Jump to content

Teknik att fiska Öring & Harr.

Ismo

Recommended Posts

Just now, Ismo said:

Jag var påväg att kasta denna tråd i p-korgen...men det verkar ta sig.!   KANSKE!...vad har ni för mått på gräset?

Har inte haft möjlighet att klippa gräset nä iår...  Väldigt långt för tillfället ?

Prestationsångest...

Jag går igång på att fundera över vad fisken äter och var nånstans. Min favoritstrategi är att glo på vattnet. Jag älskar strömmande vatten för alla dess oändliga möjligheter till bra ståndplatser. Antingen så uppenbaras det självklara eller så övertygar jag mig själv om en strategi. Ibland krävs det att jag gräsfiskar (efter insekter alltså).

För det mesta handlar det för mig om att servera en fluga med rätt avtryck på ytan eller silhuett i vattnet på ett sätt som ser naturligt ut, på en plats där fisken äter, och i bästa fall där fisken får lagom tidsnöd för att besluta sig för att käka upp den och slarvar lite med vaksamheten.

Det i sig är en tillräcklig utmaning när koordinationsförmågan bara i hälften av gångerna räcker till för att få det rätt (vem räknar?) och naturen dessutom aggressivt försöker värna sina egna (sabba min drift eller fånga flugan).

Jag är dock inte övertygad om att öringjävlarna inte ser jävligt bra, inte är förbannat kräsna med maten och inte är ute efter att jävlas med mig, därför lägger jag mycket tid på att älta möjliga förändringar och felkällor. Tafsen. Knuten. Flugan. Den har sällan precis rätt storlek, nyans, flytförmåga eller gång i vattnet.

Därför måste jag byta fluga alldeles för ofta. Eller inte tillräckligt ofta. Jag har många flugor. Alldeles för många för att lära mig fiska var och en effektivt och komma med förmenta tips i den här tråden. Men jag fiskar faktiskt. ?

Absoluta merparten på detta forum är köpes och säljes annonser.

Det man verkligen borde kommunicera om är som detta, fisketeknik i olika former.

T.ex. haren får du på botten när det har vart en längre period varmt och exakt lika är det när det vart en längre period kallt.

Starka vindar längs älven då ska man stanna hemma.

Kalixälven rinner från väst till öst i Kiruna regionen, nordliga och sydliga vindar klart bättre än västliga.

Under juli augusti är det farten som dödar öring, tidigt på somaren är det precis tvärtom.

Men som sagt mycket handlar om köp och sälj, kanske lite fel fokusområde, eller☺

• Like 2

42 minutes ago Helios sa:

Många liksom jag kanske sitter vid nåt vatten å glor..

Det kläcker för fullt här nere nu..?

Ps: Man kan ha grövre slittafs så tvinnas den inte vid feta Danica-imitationer.

?

Bundit den fel?

14 minutes ago, Ismo said:

Vilken död -född tråd!:mad:

..VILKEN LINA FÖREDRAR NI?:rolleyes:

Till mitt enhandsfiske #6 så gillar jag just nu en 13g =200grains skagitlina med egentillverkad intermediatspets på 1,7m av en överbliven bit från skjutlina-delen från 444 clear camo.. 

Riktigt trevlig o lättfiskad combo både i trångt läge men fungerar även riktigt bra vid blåsigt väder vid kusten som de jämt e här uppe i finnmark då jag mest fiskar havsröding just för tillfället.. 

24 minutes ago, Ismo said:

Vilken död -född tråd!:mad:

..VILKEN LINA FÖREDRAR NI?:rolleyes:

Jag har ju lite nytänk kring storöring sedan de senaste åren. Men det skriver jag inte om öppet. Det är för effektivt för att kreti och pleti ska börja ägna sig åt det. ?

Men du vet ju redan allt om de teknikerna och flugorna efter våra pm-diskussioner. 

6 minutes ago Line-speed sa:

Till mitt enhandsfiske #6 så gillar jag just nu en 13g =200grains skagitlina med egentillverkad intermediatspets på 1,7m av en överbliven bit från skjutlina-delen från 444 clear camo.. 

