett nytt spö om du råkar knäcka det. Och det är inte för att du får det på garantin utan för att de kör på sin ” 100% customer satisfaction guarantee”. De är även ett av de få företagen som har RÅD att kunna erbjuda en sådan deal utan att gå under.

I vissa fall kan andra tillverkare erbjuda max 1 år av samma garanti.

dessutom är Hardy ett engelskt märke där det lyder helt andra lagar kring garanti och handelsregler. 

Om ditt artisan går av och du kan visa att det är pågrund utav ett tillverkningsfel, då kommer du inte behöva betala en krona för att få ett likvärdigt spö i ersättning. 

Det handlar inte om jag ska betala för skadan eller inte , utan om jag köper ett av de dyraste spö märke på marknaden då måste jag få möjlighet att KÖPA reserv del , de kan inte ta slut efter bara tre år på marknaden . Många andra tillverkare håller spöt till liv med reserv delar många år efter de slutat tillverka just detta serie. Vad gör Hardy ? Säljer spöna och slutar tillverka reserv delar och kräver 35% för ersättnings spö. Det är detta jag reagerar på , inte kostnaden för reparationen, jag vill ha möjlighet att reparera mitt Artisan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu i ett amerikanskt forum på nätet, där de diskuterade Hardy Artisan, att serien verkar ha slutat tillverkats så tidigt som september 2015 eller kanske ännu tidigare:

https://www.theflyfishingforum.com/forums/fly-rods/366021-hardy-artisan-9-5-a.html

Det betyder i sådana fall att serien inte blev mer än 3 år gammal innan den lades ner. För som Sahlberg skriver dyker serien upp 2012-2013 i USA i alla fall. Troligtvis tog det lite tid innan den dök upp i Sverige. Och stämmer dina datum Ratimir verkar det ju som att serien lades ner strax efter att den kommit till Sverige.

Nu har det alltså gått drygt tre år sen spöserien slutade tillverkas. Det kan ju till viss del förklara att det inte finns reservdelar till serien längre. Med tanke på priset är det inte troligt att spöt tillverkades i så många exemplar. Sen kan man tycka att Hardy borde kunna få fram reservdelar några år till. Det håller jag absolut med om Ratimir.

Men du får väl vara rädd om ditt Artisan, vad jag förstår har det inte gått av ännu, eller? Enhandsspön i klass 5 brukar ju ofta hålla bra om man inte har otur. Det är värre med laxspön som ofta behandlas mer omilt och gärna smäller av.

Sen Sahlberg tycker jag inte alls att Ratimir svartmålar ett helt märke. Han är jävligt besviken på Hardys garantivillkor och att då förmedla detta är vad detta forum bland annat är till för. Vi är ju här för att byta erfarenheter. Sen tycker jag inte man ska gå in och skriva i andras säljannonser om inte något är väldigt fel eller rent av bedrägligt, Ratimir. Det är inte schysst. Då får man istället skapa en ny tråd i vanliga forumet. Där har Sahlberg helt rätt.

Själv är jag helt märkesotrogen när det gäller spön. Jag har och har haft lite allt möjligt. Jag har som jag skrev varit i kontakt med både Loop, Guideline, Scott och Sage efter haverier. Loomis har jag som tur var sluppit haft kontakt med. Deras hutlösa priser för en ny del är ju helt sjuka. Men efter Ferex kommentar här ovan blir man ju nyfiken på Orvis. "No questions asked"-garanti på Orvis? Det låter ju helt otroligt. Att det ens finns. Jag vet att det inte var helt ovanligt förr, men numera? Kul att det är någon tillverkare som kör med sånt.

Det hettar till lite här på edge. Känns som en frisk bris till morgonkaffet. ?

 

Redigerad med subbuteo
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, MathiasL said:

Jag försöker spela en serenad för din skull ratimir men hittar ingen tillräckligt liten fiol. Om jag fick lite sympati för för dig i början av tråden så är den borta nu. Vill du egentligen bara kunna casha in ett Wraith när ditt Artisan under mystiska omständigheter råkar gå av? Om du vill ha garantier som Orvis ger får du hålla dig till dem.

Ah ,MathiasL om du är så duktig att spela fiol då kan jag erbjuda dig en...lite större än din mun men hoppas du klarar en serenad...och om du läst allt jag skrev då skulle du veta bättre..

jag söker inte medlidande eller dömande ,bara återberättar ...ja, jag borde hålla mig kvar vid Orvis...det påpekade jag i en av mina låååååååånga inlägg....läs MathiasL , läs noga...

konstigt nog ,här på edge slutar alla diskutioner med pajkastning och personlig angrepp...

Kör på under tiden jag hämtar PopCorn....

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, subbuteo said:

Jag ser nu i ett amerikanskt forum på nätet, där de diskuterade Hardy Artisan, att serien verkar ha slutat tillverkats så tidigt som september 2015 eller kanske ännu tidigare:

https://www.theflyfishingforum.com/forums/fly-rods/366021-hardy-artisan-9-5-a.html

Det betyder i sådana fall att serien inte blev mer än 3 år gammal innan den lades ner. För som Sahlberg skriver dyker serien upp 2012-2013 i USA i alla fall. Troligtvis tog det lite tid innan den dök upp i Sverige. Och stämmer dina datum Ratimir verkar det ju som att serien lades ner strax efter att den kommit till Sverige.

Nu har det alltså gått drygt tre år sen spöserien slutade tillverkas. Det kan ju till viss del förklara att det inte finns reservdelar till serien längre. Med tanke på priset är det inte troligt att spöt tillverkades i så många exemplar. Sen kan man tycka att Hardy borde kunna få fram reservdelar några år till. Det håller jag absolut med om Ratimir.

Men du får väl vara rädd om ditt Artisan, vad jag förstår har det inte gått av ännu, eller? Enhandsspön i klass 5 brukar ju ofta hålla bra om man inte har otur. Det är värre med laxspön som ofta behandlas mer omilt och gärna smäller av.

Sen Sahlberg tycker jag inte alls att Ratimir svartmålar ett helt märke. Han är jävligt besviken på Hardys garantivillkor och att då förmedla detta är vad detta forum bland annat är till för. Vi är ju här för att byta erfarenheter. Sen tycker jag inte man ska gå in och skriva i andras säljannonser om inte något är väldigt fel eller rent av bedrägligt, Ratimir. Det är inte schysst. Då får man istället skapa en ny tråd i vanliga forumet. Där har Sahlberg helt rätt.

Själv är jag helt märkesotrogen när det gäller spön. Jag har och har haft lite allt möjligt. Jag har som jag skrev varit i kontakt med både Loop, Guideline, Scott och Sage efter haverier. Loomis har jag som tur var sluppit haft kontakt med. Deras hutlösa priser för en ny del är ju helt sjuka. Men efter Ferex kommentar här ovan blir man ju nyfiken på Orvis. "No questions asked"-garanti på Orvis? Det låter ju helt otroligt. Att det ens finns. Jag vet att det inte var helt ovanligt förr, men numera? Kul att det är någon tillverkare som kör med sånt.

Det hettar till lite här på edge. Känns som en frisk bris till morgonkaffet. ?

 

Varför Salberg tog bort sitt inlägg var han anklagar mig att jag svartmålar ett helt märke ? 

Salberg , börja dricka dålig vin...då har du ursäkt...

 

Redigerad med ratimir
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...