Jump to content

Teknik att fiska Öring & Harr.

Ismo

Recommended Posts

Tja! ..som rubriken säger..hur fiskar ni resp. art? Med fluga & vilken fluga?

Kan börja med min Puppa.

Jag fiskar den ytterst ytterst sällan tvärsströms!! till att börja med..nästan alltid med strömmen...+ lin släpp! OM JAG VET! att det står Harr lr. Öring på en längre sträcka..ibland kan jag låta Puppan flyta nedströms uppåt 15m..spö toppen då mot vattenytan..alltid. Strömmen hjälper till(med linan) att kroka ett ev. hugg..men jag gör aldrig rent uppåt/spölyft!.. utan drag..snett in mot land(med spöt),..samtidigt som jag drar in lina med med den andra handen. Men vid Harrfiske så brukar den kroka sig själv oftast.

Ju snabbare strömmen är..dessto mera uppströms lägger jag kasten, ibland så står jag & kastar rakt uppströms,lite jobbigt att hinna med att hala in lina kan det bli:lol:

Sent på hösten i vissa vatten så kan jag fiska den djupt & kast då 90gr rakt ut med mendning..så det får sjunka till! ..sen jobbar jag med lin-utsläpp som vanligt + spötoppen lågt..många ggr. så känns ev. hugg i linhanden.Små..små knyck under fisket gör jag alltid. Kastet bör vara där en vet var Harren står..ibland är det en längre djupränna som skall fiskas av..då fiskar jag djuprännan NATURLIGTVIS! ..så mycket av den ..med ett kast.

Märkt att när jag fiskar den i en sjö t ex. ..så har jag fått dåligt med den ..OM JAG fiskar in den fort!..låter den bara ligga ..med en uppmärksammad dragning då & då, bara för att locka.

Vid Öringfiske här uppe då?

..så fiskar jag uteslutande(nästan) med varianter av å med Sunray(5-12cm) i färgen Svart/vit..lite silver flash inblandat, Brun/vit..lite silver flash iblandat MELLAN den bruna/svarta ovanvingen..detta på/med en ren klar tub. Kroken sätter jag så den EJ!..är längre bak än MAX!! 1/2 flugans längd..tycker den:rolleyes: "går" rätt snyggt i vattnet då. DS. Tjorvar inte till det med div färger.

Fiskar den hellst rätt ytligt,..vill se virveln som blir när den tagit tuben:wub:

Dom mindre funkar ypperligt till Harr oxå..oftast då mot hösten..+ lite senare. Zonkrar i strl 4-7cm i naturliga färger funkar perfa! Enkel vinge..med lite flash under vingen..oftast bara silver..kort tub-kropp..med frihängande krok, kroppen kan fixas i önskad färg..jag kör nästan uteslutande med silver. Här tänker jag oxå! ..att kroken skall hamna ungf. 1/2 av hela flugans längd.

Torneälven här uppe ..så fiskas en tub lr. Sunray hellst med sjunktafsar lr. en lina..Torneälven är lite större vatten + kraftfullare i sin ström.

Hur fiskar jag då dessa 2 flugor?

Kalixälven..oftast uppströmskast..med drag i tuben/flugan..den skall inte få flyta fritt, vissa ggr. under nån säs. så får en dra in tuben så inåt H-HET!! fort:blink:..jag fattar inte att dom hinner med att hugga.Med att dra fort!..så drar jag in tuben så oregelbundet som möjligt..men med kontroll..så gott det går.

OM! ..jag skulle fiska nån av dessa flugor nedströms(kast)..så blir det med linsläpp! ALLTID!..men alla kast är fr. 90gr till raka uppströms kast..+ som alltid ..låg spöföring.

I Kalixälven så ser en alltid nån Öring som jagar nått vid ytan. ALDRIG sett det i Torneälven..då menar jag efter nån småfisk..märkligt?:huh:

Att TÄNKA!..hur en fluga skall fiskas?..måste alltid finnas med..+ att kunna sitt vatten är +++++ ..å jag lovar..sånt tar TID.

Så i princip! ..i mitt fiske här uppe..så använder jag bara 3st mönster..Torrfluga intresserar mig inte.

Sen så har jag hört att nån..-_- ..fiskar rätt bra med fisk imitationer(stor öring) flytande FRITT!..det är inte lätt är jag säker på.

Det roliga är..en blir hyffsat bra på att kasta! ..oxå.. trots att en inte tränar ren kastning, med att kasta då menar jag fiske-kast..en förstår faktiskt kastet(aj! vad dåligt det vart)..men räddar situationen..med att jobba in linan rätt i förhållandet till strömmen...t ex.

Abborre fiskar jag ej med fluga, likaså Gädda,Båge m.m

Sik har jag fiskat..rätt märkligt då! ..var att fick mest med Sik med små flugor i färgerna likt Laxflugor..runt 3st färger..dåligt med rena imitationer av insekter?:wacko: Oftast fiskade jag då med 2-5:ans sjunktafs i sjö/båt..kollade bara först (i sekunder)..hur fort flugan/tafsen nådde botten...drog av nån/några sek...sen så snabb nymfade jag in flugan. VOILA!

