Jump to content
Tyrion

Ändra kastriktning 90 grader. Double spey/snap-t eller snake roll?

Recommended Posts

Hej!

Håller på att lära mig underhandskasta med mitt klass 6 spö med longbellylina.

Vill lära mig att kunna lägga 15m lina längs stranden och sen få iväg de där 15 metrarna rakt ut i ån.

Kör mest med torrfluga eller en guldskalle.

Vilket/vilka speykast lämpar sig bäst för det?

47 minutes ago Tyrion sa:

Hej!

Håller på att lära mig underhandskasta med mitt klass 6 spö med longbellylina.

Vill lära mig att kunna lägga 15m lina längs stranden och sen få iväg de där 15 metrarna rakt ut i ån.

Kör mest med torrfluga eller en guldskalle.

Vilket/vilka speykast lämpar sig bäst för det?

Lär dig Snakeroll! Bland dom effektivaste kasten som finns.!

• Like 1

Long Belly?

En kortare klump borde underlätta.....🙂

Jag tror det var någon här i forumet som tipsade om den här videon.

Han förklarar och visar mycket bra tycker jag.......

Jo precis, fast jag jag vill ha en longbelly för överhandskastandet :)

Skrev mest vilken lintyp det är ifall det har nån påverkan på vilket kast jag ska sikta på att lära mig

3 minutes ago Tyrion sa:

Jo precis, fast jag jag vill ha en longbelly för överhandskastandet :)

Skrev mest vilken lintyp det är ifall det har nån påverkan på vilket kast jag ska sikta på att lära mig

LÄR DIG SNAKEROLL!

• Like 1

Snakeroll är väldigt användbart. 

För längder uppåt 15m+ är det nyttigt att lära sig "dynamic roll" med en lätt haul. Du har fina exempel från 57 sekunder här. Och vid 1m 42s visar han hur smidigt man kan byta riktning 90 grader också, ytterligare moment behövs inte. I snakerollkastet direkt efter ser du har han tar "dynamic roll" principen in i ett snakeroll och kastar bak en ganska djup D-loop och leverar med en haul i framkastet. 

• Like 1

Vilken teknik för riktningsförändring du använder beror på flera saker. Inte minst vindriktning som har att göra med säkerhet. Du vill inte ankra uppströms om det blåser nedströms. Ska du riktningsförändra och inte behöver ta hänsyn till vind så kan du tänka så här. 

1. Rinner vattnet in på din kastarmssida (alltså från höger om du är högerkastare) så gör du ett snap-kast eller ett lite svårare single spey. 

2. Rinner vattnet inte in på din kastarmssida så gör du en snakeroll eller ett dubbelspel. 

Vilken som är enklast med så stor riktningsförändring beror ju på vad du kan och behärskar, men jag skulle nog vilja hålla med Ismo där, en snakeroll är ett smidigt kast på nedströmssidan. Alltså inte som Klaus visar den. 

Över alla andra principer tycker jag att följande gäller, 

A. Storlek och riktning på D-loopen spelar en viktig roll. Ju större D-loop desto mer massa att använda för att kasta ut resten av linan (det är endast övre benet i D-loopen som används, resten är dödvikt).

B. Riktningen på D-loopen ska alltid vara 180 grader i förhållande till målet.

C. Storleken på ankaret är viktig. Eftersom du vill minimera friktionen mot vattnet bör du försöka ankra tafsen och så lite fluglina som möjligt.

Använd gärna en lina med massan förskjuten baktill (klassisk spey tapering). På så sätt får du maximal massa i övre benet i D-loopen.

Jag skulle börja med att riktningsförändra 45 grader, det är enklare. 

Lycka till

• Like 4
  • Thanks 1

Håll dig till single och dubbel Spey till att börja med, funkar hur bra som helst.

Lina till det, funkar med en vanlig wf (normallängd) eller lb.

