Jump to content
Roland

Hardy knarr...

Recommended Posts

Hej 

Hej , köpt en Hardy Zenith flugrulle. Är 2 st valfria bromsstyrkor på den. Problemet är att den knarrar nåt hemskt, och i ett tonläge som inte direkt är rogivande. Min fråga till någon som vet : finns något sätt att minska ner eller helt ta bort detta ljud helt och ändå kunna behålla bromsen. 

Tacksam för svar

Roland 

KNARR!!!!! Får en när en bli äldre å äldre å äldre å äldre.! Behöver inte betala för det.:)

du kan inte ta bort knarren och ha bromstyrka samtidigt om det är en click & pawl rulle 😉 Men knarren är ju det bästa! Förstår inte hur man inte kan älska ljudet när en firre drar iväg och rullen bara tjuter 😂👍🏻 

• Thanks 1

Du kan klämma ihop fjädern med en tång men var försiktig,ta bara lite åt gången tills du får det knarrljud du vill ha.

Ta bort knarren???  😫🙄

Närmare helgerån går väl knappast att komma?

• Thanks 1
  • Haha 1

59 minutes ago, tallisker said:

Du kan klämma ihop fjädern med en tång men var försiktig,ta bara lite åt gången tills du får det knarrljud du vill ha.

@Roland

...och den bromsverkan du vill ha... Var försiktig så du inte förlorar bromsverkan av fjädrarna eller bryter av dem. Vissa med samma underliga läggning härdar om fjädern, jag har aldrig provat och har heller inte haft behov.

Innan du begår åverkan kolla först att du skruvat upp bromsskruven så att den inte ligger på fullt. Du kan också kontrollera att dina ”pawls” (metallstycket som ligger an spolens kugghjul och skapar både ljud och bromsverkan) är rättvänd i mekanismen och att inte bägge ligger på.

Instruktionsmanualer finns på nätet om du googlar.

Om du lyssnar på knarren utan backing och lina på rullen så blir det extra högt, det blir mer dämpat ljud på en fullspolad rulle. 

Till syvende och sist så är det en ”aquired taste” - du kanske inte är av det rätta virket? Lightweight serien är ganska resonanta... Hardy gjorde faktiskt särskilda modeller för personer som inte gillar knarr... bl a Zenith Saltwater och med tyst broms som tillval till bl a Marquis och LW. De brukar benämnas som Husky/silent check.

Har aldrig haft någon sådan och kan inte gå i god för hur bra eller mindre bra de är, jag skulle dock spontant inte vilja blöta ned dem vid fiske...

Byter du rulle så kan jag tipsa om att inte chansa på en Hardy Hydra. Den låter högt på riktigt. Det kan vara värt att investera i en Perfect eller St George med en mer gentlemannamässig och lågmäld knarr.

6AA745E5-3168-4A81-9CED-EAC5A6254E36.jpeg

• Like 2

Bra skrivet Troutman,du skrev det jag inte orkade.För övrigt har jag haft en Marquise silent check....det var något man saknade när man drillade fisk..det var för tyst.Tyckte inte att man hade kontrollen.

• Like 1
  • Thanks 1

Tack så mkt Troutman o Tallister. Snabbtestade rullen med endast 35 meter backning o 10 meter Fluglina. Kommer nu göra rullen klar för fiske , d v s full rulle. Att knarret vid en sån åtgärd skulle minska visste jag inte. Så klart jag ska prova. Slipper jag mixtra med den är det ju det bästa ( hörselskada förstärker just den gälla tonen knarren har) 

mvh Roland 

19 hours ago, Ferex said:

du kan inte ta bort knarren och ha bromstyrka samtidigt om det är en click & pawl rulle 😉 Men knarren är ju det bästa! Förstår inte hur man inte kan älska ljudet när en firre drar iväg och rullen bara tjuter 😂👍🏻 

....tack för ditt svar 😊

17 hours ago, Sunray said:

Ta bort knarren???  😫🙄

Närmare helgerån går väl knappast att komma?