Röding har rätt dålig koll med.

Så nu får ni skriva om era egna erfarenheter. Fiskart m.m

Nu är det helg! Arbetsveckan är slut! ..så jag räknar med påfyllning i denna tråd.

// Ismo H Kiruna

DS: När Harren är som bäst på hugget! så kan en meta den med Puppan..Harren står vid fötterna...strömmande vatten.

• Like 3

Jag råder er ALLA! ..besök era vatten(strömmande) vid extremt! lågt vattenstånd..då får en ..en uppfattning om hur fåran går..vilka ev. stenar som är intressanta.." Ahaa!..det är därför jag brukar få där" ..det underlättar sen när vattnet är högre..mindre slumpkast görs då.

• Like 2

1 minute ago jakobj sa:

Du glömde nämna den viktiga gräsmatteträningen under försäsongen och de viktiga gräsmattepassen mellan fisketurerna. ?

Här finns ju knappt några gräsmattor! F-LÅT! :blush:

Duger det med fjällris?

Kom igen! ..fiskar ni inte?..skiter i om ni är erfarna lr. nybörjare. Nått har ni väl att komma med?..Vi lär oss av varandra.

Binda en fluga som är snygg!/vacker..är till föga.

Vet inte vad jag ska skriva riktigt.

Mitt fiske idag består mest av vårfiske i långsamt strömmande och stilla vatten efter öring och röding. Sedan blandas tidigfiske efter större insjööring in. Sen är det maj och det blir laxfiske. Följs av vulgatafisket efter öring och harr främst. Högsommaren ger lite fjällfiske samt lax och sedan börjar mörkerfisket efter öring.

Vardera av dessa saker har ju flera underavdelningar fisketekniskt så det blir en jävla massa att skriva.

Kan skriva om någon av sakerna om det är något som är särskilt intressant?

36 minutes ago jakobj sa:

Hade du inte sett den förut? Den är ju jättegammal.

Jag kan inte alls lika mycket numera utan lever mest på gamla meriter. ?

Nej! brukar inte läsa vad du skriver..du är så ointressant!:mellow:

Är vi bara 2st???? ...i hela Sverige?..tro fan att det behövs gräsmattor.:mad:

Smileys menyn är under all kritik...fula & dåliga. Förrutom den jag la(kategorin)..nån j-vla ordning får det väl ändå vara..

• Haha 1

Oj inget lätt ämne du drar igång Ismo! Känner för stort ämne att beskriva i text här och nu i detalj. Men tror mer på presentation och teknik än nått specifikt flugmönster. Sen får man variera sig. Små flugor fiskas dock oftast fridriftande med uppströmskast. Streamer finns inga regler. Ibland fridriftande, ibland hängandes men oftast väldigt aktivt. Skulle lätt kunna fiska med endast 3 flugor ;)

20 minutes ago Lill-Niklas sa:

Oj inget lätt ämne du drar igång Ismo! Känner för stort ämne att beskriva i text här och nu i detalj. Men tror mer på presentation och teknik än nått specifikt flugmönster. Sen får man variera sig. Små flugor fiskas dock oftast fridriftande med uppströmskast. Streamer finns inga regler. Ibland fridriftande, ibland hängandes men oftast väldigt aktivt. Skulle lätt kunna fiska med endast 3 flugor ;)

Ta den fluga du gillar mest! ..Hur fiskar du den?..& varför?...När? Vilken tid? Metod.,djup lr. grunt....behöver inte vara märkvärdigt.

Detta är en samlande tråd!...Oavsett om en kan lr. inte..så kan vi i slutändan se ett resultat!..detta är meningen..alla får plats!

Ja, lite kortfattat. Till fjälls sitter oftast en Elk Hair caddies eller Streaking på. Kast uppströms. Ibland låta Streakingen ploga rätt över strömmen. Kör sällan toklånga tafsar, oftast ca 11-12ft.

Guldskalle  är ofta på! Effektiv tycker jag. Låta stutsa över djuphålor.

Håller med Lill-Niklas ang Streamer fisket. Kör ofta svart Wolly Bugger eller svart Zonker, gärna krok 4-6. Vakar det inte så försöker jag dänga så långt det går, låta sjunka, ta hem i lite olika hastigheter. Sjöfiske alltså.

3 minutes ago Hi-Lo sa:

Ja, lite kortfattat. Till fjälls sitter oftast en Elk Hair caddies eller Streaking på. Kast uppströms. Ibland låta Streakingen ploga rätt över strömmen. Kör sällan toklånga tafsar, oftast ca 11-12ft.

Guldskalle  är ofta på! Effektiv tycker jag. Låta stutsa över djuphålor.

