Hoppa till innehåll

C&R leder till lägre tillväxt hos fiskarna?


magnolia

Recommended Posts

1 hour ago, Ismo said:

På ett sätt!...så önskar jag jag att!!! Jag får fiska med "mina" landsmän..å veta hut!..trots allt. Men orkar inte att vara full dygnet runt.:mellow:

Du kan ju spela full. Som när man var liten men ville vara tonåring. Ragla runt lite och skrik ”Hirven kuuuk är en dyyyyr guld! Voj voj vitto fitto!”

?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant, men det skulle vara bra att veta hur länge det tar för att läka igen ett hål orsakad av en krok . Rör det sig om några dagar har det knappast någon större betydelse för tillväxten om nu inte fisken låter sig fångas alltför ofta. Ett alternativ är ju att banka all fisk och döda fiskar växer absolut inte. Att C&R fungerar har man ju sett på många håll, speciellt i Nordamerika. Sedan har vi ytterligare ett alternativ och det är att sluta fiska, men det är ju i princip bara vi som fiskar som bryr oss om att bevara fiskbestånd och skydda våra vatten. Så för den biologiska mångfaldens och naturens skull bör vi fortsätta att fiska.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, magnolia said:

Hej,

läste nyligen den här artikeln från den brittiska tidningen The Independent : ett referat av en forskningsstudie om C&R.

https://www.independent.co.uk/environment/fishing-anglers-fish-hurt-injuries-catch-and-release-feeding-a8575816.html

Intressant och tänkvärd ! // steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Studien gjordes på Shiner Perch. Bränningsaborre.

Smalmunnad fisk som kategoriseras som en ”suction feeder”. Dvs den använder i högre utsträckning än de flesta andra arter sugförmåga för att ta in bytet i munnen. Effektiv räckvidd samma som munnens bredd. Karaktäristiskt är munnens utformning som blir som ett rör.

Fiskarna som studerades var mellan 6.0cm och 11.5cm i längd med ett medel på 9.3cm (12.3-41.1grams kroppsvikt).

Munnarna på dessa fiskar är med andra ord ganska små sugrör.

Man använde agnad krok med 0.75mm tjocklek för att fånga fiskarna.

Man konstaterar i studien att fiskarna med hål i sugröret har sämre sugförmåga än oskadd fisk. De är dock lika matglada som kontrollgruppen.

Här låter jag alla dra egna slutsatser för eget fiske och olika arter. 

Själv tror jag att c/r på öring i och för sig har en påverkan på födomönster efter återutsättandet - eller snarare efter återupprepade fångster på kort tid - men jag drar också slutsatsen att den här studien inte är relevant för mitt fiske eller min förenings återutsättningsregler.

2161904E-C15B-477C-B77C-107DC69DD2A7.jpeg

63F7FF4F-E4CB-41F2-B1B0-CB2FE5990546.jpeg

43952CCD-E7E8-4642-BC86-25691ED1FD09.jpeg

Redigerad med Troutman
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror väl på massa faktorer, en hullinglös krok som sitter på ett bra ställe o kinden påverkar nog mindre än en som sitter i tungan, drillar man den snabbt eller långsamt, temperatur. Har varit med om att man fått samma harr fem minuter efter man satt ut den, dess tillväxt lär ju inte påverkas så mycket.

Men det är ju bra att det forskas på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning!

Limit your C/R and limit your kill...., Vad säger de som hur ut vall då????????? Svågerpolitiken i en hel del älvar i främst Norge är ofattbart uppenbar att det gäller att håva in stålar och att jävigheten lyser igenom som ett tunt transparent papper. Att få köra obegränsat med C/R för att sätta ett vall som hyrs ut med massa fina siffror tillhör enligt mig fan inte modern tid!!!

Begränsa C/R till max tre/fyra laxar per säsong utöver de som får bonkas!!!!

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago, Ismo said:

Jag har å kommer att klanka på Finnar...som DEMOLERAR våra vatten...maken till sabutörer har jag sällan mött:mad: ..jag skäms över att ha DNA åt det hålllet. Har slutat att fiska i Jokkfall...pga av dom...så mycket skit som dom lämnar efter sig...så blir jag rätt förvånad? Farsan lärde mig...det du orkar bära ut!...bär du tebaks!...men sånt verkar inte gå in i vissa huven. Finnar!!! ..svara i denna tråd....TACK!

Här har du ett gyllene tillfälle att citera dig själv igen ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎6‎/‎10‎/‎2019 at 8:15 PM, Troutman said:

Studien gjordes på Shiner Perch. Bränningsaborre.

Smalmunnad fisk som kategoriseras som en ”suction feeder”. Dvs den använder i högre utsträckning än de flesta andra arter sugförmåga för att ta in bytet i munnen. Effektiv räckvidd samma som munnens bredd. Karaktäristiskt är munnens utformning som blir som ett rör.

Fiskarna som studerades var mellan 6.0cm och 11.5cm i längd med ett medel på 9.3cm (12.3-41.1grams kroppsvikt).

Munnarna på dessa fiskar är med andra ord ganska små sugrör.

Man använde agnad krok med 0.75mm tjocklek för att fånga fiskarna.

Man konstaterar i studien att fiskarna med hål i sugröret har sämre sugförmåga än oskadd fisk. De är dock lika matglada som kontrollgruppen.

Här låter jag alla dra egna slutsatser för eget fiske och olika arter. 

