Jump to content
ratimir

Hardy Artisan- värdelösa garantier !!!

Recommended Posts

Du får vara extra rädd om det, jag har endast varit med om ett spö som gått av pga tillverkningsfel på 40 år, sen har jag knäckt ett över knät i raseri, men det är en annan historia :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skummat igenom tråden....Inte specifikt för Hardy....Men jag var en av förlorarna som köpte ett Hardy Angel i början av 2004 sådär.

Fint spö, men gick ej att fiska med small av som om det var byggt av tändstickor. Hardy skickade alltid ny spödel kostnadsfritt...Men köper man en premium produkt så förväntar man sig att det fungerar...Inte att man alltid behöver ett extra spö med sig för att det dyraste "finaste" inte håller måttet.

Rimligt även med en produkt av denna klass ska hålla reservdelar en lång tid framåt, inte att man ska lusläsa garantispecifikationer till minsta rad. En produkt i denna klass förväntar man sig en backup långt fram i tiden om olyckan är framme. Ska ingå i priset... Annars vänder man sig mot ett annat håll.

Nej, ett spö för elva tusen...Då är min förväntning att spöbrott ska kunna ersättas lång in i framtiden, allt annat är ju helt enkelt skitdåligt.

Premiumprodukt ska hålla premiumservice!

( tycker jag )

God helg!

/ Martin

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, ratimir said:

Jag har ägt ALLA Artisan( utom 486 )i enhands klassen och var ute att köpa 486 med(från Sahlberg)....och har haft/har väldigt extrema och fina flugspö märke ...men ingeting kan jämföras med Artisan..de är speciella på alla sätt...oersättliga enligt mitt tycke ...därav besvikelse att det finns inga delar när olyckan är framme....

???

Så då var ditt första inlägg ett taktikinlägg, med hopp om att svalka av intresset hos eventuella konkurrenter?

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, Balswinger said:

???

Så då var ditt första inlägg ett taktikinlägg, med hopp om att svalka av intresset hos eventuella konkurrenter?

Hur mycket irritation jag än har haft över det här så tror jag inte att det var fallet.

Det var förra året han ville köpa mitt spö (som då inte var till salu). 

Edited by Sahlberg
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad man tycker och vad som är verkligheten är två helt olika saker...

Hardy är inte ett JÄTTESTORT företag. De kan inte tillverka delar i flera år till spön som inte ingår i deras ordinarie sortiment.

Därför erbjuder de ersättningsspön ifall spöna ”Inte håller måttet”. Är det pågrund av ett dåligt tillverkat spö får du ett nytt gratis, är det pågrund av att du varit oförsiktig får du betala 35% för ett nytt om delar inte finns. En helt otroligt bra garanti om du frågar mig. 

Än en gång, deras garanti är exakt likadan, i vissa fall bättre, som de flesta andra företags garantier. 

Du hade garanterat fått byta ut ditt angel efter andra brottet om du sagt att du var missnöjd eftersom det inte håller, och fått ett likvärdigt spö utan extra kostnad. 

Sen finns det så sjukt många skräckhistorier från ALLA MÄRKEN, alla fall måste hanteras separat, hade hardys garanti varit så jäkla värdelös hade de redan gått i konkurs. Finns säkert många många som har riktigt hyllande garantihistorier från Hardy oxå. Bland annat jag som knäckte toppen på mitt Tvåhands HBX och fick en ny del efter 5 dagar expresslevererat. 

Det är service om något...

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Ferex said:

Vad man tycker och vad som är verkligheten är två helt olika saker...

Hardy är inte ett JÄTTESTORT företag. De kan inte tillverka delar i flera år till spön som inte ingår i deras ordinarie sortiment.

Därför erbjuder de ersättningsspön ifall spöna ”Inte håller måttet”. Är det pågrund av ett dåligt tillverkat spö får du ett nytt gratis, är det pågrund av att du varit oförsiktig får du betala 35% för ett nytt om delar inte finns. En helt otroligt bra garanti om du frågar mig. 

Än en gång, deras garanti är exakt likadan, i vissa fall bättre, som de flesta andra företags garantier. 

