Jump to content
magnolia

C&R leder till lägre tillväxt hos fiskarna?

Recommended Posts

@Ola Mörrum @Isoperla @Laxarnas prins @Hogge @Ismo @Henka mfl

Läste ni överhuvudtaget undersökningen?

(jag antar att ismo och henka inte gjorde och bara munhuggs rent allmänt...)

On 6/10/2019 at 8:04 PM, magnolia said:

Snälla! Spamma inte mer, tack! Det var era uppfattningar om artikeln jag ville ha. 😒

Anledningen att jag undrar är att det pratas om lax, finnar, grogg och svampfisk?

- undersökningen är säkert relevant på löja, mört etc och möjligen på harr... knappast på lax. 

(kanske på grogg om ni har för vana att dricka den med trasiga sugrör)

En av slutsatserna i studien är att matlusten inte minskade av C/R. 

Den andra är att om man fångar sån här fisk av akvariestorlek med en stor krok så blir det ett hål i den pyttelilla sugtrattsmunnen som försämrar förmågan att skapa undertryck i den pyttelilla munhålan. Räckvidden på sugförmågan minskar från typ 7 millimeter till 4 millimeter.

14 hours ago, Troutman said:

@Ola Mörrum @Isoperla @Laxarnas prins @Hogge @Ismo @Henka mfl

Läste ni överhuvudtaget undersökningen?

(jag antar att ismo och henka inte gjorde och bara munhuggs rent allmänt...)

Anledningen att jag undrar är att det pratas om lax, finnar, grogg och svampfisk?

- undersökningen är säkert relevant på löja, mört etc och möjligen på harr... knappast på lax. 

(kanske på grogg om ni har för vana att dricka den med trasiga sugrör)

En av slutsatserna i studien är att matlusten inte minskade av C/R. 

Den andra är att om man fångar sån här fisk av akvariestorlek med en stor krok så blir det ett hål i den pyttelilla sugtrattsmunnen som försämrar förmågan att skapa undertryck i den pyttelilla munhålan. Räckvidden på sugförmågan minskar från typ 7 millimeter till 4 millimeter.

Du har så rätt, ursäkta.

2 minutes ago, Ola Mörrum said:

Du har så rätt, ursäkta.

Du behöver inte be om ursäkt - jag blev bara lite frustrerad... 😄

2 minutes ago, Troutman said:

Du behöver inte be om ursäkt - jag blev bara lite frustrerad... 😄

Jag vet inte varför jag gled in på läxar i Mörrum. Visst jag bor där men.......Ja ibland undrar jag vad jag håller på med 😂

Men ett intressant ämne. Att de fiskarna du visar kan man tänka att dom drabbas extra mycket när deras ätredskap går sönder.

Undrar hur öringar och harr drabbas av vårt CoR ?

Jag började när jag var ung med att återutsätta fisk och jag vet att jag fångade samma fiskar ett par tre gånger på 3-4 år. Som växte för varje år. 

Undrar om exponering i luften gör sej negativ för fiskens tillväxt förutom risken att dö.

• Like 1

On 6/10/2019 at 8:04 PM, magnolia said:

Snälla! Spamma inte mer, tack! Det var era uppfattningar om artikeln jag ville ha. 😒

Ha ha, såna här du fiskar med dina rullar :) Typ Guppi

2161904E-C15B-477C-B77C-107DC69DD2A7.jpeg.e2fc445c4a129b7e6851938cee5a647c.jpeg (256Ã197)

• Haha 1

On 6/15/2019 at 9:49 AM, Ola Mörrum said:

Jag vet inte varför jag gled in på läxar i Mörrum. Visst jag bor där men.......Ja ibland undrar jag vad jag håller på med 😂

Men ett intressant ämne. Att de fiskarna du visar kan man tänka att dom drabbas extra mycket när deras ätredskap går sönder.

Undrar hur öringar och harr drabbas av vårt CoR ?

Jag började när jag var ung med att återutsätta fisk och jag vet att jag fångade samma fiskar ett par tre gånger på 3-4 år. Som växte för varje år. 

Undrar om exponering i luften gör sej negativ för fiskens tillväxt förutom risken att dö.

Hej.. googla på "gill damages air exposure" så ser du att saken är forskad på. Slutledningen blir: LÅT FISKEN VARA I VATTNET. Kroka av med verktyg. Ta inte i fisken med varma torra händer. mvh  borano20

• Like 1

On 6/23/2019 at 8:30 PM, borano20 said:

Hej.. googla på "gill damages air exposure" så ser du att saken är forskad på. Slutledningen blir: LÅT FISKEN VARA I VATTNET. Kroka av med verktyg. Ta inte i fisken med varma torra händer. mvh  borano20

Ja, jag har inget belägg för min teori mer än att jag fiskat en del och använder sunt förnuft.

Tack för bekräftelsen.

• Like 2