Edited by rydda
  • Like 2

Säger fortfarande Snake Roll! ..Lär en den ORDENTLIGT!!! så behöver faktist inte lära sig kasta "fel" sida...det gäller bara att inte sätta in ett för stort hjul! ...jumera det blåser..dessto snävare sätter in hjulet/över + undre linan...mot varandra.

• Haha 1

4 hours ago, Staffan Dahlbom said:

De senaste klippen är ju utpräglade skagittekniker. Jag skulle inte ge mig på perry poke me en LB. 

Menar nu mer förflyttning av linan upp el nedströms för att få till en position o riktning på kastet.. 

1 hour ago, Line-speed said:

Menar nu mer förflyttning av linan upp el nedströms för att få till en position o riktning på kastet.. 

Jag menar att det han gör med en tung Opst-klump och tung T-spets är mycket svårare med en LB. T. ex. Spänna upp en D-loop och leverera off shoulder. Inget fel på klippen men jag tycker de bygger på en riktig Skagitlina. 

En skall kunna lägga upp ett kast i ett svep! ..inget svammel med "mellan"lägg.Skagit ,dubbel.spey etc.

• Like 1

8 hours ago, Ismo said:

En skall kunna lägga upp ett kast i ett svep! ..inget svammel med "mellan"lägg.Skagit ,dubbel.spey etc.

Skagit definieras ju genom utrustning, alltså tunga korta linor med högdensitetsspetsar. Det har inget med mellanlägg att göra. Dubbel Spey är ett kast, ett så kallat 'sustained anchor cast', det har heller inget med mellanlägg att göra. När jag tänker på mellanlägg så tänker jag en situation med 'rättsläng' och ett vanligt single spey kast - förmodligen det näst svåraste kastet man kan göra. Man delar upp riktningsförändringen på två kast eftersom det blir för tufft att göra hela på ett kast. Jag gör det själv ibland, beroende på längd på klump och hur långt jag vill kasta. Det svåraste kastet? Det torde då bli ett Single Spey med felsläng. 

• Like 2

Men men... Den ursprungliga frågan var ju enhandsspö och longbellylina. Och då borde väl ändå ett vanligt single- eller double spey vara lätt. Dessutom brukar det ofta gå att kasta med tvåhandsfattning även på enhandsspö och har man lärt sig att byta grepp (jag menar vänster eller höger hand överst) så är det väl lätt som en plätt.  Och 15 meter skall väl inte vara något problem.

1 hour ago Staffan Dahlbom sa:

Skagit definieras ju genom utrustning, alltså tunga korta linor med högdensitetsspetsar. Det har inget med mellanlägg att göra. Dubbel Spey är ett kast, ett så kallat 'sustained anchor cast', det har heller inget med mellanlägg att göra. När jag tänker på mellanlägg så tänker jag en situation med 'rättsläng' och ett vanligt single spey kast - förmodligen det näst svåraste kastet man kan göra. Man delar upp riktningsförändringen på två kast eftersom det blir för tufft att göra hela på ett kast. Jag gör det själv ibland, beroende på längd på klump och hur långt jag vill kasta. Det svåraste kastet? Det torde då bli ett Single Spey med felsläng. 

Skagit ärju att lägga upp ett kast i 2 steg...1:a steget enl. mig är INTE....att få upp linan...men som Skagit! svamla med att trassla linan engång uppströms...vifta engång ut å in..sen kast...näää. Från det linan ligger nedströms...så skall allt göras i ett svep.

Men Men ...bara en trivs med det en gör..å allt funkar ...finns värre saker i världen..:lol:

• Like 1

Jag har visat åt Puoltsa...hur enkelt en Snake roll funkar...tyckte dock att han hade lite för tung klump.

5 hours ago, Ismo said:

Jag har visat åt Puoltsa...hur enkelt en Snake roll funkar...tyckte dock att han hade lite för tung klump.

Och nu funkar det ganska bra oxå😀

• Like 1

On 6/12/2019 at 12:20 AM, Staffan Dahlbom said:

Vilken teknik för riktningsförändring du använder beror på flera saker. Inte minst vindriktning som har att göra med säkerhet. Du vill inte ankra uppströms om det blåser nedströms. Ska du riktningsförändra och inte behöver ta hänsyn till vind så kan du tänka så här. 

