Hoppa till innehåll

Förstora foto till naturlig storlek - vem gör sånt?


Sunray

Recommended Posts

För ett antal år sen fick jag en fisk som var så pass hygglig att jag länge funderat på att göra nåt slags modell av den.

Eftersom jag inte vill lägga de dryga 20 000 kr som det skulle kosta att göra en "riktig" modell har jag istället tänkt att försöka fixa till en enklare trämodell ( se bild som exempel, så förstår ni ), men då blir ju allting enklare om man har en riktig schablon att göra det efter.

Alltså - jag har foton, både digitala och på papper, och min tanke är väl att det borde gå att förstora upp dessa till exakt naturlig storlek och sen mer eller mindre bara rita av på kartong eller liknande. 

Frågan blir då bara: Vem kan göra sånt?  Nu är det ju tyvärr inte nån liten harr eller sånt utan fisken var drygt 120 cm lång, så det krävs en rejäl projektor...

Jag har som sagt bra foton, rakt i sidled, och eftersom jag vet längden så är de ju enkelt att räkna fram alla övriga mått, men det vore kul med en mer verklig schablon för att fånga "personligheten" hos fisken.

Alla tips och idéer mottages tacksamt! Kan nån dessutom ha tips på ett företag i göteborgsområdet så är det desto bättre!  ( jag tänker typ arkitektkontor, tryckerier osv … ) 

P5310402.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"På den gamla goda tiden" när jag fotade dia bilder projicera vi den bara mot väggen och drog ut projektorn så den motsvarade naturlig storlek och ritade av. Mjuk trä typ asp gick bra att snida även att forma i gips  med raspar gick hyfsat bra men bara halva sidan.

Borde väl vara lättare i dag med digitala bilder och en kanon. Sen finns det ju företag som formar olika typer av skumplast som man sen målar över, om det inte ska hanteras ovarsamt borde det hålla. tror det funnits ett i Pajala som designat kontors inredning/figurer??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du bara vill ha en bild i naturlig storlek tror jag att nästan vilken välutrustad fotoaffär som helst kan hjälpa dig. Ta med den digitala bilden till butiken, sedan är det nog bara att skriva ut den i butikens printer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...