Jump to content
magnolia

C&R leder till lägre tillväxt hos fiskarna?

Recommended Posts

Så ev. Finnar som demolerar alla vatten har inte helt fel?..dom tar allt som simmar...å där till!:huh:

• Like 3

På ett sätt!...så önskar jag jag att!!! Jag får fiska med "mina" landsmän..å veta hut!..trots allt. Men orkar inte att vara full dygnet runt.:mellow:

• Like 2

Haha finnar 🙈.....jo de stämmer. 

Här uppe i finnmark så sägs de att finnarna bor nere i vattnet... 

Tar man ex. tanaälv.... Finska sidan är helt packad me folk o norska sidan går de flara km bort mot 1mil mellan varje fiskare.. 

1 hour ago, Ismo said:

På ett sätt!...så önskar jag jag att!!! Jag får fiska med "mina" landsmän..å veta hut!..trots allt. Men orkar inte att vara full dygnet runt.:mellow:

Du kan ju spela full. Som när man var liten men ville vara tonåring. Ragla runt lite och skrik ”Hirven kuuuk är en dyyyyr guld! Voj voj vitto fitto!”

😀

20 minutes ago jakobj sa:

Du kan ju spela full. Som när man var liten men ville vara tonåring. Ragla runt lite och skrik ”Hirven kuuuk är en dyyyyr guld! Voj voj vitto fitto!”

😀

SPELA FULL! .ärju full..nu:mad:

Snälla! Spamma inte mer, tack! Det var era uppfattningar om artikeln jag ville ha. 😒

Intressant, men det skulle vara bra att veta hur länge det tar för att läka igen ett hål orsakad av en krok . Rör det sig om några dagar har det knappast någon större betydelse för tillväxten om nu inte fisken låter sig fångas alltför ofta. Ett alternativ är ju att banka all fisk och döda fiskar växer absolut inte. Att C&R fungerar har man ju sett på många håll, speciellt i Nordamerika. Sedan har vi ytterligare ett alternativ och det är att sluta fiska, men det är ju i princip bara vi som fiskar som bryr oss om att bevara fiskbestånd och skydda våra vatten. Så för den biologiska mångfaldens och naturens skull bör vi fortsätta att fiska.

• Like 1

2 hours ago, magnolia said:

Hej,

läste nyligen den här artikeln från den brittiska tidningen The Independent : ett referat av en forskningsstudie om C&R.

https://www.independent.co.uk/environment/fishing-anglers-fish-hurt-injuries-catch-and-release-feeding-a8575816.html

Intressant och tänkvärd ! // steen

Studien gjordes på Shiner Perch. Bränningsaborre.

Smalmunnad fisk som kategoriseras som en ”suction feeder”. Dvs den använder i högre utsträckning än de flesta andra arter sugförmåga för att ta in bytet i munnen. Effektiv räckvidd samma som munnens bredd. Karaktäristiskt är munnens utformning som blir som ett rör.

Fiskarna som studerades var mellan 6.0cm och 11.5cm i längd med ett medel på 9.3cm (12.3-41.1grams kroppsvikt).

Munnarna på dessa fiskar är med andra ord ganska små sugrör.

Man använde agnad krok med 0.75mm tjocklek för att fånga fiskarna.

Man konstaterar i studien att fiskarna med hål i sugröret har sämre sugförmåga än oskadd fisk. De är dock lika matglada som kontrollgruppen.

Här låter jag alla dra egna slutsatser för eget fiske och olika arter. 

Själv tror jag att c/r på öring i och för sig har en påverkan på födomönster efter återutsättandet - eller snarare efter återupprepade fångster på kort tid - men jag drar också slutsatsen att den här studien inte är relevant för mitt fiske eller min förenings återutsättningsregler.

2161904E-C15B-477C-B77C-107DC69DD2A7.jpeg

63F7FF4F-E4CB-41F2-B1B0-CB2FE5990546.jpeg

43952CCD-E7E8-4642-BC86-25691ED1FD09.jpeg

Edited by Troutman
  • Like 2

4 hours ago magnolia sa:

Snälla! Spamma inte mer, tack! Det var era uppfattningar om artikeln jag ville ha. 😒

SPAM! ...ser du inte igenom skämten? Alkohol dödar...likväl annat för fisken..

En bonkad fisk lär ju inte växa mera i alla fall.Sen så har ju Finnarna lite svårt att köra C&R dom har ju rensat många vatten,på fisk.

Sorry Håkan kunde inte låta bli.

Tomas

• Like 2

Beror väl på massa faktorer, en hullinglös krok som sitter på ett bra ställe o kinden påverkar nog mindre än en som sitter i tungan, drillar man den snabbt eller långsamt, temperatur. Har varit med om att man fått samma harr fem minuter efter man satt ut den, dess tillväxt lär ju inte påverkas så mycket.

Men det är ju bra att det forskas på.

Intressant läsning!

Limit your C/R and limit your kill...., Vad säger de som hur ut vall då????????? Svågerpolitiken i en hel del älvar i främst Norge är ofattbart uppenbar att det gäller att håva in stålar och att jävigheten lyser igenom som ett tunt transparent papper. Att få köra obegränsat med C/R för att sätta ett vall som hyrs ut med massa fina siffror tillhör enligt mig fan inte modern tid!!!

Begränsa C/R till max tre/fyra laxar per säsong utöver de som får bonkas!!!!