Du hade garanterat fått byta ut ditt angel efter andra brottet om du sagt att du var missnöjd eftersom det inte håller, och fått ett likvärdigt spö utan extra kostnad. 

Sen finns det så sjukt många skräckhistorier från ALLA MÄRKEN, alla fall måste hanteras separat, hade hardys garanti varit så jäkla värdelös hade de redan gått i konkurs. Finns säkert många många som har riktigt hyllande garantihistorier från Hardy oxå. Bland annat jag som knäckte toppen på mitt Tvåhands HBX och fick en ny del efter 5 dagar expresslevererat. 

Det är service om något...

Vad fick du ge för en ersättningstopp? Bara nyfiken, eftersom jag själv nyligen köpt ett tvåhandsspö från Hardy (ett Zephrus). Erfarenhetsmässigt vet jag att det är lätt hänt att laxspön går av. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, subbuteo said:

Vad fick du ge för en ersättningstopp? Bara nyfiken, eftersom jag själv nyligen köpt ett tvåhandsspö från Hardy (ett Zephrus). Erfarenhetsmässigt vet jag att det är lätt hänt att laxspön går av. 

Lite det som var grejen, eftersom det var panik kontaktade jag Hardy direkt med bild och kvitto, de skickade toppen dagen efter kostnadsfritt. 

toppen small av under en fight då laxen ryckte iväg och det måste ha varit några svaga fibrer eftersom toppen inte gick av helt runt, utan sprack längst med spöt. 

Helt klart ett fabriksfel, och helt klart ett garanti ärende där jag inte ska betala något. 

har inte haft några som helst problem efter det 👍🏻

Dock tror jag de tar ungefär en 1000lapp per del av spöt ifall det gått av pga oaktsamhet. Men är inte helt säker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Ferex said:

Lite det som var grejen, eftersom det var panik kontaktade jag Hardy direkt med bild och kvitto, de skickade toppen dagen efter kostnadsfritt. 

toppen small av under en fight då laxen ryckte iväg och det måste ha varit några svaga fibrer eftersom toppen inte gick av helt runt, utan sprack längst med spöt. 

Helt klart ett fabriksfel, och helt klart ett garanti ärende där jag inte ska betala något. 

har inte haft några som helst problem efter det 👍🏻

Dock tror jag de tar ungefär en 1000lapp per del av spöt ifall det gått av pga oaktsamhet. Men är inte helt säker. 

Samma nivå som det kostar att ha av ett Sage med andra ord. Det är ju sällan spöbrott beror på tillverkningsfel, så man får vara beredd på att slanta upp. Jag tycker ändå att få köpa ett nytt spö till ett starkt reducerat pris när en modell gått ut är en schysst deal av Hardy. Hardy hade ju kunnat säga att man tyvärr inte kan göra något alls.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, subbuteo said:

Samma nivå som det kostar att ha av ett Sage med andra ord. Det är ju sällan spöbrott beror på tillverkningsfel, så man får vara beredd på att slanta upp. Jag tycker ändå att få köpa ett nytt spö till ett starkt reducerat pris när en modell gått ut är en schysst deal av Hardy. Hardy hade ju kunnat säga att man tyvärr inte kan göra något alls.

Schysst deal av Hardy ...det skulle jag också tycka om jag köpt ett billigt spö...men ett spö i premium klass som kostar skjortan och sedan äger man ett billigare pinne för dubbla pengar...schyst...det är som om man köper en  Ferrari och efter tre år slutar de tillverka delar för Ferrarin och då får du köpa Fiat för 35% av priset...då blir man stolt bilägare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej subbuteo !

I mitt fall så gällde det ju inte ett ersättningspö då "skiten" inte höll. Var ju ett Angel jag ville ha, som då var deras top of line.Vad skulle Hardy ersatt det med som var likvärdigt? (Pengarna tillbaka var uteslutet).

Nej funkar inte. Men tråden handlar ju inte om mitt spö här, bara att min personliga åsikt är att oavsett tillverkare med produkter i denna klass ska även servicen och möjligheten till nya delar finnas i många år efter att serien upphört att byggas (industristandard oftast reservdelar i tio år).

Samma här, en premiumprodukt som Artisan, reservdelar ska finnas länge till en sådan produkt. Ett krav för mig som konsument! 

