Jump to content
Lodjur

Hardy slirbroms problem

Recommended Posts

44 minutes ago, Jonas said:

@Lodjur min ger också maxeffekt efter 1/3-dels varv så det tror jag är som det ska vara. Vad menar du med samma bromseffekt? Jag kan tycka att det är ungefär samma tills man början dra åt lite mer? Dvs man har en lagom effekt i normalläge och behöver man broms går det väldigt fort att hitta ett läge med större effekt.

Kommer ihåg när jag fick rullen att ratten gick att vrida iaf en bit in på de röda prickarna för att justera motståndet. Kan du inte göra det på din heller?
Som det är nu på min så spelar det ingen roll vart ratten är vriden, effekten går inte längre att justera.

53 minutes ago Lodjur sa:

Kommer ihåg när jag fick rullen att ratten gick att vrida iaf en bit in på de röda prickarna för att justera motståndet. Kan du inte göra det på din heller?
Som det är nu på min så spelar det ingen roll vart ratten är vriden, effekten går inte längre att justera.

Jo jag kan faktiskt vrida hela oranga och in på det röda med. Om jag tar i... Jag har däremot svårt att se att jag någonsin kommer behöva vrida upp mer än in på första eller andra oranga?

Din rulle har ju uppenbarligen kärvat ihop. Kommer faktiskt inte på hur man öppnar bromssystemet? Spontant skulle jag tippa att man skruvar av vridknoppen men jag lyckas inte med det?

18 minutes ago, Jonas said:

Jo jag kan faktiskt vrida hela oranga och in på det röda med. Om jag tar i... Jag har däremot svårt att se att jag någonsin kommer behöva vrida upp mer än in på första eller andra oranga?

Din rulle har ju uppenbarligen kärvat ihop. Kommer faktiskt inte på hur man öppnar bromssystemet? Spontant skulle jag tippa att man skruvar av vridknoppen men jag lyckas inte med det?

Satt och försökte en del igår men vågar inte vara hårdhänt, vilket säkert krävs. Kunde inte klura ut hur man öppnar den heller :(

8 minutes ago Lodjur sa:

Satt och försökte en del igår men vågar inte vara hårdhänt, vilket säkert krävs. Kunde inte klura ut hur man öppnar den heller :(

Vad menar du med inte går att justera? tar bromsen inte alls? du har ju ett rullager innan bromsystemet och de kan fallera. Om det fallerar så fungerar inte bromssystemet. Testa lägg det i lite sprit, sen tar du på lite fin olja och torkar rent och sätter tillbaka det.

1 hour ago, Jonas said:

Vad menar du med inte går att justera? tar bromsen inte alls? du har ju ett rullager innan bromsystemet och de kan fallera. Om det fallerar så fungerar inte bromssystemet. Testa lägg det i lite sprit, sen tar du på lite fin olja och torkar rent och sätter tillbaka det.

Slirbromsen ger just nu en effekt som jag skulle gissa är i mitten på de gröna prickarna. Det spelar dock inte någon roll vart jag har ställt ratten längre - effekten förblir den samma.
Rullen har liksom låst sig på en effekt och oavsett vart du vrider ratten så förblir effekten precis samma. Inte ens en liten indikation att den skulle bli högre eller lägre beroende på hur man vrider.

Här kommer en sprängskiss på rullen. Ladda ner bifogad PDF för bästa upplösning.

HDY FLY MTX 3000 5000 7000_27 00_01.jpg

HDY FLY MTX 3000 5000 7000_27 00_01.pdf

32 minutes ago, Jonas said:

Här kommer en sprängskiss på rullen. Ladda ner bifogad PDF för bästa upplösning.

HDY FLY MTX 3000 5000 7000_27 00_01.jpg

HDY FLY MTX 3000 5000 7000_27 00_01.pdf 196.15 kB · 1 download

Grymt, stort tack! Det sitter en kruv bakom Hardy-loggan på ratten verkar det som, då kanske jag kommer någon vart ikväll/imorgon.

Ska dra till Rena på fredag så hoppas att jag får ihop den igen också :lol::lol:

• Like 1

Okej, så jag öppnade första delen av rullen idag och...

Rost. Så in i helvete mycket rost. 

Jag har använt rullen 3-4 gånger på kusten och sköljt/badat av den nog i duschen varje gång efteråt.
Så länge man inte förväntas skruva isär hela rullen och tvätta den efter användning i saltvatten så tycker jag mig inte ha gjort något fel.