Edited by Laxarnas prins

På 2019-06-11 at 07:01 Kattsta sa:

En bonkad fisk lär ju inte växa mera i alla fall.Sen så har ju Finnarna lite svårt att köra C&R dom har ju rensat många vatten,på fisk.

Sorry Håkan kunde inte låta bli.

Tomas

Så är det ! ..Minns Farsan..i sin början så bonkade han allt!..likväl jag...jag präglades av å med honom...tog en jävla tid att anpassa mig.

Men han kom från en tid fr. kriget...när allt var ätbart..han var den enda i brödrar skaran som inte!!!..behövde vara med i! kriget..han var för ung..Övriga farbrödrar var med i kriget...å lyckades ÖVERLEVA???:huh:

Min Mamma lever än...84 år gammal..hon var oxå med om kriget...minns att hon berättat att...dom gömde kastruller å dylikt...för tyskarna...det var guld värt den tiden..inget fick gå till spillo...kanske DET!...lever kvar hos finnarna?..vad vet jag.

Jag har å kommer att klanka på Finnar...som DEMOLERAR våra vatten...maken till sabutörer har jag sällan mött:mad: ..jag skäms över att ha DNA åt det hålllet. Har slutat att fiska i Jokkfall...pga av dom...så mycket skit som dom lämnar efter sig...så blir jag rätt förvånad? Farsan lärde mig...det du orkar bära ut!...bär du tebaks!...men sånt verkar inte gå in i vissa huven. Finnar!!! ..svara i denna tråd....TACK!

• Like 1

37 minutes ago, Ismo said:

Jag har å kommer att klanka på Finnar...som DEMOLERAR våra vatten...maken till sabutörer har jag sällan mött:mad: ..jag skäms över att ha DNA åt det hålllet. Har slutat att fiska i Jokkfall...pga av dom...så mycket skit som dom lämnar efter sig...så blir jag rätt förvånad? Farsan lärde mig...det du orkar bära ut!...bär du tebaks!...men sånt verkar inte gå in i vissa huven. Finnar!!! ..svara i denna tråd....TACK!

Här har du ett gyllene tillfälle att citera dig själv igen 🏓

• Haha 1

On ‎6‎/‎10‎/‎2019 at 6:22 PM, Ismo said:

Kan du inte tacka nej till en grogg Ismo 😀

On ‎6‎/‎10‎/‎2019 at 8:15 PM, Troutman said:

Studien gjordes på Shiner Perch. Bränningsaborre.

Smalmunnad fisk som kategoriseras som en ”suction feeder”. Dvs den använder i högre utsträckning än de flesta andra arter sugförmåga för att ta in bytet i munnen. Effektiv räckvidd samma som munnens bredd. Karaktäristiskt är munnens utformning som blir som ett rör.

Fiskarna som studerades var mellan 6.0cm och 11.5cm i längd med ett medel på 9.3cm (12.3-41.1grams kroppsvikt).

Munnarna på dessa fiskar är med andra ord ganska små sugrör.

Man använde agnad krok med 0.75mm tjocklek för att fånga fiskarna.

Man konstaterar i studien att fiskarna med hål i sugröret har sämre sugförmåga än oskadd fisk. De är dock lika matglada som kontrollgruppen.

Här låter jag alla dra egna slutsatser för eget fiske och olika arter. 

Själv tror jag att c/r på öring i och för sig har en påverkan på födomönster efter återutsättandet - eller snarare efter återupprepade fångster på kort tid - men jag drar också slutsatsen att den här studien inte är relevant för mitt fiske eller min förenings återutsättningsregler.

2161904E-C15B-477C-B77C-107DC69DD2A7.jpeg

63F7FF4F-E4CB-41F2-B1B0-CB2FE5990546.jpeg

43952CCD-E7E8-4642-BC86-25691ED1FD09.jpeg

Men dess munnar måst läka. Nä, det vi håller på med är rent egoistiskt. Den som säger emot får motivera. 

Bor i Mörrum och fast svampfiskarna minskat i år så finns dom och jag tror det beror på C o R.

Stor fisk som ska upp till varje pris för att fiskaren blir så lycklig. Det nappar inte så ofta i den ån. Man kör fisken länge, i landningsögonblicket  (Inte alltid) så blir fisken strandad, den ska fotas och återutsättas. Är det konstigt att fisken blir påverkad. Dom som någon gång fått fisk av hyfsad storlek vet hur svårt det kan vara att få en bild som är snygg. Varpå man atppar fisken i gräs eller grus upp med den igen osv. Nä, vi har mycket mer att göra rätt när det gäller C o R.

Idealet är enligt mej ta fisken så hårt det går, rör inte fisken mer än nödvändigt (helst inte alls) vid landning. Kroka av med verktyg, finns bra. låt den simma tillbaka.

29 minutes ago Henka sa:

NEJ! å NEJ Till den andre

45 minutes ago Henka sa:

Förstår inte riktigt vad du menar?...Menar du att jag tar allt jag får?...hur är det då med ditt eget fiske?

9 minutes ago, Ismo said:

Förstår inte riktigt vad du menar?...Menar du att jag tar allt jag får?...hur är det då med ditt eget fiske?

Nej, jag bara menar att du ibland uppvisar en liten förkärlek för att citera dig själv 🧐

• Haha 1

Just now, Henka said:

Nej, jag bara menar att du ibland uppvisar en liten förkärlek för att citera dig själv 🧐

Precis!

• Haha 4

Just now Henka sa:

Precis!

Precis!

F-låt!