Hoppa till innehåll

Coatingen på Rio Gold inTouch


JensH

Recommended Posts

Heja!

Ifjol i slutet av säsongen köpte jag för första gången en Rio Gold-lina. Valet föll på en #5 inTouch. Jag reagerade då på att coatingen kändes lite "annorlunda" än vad jag är van och hur jag tycker en fluglinan borde kännas. Den känns liksom en aning knottrig och ojämn. Rough hade jag nog sagt på engelska. Men vad visste jag? Minns att jag funderade på om det kanske var någon modern och noga utprovad struktur.

Jag fiskade en vecka i fjällen med den och tyckte den kändes lite halvsvår att få ut men jag hade samtidigt ett nytt, lite långsammare spö så jag antog att det kunde ha med den ovana aktionen på det spöet.

Nu idag köpte jag den vanliga Golden till min sexa och coatingen känns helt annorlunda, den är så där slät och fin som i alla fall jag vill ha den.

Är jag helt ute och cyklar eller är coatingen på inTouchvarianten annorlunda mot den "vanliga" Gold.

Har jag gjort bort mig genom att inte lämna tillbaka den första linan? Är det i så fall en vanligt/känt fel?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på ytan mellan "gamla" Rio-linor och nya Intouch. 

Vet att jag läste någonstans att den nya och stumma kärnan var tjockare och för att diametern på linan inte skulle bli för stor så blev coatingen lite tunnare och att den kombon gav upphov till strukturen. Huruvida det är sant/orsaken låter jag vara osagt. 

Kastmässigt tycker jag inte att det är någon större skillnad på dem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du köpt den av en bra handlare skall det väl inte vara några problem att ta med den och jämföra mot en annan lina ur samma serie. Kanske har du fått ett måndagsexemplar? 

Själv trodde jag bara det var kärnan som skiljde de två Rio-varianterna åt...

Lycka till hursomhelst! :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...