Hoppa till innehåll

Göra egna taperade tafsar


Recommended Posts

Jag knyter alltid mina egna tafsar. Till tidigt tungt laxfiske kanske en 9 fots tafs är lämpligt. Då hade jag börjat med 0.65 4 fot, sedan 0.55 3 fot för att avsluta med 0.45 2 fot. Detta är bara på ett ungefär. Det är bara att prova sig fram. Inga konstigheter alls.

Det är svårare att få till en bra tafs vid lättare fiske där man vill ha en bra presentation av flugan. Jan Erik Granbo hade en bra lathund för hur man skulle knyta sina egna tafsar men nu hittar jag den inte tyvärr ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som "gammal uv" i det här sammanhanget är det fullkomligt självklart att tapera egna tafsar för några ören istället för dyra köpetafsar där handlarna skrattar hela vägen till banken...

Vad som däremot är mindre viktigt är det där med "exakta" längder på varje tapering - det funkar alldeles utmärkt med den gamla "tredjedelsregeln". Vill jag tex ha en tremeterstafs till normalt laxfiske så knyter jag in en meter 0.60 i fluglinan med nålknut ( den biten sitter sen konstant, ofta hela säsongen, eller byts bara om den skadats ), sen en meter 0.50 och avslutar med en meter 0.40.

Till lättare fiske med enhands eller switch och kanske med önskan om tunnare tafsspets kan man ju istället tex gå 0.50 - 0.40 - 0.35 ( eller 0.30 ) där man då istället drar ut på den sista biten en extra halvmeter eller mer om man önskar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller i stor med de föregående. Men om jag kör typ sjunk 4 eller mer och vill ner med flugan kör jag, ofta en rak ofta med bara drygt 1 meter  0,40 (12,5 kg) det brukar hålla (bättre med färre knutar som är en riskfaktor).

Förr fanns ju olika skolor som för tafsen föreskrev 1/3 butt, 1/3 tapering och 1/3 spets. Sen andra som hade 1/2 butt, 1/4 tapering och 1/4 spets. Men jag är övertygad om att fisken inte märker skillnaden inte heller om man stegar 0,10 mm eller 0,05 mm mellan varje del.

Testa vet jag!  kostnaden blir inte så stor. Sen får du möjlighet att träna på knutar. Test dra olika knutar det är lärorikt. men om du provdrar krokar använd handske. Linan skär in lätt och med en avdragen krokböj kan skaftet gå in i handen (fast den är lätt att dra ut!)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Andersson said:

Föredrar ni nylon eller flourcarbon? Färdigtaperade tafsar i nylon är ju bra mkt billigare än dom i flourcarbon och jag hittar bara korta tafsar av FC.

Finns ingen anledning att använda fluorcarbon. Vare sig miljömässigt eller fiskemässigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago, Andersson said:

Sägs ju att FC ska synas mindre och sjunka snabbare i vattnet men det kanske bara är försäljningstrix?

Nejdå, det gör precis just det men du märker ingen som helst skillnad vid laxfiske. Tycker personligen också att FC är betydligt mindre motståndskraftig mot nötning mot sten eller annat. Dessutom är FC ett elände i naturen.

Den enda gång jag möjligen kan motivera mig själv till att använda FC är vid rent nymffiske efter regnbåge / öring då jag just söker en tafs som bryter vattenytan och sjunker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett att fc sjunker nåt bättre så för mig har den inget användningsområde alls. När jag fiskade gös förr hade jag det som tafs och den klarar lite mer än nylon så där finns ett behov. Även som 0,90-1,3mm till havsfiske och gädda. Men flugfiske? Inte för mig iallafall. Har testat men inte hittat något som talar för den alls.

Jag kör Gigafish rakt av nu. Bästa och starkaste nylon jag testat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago, Balswinger said:
 

Gigafish kan vara lite lurig. Hal, kräver ett par varv extra som grinnerknut för att få samma styrka som t.ex. Maxima.

Har också för mig att en rulle blev väldigt spröd från ena sommaren till den andra, men där kan jag minnas fel.

Jaså? Jag har faktiskt inte haft några problem. Än iallafall. Kört tre år eller nåt med det. Från 0,14 till 0,50. Grinner är en lurig knut. Jag har slutat med den faktiskt annat än till vissa saker. Fyrvarvs clinch till kroken och trevavarvs kirurg till skarvar funkar för mig med gigafish.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...