..... jag överlever nog 😂

On 6/1/2019 at 10:31 PM, Troutman said:

@Roland

...och den bromsverkan du vill ha... Var försiktig så du inte förlorar bromsverkan av fjädrarna eller bryter av dem. Vissa med samma underliga läggning härdar om fjädern, jag har aldrig provat och har heller inte haft behov.

Innan du begår åverkan kolla först att du skruvat upp bromsskruven så att den inte ligger på fullt. Du kan också kontrollera att dina ”pawls” (metallstycket som ligger an spolens kugghjul och skapar både ljud och bromsverkan) är rättvänd i mekanismen och att inte bägge ligger på.

Om du lyssnar på knarren utan backing och lina på rullen så blir det extra högt, det blir mer dämpat ljud på en fullspolad rulle. 

Till syvende och sist så är det en ”aquired taste” - du kanske inte är av det rätta virket? Lightweight serien är ganska resonanta... Hardy gjorde faktiskt särskilda modeller för personer som inte gillar knarr... bl a Zenith Saltwater och med tyst broms som tillval till bl a Marquis och LW. De brukar benämnas som Husky/silent check.

Har aldrig haft någon sådan och kan inte gå i god för hur bra eller mindre bra de är, jag skulle dock spontant inte vilja blöta ned dem vid fiske...

Byter du rulle så kan jag tipsa om att inte chansa på en Hardy Hydra. Den låter högt på riktigt. Det kan vara värt att investera i en Perfect eller St George med en mer gentlemannamässig och lågmäld knarr.

Hejsan, klämde ihop fjädern o lyckades få bort nästan allt knarrande vid invevning. Dock vid utdragning av linan är det samma gälla knarrande ljud som tidigare. Den vänstra ”klacken ” är bortkopplad så det är den högra som knarrar o lever om. Bromsverkan blev så klart mkt sämre , men får duga. Ny fråga nu: är det även möjligt få bort knarret vid utdragning av linan  utan att tappa den lilla lilla bromsverkan som finns kvar ? Går inte det får jag väl skicka den till någon som verkligen älskar o njuter av detta , för honom Gudomliga ljud 😉

• Sad 1

En kompis som ville ha bort knarren tog bort "klackarna" och fyllde centrumhålet i spolen med något tjockt vattensäkert fett. Kan det ha haft nåt med hydraulik att göra? Då blev motståndet perfekt, men det gick förstås inte att justera...

• Thanks 1

På 2019-06-01 at 18:37 Roland sa:

Hej 

Hej , köpt en Hardy Zenith flugrulle. Är 2 st valfria bromsstyrkor på den. Problemet är att den knarrar nåt hemskt, och i ett tonläge som inte direkt är rogivande. Min fråga till någon som vet : finns något sätt att minska ner eller helt ta bort detta ljud helt och ändå kunna behålla bromsen. 

Tacksam för svar

Roland 

Förstår inte att nån kan gilla detta läte/oljud, det låter både billigt och illa. Gevaliaburkar!!! :blink:

Edited by kent.flyfish
  • Like 1
  • Thanks 1

16 hours ago, kent.flyfish said:

Förstår inte att nån kan gilla detta läte/oljud, det låter både billigt och illa. Gevaliaburkar!!! :blink:

Många gillar det råa ljudet som många äldre Hardy rullar avger när en större fisk drar iväg, själv är jag inte så förtjust, men jag gillar ännu mindre att fiska med en tyst flugrulle, jag vill kunna koncentrera mig på fisken och vattnet, hur mycket lina och hur fort det dras ut hör jag mig till, tycker inte om att skulle titta på min flugrulle för att se vad som händer.Jag har valt att fiska med Hardy the Golden Sovereign ( 1990-1997) och har gjort så i 17 år. En vacker ,klassisk flugrulle som har det mesta, H eller V invigning, tyst eller knarr, en mycket bra och följsam broms etc. invevningen låter inte mycket utan fisk på och det går mycket snabbt att få in löslina. Jag tycker det är den bästa flugrullen Hardy någonsin gjort. Hardys "top of the line" flugrulle då och ganska dyra att köpa då, idag är priset ca. samma men tjugo år har ju gått. Ebay är nog bästa stället att söka.

