Jump to content
Sign in to follow this  
Troutman

Sanningen om fluglinor, kärlek och evigt liv.

Recommended Posts

Just därför köper jag inte snabba premium spön... 

Gillar spön som är medium och medium fast..helt enkelt spön för fiske. 

Har närmare 20 spön o 15 av dom är scierra av olika modeller..  Har alla tvåhandsspön i Futuro serien... 

Scierra Salis i linklasser #5,6,7

En scierra SRX i #5

Har shakespeare oracle tvåhandsspö o switch..  Inte heller nå kastkanoner.. 

Fiskar endast skjutlinor o klumpar till allt från #4 till tvånands för då kan jag anpassa linvikten till varje spö så som jag vill ha den.. 

Tres bien! Sansad snubbe 👍

Edited by VAK

19 minutes ago, Line-speed said:

Trä ben? 

Precis 👍

Japp sansad snubbe. Håller med om allt. Speciellt hans filosofi om torrfluga i rinnande vatten. Vada i läge för att kunna göra korta, precisa och lätta kast. Oftast räcker det med några få meters förflyttning. 

Airflo linan han fingrade på har jag testat i WF versionen. Tyckte inte om den, minns inte riktigt varför. Gav bort här på Edge.

• Like 1

10 minutes ago, julius said:

Japp sansad snubbe. Håller med om allt. Speciellt hans filosofi om torrfluga i rinnande vatten. Vada i läge för att kunna göra korta, precisa och lätta kast. Oftast räcker det med några få meters förflyttning. 

Airflo linan han fingrade på har jag testat i WF versionen. Tyckte inte om den, minns inte riktigt varför. Gav bort här på Edge.

Vadar man mkt o längre ut så trycker man även fisken längre ut...  Så de håller jag nog inte riktigt med om de är effektivt.. 

Ibland är bra linor som fungerar o lite längre kast bättre än vadning.. 

Undviker vadning o fiskar från land så mkt som möjligt 

Edited by Line-speed

Jag menar i strömmande vatten och uppströms vadning för att komma i bättre läge för en vakande fisk. Ju kortare kast desto bättre presentation och precision.

• Like 2

8 hours ago, julius said:

Jag har den i klass 3. Den funkar ok men jag tycker inte om den och vet inte riktigt varför. 😄

18 minutes ago, Troutman said:

Jag har den i klass 3. Den funkar ok men jag tycker inte om den och vet inte riktigt varför. 😄

Vilken lina var det?

Airflo har samma kartong till ett gäng olika linor och två skrikande barn gjorde det omöjligt att höra om han nämnde namnet. 

18 minutes ago, Troutman said:

Villig att erkänna att jag inte vet allt. Förutom just Airflo linan - så kommer jag inte på nån annan brist i mitt vetande. Blir väl snart ändring på det när frun och dottern vaknar.😍

10 minutes ago, Sahlberg said:

Vilken lina var det?

Airflo har samma kartong till ett gäng olika linor och två skrikande barn gjorde det omöjligt att höra om han nämnde namnet. 

Han nämnde inte det, han pratade om fördelarna med en DT lina. Kunde ha varit vilka två kartonger med DT och WF som helst.

Håller med om allt han säger, men lever inte helt som han lär. 

Min lina (som är bra men som jag inte gillar av oklara skäl) en airflo superdri River and Stream. Det är en WF och inte samma som i klippet... 😄 

Intressanta tankar och väl i linje med det jag själv upplever vid vattnet gällande kastlängd. Började flugfiska med en dt för många år sedan, kanske dags att köpa en igen🤔 @Ismo du får ju gratis bränsle till dina diskussioner med gräsmattekastarna här...😎

30 minutes ago Foam sa:

Intressanta tankar och väl i linje med det jag själv upplever vid vattnet gällande kastlängd. Började flugfiska med en dt för många år sedan, kanske dags att köpa en igen🤔 @Ismo du får ju gratis bränsle till dina diskussioner med gräsmattekastarna här...😎

Det får jag alltid!:lol:   Tycker det bara är synd att så många år på Edge...så finnes det knappt nå andra kast..än K+K kast...men vi får väl ändra på det.