Likaså att ersätta en lägre klassad serie med att köpa ur en annan serie till ett förmånligt pris, funkar! Men har du köpts årets top of the line serie...Inte så säkert att det finns något hos tillverkaren som man vill ha istället.

Mitt sätt att se på det är fortfarande att säljer man premium så ska man leverera premium på alla nivåer!

Och ja, jag vet alla har sina surdegar, gäller inte bara Hardy utan alla tillverkare.

/ Martin

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, ratimir said:

Schysst deal av Hardy ...det skulle jag också tycka om jag köpt ett billigt spö...men ett spö i premium klass som kostar skjortan och sedan äger man ett billigare pinne för dubbla pengar...schyst...det är som om man köper en  Ferrari och efter tre år slutar de tillverka delar för Ferrarin och då får du köpa Fiat för 35% av priset...då blir man stolt bilägare...

Nu tycker jag inte Hardy Wraith, som du fick köpa för 35 procent av normalpriset, kan jämföras med en Fiat så jag tycker du överdriver. Men du tycker kanske att det varit bättre att Hardy inte erbjudit dig något alls? Serien har ju slutat att tillverkas. För om du har sönder en grej av egen förskyllan har inget företag någon skyldighet att ersätta dig med något alls. 

Sen kan man visst tycka att Hardy borde haft reservdelar till Artisan några år till. Men nu har de inte det. Vad är en schysst deal för dig då? Pengarna tillbaka?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, subbuteo said:

Nu tycker jag inte Hardy Wraith, som du fick köpa för 35 procent av normalpriset, kan jämföras med en Fiat så jag tycker du överdriver. Men du tycker kanske att det varit bättre att Hardy inte erbjudit dig något alls? Serien har ju slutat att tillverkas. För om du har sönder en grej av egen förskyllan har inget företag någon skyldighet att ersätta dig med något alls. 

Sen kan man visst tycka att Hardy borde haft reservdelar till Artisan några år till. Men nu har de inte det. Vad är en schysst deal för dig då? Pengarna tillbaka?  

Det är Hardy som tillverkade en av dyraste spöna och att sluta ha reservdelar efter bara tre år(Svenska marknaden) är rent ut sagt förjäv.igt. Är det schysst att äga en Zephrus för 13000:- bara att tillverkaren väljer att inte lagerföra reservdelar för premium spö? Vad tror du hur stor chans är att det ska inte hända igen med HBX-an?  Hoppas du köper en och det drabbar dig då skulle du förstå bättre. Schysst deal för mig är det som Winston gör , en Boron IIx slutades tillverkas förre 10 år sedan och det går att köpa reservdelar fortfarande. Det är schysst och det kallar jag att bry sig om sina kunder och super service. Om jag viste att Hardy skulle göra det här då skulle jag ALDRIG köpa en Artisan. ALDRIG !!! 

Men nu vet jag och jag ska ALDRIG mer köpa någonting som har HARDY märke på.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, Martin said:

Hej subbuteo !

I mitt fall så gällde det ju inte ett ersättningspö då "skiten" inte höll. Var ju ett Angel jag ville ha, som då var deras top of line.Vad skulle Hardy ersatt det med som var likvärdigt? (Pengarna tillbaka var uteslutet).

Nej funkar inte. Men tråden handlar ju inte om mitt spö här, bara att min personliga åsikt är att oavsett tillverkare med produkter i denna klass ska även servicen och möjligheten till nya delar finnas i många år efter att serien upphört att byggas (industristandard oftast reservdelar i tio år).

Samma här, en premiumprodukt som Artisan, reservdelar ska finnas länge till en sådan produkt. Ett krav för mig som konsument! 

Likaså att ersätta en lägre klassad serie med att köpa ur en annan serie till ett förmånligt pris, funkar! Men har du köpts årets top of the line serie...Inte så säkert att det finns något hos tillverkaren som man vill ha istället.

Mitt sätt att se på det är fortfarande att säljer man premium så ska man leverera premium på alla nivåer!

Och ja, jag vet alla har sina surdegar, gäller inte bara Hardy utan alla tillverkare.