Själv tror jag att c/r på öring i och för sig har en påverkan på födomönster efter återutsättandet - eller snarare efter återupprepade fångster på kort tid - men jag drar också slutsatsen att den här studien inte är relevant för mitt fiske eller min förenings återutsättningsregler.

2161904E-C15B-477C-B77C-107DC69DD2A7.jpeg

63F7FF4F-E4CB-41F2-B1B0-CB2FE5990546.jpeg

43952CCD-E7E8-4642-BC86-25691ED1FD09.jpeg

Men dess munnar måst läka. Nä, det vi håller på med är rent egoistiskt. Den som säger emot får motivera. 

Bor i Mörrum och fast svampfiskarna minskat i år så finns dom och jag tror det beror på C o R.

Stor fisk som ska upp till varje pris för att fiskaren blir så lycklig. Det nappar inte så ofta i den ån. Man kör fisken länge, i landningsögonblicket  (Inte alltid) så blir fisken strandad, den ska fotas och återutsättas. Är det konstigt att fisken blir påverkad. Dom som någon gång fått fisk av hyfsad storlek vet hur svårt det kan vara att få en bild som är snygg. Varpå man atppar fisken i gräs eller grus upp med den igen osv. Nä, vi har mycket mer att göra rätt när det gäller C o R.

Idealet är enligt mej ta fisken så hårt det går, rör inte fisken mer än nödvändigt (helst inte alls) vid landning. Kroka av med verktyg, finns bra. låt den simma tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Ola Mörrum @Isoperla @Laxarnas prins @Hogge @Ismo @Henka mfl

Läste ni överhuvudtaget undersökningen?

(jag antar att ismo och henka inte gjorde och bara munhuggs rent allmänt...)

On 6/10/2019 at 8:04 PM, magnolia said:

Snälla! Spamma inte mer, tack! Det var era uppfattningar om artikeln jag ville ha. ?

Anledningen att jag undrar är att det pratas om lax, finnar, grogg och svampfisk?

- undersökningen är säkert relevant på löja, mört etc och möjligen på harr... knappast på lax. 

(kanske på grogg om ni har för vana att dricka den med trasiga sugrör)

En av slutsatserna i studien är att matlusten inte minskade av C/R. 

Den andra är att om man fångar sån här fisk av akvariestorlek med en stor krok så blir det ett hål i den pyttelilla sugtrattsmunnen som försämrar förmågan att skapa undertryck i den pyttelilla munhålan. Räckvidden på sugförmågan minskar från typ 7 millimeter till 4 millimeter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, Troutman said:

@Ola Mörrum @Isoperla @Laxarnas prins @Hogge @Ismo @Henka mfl

Läste ni överhuvudtaget undersökningen?

(jag antar att ismo och henka inte gjorde och bara munhuggs rent allmänt...)

Anledningen att jag undrar är att det pratas om lax, finnar, grogg och svampfisk?

- undersökningen är säkert relevant på löja, mört etc och möjligen på harr... knappast på lax. 

(kanske på grogg om ni har för vana att dricka den med trasiga sugrör)

En av slutsatserna i studien är att matlusten inte minskade av C/R. 

Den andra är att om man fångar sån här fisk av akvariestorlek med en stor krok så blir det ett hål i den pyttelilla sugtrattsmunnen som försämrar förmågan att skapa undertryck i den pyttelilla munhålan. Räckvidden på sugförmågan minskar från typ 7 millimeter till 4 millimeter.

Du har så rätt, ursäkta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Troutman said:

Du behöver inte be om ursäkt - jag blev bara lite frustrerad... ?

Jag vet inte varför jag gled in på läxar i Mörrum. Visst jag bor där men.......Ja ibland undrar jag vad jag håller på med ?

Men ett intressant ämne. Att de fiskarna du visar kan man tänka att dom drabbas extra mycket när deras ätredskap går sönder.

Undrar hur öringar och harr drabbas av vårt CoR ?

Jag började när jag var ung med att återutsätta fisk och jag vet att jag fångade samma fiskar ett par tre gånger på 3-4 år. Som växte för varje år. 

Undrar om exponering i luften gör sej negativ för fiskens tillväxt förutom risken att dö.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/15/2019 at 9:49 AM, Ola Mörrum said:

Jag vet inte varför jag gled in på läxar i Mörrum. Visst jag bor där men.......Ja ibland undrar jag vad jag håller på med ?

Men ett intressant ämne. Att de fiskarna du visar kan man tänka att dom drabbas extra mycket när deras ätredskap går sönder.

Undrar hur öringar och harr drabbas av vårt CoR ?

Jag började när jag var ung med att återutsätta fisk och jag vet att jag fångade samma fiskar ett par tre gånger på 3-4 år. Som växte för varje år. 

Undrar om exponering i luften gör sej negativ för fiskens tillväxt förutom risken att dö.

Hej.. googla på "gill damages air exposure" så ser du att saken är forskad på. Slutledningen blir: LÅT FISKEN VARA I VATTNET. Kroka av med verktyg. Ta inte i fisken med varma torra händer. mvh  borano20

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/23/2019 at 8:30 PM, borano20 said:

Hej.. googla på "gill damages air exposure" så ser du att saken är forskad på. Slutledningen blir: LÅT FISKEN VARA I VATTNET. Kroka av med verktyg. Ta inte i fisken med varma torra händer. mvh  borano20

Ja, jag har inget belägg för min teori mer än att jag fiskat en del och använder sunt förnuft.

Tack för bekräftelsen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...