Jump to content
Sign in to follow this  
Ismo

Teknik att fiska Öring & Harr.

Recommended Posts

28 minutes ago Ixoye sa:

Jag tror inte det finns någon bra lösning på problemet, det finns en liten plast swirvel eller vad den kallas, men den löste inte problemet nämnvärt för mig, nä det är som du säger, grövre tafs lindrar problemet, men inte helt.

Hur är det med din puppa då Ismo, får benen på den att snurra likt en propeller i luften, eller är dom mjuka nog att inte påverka flugan under kastet?

Har ALDRIG! Hört att min Puppa skulle "snurra"...aldrig någonsin..gjort egna? Ingen har klagat!

• Like 1

Enda klago målet jag hört är faktiskt när jag bytte krok-modell! härom året! ..fr. vissa. När Puppan landade...så ville den inte vända sig rätt...d.v.s med ryggen uppåt...det var JS:Dry.fly hook nått!...den var för klen helt enkelt..fanns ingen vikt neröver. Så den bytte jag ut direkt!

Kamasan B 160 är det som gäller..i strl.14,12 å 10

57 minutes ago, Ixoye said:

Jag tror inte det finns någon bra lösning på problemet, det finns en liten plast swirvel eller vad den kallas, men den löste inte problemet nämnvärt för mig, nä det är som du säger, grövre tafs lindrar problemet, men inte helt.

Hur är det med din puppa då Ismo, får benen på den att snurra likt en propeller i luften, eller är dom mjuka nog att inte påverka flugan under kastet?

Jobbigt när fisken är tjinkig och rädd för linan, men samtidigt bara äter spent <_<

Fiskade en del förra sommaren med ismos puppa och märkte inte att den snurrade något. Den landade åt fel hål då och då (på rygg) men det är väl sånt som händer. Eller handhavandefel :P

19 minutes ago, Ismo said:

Enda klago målet jag hört är faktiskt när jag bytte krok-modell! härom året! ..fr. vissa. När Puppan landade...så ville den inte vända sig rätt...d.v.s med ryggen uppåt...det var JS:Dry.fly hook nått!...den var för klen helt enkelt..fanns ingen vikt neröver. Så den bytte jag ut direkt!

Kamasan B 160 är det som gäller..i strl.14,12 å 10

Då var det nog den modellen jag har :lol:

3 minutes ago Lodjur sa:

Då var det nog den modellen jag har :lol:

Aj!

Puppan skall ALLTID!!!! vända sig rätt!..när en slänger den fritt!..utan tafs!...gör den inte det!...så är den inte rätt gjord.

Lite segt forum nu! Lite nörd är jag:lol:

30 minutes ago, Ismo said:

Puppan skall ALLTID!!!! vända sig rätt!..när en slänger den fritt!..utan tafs!...gör den inte det!...så är den inte rätt gjord.

Om det är så och det inte är handhavandefel som får min puppa att lägga sig på rygg ibland så kanske man kan tynga ner undersidan på något finurligt sätt :P

4 minutes ago Lodjur sa:

Om det är så och det inte är handhavandefel som får min puppa att lägga sig på rygg ibland så kanske man kan tynga ner undersidan på något finurligt sätt :P

Du är välkommen att köpa nya till ett nedsatt pris! Vill inte ha missnöjda kunder...kan ta dock en längre tid.!

57 minutes ago, Ismo said:

Du är välkommen att köpa nya till ett nedsatt pris! Vill inte ha missnöjda kunder...kan ta dock en längre tid.!

Du får skicka ett PM när du har några extra 12or i lager så köper dem jag gladeligen. Ingen stress ^_^

21 hours ago, Helios said:

En tunn slittafs tvinnar sig om du har bundit på en stor Danica-Spent.

Hur binder du fast sländan? Prövade att najja fast en med 0,17 igår men det blir mest mos och bakkroppen lossnar i första kastet ?

• Haha 1

1 hour ago Troutman sa:

Hur binder du fast sländan? Prövade att najja fast en med 0,17 igår men det blir mest mos och bakkroppen lossnar i första kastet 

Som sagt..du kör mä för tunn tafs!!!

0,20 å gör nålknuten runt hela arslet på sländan så håller det bättre.

Alltid svårt å få Skövde-bönner att förstå...

• Like 1

På 2019-06-03 at 11:16 Lodjur sa:

Du får skicka ett PM när du har några extra 12or i lager så köper dem jag gladeligen. Ingen stress ^_^

Fått dom?

• Haha 1

Frågar igen!! FÅTT?...FÅTTTTTTTTTTTTTTTTTT?

• Haha 1

DÖD/DÖTT...var är människan?

• Haha 1

Vill förtydliga att jag fortfarande lever... 😂

Den klassiska pheasant tail nymfen fiskar jag ofta med kast rakt uppströms över kända eller förmodade ståndplatser. Tar in linan i samma hastighet som strömmen men utan kontakt med flugan, bara nästan kontakt. Håll noga uppsikt på fluglinan strax framför spötoppen. Hugget syns som en kort uppströmsdragning eller ett kort stopp. Detta ger en del bonusfiskar även på ställen jag fiskat torrt eller nedströms nymf utan resultat. Jag vet inte varför, men kanske vi underskattar hur mycket nymfen draggar vid kast tvärs eller nedströms.

Jag återkommer, jag ska bara leta rätt på lite bilder av fiskar först! 🏓

On 6/14/2019 at 7:19 PM, Ismo said:

Frågar igen!! FÅTT?...FÅTTTTTTTTTTTTTTTTTT?

