Hoppa till innehåll

Zephurus vs one


neohansbertil

Recommended Posts

Jag kan inte ge dig något hundraprocentigt svar eftersom jag inte kastat med någon av femmorna. Men jag skulle tro att Sage One är snabbare och styvare. Sage One slutade att tillverkas för några år sen. Jag har själv ett Sage One 691. Det är en ganska styv pinne, och jag som gillar lite mer mediumsnabba spön tycker att det är på gränsen till för snabbt och styvt för mig. Men det finns naturligtvis betydligt snabbare spön än One. Spöt funkar bra i vind och det är mycket därför jag har den. Det är ett spö som det är trevligt att drilla fisk på och helt okej att kasta med också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft båda i 9’ #5. Zephrus är djupare och One är pinnigare precis som @subbuteo säger. Det är två rätt olika spön så jag tycker det är svårt jämföra dem med rättvisa. Jag kan kanske tycka att Zephrus är det bättre av de två, tycker man har en jämnare och djupare aktion och mer känsla i det spöt. Men är man Sagefantast så är One kanske mer rätt trots allt...

lycka till?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skämt åsido så är mitt One i #3 och det jag provat i #4 vassa fiskeinstrument med laserprecision som jag tycker känns bäst med linor en hel klass över standard på för mig normala distanser. Jag har både mjukare och långsammare spön (relativt Sage One) i samma klasser som också är favoriter men vill inte välja antingen eller.

Hade planer på ett One i #5 eller #6 men kom fram till att de var för snabba/kraftfulla för det fisket jag avsåg ha dem till. 

En halv klass tung lina funkar fint vid fiske där lite längre kast är viktigare än att spöt laddar snabbt. 

Med en väl avvägd lina känns mit spö inte pinnigt alls, snarare snabb mediumaktion och känslig topp.

Jag ska tillägga att jag inte använder linor med kortklump och normalt föredrar lättare linor. (Jag har inte överklassat något annat av de halvdussin+ Sage spön jag har ägt.)

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...