Jump to content
Roland

Hardy knarr...

Recommended Posts

De svarta rullarna är... svarta.

De du kallar silver är alufärgade, lite gunsmoke-aktiga.

Svag knarr som man enkelt kan nypa bort om man vill ha en tyst rulle (vilket jag har gjort med mina 😇).

Rickard.

Igår skulle jag prova en silkelina som en kamrat har på en Featherweight. Jag höll på att skita på mig när jag började repa av lina. Hans knarr är mycket mera högljudd än min knarr. Om jag ägde hans rulle skulle jag tämja den. Jag ska titta i dem  och se om jag kan hitta en förklaring till skillnaderna. Min är gjord i Korea vilket jag tror att hans också är. Min Lightweight är gjord i England. Mina Loop är gjorda i Smedjebacken, då, i början. På min Loop Model 705 har jag en Cortland Peach DT5. Den knarren är totalt ljudlös.

Jag jämförde rullarna och hittade förklaringen till min rulles diskretare uppträdande. Jag hade ökat radien på den bromsklack som är i ingrepp. Kom inte ihåg att jag hade gjort det för att det skedde för sju år sedan. Jag har konstaterat att det tar mindre än en sekund att glömma vad man tänkte säga om man blir distraherad så sju år är en lång tid. Hur hårt bromsen är ställd har också en viss påverkan på ljudet...

6 hours ago, Roland said:

.... vet aldrig om jag skriver på rätt ställe, krångligt. 

Ang knarren på Hardy rullen så fyller jag på med segt superfett , gratis från vulkverkstad. Blev katastrof , fettet dröp ur så småningom runt omkring rullen. Jag är nog som någon skrev ”inte  av rätta virket” Att handskas med dylika ljud. Har nu tittat på Danielssons rullarna, troligtvis blir det minst en sådan. Bad jag då tänker fråga er som vet är om dom bara är gjorda i svart o silver ? Tycks ha letat överallt men några färg skiftningar hittar jag inte på dessa rullar , svart eller silver , var god välj. Vad jag tänker på är om det är inslag av ljusare och mörkare nyanser vilket gör rullarna vackrare. Verkar ju som bilderna är framkallade i svart - vitt

Någon med info om detta 🙂 

Som Henry Ford sa:

"You can have any color as long as it is black"

19 hours ago, Roland said:

.... vet aldrig om jag skriver på rätt ställe, krångligt. 

Ang knarren på Hardy rullen så fyller jag på med segt superfett , gratis från vulkverkstad. Blev katastrof , fettet dröp ur så småningom runt omkring rullen. Jag är nog som någon skrev ”inte  av rätta virket” Att handskas med dylika ljud. Har nu tittat på Danielssons rullarna, troligtvis blir det minst en sådan. Bad jag då tänker fråga er som vet är om dom bara är gjorda i svart o silver ? Tycks ha letat överallt men några färg skiftningar hittar jag inte på dessa rullar , svart eller silver , var god välj. Vad jag tänker på är om det är inslag av ljusare och mörkare nyanser vilket gör rullarna vackrare. Verkar ju som bilderna är framkallade i svart - vitt

Någon med info om detta 🙂 

Om du köper en i vardera färgen kan du skifta spolarna och då får du kontrastverkan 🙄 . Då blir den ena fulsnygg och den andra snyggful. När du har tröttnat på det är det bara att skifta tillbaka. Då har du liksom två nya rullar utan att det har kostat dig en extra krona. Typ.

Estetik är inte helt oväsentlig, åtminstone inte hela tiden.