Hoppa till innehåll

Bästa torrpulvret?


Recommended Posts

Hej alla,

Jag och fiskepolaren fiskar givetvis endast torrt när vi är till fjälls. En sanning till 99 %... :)
Vi har testat en mängd olika torrpulver, och nu senast var det Tiemco dry shake som fungerade riktigt bra.

Men, finns det någon annan produkt ni använder till era torrflugor för att slippa att skakade dem var 5 minut när ni fiskar?
Vi har märkt att de flugor vi fiskar mest med genererar betydligt fler hugg om de flyter högt, därför torkar vi dem väldigt ofta.

Mvh,
Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Water shed är det bästa jag vet.

Man öppnar sin ask med torrflugor och sen droppar man några droppar i asken och låter det sprida sig mellan flugorna. en droppe på var tredje fluga kanske? Låt asken va öppen och torka i 24 timmar. efter det flyter alla flugorna i asken som korkar. Pulver och gel använder jag för att för att lösa problemen kortsiktigt men Water Shed är helt outstanding som grund och det håller flugorna fräsha väldigt länge.

https://mistpool.com/en/product/149/water-shed.html

IMG_6463.jpg

IMG_6464.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig lyckats med pulver.

Water Shed funkar om man planerar väl. Ankfett funkar bra men inte på alla sorters flugor.

Ett gummiband på bröstfickan funkar suveränt! Spänn ut gummibandet, fäst flugan på mitten och "smätt" några gånger så är flugan så gott som torr!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker olika medel funkar olika bra på olika flugor? 

Exempelvis funkar något trögt kletigt fett från Guideline bra på mina Nalle Puh medan Dry Dip är kanon på André Bruns Vulgata. Det motsatta är ingen hit alls. 

Men annars när det gäller torrpulver tycker jag Tiemcos och Sameos (vilka är de enda jag provat) varit likvärdiga.

Redigerad med M.Thors
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stort tack för alla svar!
 

1 hour ago, M.Thors said:

Är det bara jag som tycker olika medel funkar olika bra på olika flugor? 

Exempelvis funkar något trögt kletigt fett från Guideline bra på mina Nalle Puh medan Dry Dip är kanon på André Bruns Vulgata. Det motsatta är ingen hit alls. 

Men annars när det gäller torrpulver tycker jag Tiemcos och Sameos (vilka är de enda jag provat) varit likvärdiga.

Själv upplever vi stor skillnad på Tiemcos och Sameos (till Tiemcos fördel).
Med sameos behövde vi torka betydligt mycket oftare än med Tiemcos.

Jag köper nog på mig Tiemcos dry dip super (Water shed verkar svår att köpa i Sverige) för att preparera flugorna, sen blir det Tiemcos torrpulver att använda i "fältet".

Mvh,
Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som kör med Watershed, har ni testat Loon Hydrostop och jämfört? 

Jag har ibland preppat mina nybundna flugor med Hydrostop. Lite kladd blir det pga behållaren och man måste vara noga med att lägga flugorna på tork sen, helst ska man nypa flugan lätt i hushållspapper och sen låta den torka på hushållspapper för att få bort överskottet (var noga med vingposter och stjärtar eftersom Hydrostop kan få tunna fibrer att klibba ihop om man inte tar bort överskottet). 

Resultatet blir bra, håller skapligt länge och är värt besväret. Flugorna blir verkligen "vattentäta" så tänk efter vad ni använder det på. En kläckare med dubbingkropp kan t.ex få svårt att bryta ytfilmen. 

Det är långt ifrån alltid jag preppar flugorna med Hydrostop och då kör jag på följande:

1. Bind flugan så att den flyter utan hjälpmedel

2. Loon Aquel alt cdc-olja på flugor där bara detaljer behöver extra flythjälp (hackel, cdc-vingsäckar etc) ELLER TMC super dry dip på flugor där hela flugan kan ha/behöver ha flythjälp. 

3. Tvätta av flugor som fisk huggit på (slemmet sänker det mesta) och kläm ut vatten från blöta flugor med torr disktrasa, Amadou, hushållspapper, tröja etc

4. I nödfall, för att torka blöta flugor använder jag TMC Dry shake (pulver). Använder aldrig det på torra flugor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är frälst av hushållspapper :) Har inte bytt en fluga pga fukt eller slem sedan jag började vika några ark prydligt och förvara i bröstfickan. Bara o nypa flugan ett par gånger så blir den som ny, hur slemmig eller vattentyngd den än är. 

Lite Aquel på det som fuktspärr. 

Körde Dry Dip och Dry Shake tidigare och tyckte uppgraderingen till papperstork var så stor att jag skänkte iväg de burkar jag hade kvar. 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Andreas89 said:

Jag är frälst av hushållspapper :) Har inte bytt en fluga pga fukt eller slem sedan jag började vika några ark prydligt och förvara i bröstfickan. Bara o nypa flugan ett par gånger så blir den som ny, hur slemmig eller vattentyngd den än är. 

Lite Aquel på det som fuktspärr. 

Körde Dry Dip och Dry Shake tidigare och tyckte uppgraderingen till papperstork var så stor att jag skänkte iväg de burkar jag hade kvar. 

Håller med, köp en bal pappersnäsdukar på ÖoB för 10kr så har du för resten av innevarande 5års-period. Oslagbart!
Sen på med Aquel eller torrspray. Jag brukar använda Cormoran Silikonspray som tyvärr är svårt att få tag i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Provade Tiemco sprayen, den fungerar men det tar slut väldigt fort, det blir svindyrt att använda den i längden så jag har nu beställt Drydip Super från Japan, bunkrade upp så jag klarar mig ett par år.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är någon som faktiskt försökt att mäta. Testet är fem år gammalt men många av produkterna finns ännu.

Själv kör jag Dry dip super, Aquel och Shimazaki pulver. Servett är oxå bra att ha. pulvret och dry dip har jag i små penselflaskor så att jag kan applicera det var jag vill. Oumbärligt för kläckare då man ofta vill att bara hälften ska flyta.

http://troutster.com/fly-floatant-test/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Helios said:

 

Det sägs att Tiemco sprayen tar slut väldigt fort för stora mängder kommer ut i luften..man kanske kan tömma en burk i en tom Dry Dip flaska..?

 

 

Det skulle kanske fungera, men enklast är ju att beställa från Japan direkt på e-bay, den går att hitta för runt 150 kr flaskan, men det tillkommer väl tull och moms.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Tobbe said:

Även jag använder Dry Dip men var det inte denna produkt som var mer miljövidrig än många andra produkter och därför inte finns kvar i handeln?

Det var på grund av icke barnsäkert lock tror jag. 

Om någon sitter på många flaskor Dry Dip och kan tänka sig att sälja en till mig blir jag glad för ett PM :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...