Jajamän! Men hittills är jag utfiskad av min nioåriga son. Inga mer puppor för honom!

• Like 1

Minns när jag fiskade i en närliggande Jokk kring Kiruna..det var sent på året..i början av Oktober.

Fiskade på en riktigt fin liten hölja..visste att det alltid står rätt fin Harr där...lågt vatten var det naturligtvis den tiden på säs.

Körde Puppan! ..fiskade den med uppströms kast..så att den fick ett lååångt flyt. Inte ett HUGG!..absolut nada:blink:..

Tänkte ettag.."Vad göra?" ..tittade på strömmen..sen så märkte jag att en rätt hård ström..som flöt ut i höljan..bara DOG..! var höljan började..detta innbebär att att ett "plötsligt" DJUP..uppenbarar sig..så jag travade uppströms...Åfan vad det var grunt här.

Ställde mig mitt i strömmen..matade ut fluglinan bara..till jag tyckte den täckte av hela höljans längd..behövde inte ens kasta;)

Körde ned spö-toppen så djupt jag kunde..vid kanten...lät strömmen dra ned fluglina-tafs å Puppa..behöll spötoppen djupt!..sen så började jag dra in Puppan med korta men snabb indragningar...MOT strömmen!!!:blink:

Fick faktiskt 13st raka Harrar allt fr. 3hg ..till en på kilot...Tänkte bara " Ofan!!" Kan en fiska såhär OXÅ.

Samma "fluga" rätt taktik 100% ig. Fel taktik = 0 fisk..där fick en..en erfarenhet till...en blir aldrig full lärd.

För H-ete! ..finns ju tusentals med fiskare i Sverige..Hur tänker ni när ni skall ut å fiska beroende på art!..Styr vädret er?..vattenstånd å där igenom ev. fluga..djup? Strl. på fluga? Temp? Mulet lr. solsken?

Själv så lägger jag ned dags-fisket om tempen i vattnet är för hög + solsken...MEN!  .kan vara bra om det är tillräckligt med vatten å rätt tid!

Men kan ändra i taktiken när det gäller in fiskningen av en ev. fluga...Klart det det finns nån som kan allt bättre än en själv.

När jag fiskar!..så tänker jag ALLTID!!.." Vad gör jag för fel?"

1 hour ago, Ismo said:

När jag fiskar!..så tänker jag ALLTID!!.." Vad gör jag för fel?"

Där kom det upp så många elaka kommentarer inom mig så jag vet inte var jag ska börja. 😁

Men, jag tänker också. Hela, hela tiden. Det som slagit mig genom åren är hur lite många tänker. Särskilt laxfiskare.. Och på storöring.

Har nog skrivit det förr: utan tänkande och med slentrianfiske så fiskar man bara bra under få givna förutsättningar. Lite som att det funkar när vatten och väder rättat till sig efter sättet att fiska..

Många glömmer att rätta sig själva efter förutsättningarna.

Kanske får man under en laxvecka fiskkontakt varje dag mellan kl 09 och 11 på en viss plats. Man tror att det är bara då de hugger och att man funnit lösningen. Sanningen är nog ofta att förutsättningarna med ljus och temp osv just då på en viss plats passar ens slentrianmässiga fiskesätt. En tänkande fiskare drar så slutsatsen att när detta klockslag passerat så ändrar jag mitt fiskesätt för att förhoppningsvis finna ännu ett nappgivande koncept. Den icke tänkande fiskaren fortsätter sitt enformiga fiske utan kontakt eller sätter sig och super, nöjd med att ha knäckt koden..

Detsamma gäller förstås allt puppfiske också. Tänk. Finn lösningar. Inte bara en lösning.

• Like 1

2 minutes ago jakobj sa:

Där kom det upp så många elaka kommentarer inom mig så jag vet inte var jag ska börja. 😁

Men, jag tänker också. Hela, hela tiden. Det som slagit mig genom åren är hur lite många tänker. Särskilt laxfiskare.. Och på storöring.

Har nog skrivit det förr: utan tänkande och med slentrianfiske så fiskar man bara bra under få givna förutsättningar. Lite som att det funkar när vatten och väder rättat till sig efter sättet att fiska..

Många glömmer att rätta sig själva efter förutsättningarna.

Kanske får man under en laxvecka fiskkontakt varje dag mellan kl 09 och 11 på en viss plats. Man tror att det är bara då de hugger och att man funnit lösningen. Sanningen är nog ofta att förutsättningarna med ljus och temp osv just då på en viss plats passar ens slentrianmässiga fiskesätt. En tänkande fiskare drar så slutsatsen att när detta klockslag passerat så ändrar jag mitt fiskesätt för att förhoppningsvis finna ännu ett nappgivande koncept. Den icke tänkande fiskaren fortsätter sitt enformiga fiske utan kontakt eller sätter sig och super, nöjd med att ha knäckt koden..

Detsamma gäller förstås allt puppfiske också. Tänk. Finn lösningar. Inte bara en lösning.

Jag ÄLSKAR!!! ...sånt tänk!...en skall bli fulländad..även om en inte uppnår sånt(under ens livs-tid)..sånt spinner vidare åt andra. TACK!:wub:

Flugvalet är inte så viktigt oftast. Gäller mer att få flugan på rätt ställe och rätt presenterad, sedan får man anpassa tekniken efter förutsättningarna. Vart är det djupt eller nära till djupt vatten, vart är minsta motståndet för födosök, finns skydd mot luftangrepp osv. så brukar mina tankar gå. Fisken vill spendera så lite energi som möjligt och ta en så liten risk att bli byte själv som möjligt.

Edited by LAB