Jump to content

Teknik att fiska Öring & Harr.

Ismo

Recommended Posts

Jag har väl blivit mer och mer konservativ på gamla dagar, jag åker sällan på längre fiskeresor numera utan fiskar bara när vädret och övriga förutsättningar som vattenstånd och insektskläckningar är på topp, då fiskar jag till 90% torrt, och det gör jag efter den gamla Engelska skolan.

Flugvalen har jag drastiskt dragit ner på, jag har några dagslände mönster i olika storlekar och E-12 och en liten elk-hair caddis för nattsländor och bäcksländor samt ett par kläckare, när det gäller nympher använder jag enbart Guldribbat Haröra samt Pheasant Tail, ett 10 tal flugor totalt, förtyngda guldskallar änvänder jag aldrig, mest för att jag tröttnat på bottennapp samt att jag aldrig behöver använda dom då jag enbart fiskar när fisken är mer intresserad av ytnära föda, så "Less is more" är en devis jag gillar.

Jag fiskar väldigt sällan i blindo, utan sitter gärna vid strandkanten med en kopp kaffe och studerar insektslivet och inväntar vak, när jag ser en fisk som vakar regelbundet koncentrerar jag mig enbart på den, väljer fluga efter vad den äter samt planerar var jag lämpligast kan kasta för att få bästa fridrift mot den med min fluga, mitt hemmavatten är en liten skogs å som hyser stationär bäcköring och inplanterad Regnbåge, det finns några större höljor som tillåter vanligt överhandskast, men oftast handlar det om korta rollkast, underhandskast och pilbågekast då det är mycket träd och busk vid ån, utrustningen är därför anpassad för ändamålet, korta mjuka spön i klass 3-4 är vad jag gillar bäst.

Jag fiskar även i en närliggande P&T tjärn, fast mer sällan numera, där fiskar jag väl som dom flesta med både streamer och torrfluga, när det gäller streamers är det endast en fluga jag använder, en olivfärgad Wolly bugger, den funkar alltid, den fiskar jag med hand-tvist, torrt är det mest e-12 och dom små svarta på hösten samt en större gräshoppa eller streaking caddis som jag strippar i ytan, det är ett roligt fiske, påslagen kan vara väldigt hårda och häftiga med den metoden.

Edited by Ixoye
  • Like 4

1 hour ago, Ismo said:

OK! ..det är där!! jag vill att ni fäller avgörandet! Ni har en fluga ..å "bara" låter flugan/strömmen göra jobbet..DÄR!!!!! ..kan en göra mycket,mycket,mycket mera. Kan vara en fluga som är skit!..lr. bra för dagen.

Det är ju inte så att jag hela tiden låter strömmen fiska flugan. Ibland sätter man fart på streamern nästan direkt. Man får prova sig fram!

1 hour ago, Ismo said:

Jo men! Varför presenterar du små flugor t ex...vilken tid?.på året t ex. Kan väl knappast vara året runt?...var du fiskar lr.?...kanske du kan skippa fri-driftande små skit..& bara ha streamers!...året runt!..men bara tänka annorlunda?...vem vet.

Haha, små flugor för mig är även en nymf/torrfluga i stl 10 ;) Åker jag till fjälls gör jag det inte bara för dra stor fisk. Tycker det är mysigt med lite imitationsfiske. Vill jag ha stor fisk knyter jag på en zonker och sen fiskar jag den på alla tänkbara sätt och då går det så här ibland (från onsdags)

LRM_EXPORT_109072201008670_20190531_164421046.jpeg

LRM_EXPORT_63500759141192_20190530_084842627.jpeg

• Like 1

13 minutes ago Lill-Niklas sa:

Haha, små flugor för mig är även en nymf/torrfluga i stl 10 ;) Åker jag till fjälls gör jag det inte bara för dra stor fisk. Tycker det är mysigt med lite imitationsfiske. Vill jag ha stor fisk knyter jag på en zonker och sen fiskar jag den på alla tänkbara sätt och då går det så här ibland (från onsdags)

LRM_EXPORT_109072201008670_20190531_164421046.jpeg

LRM_EXPORT_63500759141192_20190530_084842627.jpeg

Perfekt! Men hur fiskar du ev. Fluga...vill iunte bara se bilder(runk-bilder)..på alla tänkbara sätt!! ger mig inget...Kör du så året runt?

Edited by Ismo

49 minutes ago Hi-Lo sa:

Håller med ang det sista stycket! Var precis likadan!? Skönt att ta det lugnt och få lite överblick!

