Jump to content
Sign in to follow this  
Långedrag

Flerdelat reservspö (haspel) till vandring

Recommended Posts

Tänkte till årets vandring/flugfiske-resa i Lappland evt. försöka ta med mig ett haspelspö som reservspö. Tar emot att säga det, och kommer så klart undvika att använda det till all kostnad 😊

Men efter förra årets tropiska sommar fick jag bittert uppleva att sällskapet på andra sidan sjön inte hade några problem att hitta fisk med skeddrag på sjöns botten. Så vid liknande situation hade det inte varit dumt att kunna variera fisketeknik för en stund.

Någon som har några bra tips på spön som passar bra till vandring och fjällmiljö? Ju mer packvänligt, desto bättre och inget man ska behöva vara rädd om.

Tittar t.ex. på ett 5-delat Berkley Phazer Pro II 10ft 7-29gr ( https://www.el-ge.se/berkley-phazer-pro-10ft-7-29gr-2 ).

Savage Gear har fina 4 delade haspelspön, speciellt Parabellum Travel serien.

• Like 1

Har ett 6del  Spro mobile stick Micro game.. 

Den är 43cm nerpackad...o väger nada SPRO-Mobile-Stick-6-Piece-Rod.jpg.3bf9365a363bbda3263ee4415a3e0078.jpg

Jag har shimano exage teleskop 7fot, två-delat så det är extremt packvänligt. 

Har varit på jakt efter Orvis FF som finns i en nice kombovariant med 2 butt-delar en för haspel å en för fluga - dock aldrig testat det (tror det är 7’#5).

Jag har jämt ett haspelspö i ryggsäcken. Vandrar och arbetar i västerbottensfjällen som naturbevakare så spöt ska alltid finnas med utan att väga eller ta plats. Samma sak under hösten då jag jagar älg i fjällområdena och tjäder i skogen. Blir även där långa turer där man gärna vill ta en matfisk på kvällen eller testa nån tjärn man passerar.

Har haft ett otal teleskopspön genom åren men de håller aldrig tyvärr. Bästa var ett svinbilligt glasfibertele jag hittade på åselemarknaden som tyvärr knakade ihop ifjol. Så pga den hårda åtgången på såna här spön för mig så vill jag ha nåt billigt. Köpte ett 7-delat på wish. Alltså inte teleskop. Och det känns riktigt bra! 200kr ungefär.

Nackdelen är att det är lite bökigare att ha linan monterad och klar som på ett telespö. Det går, men det blir gärna lite trassel när alla delar ska ihop samtidigt som linan löper lite här och var.

Tack för tipsen. Tanken är framförallt något enkelt slit- och slängspö egentligen, kommer inte användas allt för många timmar. Och teleskopspö verkar inte vara allt för pålitligt som jag förstått det, så ett flerdelat borde vara ett säkert kort.

Parabellum Travel ser fina ut, men är nog också lite flashigare än vad som behövs för min del. Spro såg rätt nätt ut, men verkar inte säljas längre tyvärr. Speciellt inte i Sverige.

Så tror nog 5-delat Berkley Phazer Pro II (66cm transportlängd och 245g)  kan duga, kanske inte riktigt så nätt som man hade velat ha det...

Några sista invändningar eller tips? 😊