Hoppa till innehåll

Hardy slirbroms problem


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Är ägare av en Hardy Ultralite MTX 5000 som jag köpt tidigt i våras.
Det är en helt fantastiskt skön rulle och har funkat helt ypperligt till alla möjliga sorters fiske.

...tills igår. Efter att ha drillat en fisk och återplacerat den skulle jag vrida tillbaka slirbromsen och kände att något var fel. Motståndet i ratten var väldigt högt, och efter att ha tittat lite på det kunde jag konstatera att ratten bara går att vrida 1/3 av varvet innan motståndet blir så högt att det inte går att vrida mer. Utöver det så ger slirbromsen samma motstånd oavsett vad du ställer in den på.
Helvete.

Med två fiskeresor planerade inom de närmsta veckorna så är det sista jag vill göra att skicka iväg min rulle till något serviceställe som tar en månad.
Därför vänder jag mig till er! Finns det någon som har erfarenhet av Hardy rullar (eller kanske flugrullar över lag) som kan ge mig tips om hur jag bör hantera detta?
Finns det någon rimlighet i att försöka fixa det själv? Finns det återförsäljare eller annat som man kan åka till och titta på rullen?

Var riktigt taggad på öringfisket framöver men nu kanske det skiter sig helt... help a brother out ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det här inte till nån direkt hjälp, men jag måste ändå fråga...

Är det verkligen så att många fiskare står och justerar slirbromsen fram- och tillbaka under drillningen?  ?

Jag menar att för mig har bromsen på en flugrulle aldrig nånsin varit något annat än att hindra linresning och att ge ett visst motstånd vid rusning, resten av bromsning sker ju med handen mot spolgaveln och / eller med linhanden.

Om nu din rulle har fastnat i ett läge, men ändå fortsatt har tillräcklig broms för att förhindra linresning, så borde du ju inte ha några problem alls inför din kommande resa? Speciellt om det nu handlar om öringfiske, det är ju inte tarpon eller bonefish vi pratar om direkt...

Ta inte illa upp - jag ser bara inte den katastrof du målar upp...  ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Sunray said:

Nu är det här inte till nån direkt hjälp, men jag måste ändå fråga...

Är det verkligen så att många fiskare står och justerar slirbromsen fram- och tillbaka under drillningen?  ?

Jag menar att för mig har bromsen på en flugrulle aldrig nånsin varit något annat än att hindra linresning och att ge ett visst motstånd vid rusning, resten av bromsning sker ju med handen mot spolgaveln och / eller med linhanden.

Om nu din rulle har fastnat i ett läge, men ändå fortsatt har tillräcklig broms för att förhindra linresning, så borde du ju inte ha några problem alls inför din kommande resa? Speciellt om det nu handlar om öringfiske, det är ju inte tarpon eller bonefish vi pratar om direkt...

Ta inte illa upp - jag ser bara inte den katastrof du målar upp...  ?

Jag brukar bara justera den någon gång ibland, och just denna gång så märkte jag att något var fel.

Också är det ju en principsak, man vill inte köpa en rulle för 5000 kr och sen ha en slirbroms som inte går att justera. Sen kan det ju innebära fler problem längre fram om man fortsätter att använda den som den är.

Ytterligare en oro-faktor är att den inte låter likadant som den gjorde innan (tror jag).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Sunray said:

Är det verkligen så att många fiskare står och justerar slirbromsen fram- och tillbaka under drillningen?  ?

Jag menar att för mig har bromsen på en flugrulle aldrig nånsin varit något annat än att hindra linresning och att ge ett visst motstånd vid rusning, resten av bromsning sker ju med handen mot spolgaveln och / eller med linhanden.

Jag har tyvärr ingen hjälp och kunskap om rullen att erbjuda. 

Jag skulle också varit ledsen över problemet, på de av mina rullar som har justerbar broms justerar jag ofta bromsverkan någon/ett par gånger under drillningen (jag handbromsar också vid behov). Det är ju inte så kul att investera pengar i en bromsad rulle med justerbar broms och sedan tvingas använda en tveksamt fungerande rulle som om man har tur bibehåller konstant bromsverkan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte du ska mecka med den själv. Då slutar garantin att gälla. Och det är tveksamt om du kan laga den själv utan reservdelar. Kan du fiska med den nu trots att den bara funkar i ett bromsläge eller är det tvärnit? Är det tvärnit så har du nog inget alternativ till att skicka in den på service. Kan du inte låna en rulle av någon eller köpa en tillfällig rulle billigt? Det behövs ju oftast inga monsterrullar till vanligt öringfiske.

Det är för övrigt mycket grejer med Hardy i våra trådar nu. Spön utan reservdelar och rullar med bromshaveri. Det fattas väl bara att mitt nyinköpta Hardy Zephrus DH snäpper av på nästa laxfisketur. Då kan det bli en tråd om det också. ?

