Hoppa till innehåll

hålla ordning på sina klumpar


Recommended Posts

Hur bär ni er åt för att hålla koll på era klumpar?

Vissa har ju bra tryckt id men på en del är ju texten helt oläsbar. Jag funderade på små återförslutbara kylpåsar av den tjockare typen som man kan skriva på  eller såna där öppningsbara buntband med en liten "skylt" på som används vid datacentraler o liknande där man märker upp kablar. vet dock ej vad såna heter. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Christian1971 said:

Använder blixtlåspåsar med skrivfält. Skriver vad det är för lina med bläckpenna. 

Finns på Tradera. 

vilken storlek passar för en klump?

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina är Grippie 250×170.

Det tycker jag är lagom. Du får ned i en mindre men tycker de ligger bra i denna storlek.

Att tänka på är, om du byter klump under fiske och lägger ned en blöt klump så brukar iallafal jag lämna påsen öppen ett tag så fukten kommer ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Christian1971 said:

Mina är Grippie 250×170.

Det tycker jag är lagom. Du får ned i en mindre men tycker de ligger bra i denna storlek.

Att tänka på är, om du byter klump under fiske och lägger ned en blöt klump så brukar iallafal jag lämna påsen öppen ett tag så fukten kommer ut.

tack för tipsen, beställde 150X200. då borde de få plats i min opst klumpväska. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, magnolia said:

Streckkod efter eget huvud! På ljusa klumpar svart tusch och på mörka kan man använda tippex som man lackar klarlack över. 

hur menar du? Om du har tex en 33 gram 1-3-5 lina och en 38 gram 2-4-6 lina. hur märker du dem? menar du att du kan skriva läsbart direkt på linan?

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, subbuteo said:

Jag köpte en liten klumpväska från Guideline. Den har ett 20-tal nätfack. Så lägger jag bara i små lappar av kartong i facken för att hålla reda på klumparna. Funkar bra.

 

jag använder liknande från opst, men har dubbla linor i vissa fack så det blir kaos

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Carlsson said:

hur menar du? Om du har tex en 33 gram 1-3-5 lina och en 38 gram 2-4-6 lina. hur märker du dem? menar du att du kan skriva läsbart direkt på linan?

Nej, men breda och smala streck som du hittar på ett system för. Vikten först kanske, sjunkhastigheten sedan. Ex. ett brett streçk=30 gram sedan tre smala: plussa på tre gram=33 gram . Två breda=35 gram. Tre breda=40 gram osv

Sjunkhastigheten; kanske färgkod?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, magnolia said:

Nej, men breda och smala streck som du hittar på ett system för. Vikten först kanske, sjunkhastigheten sedan. Ex. ett brett streçk=30 gram sedan tre smala: plussa på tre gram=33 gram . Två breda=35 gram. Tre breda=40 gram osv

Sjunkhastigheten; kanske färgkod?

coolt system! avancerat men coolt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt olikfärgade krympslangar och skrivit med vattenfast tuschpenna.

Kapar till rätt längd, sedan plattar jag till slangen mot bordet och skriver, INNAN jag krymper slangen på linan.

Har funkat skapligt hittills. Går ju att bättra på texten om det behövs.

20190531_175259.jpg

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Ismo said:

Har rätt dålig koll på mina linor/klumpar..minns när jag kom till fisket med en/ett klass 5 spö + rullen till mitt 14' spö(Lax)...men det gick rätt bra ändå!..fick ju fisk.:)

Ungefär lika dålig koll som när frugan skulle vara med i den klubbens fisketävling pga att jag inte kunde närvara.

Hon plockade en rulle o spö i källarn o gav sig iväg. När hon kom dit blev hon upplyst att hon hade med sig ett flugspö och haspelrulle. 

Värre saker kan ju hända...och det gjorde det...hon vann hela tävlingen och kom hem med pokal med sitt graverat namn på...har fått utstå diverse pikar sen dess?

  • Like 1
  • Haha 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Christian1971 said:

Ungefär lika dålig koll som när frugan skulle vara med i den klubbens fisketävling pga att jag inte kunde närvara.

Hon plockade en rulle o spö i källarn o gav sig iväg. När hon kom dit blev hon upplyst att hon hade med sig ett flugspö och haspelrulle. 

Värre saker kan ju hända...och det gjorde det...hon vann hela tävlingen och kom hem med pokal med sitt graverat namn på...har fått utstå diverse pikar sen dess?

Utrustningen betyder uppenbarligen inte allt. ?

Redigerad med subbuteo
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Även Norrbaggen har numera fått ha lite mer ordning i sina linor.  (jävlar för linor det har blivit).

Bilmeta har en produckt som fungerar bankers  https://www.biltema.se/fritid/fiske/forvaring/tackelvaska-2000041181

en sådan väska eller två til varje spö borde holda.  mått på väskan 24 x 22cm, 10 stk plastpåsar som passar perfeckt til normala skjutklumpar 10-14m

Redigerad med Norrbaggen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/14/2020 at 8:44 PM, Laxarnas prins said:

Hej på er.

Guidelines lite för dyra foamspolar har funkat bra för mig i många år, god plats att skriva på foamspolen med?

Har oxå någon foam men ser ingen skillnad på att snurra upp klumpen på dessa istället för att ha den på spolen som medföljer linan? kan till och med tycka dessa är bättre...möjligtvis något klumpigare men gratis

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Christian1971 said:

Har oxå någon foam men ser ingen skillnad på att snurra upp klumpen på dessa istället för att ha den på spolen som medföljer linan? kan till och med tycka dessa är bättre...möjligtvis något klumpigare men gratis

En del linspolar spricker, andra har inte så bra passform så ibland halkar de isär och då blir klumpen gärna en smula trasslig.
Dessutom så är salar-spolarna något mindre i diameter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Henka said:

En del linspolar spricker, andra har inte så bra passform så ibland halkar de isär och då blir klumpen gärna en smula trasslig.
Dessutom så är salar-spolarna något mindre i diameter.

Å andra sidan är det inte så noga för min del att ha med extra linor när jag är ute å fiskar, det är inte så värst ofta jag ens byter fluga på en dags fiske :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago, Henka said:

Å andra sidan är det inte så noga för min del att ha med extra linor när jag är ute å fiskar, det är inte så värst ofta jag ens byter fluga på en dags fiske :)

Det har väl aldrig hindrat en från att bära med sig en drös med linor och flugaskar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...