Håller med Lill-Niklas ang Streamer fisket. Kör ofta svart Wolly Bugger eller svart Zonker, gärna krok 4-6. Vakar det inte så försöker jag dänga så långt det går, låta sjunka, ta hem i lite olika hastigheter. Sjöfiske alltså.

Perfekt!...känner du stutdsten?...lr. är det bara en inbillning?..har du koll på allt?...jag försöker(JAG) ha feeling om vad flugan gör...

Har du det? Hur fiskar du Svart Buggern?, lr. Zonkern...låter du strömmen göra allt jobb?...& tror dig göra allt rätt?..om inte ..bra feeling!..kan göra mycket.

39 minutes ago Lill-Niklas sa:

Jo men! Varför presenterar du små flugor t ex...vilken tid?.på året t ex. Kan väl knappast vara året runt?...var du fiskar lr.?...kanske du kan skippa fri-driftande små skit..& bara ha streamers!...året runt!..men bara tänka annorlunda?...vem vet.

16 minutes ago, Ismo said:

Perfekt!...känner du stutdsten?...lr. är det bara en inbillning?..har du koll på allt?...jag försöker(JAG) ha feeling om vad flugan gör...

Har du det? Hur fiskar du Svart Buggern?, lr. Zonkern...låter du strömmen göra allt jobb?...& tror dig göra allt rätt?..om inte ..bra feeling!..kan göra mycket.

Tror ? jag känner stutsen när den drar över botten, speciellt med tungstensskallar. 

Ang Bugger och Zonkern, i strömmande vatten låter jag strömmen göra jobbet, sen när flugan fiskat klart så en ganska snabb hemtagning intill strandregionen.

Edited by Hi-Lo

6 minutes ago Hi-Lo sa:

Tror ? jag känner stutsen när den drar över botten, speciellt med tungstensskallar. 

Ang Bugger och Zonkern, i strömmande vatten låter jag strömmen göra jobbet, sen när flugan fiskat klart så en ganska snabb hemtagning intill strandregionen.

OK! ..det är där!! jag vill att ni fäller avgörandet! Ni har en fluga ..å "bara" låter flugan/strömmen göra jobbet..DÄR!!!!! ..kan en göra mycket,mycket,mycket mera. Kan vara en fluga som är skit!..lr. bra för dagen.

Min fiske består av att jag lägger ut ett dassigt "gräsmattakast" och hoppas på det bästa.

Skämt åsido så fiskar jag rätt mycket på instinkt och överanalyserar inte allt så jäkla mycket, tycker det förtar rätt mycket av själva upplevelsen. Hålla på och leka biolog vid vattnet överlåter jag åt andra, kan knappt namnge ett flygfä. Fiskar med rätt få flugor, några har vingar andra inte..

Största skillnaden i min fisketeknik blev nog när jag slutade fiska och började sitta och och glo en stund innan jag fiskade. Hade inte lugn nog att göra det i början av min flugfiskekarriär.

• Like 1

Jag kan nämna en sak jag gör som tycks vara lite ovanligt. Det gäller då storöringfiske med tuber och laxfiske.

Jag arbetar enormt mycket med linan. Såtillvida det inte är en slätström med perfekt hastighet, ofiskad, som effektivast fiskas med strömmens svep så jobbar jag med lina och kast hela tiden. Hemtag, fridrifter, ständiga mendningar och olika kastvinklar. Ett jävla pysslande helt enkelt. Jag viktar ofta av och på sjunkhastigheten ett antal gånger under en avfiskning av en sträcka. Förr med blyhagel, men eftersom det anses fult så har jag till slut lyckats bygga ett tafssystem som ger samma möjligheter. Fråga inte hur för det behåller jag för mig själv och fiskevänner jag står nära. En sträcka fiskas sällan bra med samma sjunkgrader genom hela sträckan. Man fiskar bara optimalt på vissa platser, det vet vi alla och till slut efter åratal av experimenterande runt detta är jag nöjd. Vissa byter spön mitt på sträckan, eller vadar in och byter klump, eller tafsar. Det är för krångligt. Inte heller funkar ett monotont fiske genom en sträcka optimalt särskilt ofta. Så ett väldigt jobb och pyssel och en massa tänkande precis hela tiden är mitt sätt att fiska. Slitsamt men effektivt. ?

• Like 1

19 minutes ago, VAK said:

Min fiske består av att jag lägger ut ett dassigt "gräsmattakast" och hoppas på det bästa.

Skämt åsido så fiskar jag rätt mycket på instinkt och överanalyserar inte allt så jäkla mycket, tycker det förtar rätt mycket av själva upplevelsen. Hålla på och leka biolog vid vattnet överlåter jag åt andra, kan knappt namnge ett flygfä. Fiskar med rätt få flugor, några har vingar andra inte..

Största skillnaden i min fisketeknik blev nog när jag slutade fiska och började sitta och och glo en stund innan jag fiskade. Hade inte lugn nog att göra det i början av min flugfiskekarriär.

Håller med ang det sista stycket! Var precis likadan!? Skönt att ta det lugnt och få lite överblick!