Redigerad med subbuteo
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, subbuteo said:

Tror inte du ska mecka med den själv. Då slutar garantin att gälla. Och det är tveksamt om du kan laga den själv utan reservdelar. Kan du fiska med den nu trots att den bara funkar i ett bromsläge eller är det tvärnit? Är det tvärnit så har du nog inget alternativ till att skicka in den på service. Kan du inte låna en rulle av någon eller köpa en tillfällig rulle billigt? Det behövs ju oftast inga monsterrullar till vanligt öringfiske.

Det är för övrigt mycket grejer med Hardy i våra trådar nu. Spön utan reservdelar och rullar med bromshaveri. Det fattas väl bara att mitt nyinköpta Hardy Zephrus DH snäpper av på nästa laxfisketur. Då kan det bli en tråd om det också. ?

Ingen fara om Zephrus smäller av , det blir bra deal med Hardy...ett Shadow för 35% av priset...

Skojar bara...jag fattar inte att rullar i 5000:- klassen håller inte i längden...det hjälper inte trådskaparen men jag säger bara Danielsson ...

Lodjur : Vilken klass rulle är , jag kan låna dig en rulle i klass 4-5 , det är en Maryat...borde duga till öringfiske...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago, ratimir said:

Ingen fara om Zephrus smäller av , det blir bra deal med Hardy...ett Shadow för 35% av priset...

Skojar bara...jag fattar inte att rullar i 5000:- klassen håller inte i längden...det hjälper inte trådskaparen men jag säger bara Danielsson ...

Lodjur : Vilken klass rulle är , jag kan låna dig en rulle i klass 4-5 , det är en Maryat...borde duga till öringfiske...

Hardy kan kanske rota fram ngt gammalt glasfiberspö från 1950-talet ur gömmorna som de kan sälja till mig för 35 procent av  normalpriset när mitt Zephrus smäller av. Eller tejpa ihop ett spö av alla sönderbrutna Hardy Artisan som skickats in men som det inte finns reservdelar till. ?

Kan heller inte fatta att en så ny rulle i 5000-kronorsklassen havererar efter några månader. Vad är det för kvalitet egentligen? Håller med om att Danielssonrullar annars är grejen. Du får en original för 1745 kr. De bromsade varianterna är något dyrare. Om du är osäker eller vill spara på slantarna lånar du. Ratimir var ju villig att låna ut sin. Det låter som en schysst deal.?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, ratimir said:

Lodjur : Vilken klass rulle är , jag kan låna dig en rulle i klass 4-5 , det är en Maryat...borde duga till öringfiske...

Tack för erbjudandet, men jag tror att jag har en #4-5 rulle någonstans. ❤️

Det är inte tvärstopp utan bromsen ligger fortfarande i, dock något lättare än vad jag skulle föredra. Handbromsar också oftast, så det funkar väl. Men är samtidigt rädd att rullen tar ytterligare stryk om jag fortsätter drilla fisk på den.

Ingen som visste något om service ställen i Sverige, eller är det bara England som gäller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr heller inte bidra med något kreativt angående att få till en lösning på det akuta problemet mer än att du ev kunde reklamera rullen. Men ett tips: om du fiskar i saltvatten, skölj av allt i tex duschen efteråt. Rulle, spö, flugor... lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Lodjur said:

Tack för erbjudandet, men jag tror att jag har en #4-5 rulle någonstans. ❤️

Det är inte tvärstopp utan bromsen ligger fortfarande i, dock något lättare än vad jag skulle föredra. Handbromsar också oftast, så det funkar väl. Men är samtidigt rädd att rullen tar ytterligare stryk om jag fortsätter drilla fisk på den.

Ingen som visste något om service ställen i Sverige, eller är det bara England som gäller?

Du borde egentligen kunna få en ny rulle eftersom den bara är några månader. Den ska naturligtvis inte haverera så snabbt. Hör med den försäljare du köpte rullen av. Annars får du höra med Hardy vad du ska göra. Tyvärr skulle jag tro att du måste skicka den till England. Få tillverkare har nog service på andra ställen än hemmaplan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ring eller maila dit du köpte rullen ifrån, ring om det är panik alt åk förbi med rulle , säg att den krånglar och förklara vad som hänt. Det är svenska försäljaren som skall hantera alla garantiärenden i första hand ??

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ferex said:

Ring eller maila dit du köpte rullen ifrån, ring om det är panik alt åk förbi med rulle , säg att den krånglar och förklara vad som hänt. Det är svenska försäljaren som skall hantera alla garantiärenden i första hand ??

Surt att jag köpte den från Fishline då ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago, Lodjur said:

Surt att jag köpte den från Fishline då ?

Tror jag inte. Slå en signal. Fishline räddade min fiskeresa för ett par år sedan när jag hade en reklamation. Ringde på morgonen typ 20 tim innan avfärd och fick ersättningsvaran samma eftermiddag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Troutman said:

Tror jag inte. Slå en signal. Fishline räddade min fiskeresa för ett par år sedan när jag hade en reklamation. Ringde på morgonen typ 20 tim innan avfärd och fick ersättningsvaran samma eftermiddag.