Det sista "knycket" ...det kanske är just när något rör sig precis när ev. Båge lr. annat är i närheten?..detta kallar jag för "oregel-bundet-fiske"

Skit i FIN FISK!...Jag vill VETA!!!! Hur ni ev. tänkte den dagen..."Ev. Runkbilder befattar jag mig ej!" Lägg inte upp bilder bara..för...att!...hur tänkte ni/du för dagen?

Ja, brukar tänka ”nu ska jag försöka få lite fisk”. ? Kolla av vad som är på gång när det gäller sländor. Anpassa mig efter det. Förutom vid massiva knottkläckningar, då kör jag nåt banbrytande. Ett helvete att fiska str 20-24 flugor...

Kör Danica-feske för fullt nu.

Mindre humusfärgade åar med grövre Öring.

Sätter mig ner på ett ställe och SITTER KVAR.

Det får vaka hur mycket det vill utanför kastavstånd, fisken kommer till slut ändå.

Låter den svaga strömmen föra med sig flugan..kastar uppströms..drar till IBLAND så det blir "plupp-ljud" och små bubblor..

Kör jag Spent så drar jag till i linan ännu mer sällan..mest dö-drift..men kan även dra till såpass hårt så flugan sjunker strax under ytan..ofta påslag då.

Trevlig tråd..?

• Like 1

Hur FISKAR! Ev .fluga?....skiter i vilken fluga ni använder för stunden!(egentligen inte!)..MEN VAD Vad är tanken bakom?..just den flugan?

Hur tänkte ni just då?...hur var tänket att fiska den flugan just då..hur & varför.

Inga bilder tack..berätta mer om nån specifik fluga i stället!

1 hour ago, Ismo said:

Perfekt! Men hur fiskar du ev. Fluga...vill iunte bara se bilder(runk-bilder)..på alla tänkbara sätt!! ger mig inget...Kör du så året runt?

Som sagt varierar, men generellt djupt och långsamt vid kallt väder och högt och snabbt vid varmt. Min huvudpoäng är att det inte finns några regler. Oftast fiskar jag aktivt men ibland är det bästa att bara swinga flugan. 

Vid riktigt varmt väder eller när fisken är riktigt trög.

Kan detta vara en lösning, en ca 9 fots tafs med tafsring i änden, ca 50 cm nylon från tafsringen och en ismopuppa. En andra fluga från tafsringen på en ca 10 cm tafs, flugan en kraftigt förtyngd jignymph (mindre bottenapp med jignymph).

Korta kast, nymphen fungerade mest som ankare och med utsläpp av lina och svaga lyft med spötoppen glider den längs älvsbotten nedåt, puppan i sin tur ca 20-30 cm ovanför boten glider då stötvis nedströms och följer botten, mycket effektivt. Vid själva spölyftet får  puppan antagligen lite extra liv, effektivt.

Där jag fiskar är det förhållandevis grunt 0,5-1 meter djupt med undantag för små djuphålor.

Man kan laborera lite med tafsländer beroende på hur djupt man vill att puppan ska fiska men jag föredrar ganska kort tafs från tafsringen, mindre trassel och närmare botten.

Merparten av fisken får jag på puppan.

• Like 2

1 hour ago Lill-Niklas sa:

Som sagt varierar, men generellt djupt och långsamt vid kallt väder och högt och snabbt vid varmt. Min huvudpoäng är att det inte finns några regler. Oftast fiskar jag aktivt men ibland är det bästa att bara swinga flugan. 

OK!

Vid strömfiske när man behöver komma ner i en grop så beroende av kubiken i rörelse så kan jag kasta rakt ut el lite uppströms...  Så att flugan sjunker o sen försöker jag se till att flugan vänder där jag tror fisken finns o även få flugan att stiga upp ur gropen.. 

Kör väl ungefär med samma känsla så att den liknar den jag lärde mig fiska vid 7-10års ålder i tornedalen av släkten med haspelspö med en 10-15cm blyrep från nedre delen på nät med 3-4 upphängare.. Vet bara vad den heter på finska.  Heter de nättelnar på svenska? 

Där anpassa man vikten på ekipaget att man kände botten ibland fram mot gropen o kände när den börja vända innan linan  sträcker o försökte få flugorna stiga upp...  Då kommer huggen.. 

Man kunde få 50-100 harr upp mot kilot under en fisketur o en hel del öring... 

"Viktigast efter de långa kastet är att få flugan att stiga lite där fiskarna är".

Men långa kasten är viktigast av allt! ?

Edited by Line-speed