Vettig snubbe det där, DT linan skulle behöva en renässans, personligen gillar jag DT bäst vid vanligt strömfiske, jag kastar tillräckligt långt med en DT, den är enkel att menda och ger fina presentationer samt rollkastar bra, det enda minus jag kan se är att den tar mycket plats på rullen, men kapar man den på mitten får man ju två linor för priset av en, och för den lilla ström jag fiskar räcker en halv lina gott.

Jag tycker han säger mycket bra saker men samtidigt har han också en väldigt dryg attityd mot folk som prioriterar att kunna kasta långt.

Förstår att långdistans kanske orättvist har blivit höjt till skyarna och presentation fått stå i skuggan men jag tycker han tar det för långt åt andra hållet.

Bägge delarna är väl viktiga att kunna.

5 hours ago, Ixoye said:

DT linan skulle behöva en renässans, personligen gillar jag DT bäst vid vanligt strömfiske,

Om du gillar DT'n så skulle jag råda dig att testa en Omni-Verse. Som en DT på kortare och det finns potential att mata ut lina också. Har DT'ns fördel i WF-förpackning (är en longbelly). 

Omni har något mjukare coating, ej HTx och är inte lika aggressiv som Trout Boss.

Edited by Tyto Alba

20 hours ago, Tyto Alba said:

Om du gillar DT'n så skulle jag råda dig att testa en Omni-Verse. Som en DT på kortare och det finns potential att mata ut lina också. Har DT'ns fördel i WF-förpackning (är en longbelly). 

Jag har haft ögonen på den linan, men den finns inte i klass #3 så den är inget alternativ.

Det beror ju mycket på var man fiskar och olika fiskesituationer.

Ibland ingen vadning, KORTA kast, ibland ingen vadning, LÅNGA kast.

Likväl som att man vadar djupt, KORTA kast och vadar djupt, LÅNGA kast.

Han säger att få kan kasta "60 feet, well".

Vakar en fisk 25 meter ut, så hjälper det ju inte hur bra du kastar på 12-18 meter.

Har man inte tränat lite distanskast, så är ju risken att du missar den där fisken som vakar 25 meter ut.

Ibland handlar det om att FÅ UT flugan till 25 meter för att eventuell ha en chans att komma i kontakt med fisken.

För visst har många av oss fångat fisk på 25 meter eller mer?........eller är det bara jag?🤔🤔

• Like 4

När jag besöker ett flugfiskevatten där många andra gjort detsamma, så är det väl snarare regel än undantag vid torrflugefiske , att det krävs kast som når längre ut än vad dom som stått där innan kastade.

Innan jag ser filmen vill jag bara påpeka att det absolut viktigaste med utrustningen är att spöringarna inte är klistriga. Det går inte att kasta med spöringar fyllda med typ fogmassa. Den som vet, vet. Ska man uttala sig om det här måste man vara minst världsklass, men det räcker med att vara inbillad.

• Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 5

Låter tokigt att generalisera på det sätt han gör. Självklart spelar älvens storlek roll. Där jag oftast fiskar Harr, Öring och Sik, där vadar vi ut till midjedjupt vatten och kastar 20-25 meter, annars får du ingen fisk.

On 6/16/2019 at 6:01 PM, osdmike said:

Det beror ju mycket på var man fiskar och olika fiskesituationer.

Ibland ingen vadning, KORTA kast, ibland ingen vadning, LÅNGA kast.

Likväl som att man vadar djupt, KORTA kast och vadar djupt, LÅNGA kast.

Han säger att få kan kasta "60 feet, well".

Vakar en fisk 25 meter ut, så hjälper det ju inte hur bra du kastar på 12-18 meter.