Så vad tror ni? Konstruktionsfel som släppt in vatten som sedan rostat grejorna? Eller har jag gjort något uppenbart fel?
Kan tillägga att det knappt var spår av någon smörjning i den delen jag plockade isär (ner till klick-broms "plattan")

Får skicka in rullen trots allt.

11 hours ago, Lodjur said:

Okej, så jag öppnade första delen av rullen idag och...

Rost. Så in i helvete mycket rost. 

Jag har använt rullen 3-4 gånger på kusten och sköljt/badat av den nog i duschen varje gång efteråt.
Så länge man inte förväntas skruva isär hela rullen och tvätta den efter användning i saltvatten så tycker jag mig inte ha gjort något fel.

Så vad tror ni? Konstruktionsfel som släppt in vatten som sedan rostat grejorna? Eller har jag gjort något uppenbart fel?
Kan tillägga att det knappt var spår av någon smörjning i den delen jag plockade isär (ner till klick-broms "plattan")

Får skicka in rullen trots allt.

Ajajaj, den rullen verkar vara gjord för sötvatten och tror inte den har ett tätt bromssystem... 

Oftast måste man låta rullen ligga nerdränkt i sötvatten nån timme efter fiske för att lösa upp allt salt från den... 

Men är fundersam om det kommer gå på garantin, hoppas att det löser sig 👍🏻

1 hour ago, Ferex said:

Ajajaj, den rullen verkar vara gjord för sötvatten och tror inte den har ett tätt bromssystem... 

Oftast måste man låta rullen ligga nerdränkt i sötvatten nån timme efter fiske för att lösa upp allt salt från den... 

Men är fundersam om det kommer gå på garantin, hoppas att det löser sig 👍🏻

Oavsett vad den är gjord för så har man (Hardy) inte marknadsfört den som t.ex enbart för sötvatten.
Och som sagt har jag varit mycket noggran med att rengöra rullen efter saltvattensbruk.

Kan återkomma när Fishline har fått säga sitt :)

Jag tänker att jag har kört min Ultralite MTX 5000 rulle i ett par säsonger och den funkar ju fint så frågan är om det är något fel som gjort att du fått in saltvatten i bromssystemet? 

Står som sagt inget om att rullen bara är för sötvatten vad jag kan se så då borde den ju vara ok för normalt saltvattensbruk? http://www.hardyfishing.com/hardy-reels-fly-reels-hardy-ultralite/hardy-ultralite-mtx-reel/1447394.html#start=3 

Blir intressant att höra vad du får för svar.

• Like 2

4 hours ago, Jonas said:

Jag tänker att jag har kört min Ultralite MTX 5000 rulle i ett par säsonger och den funkar ju fint så frågan är om det är något fel som gjort att du fått in saltvatten i bromssystemet? 

Står som sagt inget om att rullen bara är för sötvatten vad jag kan se så då borde den ju vara ok för normalt saltvattensbruk? http://www.hardyfishing.com/hardy-reels-fly-reels-hardy-ultralite/hardy-ultralite-mtx-reel/1447394.html#start=3 

Blir intressant att höra vad du får för svar.

Har mig veteligen inte gjort något ovanligt.
Använt rullen 3-4 gånger på kusten, justerat bromsen någon gång ibland, och sedan tvättat av den när jag kommit hem.

Man har ju bara hört gott om Fishline så jag hoppas att det lever upp till ryktet nu när jag för första gången fått problem med en produkt jag köpt av dem!

Ser ut som att Hardy bara har 2 St saltvattenrullar, enligt deras egen hemsida.

29066329-8B5C-48C2-A105-DA0B4CA8DEF9.png

20 minutes ago, rydda said:

Ser ut som att Hardy bara har 2 St saltvattenrullar, enligt deras egen hemsida.

29066329-8B5C-48C2-A105-DA0B4CA8DEF9.png

Intressant att återförsäljaren inte nämnt detta, om så är fallet.

1 minute ago, Lodjur said:

Intressant att återförsäljaren inte nämnt detta, om så är fallet.

Återförsäljaren? Om någon ska deklarera att rullen av någon anledning inte klarar saltvatten så bör det väl vara Hardy?

39 minutes ago, Sahlberg said:

Återförsäljaren? Om någon ska deklarera att rullen av någon anledning inte klarar saltvatten så bör det väl vara Hardy?

Eftersom jag köpt rullen av Fishline så är det dit jag fick skicka den, om varken de eller Svängsta kan fixa den så skickas den till Hardy. Var jag har förstått.

• Like 1