/ Martin

När det gäller ditt Hardy Angel förstår jag att tillverkningsfel låg bakom och då tycker jag att du borde fått pengarna tillbaka när skiten bara gick sönder igen och igen. Och jag har flera ggr i denna tråden sagt att jag kan tycka att Hardy borde haft reservdelar till Artisan några år till, särskilt eftersom det är en sån dyr "finsmakarprodukt". Men nu har de inte det. Och det kan man tycka är dåligt. Men de har heller ingen skyldighet till det:

https://www.hallakonsument.se/frageforum/rättigheter-när-det-inte-finns-reservdelar-1558747

Vad tycker du är alternativet till att erbjuda någon att köpa en nyare modell till reducerat pris när den modell du har haft sönder slutat tillverkas och reservdelar inte finns kvar?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, You cant handle the trout! said:

Är det någon som vet hur Hardy handskas med andra serier som upphört, har de en annan approach med de större Korea-serierna?

Finns det tex någon chans till delar till storsäljare som Zenith-serien?

Jag är inte säker men jag tror att erbjudande gäller bara Artisan serien...kolla upp med PureFishing..

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, ratimir said:

Det är Hardy som tillverkade en av dyraste spöna och att sluta ha reservdelar efter bara tre år(Svenska marknaden) är rent ut sagt förjäv.igt. Är det schysst att äga en Zephrus för 13000:- bara att tillverkaren väljer att inte lagerföra reservdelar för premium spö? Vad tror du hur stor chans är att det ska inte hända igen med HBX-an?  Hoppas du köper en och det drabbar dig då skulle du förstå bättre. Schysst deal för mig är det som Winston gör , en Boron IIx slutades tillverkas förre 10 år sedan och det går att köpa reservdelar fortfarande. Det är schysst och det kallar jag att bry sig om sina kunder och super service. Om jag viste att Hardy skulle göra det här då skulle jag ALDRIG köpa en Artisan. ALDRIG !!! 

Men nu vet jag och jag ska ALDRIG mer köpa någonting som har HARDY märke på.

Som jag har sagt flera gånger tidigare tycker jag att Hardy borde haft reservdelar till ditt Artisan i flera år till. Men nu har de uppenbarligen inte det och det är ju dåligt. Men vad tycker du att en spötillverkare ska erbjuda en kund när en modell inte längre tillverkas och det inte finns reservdelar? Hade det varit bättre att de inte erbjudit dig något alls än att du fick köpa ett Hardy Wraith med 65 procents rabatt?

Jag har haft av flera spön av olika modeller. Vad man får för hjälp och vad det har kostat har skiftat. Själv är jag tveksam till att köpa G. Loomis trots att de har fina spön. 2000-3000 kronor som Loomis tar för en ny del vid spöbrott lockar verkligen inte. Jag har visserligen ett G. Loomis, men det köpte jag enbart för att jag fick det så billigt.

Och du, Ratimir. Att önska andra olycka för att man är förbannad och inte får medhåll är bara så otroligt barnsligt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, subbuteo said:

Som jag har sagt flera gånger tidigare tycker jag att Hardy borde haft reservdelar till ditt Artisan i flera år till. Men nu har de uppenbarligen inte det och det är ju dåligt. Men vad tycker du att en spötillverkare ska erbjuda en kund när en modell inte längre tillverkas och det inte finns reservdelar? Hade det varit bättre att de inte erbjudit dig något alls än att du fick köpa ett Hardy Wraith med 65 procents rabatt?

Jag har haft av flera spön av olika modeller. Vad man får för hjälp och vad det har kostat har skiftat. Själv är jag tveksam till att köpa G. Loomis trots att de har fina spön. 2000-3000 kronor som Loomis tar för en ny del vid spöbrott lockar verkligen inte. Jag har visserligen ett G. Loomis, men det köpte jag enbart för att jag fick det så billigt.

Och du, Ratimir. Att önska andra olycka för att man är förbannad och inte får medhåll är bara så otroligt barnsligt.

 

När detta händer mig då är det schysst deal men när jag önskar detta hända dig då är det  olycka. Jag önskar dig schysst Hardy deal, ingeting annat. Jag skulle hellre betala 3500:- för en reserv del  för Artisan än  3500:-för en Wraith som jag aldrig ville ha och är illa tvungen att köpa , annars har jag inget. 