Har man inte tränat lite distanskast, så är ju risken att du missar den där fisken som vakar 25 meter ut.

Ibland handlar det om att FÅ UT flugan till 25 meter för att eventuell ha en chans att komma i kontakt med fisken.

För visst har många av oss fångat fisk på 25 meter eller mer?........eller är det bara jag?🤔🤔

Spot On Osdmike! Det där klippet har jag sett förr, och gillade det. Mest för att han tar upp en trend, nämligen att spön blir styvare och styvare. Jag håller med om allt det där. Men när han börjar skylla på spötillverkarna för att lintillverkarna gör tyngre linor, tappar han mig. Till att börja med snackar han klasser på spön, vilket är nonsens. Spön klassas inte. För det andra tillverkas ofta linor och spön av samma brands. För det tredje så är siffran på ett spö en linrekommendation till ett befintligt spö utifrån tilltänkt tempo. 

Och avslutningsvis, det är väldigt vad mycket ångest ordet "distans" genererar. Jag företräder en organisation där man kan certifiera sig genom att klara av 4 moment.

* En workshop (handlar inget om distans, mer allmänt om flugfiske och flugkastning)

* Ett skriftligt prov (samma som ovan, handlar inte om distans)

* Ett "Performance Test", här handlar endast 1 av 18 uppgifter om distans. Nästan alla "tasks" görs med linhanden i fickan. Alltså utan dubbeldrag. 

* Ett pedagogiskt test, som visar att du samtidigt som du kastar, också kan visa att du kan förklara vad du gör, och varför.

Den krassa verkligheten är den att du kommer alltid att vara betjänt av att träna distans eftersom marginalerna blir mindre då. Du övar på något som är svårare och kommer således att bli duktigare på kort- och medeldistans (som är enklare). Om du, liksom den här snubben, har problem med det så håll er då till 17 fot, men sluta gnäll över att det finns flugfiskare sin vill utvecklas. Samma sak år efter år, att ni orkar? 

• Like 3

Och visst, jag låter som en surgubbe 😉 Vad jag önskar är väl mest att folk tar ansvar för sin egen utveckling mer än att gnälla på andras försök. 

• Like 1
  • Thanks 1

Det är lite lustigt hur olika man kan höra hans budskap. Vissa triggas igång av något, en annan av något annat, en tredje av ytterligare något osv, osv.

Personligen tycker jag att hans budskap är en bra påminnelse om att flugfiske ändå handlar mer om att se fisken, försöka komma så nära den som möjligt innan man kastar sin fluga och därmed slippa chansa på de där långa kastet som, trots allt, innebär större möjligheter till misslyckande än ett kortare kast. Han är väl också tydlig med att han pratar om torrflugefiske?

Att han väljer att häckla branschens nuvarande fokus på snabbhet och distans kan jag leva med. Speciellt som jag uppfattar att han pratar om "the average fly fisher", dvs de som inte ägnar större delen av sin vakna tid åt att fundera kring flugfiskets alla ingredienser. Det är nog ganska sunt att fokusera sin första tid inom flugfiske- och kastande på att lära sig taktik, presentation och allt det väsentliga gällande soft skills innan man börjar ösa på med distansträningen. Han pratar ju också i termer om att man i de överlägset flesta fallen bedriver sitt fiske på kortare distans men jag hör inte att han utesluter att långa kast behövs ibland.

Att triggas av hans milda häcklande av distansfokuset är väl mänskligt men kom då också ihåg att de flesta (?) här på Edge är något annat än "the average fly fisher". Och ja, jag har också fångat fisk på 25m och mer än så...men med handen på hjärtat så beskriver det ytterligheterna, precis som att jag fångat fisk på mindre än 2m också. 95% av mitt fiske sker på mellan 10-20m skulle jag tro.

Ännu mer ärligt: Framförallt har jag TAPPAT fisk som tagit på 25m eller mer. Vilket jag vet att jag inte är ensam om 😏

Edited by Magnus P
  • Like 5