Jump to content
nermin

Djup torrflugepinne

Recommended Posts

Finns det nån som kan ge lite råd kring spön med djup aktion, tänker torrfluga i medelstor älv. 

Ska va runt 8-9 fot i klass 4-5.

Ska man tänka glasfiber eller satsa kanske på nåt premiumspö kolfiber?

Om det gäller nya spön så tänker jag i första hand på Winston Pure, Hardy Zephrus Ultralight och Scott GS, långa glasfiberspön blir för tunga i mitt tycke.

Orvis Superfine Carbon 9' eller 8'6" #5.

Jag använder själv 8'6" och är mer än nöjd. 9' är sannolikt något djupare. Annars är också Superfine Carbon 8' #4 rena drömmen om du gillar djup aktion och en lättare linvikt.

Har själv Scott G2 844, kan starkt rekommendera de om man tycker om mjukare spön, extremt kul att drilla fisk i alla storlekar dessutom när man känner varje rörelse.

Annars kanske ett Epic glasfiber spö hade varit något? De va mellan de två spöna jag hade att välja på när jag letade torrflugespö

• Like 1

Definitivt modern glasfiber. Mitt favoritspö är ett CTS Quartz S #4 7'6", men  Epic 580 ligger inte långt bakom (gen 1, de säljer bara gen 2 nu så vitt jag vet). 

Sedan har ju Scott sin nya version av G-serien, är iofs klassad som medium men jag tror att den kan vara ett fint alternativ (har inte testat)

Upp till 8 fot är moderna glasspön typ Epic ganska lätta i känslan. Har inte testat senaste generationen men den ska vara ännu lite lättare och rappare än den förra.  

Fina torrflugespön iallafall. 

Är det ett spö du enbart tänkt använda till torrfluga så är Winston "Tom Morgan Favorit" väldigt svårslagen på kast upp till 15-18 meter,  då talar vi om känsla så nackhåren reser sig.

Edited by Ixoye

1 hour ago, Ixoye said:

Är det ett spö du enbart tänkt använda till torrfluga så är Winston "Tom Morgan Favorit" väldigt svårslaget, då talar vi om känsla så nackhåren reser sig upp till 15-18 meter.

Det var långa nackhår :D 

• Haha 2

Scott G2 884 använder jag själv (av de jag har som matchar dina kriterier) tillsammans med en RIO Trout LT.
Det är en trevlig uppsättning för just det fisket. 

Vill du komma lite billigare undan så är gamla modellen av Guideline Fario 904 ett fint spö. Tillsammans med den äldre Highwater-linan i samma klass har man en stabil torrflugesetup. 

Edited by Jonas_P

Har aldrig prövat ett trevligare spö än Sage ZXL, och då har jag letat.Kanske inte något för de längsta kasten, men från medeldistas är det svårslaget.

Edited by sn

Finns många prisvärda, snygga, välbyggda och inte minst väldigt trevliga klassiska grafitspön att hitta begagnat. 

För att nämna några:

Winston: WT/IM6, LT5, DL4

Scott: G och G2

Sage: LL, SP, SPL, SLT, ZXL

Thomas & Thomas: Paradigm och LPS

Powell: Scandinavia/Signature Series, Light Touch

Loop: Yellowline

Orvis har också en del i samma stil men jag är osäker på vad de heter.

Edited by M.Thors
  • Like 2