Jag vill inte ha medhåll utan motargumenterar ditt påstående "schysst deal" , när  någon annan är drabbad då är det "schysst deal" men om det drabbar mig då är det olycka.

Edited by ratimir

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, ratimir said:

När detta händer mig då är det schysst deal men när jag önskar detta hända dig då är det  olycka. Jag önskar dig schysst Hardy deal, ingeting annat. Jag skulle hellre betala 3000:- för en reserv del  för Artisan än för en Zephrus som jag aldrig ville ha och är illa tvungen att köpa , annars har jag inget. 

Nä, jag tycker det är dyrt med 2000-3000 kr för en ny spödel för en modell som fortfarande tillverkas. De flesta tillverkare brukar nöja sig med en tusenlapp eller mindre. I ditt fall handlade det om en modell som inte tillverkades längre. Det är skillnad. Jag förstår att det du drabbats av är surt och jag förstår att du är besviken på Hardy. Men vad är alternativet när det nu inte finns några reservdelar? Att inte få något erbjudande alls?

Och du, Ratimir. Någon som önskar att andra ska drabbas av olyckor bara för att man själv haft otur saknar jag all respekt för. Så beter man sig inte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, subbuteo said:

Nä, jag tycker det är dyrt med 2000-3000 kr för en ny spödel för en modell som fortfarande tillverkas. De flesta tillverkare brukar nöja sig med en tusenlapp eller mindre. I ditt fall handlade det om en modell som inte tillverkades längre. Det är skillnad. Jag förstår att det du drabbats av är surt och jag förstår att du är besviken på Hardy. Men vad är alternativet när det nu inte finns några reservdelar? Att inte få något erbjudande alls?

Och du, Ratimir. Någon som önskar att andra ska drabbas av olyckor bara för att man själv haft otur saknar jag all respekt för. Så beter man sig inte. 

Ta det lugnt , jag önskar dig ingen olycka och förstår inte varför tar du det så hårt. Jag skulle kunna förstå att de slutade tillverka spöt efter 15 år men efter bara tre år och den prislappen den såldes för . Då blir det i slutänden att en Wraith kostar mig 14500:- och det är Hardy som satte mig i den position. Det är surt att jag är ställ mot väggen och har inget val . Det är Artisan jag vill ha och inget annat från Hardy. Jag ska inte ruineras för 11000:- men jag ska aldrig mer ge ett öre för Hardy , så är det bara. 

Edited by ratimir

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, subbuteo said:

Vad tycker du är alternativet till att erbjuda någon att köpa en nyare modell till reducerat pris när den modell du har haft sönder slutat tillverkas och reservdelar inte finns kvar?

Hej igen!

Bra fråga utan ett bra svar, grejen är ju med en sådan premiumprodukt ska reservdelar finnas kvar kanske upp till tio år? (Lite flytande, har själv ingen exakt gräns där).

Nu finns ju inte det i detta fall. Visst kan vi titta på alla konsumentlagar som finns och säga si å så är det. Men för mig är det bara dåligt. Sedan tror jag väl inte att just detta spöfabrikat varken är bättre eller sämre än några andra.

Stackaren som står där med sitt fina knäckta spö får väl precis som räven konstatera att rönnbären är visst sura!

Ha en jättebra helg alla här, och en fin fiskesäsong med trevliga fiskar och fungerande utrustning :) Och trevliga fiskevänner!

/ Martin

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konsumera mera i slutänden vad det går ut på. more want more

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ratimir jag hjälper dig så du inte behöver se Hardy loggan bland dina spön längre 😉

Jag bjuder 4000kr för ditt Artisan 905 så blir du av med problemet.

Skicka pm om du tycker det är ett skambud som du godtar.

Är väl inget att tveka på 4 papp rätt in på swishen. ( ps snabba dig innan ölen avtagit )

Ha en trevlig fredag.

Skål på er alla edgare.

Mvh Erik 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hardy borde kunna tillverka reservdelar på beställning till Artisan i Alnwick, dom har med all säkerhet alla prylar och receptet kvar, det måste ha att göra med brist på tid eller personal.

Edited by Ixoye
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.























×
×
  • Create New...