Riktigt trevlig o lättfiskad combo både i trångt läge men fungerar även riktigt bra vid blåsigt väder vid kusten som de jämt e här uppe i finnmark då jag mest fiskar havsröding just för tillfället.. 

Fel Fel Fel!...Hur funkar den den mot ev. fluga?

1 minute ago jakobj sa:

Jag har ju lite nytänk kring storöring sedan de senaste åren. Men det skriver jag inte om öppet. Det är för effektivt för att kreti och pleti ska börja ägna sig åt det. ?

Men du vet ju redan allt om de teknikerna och flugorna efter våra pm-diskussioner. 

Tyst!

• Haha 1

Tänk! Jag har en fluga som många gillar!...Har jag fått/sponsring över/med det?...NADA! Kastar en 30m+!!!! Ja då slickar då en i röva:wacko:

Sverige är rätt märkligt.

32 minutes ago, Ismo said:

Fel Fel Fel!...Hur funkar den den mot ev. fluga?

Funderar bättre än allt annat...  Kort bit av klump o tunn skjutlina som inte strömmen får tag i så blir kontakten med fluga mkt bättre..  Man känner tydligare var man har flugan hela vägen o vet precis när allt vänder o sträcker vid en hotspot..  

Även vid torrflugefiske så föredrar jag tunn skjutlina om den är cotad el än bättre en av amnesia typ för att strömmar o vind inte stör driften så mkt.. 

Jag fiskar nästa bara torrfluga. Ibland försöker jag vara sådär proffsig och cool och då knyter jag på en nymf (det är i dessa perioder jag också tycker att ett 10' nymfspö måste köpas) men så fort jag ser ett vak (eller tycker mig ana ett vak, även om jag någonstans förstår att det bara var en fågel som bajsade från hög höjd) så rinner den där coola proffsigheten av mig och en torrfluga åker på. Så mitt inlägg handlar bara om torrflugefiske.

Vad gäller favoritfluga och teknik så har favoritflugorna en tendens att komma och gå. Förra årets favorit hamnar i den där asken man alltid lämnar hemma och nya underverk måste testas. Oavsett vilken torris jag har på kroken så försöker jag alltid härma något av det beteende jag ser ske på ytan. Vissa dagar är det ett jäkla flaxande och hasande på ytan, andra dagar ser det ut som att allesammans är förlamade och jag försöker helt enkelt få min fluga att bete sig som de andra insekterna. Jag gillar bl a Lennart B:s dagsländeimitationer med brända vingar och hela konkarongen men jag fiskar dem i linje med vad jag ser på ytan; dead drift, hasande, halvdränkta etc. Så ibland får t ex en brun forsslända agerande äggläggande nattslända vad gäller beteendet (när jag inte har tid/lust att byta fluga) och ibland får t ex en gulaktig nattsländeimitation vara stand in för en kläckande Strömslända (enligt samma premisser). Det fungerar ofta tillräckligt bra.

Generellt tenderar jag att fiska små torrisar (#16 och mindre) dead drift och större torrisar med lite mer liv men jag gör ju undantag mest hela tiden ? 

• Like 2

8 hours ago, Helios said:

Nix.

En tunn slittafs tvinnar sig om du har bundit på en stor Danica-Spent.

Något jag svär åt väldigt ofta. Hur kommer man runt detta problem? Ett kast och tafsen är så tvinnad att det går fortare att byta ut den än att snurra upp trasslet.

41 minutes ago, Lodjur said:

Något jag svär åt väldigt ofta. Hur kommer man runt detta problem? Ett kast och tafsen är så tvinnad att det går fortare att byta ut den än att snurra upp trasslet.

Jag tror inte det finns någon bra lösning på problemet, det finns en liten plast swirvel eller vad den kallas, men den löste inte problemet nämnvärt för mig, nä det är som du säger, grövre tafs lindrar problemet, men inte helt.

Hur är det med din puppa då Ismo, får benen på den att snurra likt en propeller i luften, eller är dom mjuka nog att inte påverka flugan under kastet?

Edited by Ixoye