Det låter ganska sjukt. Jag sa synd iom att man behöver skicka sakerna via post etc, blir en del väntetid. Vet att de är superbra att ha att göra med och handlar där jämt, har dock inte stött på anledning att returnera något innan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med Fishline imorse och tyvärr så behöver rullen reklameras och skickas in på service.
Upp till 2 veckors väntan om det inte är såpass illa att rullen måsta skickas till England, och då kan man nog räkna med minst 2 veckor till.

Inte vad man hade hoppats på, men man ska väl vara glad så länge man får det fixat på garanti.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugrullar är ju rätt simpla konstruktioner över lag. Jag skulle testa fixa det där själv i steg 1. Jag har samma rulle. Kan sympatiskruva isär min också om det känns bättre... ? Råkade tappa min rulle tre meter rätt ner i en berghäll när jag skulle fota spöt för några veckor sedan så jag behöver oavsett ge min rulle lite extra kärlek?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar du mot förmodan en trasig del så be dem skicka en reservdel istället det går ju betydligt fortare. Mer troligt är att något inte är helt rätt ihopsatt och nu har kärvat ihop. Ta isär och sätt ihop igen så är det säkert lugnt. Ska iväg på ett möte nu men skruvar isär min när jag kommer hem så ska jag se om jag hittar något som skulle kunna generera felet?

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Jonas said:

Flugrullar är ju rätt simpla konstruktioner över lag. Jag skulle testa fixa det där själv i steg 1. Jag har samma rulle. Kan sympatiskruva isär min också om det känns bättre... ? Råkade tappa min rulle tre meter rätt ner i en berghäll när jag skulle fota spöt för några veckor sedan så jag behöver oavsett ge min rulle lite extra kärlek?

Funderar på om jag skulle göra det eftersom jag ändå kommer behöva reklamera den :ph34r:
Jag kan inte uppmuntra dig att montera isär din rulle, men skulle du göra det så får du gärna informera :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Jonas said:

Hittar du mot förmodan en trasig del så be dem skicka en reservdel istället det går ju betydligt fortare. Mer troligt är att något inte är helt rätt ihopsatt och nu har kärvat ihop. Ta isär och sätt ihop igen så är det säkert lugnt. Ska iväg på ett möte nu men skruvar isär min när jag kommer hem så ska jag se om jag hittar något som skulle kunna generera felet?

Fick du mekat något?
Far hemmåt strax och tänkte ge mig på rullen, men insåg just att iom att modellen är ny så finns det inte så mycket info angående hur man plockar isär den, mer än för väldigt grundliga syften typ som för att olja något kullager. Inte direkt som att plocka isär slirbroms :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har suttit och letat efter information på hur fan man får isär rullen i en timme nu och hittar inte någonting verkligen...
Den stora nackdelen med nya prylar? ?

Finns liksom inget som indikerar att det går att lossa på ? kan ju inte vara en HELT ny form av design, någon som har kött på bena och kan sånt här? ?

62038166_2229317823828329_7235008320057114624_n.jpg

61624482_2387379888207235_5114446879983140864_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Lodjur min ger också maxeffekt efter 1/3-dels varv så det tror jag är som det ska vara. Vad menar du med samma bromseffekt? Jag kan tycka att det är ungefär samma tills man början dra åt lite mer? Dvs man har en lagom effekt i normalläge och behöver man broms går det väldigt fort att hitta ett läge med större effekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Lodjur said:

Calling Mr. @Sovereign !! ?

Hej !  Jag förstår din frustration, inte kul när utrustningen inte fungerar optimalt, fisketid är värdefull ! Tyvärr är jag inte lagd åt det tekniska hållet, och din rulle tillhör ju de moderna som troligtvis är tillverkad av någon sorts standard-delar och i Korea, Testa att kontakta Pure Fishing i Svängsta, de kanske kan hjälpa dig, åtminstone vidare, de borde vara ganska angelägna om att se om " sitt" värdefulla varumärke The House Of Hardys, fick själv hjälp med ett nytt spö där för ett par år sedan. Lycka till !  Steen  Ps: lite bilder hur det såg ut förr i världen inuti Hardys flugrullar. 1. Hardy Bouglè replica 1903, 2. Hardy Perfect 1921, 3. Hardy Uniqua ca 1941 spitfire ( ont om material under ww 2, därför utan lack och med endast en mekanism inuti ) 4. Hardy Princess Lightweight 1960 th., 6. Hardy Marquis 1970 th. 5. Hardy The Golden Prince 1985, 7. Hardy The Golden Sovereign 1990-1997, 8. Hardy MLA år 1999-2003 och no. 9 Hardy Angel TE 2005.

P1160972.jpeg

P1160198.jpg

47571454_1969288903184950_2728245174395207680_o.jpg

P1100984.jpg

P1110047.jpg

P1080168.jpg

insidepg.jpg

Perfect 358 1920 in parts.jpg

P1140470.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...