Hoppa till innehåll

Mono skjutlina


Carlsson

Recommended Posts

Hola!

har sen en tid varit sugen på att testa en grov monolina för att ersätta backing och ”dyra skjutlinan”. Känns smidigare, säkare och billigare att spola på en lång lina istället. Läst om berkley big game och stren catfish(ovanlig i sverige verkar det som). Är det nån här som har erfarenhet av detta? Läst att de är lite trassliga på vintern men det är tänkt för laxfiske så jag ska bara använda i varmt vatten. 

Ex berkley kostar ju bara 250:- för 600m. Måste hitta gröna versionen dock så man ser linan i vattnet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Berkley Big Game som skjutlina. 0,60 samt 0,70 beroende på spö. Fungerar väldigt bra måste jag säga. Trasslar absolut ingenting i plusgrader, kallare väder har jag inte testat. Slår många av de dyrare skjutlinorna enligt mig. Men det är som sagt personligt?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Ludvig72 said:

Har Berkley Big Game som skjutlina. 0,60 samt 0,70 beroende på spö. Fungerar väldigt bra måste jag säga. Trasslar absolut ingenting i plusgrader, kallare väder har jag inte testat. Slår många av de dyrare skjutlinorna enligt mig. Men det är som sagt personligt?

trevligt, grön eller röd hittar jag inte i sverige, bara en som heter "solar" på fishline. 

tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Berkley Big Game är det bästa jag har använt och jag har provat det mesta  av skjutlinor. Den jag jämför med som jag har använt senast är OPST Lazer. Jag tycker den är snäppet bättre. Har även testat den i vinter i 0 gradigt vatten funkar kanonfint. Jag kör 50lbs= 0,60mm  grön inköpt hos Fishline för 199kr / 600m, = 0,33öre m. Jämfört med flera andra Skjutlinor som ligger runt 5-7kr metern. Oj vad man har blivit blåst genom åren. Har bytt skjutlina på alla mina laxrullar 8 st.DSCN4779.thumb.JPG.9673c87c5e61f77f607a830228aa9c22.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, berndt said:

Berkley Big Game är det bästa jag har använt och jag har provat det mesta  av skjutlinor. Den jag jämför med som jag har använt senast är OPST Lazer. Jag tycker den är snäppet bättre. Har även testat den i vinter i 0 gradigt vatten funkar kanonfint. Jag kör 50lbs= 0,60mm  grön inköpt hos Fishline för 199kr / 600m, = 0,33öre m. Jämfört med flera andra Skjutlinor som ligger runt 5-7kr metern. Oj vad man har blivit blåst genom åren. Har bytt skjutlina på alla mina laxrullar 8 st.

super! Solarfärgen funkar alltså? Tänkte den skulle vara för transparent så att man inte såg den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har beställt 0.70 versionen nu, ska bli kul o se hur mkt som kan spolas på rullen och strunta i backingen. lite trist att brun, grön o röd inte säljs här. Solar är väl en lite transparent version av den gröna. Röd säljs på happy angler men bara i tunnare klasser. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne och nu när det är dags att byta någon running line för min del så får jag nog prova detta. 

Vad kör folket för skarvknutar på vanlig big game lina och hur blir dem i övergången? Hakar de upp sig i toppöglan osv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Stridbeck said:

Intressant ämne och nu när det är dags att byta någon running line för min del så får jag nog prova detta. 

Vad kör folket för skarvknutar på vanlig big game lina och hur blir dem i övergången? Hakar de upp sig i toppöglan osv?

på mina slickshooter körde jag perfektion loop men fick sen tipset om vanlig kirurgknut, då kommer "stumpen" längs med linan istället för rakt ut. så nu kör jag kirurg och sen lite uv lim på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/30/2019 at 4:28 PM, berndt said:

Berkley Big Game är det bästa jag har använt och jag har provat det mesta  av skjutlinor. Den jag jämför med som jag har använt senast är OPST Lazer. Jag tycker den är snäppet bättre. Har även testat den i vinter i 0 gradigt vatten funkar kanonfint. Jag kör 50lbs= 0,60mm  grön inköpt hos Fishline för 199kr / 600m, = 0,33öre m. Jämfört med flera andra Skjutlinor som ligger runt 5-7kr metern. Oj vad man har blivit blåst genom åren. Har bytt skjutlina på alla mina laxrullar 8 st.DSCN4779.thumb.JPG.9673c87c5e61f77f607a830228aa9c22.JPG

Jaha, jag köpte själv Loops shooter för 299 kr rullen (33 m). Visserligen rea, men fan vad blåst man är om denna funkar lika bra. Looplinan är ju kanon, men man blir ju nyfiken på denna som kostar en spottstyver. Hur stor skillnad är det med en helt rund skjutlina jämfört med en flat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört med Asso Ultraflex nu i år. Riktigt bra måste jag säga. Har haft Big game tidigare, men Asson är bättre tycker jag. Blir mjuk fortare och trasslar ännu mindre. Kör med 60 lb (0,71) orange, 250 yards. Nästan lika billig som Big game.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 2 months later...
3 hours ago, Bigsalmon said:

Vad tror ni om en riktigt fet flätlina som skjutlina?

1000 meter 0,70 med dragstyrka 150 lbs för 28 dollar. Finns upp till 0,90 mm/200 lbs.

Kan inte det vara lite "vasst" för fingrarna? 

Men säkert inga problem med att kasta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För sådär 20 år sedan var den hetaste skjutlinan flätad (och skitdyr). Jag kommer inte ihåg vad den hette, men alla gillade den. Enda felet var att den "åt" spöringar. Ska man köra flätat kanske man måste ha ringar med inlägg hela vägen. Det finns ju inga spinnspön med bara kromade ringar och det finns väl en anledning till det.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Bigsalmon said:

Vad tror ni om en riktigt fet flätlina som skjutlina?

1000 meter 0,70 med dragstyrka 150 lbs för 28 dollar. Finns upp till 0,90 mm/200 lbs.

Jag testade det i början av 90-talet.

 

jävlar vilket skjut det blev när man kastade på gräsmattan! ?️‍♂️?? 

 

 

...

 

 

....

 

 

och JÄVLAR vilket trassel det blev när backingen blev blöt  ?️‍♂️??

 

Fast den var kanske inte jättefet, utan bara kanske 50 lbs, men jag tror att det finns risk för samma elände ändå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, Henka said:

Jag testade det i början av 90-talet.

 

jävlar vilket skjut det blev när man kastade på gräsmattan! ?️‍♂️?? 

 

 

...

 

 

....

 

 

och JÄVLAR vilket trassel det blev när backingen blev blöt  ?️‍♂️??

 

Fast den var kanske inte jättefet, utan bara kanske 50 lbs, men jag tror att det finns risk för samma elände ändå...

Ja, den blir ju både mjuk och lite tyngre när den blir blöt, så idén kanske inte var så bra... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago, Bigsalmon said:

Ja, den blir ju både mjuk och lite tyngre när den blir blöt, så idén kanske inte var så bra... ?

Du kan ju testa om det går att få tag på en liten stump på kanske 50 meter för en spottstyver....
Modern backing suger ju inte vatten på samma vis, mitt försök var ju några decennier sedan....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
On 4/22/2020 at 2:24 PM, Henka said:

Du kan ju testa om det går att få tag på en liten stump på kanske 50 meter för en spottstyver....
Modern backing suger ju inte vatten på samma vis, mitt försök var ju några decennier sedan....

Nu har jag köpt gul PowerPro 0,67 för en spottstyver. Ska testa hur det funkar. Återkommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...