Jump to content

Recommended Posts

Hej alla,

Jag och fiskepolaren fiskar givetvis endast torrt när vi är till fjälls. En sanning till 99 %... :)
Vi har testat en mängd olika torrpulver, och nu senast var det Tiemco dry shake som fungerade riktigt bra.

Men, finns det någon annan produkt ni använder till era torrflugor för att slippa att skakade dem var 5 minut när ni fiskar?
Vi har märkt att de flugor vi fiskar mest med genererar betydligt fler hugg om de flyter högt, därför torkar vi dem väldigt ofta.

Mvh,
Daniel

Water shed är det bästa jag vet.

Man öppnar sin ask med torrflugor och sen droppar man några droppar i asken och låter det sprida sig mellan flugorna. en droppe på var tredje fluga kanske? Låt asken va öppen och torka i 24 timmar. efter det flyter alla flugorna i asken som korkar. Pulver och gel använder jag för att för att lösa problemen kortsiktigt men Water Shed är helt outstanding som grund och det håller flugorna fräsha väldigt länge.

https://mistpool.com/en/product/149/water-shed.html

IMG_6463.jpg

IMG_6464.jpg

• Like 3
  • Thanks 1

Måste bara hålla med i water shed-hyllningen! Marinera torrisarna med den hemma och de flyter osannolikt bra!

Ang. rubrik! Måste vara potatispulver..lite vatten blandat med det..så kan en..som en på jobbet sa..fast försegla ett Kärnkraftverk med det.

Har aldrig lyckats med pulver.

Water Shed funkar om man planerar väl. Ankfett funkar bra men inte på alla sorters flugor.

Ett gummiband på bröstfickan funkar suveränt! Spänn ut gummibandet, fäst flugan på mitten och "smätt" några gånger så är flugan så gott som torr!

Doppa flugorna och låt dom torka, flugorna flyter som en kork och länge.

Är det bara jag som tycker olika medel funkar olika bra på olika flugor? 

Exempelvis funkar något trögt kletigt fett från Guideline bra på mina Nalle Puh medan Dry Dip är kanon på André Bruns Vulgata. Det motsatta är ingen hit alls. 

Men annars när det gäller torrpulver tycker jag Tiemcos och Sameos (vilka är de enda jag provat) varit likvärdiga.

Edited by M.Thors

Hej!

Stort tack för alla svar!

1 hour ago, M.Thors said:

Är det bara jag som tycker olika medel funkar olika bra på olika flugor? 

Exempelvis funkar något trögt kletigt fett från Guideline bra på mina Nalle Puh medan Dry Dip är kanon på André Bruns Vulgata. Det motsatta är ingen hit alls. 

Men annars när det gäller torrpulver tycker jag Tiemcos och Sameos (vilka är de enda jag provat) varit likvärdiga.

Själv upplever vi stor skillnad på Tiemcos och Sameos (till Tiemcos fördel).
Med sameos behövde vi torka betydligt mycket oftare än med Tiemcos.

Jag köper nog på mig Tiemcos dry dip super (Water shed verkar svår att köpa i Sverige) för att preparera flugorna, sen blir det Tiemcos torrpulver att använda i "fältet".

Mvh,
Daniel

Var köper man Tiemco dry dip super? Verkar inte finnas i handeln längre.

Den är borttagen i Sverige. Det var något gällande säkerhet som spökade, hörde nåt rykte om  att vätskan klassades som något som behövde säkrare kork, typ barnsäker kork. Osäker på om det stämmer. 

Tur att man bunkrade 😎

2 hours ago, Ixoye said:

Var köper man Tiemco dry dip super? Verkar inte finnas i handeln längre.

Hos Grönlunds i Vilhelmina. 😎

Ni som kör med Watershed, har ni testat Loon Hydrostop och jämfört? 

Jag har ibland preppat mina nybundna flugor med Hydrostop. Lite kladd blir det pga behållaren och man måste vara noga med att lägga flugorna på tork sen, helst ska man nypa flugan lätt i hushållspapper och sen låta den torka på hushållspapper för att få bort överskottet (var noga med vingposter och stjärtar eftersom Hydrostop kan få tunna fibrer att klibba ihop om man inte tar bort överskottet). 

Resultatet blir bra, håller skapligt länge och är värt besväret. Flugorna blir verkligen "vattentäta" så tänk efter vad ni använder det på. En kläckare med dubbingkropp kan t.ex få svårt att bryta ytfilmen. 

Det är långt ifrån alltid jag preppar flugorna med Hydrostop och då kör jag på följande:

1. Bind flugan så att den flyter utan hjälpmedel

2. Loon Aquel alt cdc-olja på flugor där bara detaljer behöver extra flythjälp (hackel, cdc-vingsäckar etc) ELLER TMC super dry dip på flugor där hela flugan kan ha/behöver ha flythjälp. 

3. Tvätta av flugor som fisk huggit på (slemmet sänker det mesta) och kläm ut vatten från blöta flugor med torr disktrasa, Amadou, hushållspapper, tröja etc

4. I nödfall, för att torka blöta flugor använder jag TMC Dry shake (pulver). Använder aldrig det på torra flugor. 

Tiemco Drydip Super får det mesta att flyta..

Håller med HåkanViskafors...smätta av flugan med gummiband är minst lika effektivt som dyr amadou..

Jag är frälst av hushållspapper :) Har inte bytt en fluga pga fukt eller slem sedan jag började vika några ark prydligt och förvara i bröstfickan. Bara o nypa flugan ett par gånger så blir den som ny, hur slemmig eller vattentyngd den än är. 

Lite Aquel på det som fuktspärr. 

Körde Dry Dip och Dry Shake tidigare och tyckte uppgraderingen till papperstork var så stor att jag skänkte iväg de burkar jag hade kvar. 

• Like 1

4 minutes ago, Andreas89 said:

Jag är frälst av hushållspapper :) Har inte bytt en fluga pga fukt eller slem sedan jag började vika några ark prydligt och förvara i bröstfickan. Bara o nypa flugan ett par gånger så blir den som ny, hur slemmig eller vattentyngd den än är. 

Lite Aquel på det som fuktspärr. 

Körde Dry Dip och Dry Shake tidigare och tyckte uppgraderingen till papperstork var så stor att jag skänkte iväg de burkar jag hade kvar. 

Håller med, köp en bal pappersnäsdukar på ÖoB för 10kr så har du för resten av innevarande 5års-period. Oslagbart!
Sen på med Aquel eller torrspray. Jag brukar använda Cormoran Silikonspray som tyvärr är svårt att få tag i.