Om man nu vill fiska med en Hardy flugrulle ur Lightweight-serien, så finns de tysta också. Hardy the Lightweight Zenith heter i samma storlek the Husky och den har tyst broms, fanns på 1960talet. Hardy the Lightweights är klassiska flugrullar, som funnits med sedan början av 1960 talet, de sista, de fyra minsta, lämnade marknaden kring 2015, de senaste åren dock tillverkade i Korea. Hardy the Lightweights är vackre flugrullar men de är ganska enkla, och jag tycker att de är ganska dyra i förhållande till vad man får. I de minsta storlekarna ( The Flyweight, The Featherweight, The LRH och The Princess ) är de inte speciellt svåra att komma över. God jakt !   Steen

sovereign 910 no 900 inside.jpg

Zenith SW f.jpg

the Husky.jpg

the Husky inside.jpg

Sovereign 89 backs.jpg

golden sovereign 78 f.jpg

Edited by Sovereign
  • Thanks 1

On 6/1/2019 at 10:31 PM, Troutman said:

@Roland

Bra info , tack 

5 hours ago, Sovereign said:

Många gillar det råa ljudet som många äldre Hardy rullar avger när en större fisk drar iväg, själv är jag inte så förtjust, men jag gillar ännu mindre att fiska med en tyst flugrulle, jag vill kunna koncentrera mig på fisken och vattnet, hur mycket lina och hur fort det dras ut hör jag mig till, tycker inte om att skulle titta på min flugrulle för att se vad som händer.Jag har valt att fiska med Hardy the Golden Sovereign ( 1990-1997) och har gjort så i 17 år. En vacker ,klassisk flugrulle som har det mesta, H eller V invigning, tyst eller knarr, en mycket bra och följsam broms etc. invevningen låter inte mycket utan fisk på och det går mycket snabbt att få in löslina. Jag tycker det är den bästa flugrullen Hardy någonsin gjort. Hardys "top of the line" flugrulle då och ganska dyra att köpa då, idag är priset ca. samma men tjugo år har ju gått. Ebay är nog bästa stället att söka.

Om man nu vill fiska med en Hardy flugrulle ur Lightweight-serien, så finns de tysta också. Hardy the Lightweight Zenits heter i samma storlek the Husky och den har tyst broms, fanns på 1960talet. Hardy the Lightweights är klassiska flugrullar, som funnits med sedan början av 1960 talet, de sista, de fyra minsta, lämnade marknaden kring 2015, de senaste åren dock tillverkade i Korea. Hardy the Lightweights är vackre flugrullar men de är ganska enkla, och jag tycker att de är ganska dyra i förhållande till vad man får. I de minsta storlekarna ( The Flyweight, The Featherweight, The LRH och The Princess ) är de inte speciellt svåra att komma över. God jakt !   Steen

sovereign 910 no 900 inside.jpg

Zenith SW f.jpg

the Husky.jpg

the Husky inside.jpg

Sovereign 89 backs.jpg

golden sovereign 78 f.jpg

Bra info , tack 

9 hours ago, Bigsalmon said:

En kompis som ville ha bort knarren tog bort "klackarna" och fyllde centrumhålet i spolen med något tjockt vattensäkert fett. Kan det ha haft nåt med hydraulik att göra? Då blev motståndet perfekt, men det gick förstås inte att justera...