1. Rinner vattnet in på din kastarmssida (alltså från höger om du är högerkastare) så gör du ett snap-kast eller ett lite svårare single spey. 

2. Rinner vattnet inte in på din kastarmssida så gör du en snakeroll eller ett dubbelspel. 

Vilken som är enklast med så stor riktningsförändring beror ju på vad du kan och behärskar, men jag skulle nog vilja hålla med Ismo där, en snakeroll är ett smidigt kast på nedströmssidan. Alltså inte som Klaus visar den. 

Över alla andra principer tycker jag att följande gäller, 

A. Storlek och riktning på D-loopen spelar en viktig roll. Ju större D-loop desto mer massa att använda för att kasta ut resten av linan (det är endast övre benet i D-loopen som används, resten är dödvikt).

B. Riktningen på D-loopen ska alltid vara 180 grader i förhållande till målet.

C. Storleken på ankaret är viktig. Eftersom du vill minimera friktionen mot vattnet bör du försöka ankra tafsen och så lite fluglina som möjligt.

Använd gärna en lina med massan förskjuten baktill (klassisk spey tapering). På så sätt får du maximal massa i övre benet i D-loopen.

Jag skulle börja med att riktningsförändra 45 grader, det är enklare. 

Lycka till

Vad missar jag här Staffan? Under B skriver du ”Riktningen på D-loopen ska alltid vara 180 grader i förhållande till målet.” Som jag tänker kring vad du skriver borde det vara 0 grader. 

48 minutes ago, Foam said:

Vad missar jag här Staffan? Under B skriver du ”Riktningen på D-loopen ska alltid vara 180 grader i förhållande till målet.” Som jag tänker kring vad du skriver borde det vara 0 grader. 

Målet är väl 0 grader, du är mittpunkten och D-loopen bakåt måste vara rakt bakåt dvs 180 grader i förhållande till målet. 

stm13k01a.jpg.a3d7822230e5072cb62412c23fa97df9.jpg

58 minutes ago, Sahlberg said:

Målet är väl 0 grader, du är mittpunkten och D-loopen bakåt måste vara rakt bakåt dvs 180 grader i förhållande till målet. 

stm13k01a.jpg.a3d7822230e5072cb62412c23fa97df9.jpg

Aha ni tänker så, 180 och noll är samma sak kan man säga. D-loopen ska vara i samma vertikala plan som kastriktningen.

Tack!

2 hours ago Foam sa:

Som ett vanligt under-kast/spey...en sätter d-loopen i riktningen av kastet...så enkelt...Snake Roll åt alla.

• Like 2

12 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Hej Staffan.

jag ser att du definierar Skagit med tunga korta linor o högdensitets spetsar. Jag fiskar mycket med sk Skagit klumpar som för mig inte är annat än en vanlig kort klump. Kör mycket med flyt/ intermediate spetsar. Skall man vinkla en lina 90 grader är det betydlig lättare med en kort lina. Kanske dax  att kalla det Skandinavisk Skagit. Jag kör detta även på mina absolut lättaste spön från # 2-3 helt klockrent till den typen av fiske . Numera finns det sk microskagit för sk myggspön .  

1 minute ago berndt sa:

Hej Staffan.

jag ser att du definierar Skagit med tunga korta linor o högdensitets spetsar. Jag fiskar mycket med sk Skagit klumpar som för mig inte är annat än en vanlig kort klump. Kör mycket med flyt/ intermediate spetsar. Skall man vinkla en lina 90 grader är det betydlig lättare med en kort lina. Kanske dax  att kalla det Skandinavisk Skagit. Jag kör detta även på mina absolut lättaste spön från # 2-3 helt klockrent till den typen av fiske . Numera finns det sk microskagit för sk myggspön .  

HELT RÄTT! Att vinkla gör en det bäst/enklast med en kort klump!..men en kan alltid lära sig att göra det med en längre klump.

• Like 1