Jump to content
Sign in to follow this  
Tyto Alba

Kasta inte linor i naturen.

Recommended Posts

Jag och dottern hoppade av cyklarna och gick en sväng vid kanalen. På backen så hittade jag en bit trasslad fiskelina som plockades upp. I samma veva så sa jag till flickan: "Man ska inte kasta lina i naturen, fåglar och andra djur kan fastna i det. Vi hann inte mer än 30 meter så pekade dottern och sa "där...." 
Jag såg en bit trasslad lina som plockades upp, bilden säger resten. 
Dottern blev jätteledsen för fågelns skull. En steglits hade fastnat i trasslet.
Förra gången som jag hörde något liknande så var det en fullvuxen svan som hade trasslat in sig i superlina.
Kasta inte trasslade linor i naturen.

IMG_20190604_185723.jpg

Edited by Tyto Alba
  • Like 5

Det är det jag sagt..kasta linorna i vattnet! det är där fisken finns.

• Like 1

Sorgligt att se, jag är ganska trött på att plocka upp fiskelinor, speciellt "spider-webb" typ och fluo-carbon som inte bryts ner, Svårt att försöka framstå som miljöengagerad, när vi lämnar efter oss en massa skräp.

Jag skaffade mig en sån där "Line Trap" en enkel och bra lösning för att ta reda på förbrukade tafsspetsar.

Usch så tråkigt! Sådär mycket lina lär ju inte komma från flugfiskare direkt. Däremot alla dessa små bitar som trimmas av efter att ha knutit på flugan eller ny tafsspets... Tycker att uppsamlaren som Smith Creek har är en bra ide. Jag har dock gjort min egen eftersom jag tycker att deras är för bred för de flesta av mina tafsrester.
Är det ännu kortare bitar lägger jag dem i en ficka på byxorna eller vadarna. Brukar jinxa mig själv med att om jag inte samlar upp allt när jag knutit på nytt får jag ingen fisk på den flugan ;) 

Hur som helst, samla upp ALLA tafsrester oavsett storlek tycker jag. Det är inte svårt.

DSC_0025_1.JPG

• Thanks 1

@Legobiten

Har en Smith creek. Gillar din bättre!

Det ÄR ju så att flugan blir förbannad om man inte samlar upp alla tafsrester. Trodde det var allmänt känt?

Jag är också övertygad om att fiskegudarna ser och straffar en om man går förbi andras skräp utan att ta med sig det. Ibland får man göra en deal med fiskegudarna - som när nån hade dumpat en 180x90 säng som inte fick plats i skräppåsen. De är resonliga och tålmodiga om hjärtat är rent.

• Like 1

Bara idioter lämnar skräpet efter sig man undrar hur det ser ut hemma hos såna människor 🤬

HUR SVÅRT KAN DET VA??? 

• Like 2

53 minutes ago, Troutman said:

Jag är också övertygad om att fiskegudarna ser och straffar en om man går förbi andras skräp utan att ta med sig det. Ibland får man göra en deal med fiskegudarna - som när nån hade dumpat en 180x90 säng som inte fick plats i skräppåsen. De är resonliga och tålmodiga om hjärtat är rent.

Haha! En säng? Ja, det borde ge fiskelycka året ut! 

11 minutes ago, JSC said:

Bara idioter lämnar skräpet efter sig man undrar hur det ser ut hemma hos såna människor 🤬

HUR SVÅRT KAN DET VA??? 

Jag tror att det kan vara tvärt om. Åtminstone är det så för mig. Det kan se förjävligt ut hemma hos mig men det drabbar ju väldigt få. Naturen däremot, där bor inte jag och är alltså gäst. Jag är en skötsam gäst för att få komma tillbaka med gott samvete och ha naturen på min sida.

• Like 2