....ska börja leta efter  trögt fett , som inte rinner i värmen. Funkar det inte för mej så trimmar jag det intensiva knarrandet ännu mera, o tar fram den vid speciella tillfällen när jag hittat bra fiske , är ju ett perfekt vapen mot inkräktare 😏

1 hour ago, Roland said:

....ska börja leta efter  trögt fett , som inte rinner i värmen. Funkar det inte för mej så trimmar jag det intensiva knarrandet ännu mera, o tar fram den vid speciella tillfällen när jag hittat bra fiske , är ju ett perfekt vapen mot inkräktare 😏

Tvärtom! Då hör ju alla att du har bra fiske och kommer springande från när och fjärran... ;)

• Haha 2

Jag bytte till mig en Hardy Lightweight från en bräcklig kille i Strömsund som inte stod ut med ljudet. Jag kunde hålla med om att den var lite påstridig men efter att jag hade ökat radien i spetsen på bromsklacken lite så började den låta riktigt behagligt. Det var inte mycket som behövdes. Jag smorde också upp den och fettade in den med Quantum Hot Sauce.

Min Featherweight var mera lågmäld i original.

Från början var jag allergisk mot ljudet från flugrullar och fiskade bara med Loop och liknande. När jag fyllde femtio fick jag en Featherweight och blev ju tvungen att använda den. Efter ett tag insåg jag att den var riktigt trivsam. Nu har jag mest fiskat med Hardy, Pflueger Medalist (som jag också trimmade lite), DAM och Alllcock's Gilmour. Den sista konverterade jag tll vänstervevad genom att uppfostra fjädern lite.

Eftersom jag inte fångar lika stora fiskar som Greenwell har jag inga tveksamheter gentemot Hardys Lightweightserie. De har landat fantastiskt många och fina fiskar världen över. Mina exemplar har inte deltagit i de bravaderna. Jag beundrar dock Greenwells trofasthet gentemot sin favoritserie. Han som gav mig min Featherweight har en sådan men använder den inte för att han föredrar Lightweight och Featherweight. Så olika kan vi vara, utan att ha fel.

12 hours ago, kent.flyfish said:

Helt riktigt! Tänk om någon får för sig att man fiskar med billiga grejor 😨

• Haha 1

4 hours ago, xps said:

Jag bytte till mig en Hardy Lightweight från en bräcklig kille i Strömsund som inte stod ut med ljudet. Jag kunde hålla med om att den var lite påstridig men efter att jag hade ökat radien i spetsen på bromsklacken lite så började den låta riktigt behagligt. Det var inte mycket som behövdes. Jag smorde också upp den och fettade in den med Quantum Hot Sauce.

Min Featherweight var mera lågmäld i original.

Från början var jag allergisk mot ljudet från flugrullar och fiskade bara med Loop och liknande. När jag fyllde femtio fick jag en Featherweight och blev ju tvungen att använda den. Efter ett tag insåg jag att den var riktigt trivsam. Nu har jag mest fiskat med Hardy, Pflueger Medalist (som jag också trimmade lite), DAM och Alllcock's Gilmour. Den sista konverterade jag tll vänstervevad genom att uppfostra fjädern lite.

Eftersom jag inte fångar lika stora fiskar som Greenwell har jag inga tveksamheter gentemot Hardys Lightweightserie. De har landat fantastiskt många och fina fiskar världen över. Mina exemplar har inte deltagit i de bravaderna. Jag beundrar dock Greenwells trofasthet gentemot sin favoritserie. Han som gav mig min Featherweight har en sådan men använder den inte för att han föredrar Lightweight och Featherweight. Så olika kan vi vara, utan att ha fel.

Utmärkt bra skrivet 

.... vet aldrig om jag skriver på rätt ställe, krångligt. 

Ang knarren på Hardy rullen så fyller jag på med segt superfett , gratis från vulkverkstad. Blev katastrof , fettet dröp ur så småningom runt omkring rullen. Jag är nog som någon skrev ”inte  av rätta virket” Att handskas med dylika ljud. Har nu tittat på Danielssons rullarna, troligtvis blir det minst en sådan. Bad jag då tänker fråga er som vet är om dom bara är gjorda i svart o silver ? Tycks ha letat överallt men några färg skiftningar hittar jag inte på dessa rullar , svart eller silver , var god välj. Vad jag tänker på är om det är inslag av ljusare och mörkare nyanser vilket gör rullarna vackrare. Verkar ju som bilderna är framkallade i svart - vitt

Någon med info om detta 🙂